Miksi ärsyttää?

Aloittaja Bitbam, heinäkuu 29, 2006, 22:42:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bitbam

Olen nyt muutaman vuoden ihmetellyt ,kun auton takana on V6 merkki .Ajat ihan rajoituksien sallimaa nopeutta.,se saa takana olevat autoilijat käyttäytymään kummallisesti.Joko yritetään ärsyttää siten että ajetaan ihan puskurissa kiinni tai kiihdytellään välillä jääden jälkeen ja taas kiinnni puskuriin.Ja jos et innostu pelleilystä niin sitten lopuksi mennään ohi räväkästi ja jäädään eteen tulpaksi.Onko muilla samoja kokemuksia.
Lisäys:Yleensä ajan vakkari päällä ja mittarinopeus n.10-15km/ yli rajoituksen salliman.
Terv.Mikko

Johannes Vitku

Kysymys on siitä että suomalaiseen tapaan kuuluu kärsimättömyys ja ajaa ylinopeutta.... porukka ärsyyntyy jos ajetaan "liian hiljaa". Tuo V6 merkki ei välttämättä sitä aiheuta. omassa autossani ei mitään räväkkää tekniikkaa löydy mutta silti saan kokea saman jos itse ajan rajoitusten mukaan. Paras tapa on ajaa noin 10-15 km ylinopeutta niin ei tule niin paljon kyseisiä tilanteita. Tuo kyseinen mainitsemasi käytös on vain tapa protestoida.

korjattu "lyöntivirhe"

Citikka99

Eiköhän kysymys liene asentellisista ongelmista. Turhan monella kuljettajalla - ainakin suomalaisella - on heikohko itsetunto. Siihen liittyy yleensä ominaisuus pitää itseä muita parempana kuljettajana ja tarve jatkuvasti mitata ajotaitoaan ja yritys haastaa muita kilpasille. Makeinta on tietysti haastaa kisaan kuljettaja jolle voisi näyttää "täältä pesee" vaikka ei olekaan V6.

Jokainen on varmasti lehdistä silloin tällöin lukenut kuinka toinen on ärsytettynä provosoitunut ja ottanut haasteen vastaan, joskus jopa ikävin lopputuloksin. (Molemmat kilpakumppanit on tuomittu kuoleman tuottamuksesta ym. vaikka vain toinen on ollut kolariin osallinen).

Liikenne todennäköisesti toimii purkautumisväylänä monille tarpeille, jotka voivat vaihdella ajan säästämisestä (jatkuva ylinopeudella ajaminen) itsetunnon kohottamiseen ja aggressioiden purkamiseen.
Muistan joskus kuulleeni, että enemmän tai vähemmän peitellyn aggressiivisuuden perustana voivat olla mm. seksuaaliset ongelmat, itsetunnon pönkittäminen (napoleon kompleksi), jännityksen hakeminen (extreame) tai mahdollisesti jopa eri asioista johtuvat pelot.

Voisko olla niin, että silloin, kun tehokasta autoa kuljetetaan takana ajavan mielestä liian alhaisella nopeudella, että erityisesti se aiheuttaa kieroutuneelle kaverille tarvetta hiostaa ja ärsyttää roikkumalla puskurissa tai ohittamalla ja hiljentämällä välittömästi eteen, näyttämällä keskisormea tai jollakin muulla kuvaamallasi tavalla osoittaa, mitä mieltä hän on ajotavastasi.

ealab

Kyllä liikenteessä riittää aivottomia mu....ja. Näiden kanssa saa olla varovainen. Ovat usein varsin agressiivisia. Kun itse toimii kohteliaasti, kiitokseksi näytetään keskisormea! Usein näiden kuskien kyydissä on lapsia. Miten oivallista liikennekasvatusta! Ajan itsekin säännöllisesti yli mittarinopeuden ja rajoitustenkin hieman. Mutta löytyy myös niitä pää kallellaan nopeusmittaria tuijottavia. Ei taustapeiliä edes vilkaisevia. Niiden kanssa kun pärjää hermoilematta, alkaa polttoainekulut vähentyä!

keijokos

Itseäni hirvittää kun käyn silloin tällöin ja ajelen palan matkaa kehäykköstä. Lähes poikkeuksetta käy että kun yritän vaihtaa kaistaa oikealle, vilkuttelen sata parisataa  metriä mutta kukaan ei anna tilaa. Sitten kun yrittää puoliväkisin vaihtaa kaistaa ja vaikka takana oikealla tulevat ovat selvästi jäljessä pilli soi ja keskisormea näytetään. Mikä ihme se on kun ei minulle tulisi mieleeni jos edessä oleva vaihtaa kaistaa soitella pilliä vaan pieni jalan nosto kaasulta ja ok. Ei mielestäni säännötkään ole ettei kaistanvaihtajalle anneta tilaa vai olenko käsittänyt ihan väärin?

janteros

Veikkaisin, että sulla on ainakin osasyynä ton vakkarin käyttö...eli sä ajat liian tasaisesti.
Itse olen ainakin huomannut, että varsinkin satasen rajotuksella ajaessani navigaattorin nopeutta 110 (mittari 116), tulee autoja perä edellä vastaan. Sitten kun nopeusrajotus muuttuu kahdeksaksikympiksi, laitan omaksi nopeudeksi ~90, niin nämä samat autot joko karkaa tai jos menin jo niistä ohi niin tulevat persuksiin kiinni...Eli osa porukasta ajaa mittarin mukaan satasta oli rajotus kumpi tahansa.
Sama juttu ohituskaistoilla, turha yrittää cruise päällä ohi kenestäkään kenet on saanut tavallisella tiellä kiinni. Ohituskaistan loppuessa taas höllätään siihen normaaliin nopeuteen.

Toi on sitten oma rotunsa, ketkä provosoituvat mahdollisesta V6-merkistä. Ne nyt haastelee ja kiusaa ketä tahansa potentiaalisen näköstä kärryä/kuskia. Mulla oli ennen liisarina Picasso, se ei herättänyt agressioita mitä nyt kaikki volvo, audi ja Mazda 6GT yms. "paremmat" autot puski ohi perheautosta. Nyt mulla liisarina tollanen 6GT, enää ei tule volvot väkisin ohi, mutta kaikenmaailman kerava-golf gti:t ja vastaavat teiniviritelmät roikkuu kyllä puskurissa....vaikka itse ajan samalla tavalla kuin picassolla ketään provosoimatta, niin ne mazdan 2 lisävarustesokkopakoputkenpäätä provosoivat eri porukkaa kuin tavis perheauto.

On muuten mahtava peli ajella tuollainen V6, ihan vaan vaimolle hommasin :).

mch42

Lainaus käyttäjältä: xantiabreak V6 - elokuu 01, 2006, 23:18:17
Eli osa porukasta ajaa mittarin mukaan satasta oli rajotus kumpi tahansa.

Jep, noita kyllä löytyy. Itselläni on cruisessa kolme muistipaikkaa joihin olen ohjelmoinut navigaattorin mukaan 80, 100 ja 120 eli Xantun mittarin mukaan karkeasti 90, 110 ja 130. Maantie-/moottoritieajossa käytän aina kun mahdollista näitä esiohjelmoituja, laillisia nopeuksia. Ja erittäin tavallista on, että 80:n alueella jengi roikkuu takapuskurissa tai lähtee ohittamaan ja tuijottaa tappavasti... sitten 100:n alueella ne jääkin köröttelemään 95:n nopeutta ja 120:n alueella moni ajaakin tuollaista 110-115 joten niitä joutuu sitten ohittamaan jos haluaa ajaa sitä sallittua. Ei kyllä mee mun kaaliin että miksi monella on pakko ajaa ylinopeutta nimenomaan 80:n alueilla, kun 100/120 alueilla ei enää kiinnosta meno yhtään.

Wildchild

LainaaEi kyllä mee mun kaaliin että miksi monella on pakko ajaa ylinopeutta nimenomaan 80:n alueilla, kun 100/120 alueilla ei enää kiinnosta meno yhtään.

joo ihan samaa olen ihmetellyt. onhan se vähän turvallisempaakin ajaa motarilla kovaa, kun jossain taajaman lähellä.

japa

Tuskinpa Xantia V6-merkki ketään ärsyttää... merkkihän on niin kovin pieni ja autossa ei muuten ole mitään suurempaa moottoritehoa ilmaisevia tunnusmerkkejä... Taitaa paremminkin olla niin, että nimenomaan vakionop.säätimen ansiosta aiheuttaa tuollaista haitariliikettä taakse. Nopeus nousee huomaamatta, mutta kun ollaan perässä ei haluta ohi koska sitten pitäisi ajaa 120+ mittarinopeutta.

Toisenlaiseen ilmiöön olen kyllä törmännyt eli jos ajaa vanhalla ja pienellä autolla, on kanssa-autoilijoiden pakko päästä ohi. Minullakin oli vuosi takaperin -88 Toyota Corolla 1.3, josta kaikkien oli pakko päästä ohi vaikka ihan kaupunkiliikenteessä liikuttiin. Piti sitten myydä pois se. ;D

Itsekin kyllä monesti ohitan maantiellä ihan sopivaakin nopeutta ajavat pakettiautot ja pikkuautot joiden ohituskiihtyvyyden arvioin huonommaksi kuin omassa autossani  ;) Kuitenkin se etanakoppi (=as.auto) tai rekka kohta on edessä... :|
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Tepi

Lainaus käyttäjältä: japa - elokuu 02, 2006, 11:07:32
Toisenlaiseen ilmiöön olen kyllä törmännyt eli jos ajaa vanhalla ja pienellä autolla, on kanssa-autoilijoiden pakko päästä ohi. Minullakin oli vuosi takaperin -88 Toyota Corolla 1.3, josta kaikkien oli pakko päästä ohi vaikka ihan kaupunkiliikenteessä liikuttiin. Piti sitten myydä pois se. ;D

Ketään mitenkään provosoimatta, mutta jotkut vanhat autot kun suoltavat pakoputkesta lähes tulkoon puhdasta öljyä pihalle niin se käry ei ole mitenkään kovin miellyttävä, joten mä painan ainakin ohi siinä tapauksessa, kun haistelen hajuja. :)

Ohituskaistalla nopeuden nouseminenhan johtuu siitä, että se tulppa ajaa sitä samaa vauhtia kuin ennenkin, mutta takana ajava letka lähtee ajamaan ohi -> oma nopeus kasvaa, mutta edellä menevää säilyy sama etäisyys. En ole vielä tähän mennessä törmännyt tahallisesti nopeutta nostavaan ohitettavaan ohituskaistalla. Tavallisella maantiellä kylläkin.
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

juu50

Lainaus käyttäjältä: Tepi - elokuu 02, 2006, 12:27:24
En ole vielä tähän mennessä törmännyt tahallisesti nopeutta nostavaan ohitettavaan ohituskaistalla. Tavallisella maantiellä kylläkin.
Tahattomasti kyllä ihmisillä tahtoo ohituskaistalla nopeus nousta, kun tulee leveämpää baanaa ja auto viereen.

Parhaita ovat kyllä ne, jotka ohituskaistalla ajavat tuhatta ja sataa ohi esim. asuntovaunun ohi ja samalla itsesi ohi. Kun ohituskaista päättyy nopeus laskee alle sen, jolla on itse ohittanut ja ajanut ohituskaistalla vakkarin kanssa.