Xantia - Pienet nykimiset

Aloittaja AROMIPESÄ, elokuu 16, 2009, 16:25:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AROMIPESÄ

Mulla on 98 Xantia 1,8 16v Ostin äskettäin aj. vain 142tkm. On esiintynyt ihmeellisiä pieniä
vikoja. välillä ajossa tulee "teräviä" katkoja kesto on hyvin lyhyt (alle sekunti)
useimmin on tullut kun ajaa maantiellä 100-120km/h pitempään ja hiljentää esim. 60 jauusi kiihd. silloin nykii ja katkoo muutamia kertoja.
onko samasta kokemusta? onko vikaa sähkö vai bensapuolella?
vielä toinen ongelma AIR BAG lamppu välillä vilkkuu sen 5min ja tämän jälkeen yht. valo.
saattaa olla ettei kertaakaan viikon aikana ja sit taas?? mistä on kyse?
epäilen liittimen huonoa kontaktia. (auto on seissyt ennen ostoani 3kk)missä liitin on ja uskaltaako mennä itse räpläämään!

Citrung

Moi! Nykimiset voivat johtua esim. tyhjäkäyntimoottorin likaisuudesta tai huonoista tulpista. Airbagin liitin sijaitsee kuskin penkin alla, huono kontakti aiheuttaa tuota vikaa.. Ota akunkenkä irti, odota 15 min. sitten voit rueta roplaamaan tuota liitintä huoletta.

ealab

Samantyyppistä lievää nukahtelua on havaittu. En sen enemmän ole tutkinut. Kaikki systeemit ok.      Penkin alla ao. naaraspistokkeen liitinten puristusvoima väsyy? Auttaa, kun kutakin liitintä käsittelee jollain ohuella ruuvarilla tms. avittamalla liitinpuoliskoja kohti toisiansa, että puristaisi paremmin koirasliittimeen. Näin on tehty, ok. Minkäänsortin suihkuttelut eivät pelkästään auta, koska liittimet taitavat muuten olla puhtaat, eivät hapettuneet.

CitXsan97

2 ltr 16v Santtu ja nykii etenkin matalilla kierroksilla vedättäessä. Vanhoilla, loppuunkuluneilla tulpilla nyki jo niin pahasti, että tuntui kuljettajan sisuskaluissa...
Joskus sai kaksikärki tulppaa, mutta miten lie nykyään? Sellaistakin kuulin, että ei enää suositella 2-kärkitulppia, kun niiden kanssa on ollut ongelmia. Tiedä sitten.
Omassani 2-kärkiset toimi oikein hyvin, mutta uudet ns. tavallisetkaan ei ole pahemmin nykimistä aiheuttaneet.
Ja alakierroksilla nykimiseen on auttanut se, että vaihtaa pienemmälle, kun lähtee vedättämään. Juurikin aromipesän kuvaamaassa tilanteessa.

Nykimistä omassani tapahtuu varsin harvoin enää.

ealab

Sain moottoriin vaihdon yhteydessä Championin 1- kärkiset. Ne piti heivat muutaman sadan km:n jälkeen nykimisen vuoksi. Laitoin edellisestä moottorista 10tkm käytetyt Eyguem RFC 42 LS 2Z:t takaisin, johan parani. Pitää nekin nyt päivittää uusiksi. Ovat tehtaan ykkössuositus. Parempaa tietoa ei täällä ole. Eyguemia myy mm. Biltema. Merkin 3+1:ä olen myös käyttänyt, ei tuntunut paremmalta varsinkaan.

Citrung

Mulla toimii ehdottomasti parhaiten Boschin 4-kärkiset! Puolakansi aiheutti minulla juuri tuollaista nykimistä. Onko se tutkittu?

ealab

Lainaus käyttäjältä: Citrung - elokuu 17, 2009, 08:04:51
Mulla toimii ehdottomasti parhaiten Boschin 4-kärkiset! Puolakansi aiheutti minulla juuri tuollaista nykimistä. Onko se tutkittu?
Omastani tutkin puolakannen oskilloskoopin avulla. ok. Kipinän valokaaren paloaika pitkä, oliskohan ollut 1,5ms ja molemmissa puolissa kipunan käyrätkin samanlaiset. Toinenkin puolakansi samanmoinen. Vaikka toisio-/ suurjännitekäämien vastuksissa eroa. Alkuperäisessä 10kOhm kukin ja varaosassa 15kOhm. Olisikohan vain niin että matalaohmisemmassa olisi hieman alhaisempi kipinäjännite, mutta vastaavasti kipinävalokaaren virta vähän isompi.

PicassoHDI

Kirjoita haku kenttään:  nykii