C5 - Natinoiden vaimennus

Aloittaja Ego, heinäkuu 23, 2006, 22:38:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ego

Näyttää olevan kestoaihe tuo C5:sten ikkunoiden natina. Tässä ohje, jolla ainakin itse sain nitinät eliminoitua kokonaan.

Kaikessa lyhykäisyydessään, suihkuta teflonia sisältävää sprayvaseliinia, esim seuraavassa kuvassa näkyvää Bilteman tuotetta ovissa olevien U-tiivisteiden uriin.
http://sitruuna.unk.fi/gallery/Users/Ego/Sekalaista_001/C5+Nitinan+poisto/IMG_2766_2.JPG.html

Tämä kuva havainnollistaa paikkaa, johon vaseliinia pitää suihkuttaa:
http://sitruuna.unk.fi/gallery/Users/Ego/Sekalaista_001/C5+Nitinan+poisto/IMG_2761_2.JPG.html

Lisäksi laitoin vaseliinia myös seuraavassa kuvassa näkyvään uraan. http://sitruuna.unk.fi/gallery/Users/Ego/Sekalaista_001/C5+Nitinan+poisto/IMG_2763_2.JPG.html

Kalle1974

Kiitos vinkistä!!!  :) Onkin jo alkanut kyrsiä tuo kitinä muuten niin hiljaisessa autossa. Kiitos vielä hyvistä kuvista.

KareJG

Kiitosta minunkin ja emännän puolesta! Tosi selkeät kuvat. Toistaiseksi ei ole kitinää kuulunut (mitä nyt itse tai emäntä joskus) , mutta hyvä tietää vastaisuuden varalle.   :) :)
Mitsubishi Outlander PHEV vm 2013, C5 Tourer vm 2009

Xanteri

Juu-u, Egon ohjeet ovat erittäin toimivat. Itse poistin omasta koslasta kitinät juuri samalla lailla kuin mitä Ego tuossa ansiokkaasti kuvasi. On muuten tosi hieno homma, että joku viitsii laittaa selkeitä ohjeita kuvien kera!!!

TeeKoo

Minäkin kävin Biltemassa tänään.

Entäs kun olen natinat poistanut, voiko tuota teflonainetta käyttää mihin tahansa voiteluun?

Ei nyt tietenkään paistinpannuun... ;-)
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Ego

Lainaus käyttäjältä: TeeKoo - elokuu 29, 2006, 22:24:18
Minäkin kävin Biltemassa tänään.

Entäs kun olen natinat poistanut, voiko tuota teflonainetta käyttää mihin tahansa voiteluun?

Ei nyt tietenkään paistinpannuun... ;-)

Kyllä minä olen tuota lukkojen jne voiteluun käyttänyt, ei sille tietääkseni ole mitään estettä. Voitelee käsittääkseni paremmin kuin tavallinen vaseliini.

TeeKoo

kalastus.comissa joku varoitteli käyttämästä kelan laakereihin. Väitti, että teflon jumittaa ne.

No, sinne onkin omat aineensa.

Ottaakohan joku muovi tuosta teflonaineesta nokkiinsa?

Jasse

Lainaus käyttäjältä: Ego - elokuu 30, 2006, 21:52:02
Kyllä minä olen tuota lukkojen jne voiteluun käyttänyt, ei sille tietääkseni ole mitään estettä. Voitelee käsittääkseni paremmin kuin tavallinen vaseliini.

En käyttäisi lukkojen voiteluun, en kyllä käyttäisi vaseliiniakaan. Vaseliinilla on tapana suojaamattomassa tilassa kerätä paskaa ja paska taas kuluttaa haittoja, näin ollen lukkoon käy ajan myötä avain kuin avain. Itse olen käyttänyt vain aseöljyä lukkoihin.

Pessi

Kuinka kauan teillä pysyy se teflonsuihke siellä oven tiivisteissä?

Minä ostin halpakaupasta jotain erimerkkistä teflonsuihketta. Hinta oli jotain 12e. Suihkuttelin kaikki mahdolliset tiivisteet (meni koko pullo). Natinat häipyivät, mutta palasivat takaisin vajaan viikon päästä, kun erehdyin pesemään auton.  :-\

Vahingosta viisastuneena ajelin Biltemaan ja ostin sieltä ko. pullon puolta halvemmalla. Aine tuntui paljon riittoisammalta ja natinat loppuivat jälleen. Nyt en ole uskaltanut pestä autoa, mutta silti nitinä palaa satunnaisesti muutaman viikon välein.  :|

Joskus kun tiivisteet innostuvat natisemaan olen kokeillut työntää sormet oven tiivisteen väliin. Siinä tuntee selvästi, kuinka auton ovi ja runko elävät omaa elämää. Asiaa ei taida helpottaa, vaikka vaihtaisi uudet saranatapit tai koittaisi säätää lukkoja siten, että ovi menisi vielä tiiviimmin kiinni.  ???

KareJG

En ole laittanut mitään mömmöä tiivisteiden väliin. Onko ensimmäinen  omistaja laittanut, sitä en tiedä. Kuivilta nuo välit kuitenkin näyttävät ja tuntuvat. Ovien karmien tiivisteisiin olen syksyisin sivellyt puikosta silikonia. Ei nitinöitä eikä natinoita ainakaan toistaiseksi.

Ego

Juu, ei tuo Biltemankaan teho ikuisesti kestä. Olen käsitellyt tiivisteet aina kun narina alkaa häiritä, noin 1-2 kuukauden välein. Pientä narahtelua kuuluu välilläkin silloin tällöin esim säästä jne riippuen mutta ei häiritsevässä määrin.

Eka

Minulla aine auttoi pariksi päiväksi, sitten lisäsin ja enää ei auta ollenkaan. Onko olemassa jotain muita aineita jota joku on kokeillut? Natina alkaa häiritsemään todella paljon >:(

TeeKoo

Kai olette oikeaan paikkaan (sinne uraan) sitä Biltemaa laittaneet?

Mulla on nyt pari kk ollut, eikä natise vieläkään. Reilusti uraan ja sormella levitelllään joka paikkaan.

jmatti

Omasta C5:sta vaihdettiin kaikki ovitiivisteet takuuna uusiin. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Kysymyksessä kuulemma materiaalivika 2003 kevään tuotannossa. Näin ainakin Vehon viesti, koska odottelin uusia tiivisteitä 4 kuukautta...

c5ts

Moi,
meitin 04 mallista vaihdettiin huollon yhteydessä vuosi sitten kuulemma ikkunanostimet ja nitinä loppui.
Palatakseen puolen vuoden jälkeen takaisin. Sitten voitelin niksinurkan ohjeiden mukaan. Aluksi tuntui ettei oikein vaikuttanut ja uusin käsittelyn ja nyt on ollut hiljaista jo pari kuukautta. Mutta nyt kuluu puhallusflektin sirinä... tai jääskraban särinä ovikotelossa... tai

Paras keino nitinöille on nastarenkaat ja karhea asfaltti. Ei ininät vaivaa taas muutamaan kuukauteen.
C5 HDI-163 A 2012
C4 e-HDI-112 bmp 2011

KareJG

Näinhän se menee. Kun jonkin nitinän tai natinan saa pois, alkavat muut siihen asti kuulumattomat kuulua.  ;D

toutlemonde

Joo auto on niin hiljainen että pienikin särähdys kuuluu ajossa. Mulla tuo kuskin ikkuna selvästi kitisee
ja tämänkin itseasiassa havainnoin vasta kun luin että c5:ssa saattaa esiintyä ajoittain kitinää ikkunoiden suunnasta :)...tosin poppisvehkeet jyskyttelee siihen malliin ettei ihan pieni kitinä haittaa :)

Voimalaituri

Palataanpa aiheeseen. Uusi natinan lähde: kuskin penkki. Muutenkin koko hökötys on jotenkin löysän oloinen ja natisee kaikissa tiukemmissa kaarteissa. Olo on kuin purjelaivalla ajaisi. Onkohan jotain patenttikonstia vai pitäisikö auto viedä Vehoon valohoidettavaksi, kun on vielä takuuta jäljellä?

Sitikkapuoskari

Lainaus käyttäjältä: Voimalaituri - syyskuu 14, 2007, 14:54:21
Palataanpa aiheeseen. Uusi natinan lähde: kuskin penkki. Muutenkin koko hökötys on jotenkin löysän oloinen ja natisee kaikissa tiukemmissa kaarteissa. Olo on kuin purjelaivalla ajaisi. Onkohan jotain patenttikonstia vai pitäisikö auto viedä Vehoon valohoidettavaksi, kun on vielä takuuta jäljellä?
Oliskohan penkissä joku rikki- ei ole ominaisuus. Kai nyt teilläkinpäin on epäVehoja eli pienempiä Citroen korjaamoja joissa hommat tehdään tosissaan...?
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

xanc5

Niin,tuo ikkunoiden napse ja natina. Bilteman voiteluaine tiivisteen uraan vie sen 04-vuosimallin breakista pariksi päiväksi lähes kuulumattomiin, mutta rasva mokoma kuivuu äkkiä. Samoin tekee valkoinen polkupyörävaseliini, jota myös kokeilin.

Olisiko jotain parempaa ja pysyvämpää rasvaa kellään tiedossa? Vai pitäneekö vaihtaa tiivisteet, hinta on kyllä suolainen.   :?

KariM

Teflonspray? Erään automerkin kohdalla tiedetään, että normaali silikooni vasta saakin tiivisteet natisemaan, ja tepsivä aine olisi tuo ptfe.

TeeKoo

Eikös tuolla Biltemalla nimenomaan tarkoiteta teflonsprayta?

Siis tässä ketjussa. Minä ainakin käytin nimenomaan sitä ja tepsi. Runsaasti pitää laittaa ja sormella levittää kuten aiemmin sanoin.

C5 Shadow

Jotain tekivät Veholla vuosi sitten kun sanoin asiasta. Kesällä pari kertaa iloitti itsestään ja nyt syssymmällä on aihe taas enemmänkin ajankohtainen. Pitkään kyllä meni eli täytyy kysyä mitä tekivät noin käytännössä.

Keljukka

Itsekin olen huomannut ikkunasta tulevan natinan, mutta olen löytänyt siihen erittäin kätevän lääkkeen ;D joka sijaitsee viiksessä ja sehän on, kuten varmaan jo arvasittekin radion VOLUME eli nappulat kaakkoon eikä nitinät ja natinat enää haittaa sekä lisäksi kun vielä vetäisee mukana nuotinvierestä niin isotkin kolinatkin katoavat  :laugh: , kokeilkaa jos ette usko

ealab

Riippuu häiriöäänien voimakkuudesta. Jos ne peitetään jollain toisella äänellä, niin saattaa melurasitus iskeä korville. Äänellä kun ei ole korvamerkkiä ja voimakkuus on aina plus-merkkinen. C5 on kyllä hiljainen, joten pienikin kitinä voi tuntua suhteellisesti isolta. Sen sen peittämiseen ei paljon tarvittane.