Kirjoittaja Aihe: C5 II - Asensin Motonetin kiinteän vetokoukun vm 06 C5 Breakiin  (Luettu 2287 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Eesau55

  • Vieras
Moi,

asensin tässä kesälomalla Motonetin vetokoukun:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=64-6934 joka on Thulen/Brinkin 447 500 (ei suositella peruutustutka-autoille). Tämä on EU-hyväksytty
vaikka Motonetin kuvasto ei sitä mainitse.

sekä

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=64-9121 joka on Thulen 705463 johtosarja (sopii moneen muuhunkin ranskalaiseen).

Asennuskokemukseni ovat seuraavat:

1. Puskurin irrotus
Irrotin alemmat takavalot ja sen jälkeen auton heppoisen muovisen takapuskurin. Puskurissa olevan muovisen pohjasuojan voi heittää roskiskseen
koska se olisi koukun mekaniikaan tiellä eikä sitä ei enää tarvita.

Puskurissa olevat neljä peruutustutka-anturia olisi kannattanut irrottaa itse puskurista sillä niiden liittimet oli varmistettu liimaamalla eikä silloin
olisi uudelleenrakennuksen yhteydessä tarvinnut kiinnittää liittimiä ja varmistaa niiden pysyvyyttä.

2. Vetokoukun asennus
Thulen ohjeet koukun  asennukseen ovat erittäin hyvät. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana pulttien ja aluslevyjen kanssa koska niitä on paljon
ja vain juuri oikea määrä. Jos huomaat jotakin puuttuvan niin silloin on vääränpituinen pultti ehkä mennyt väärään paikkaan jne.

A-osien kiinityksessä kannattaa auton pohjassa olevat suojaamattomat kiinnitysreiät puhdistaa hyvin ennen kuin niihin kiertää kiinnityspultteja.
Katso myös että et väännä pultteja väärään jenkaan.

B-osan kiinnityksessä pitää mutterittomat pultinreiät avata kun niissä on B-aisan maalauksen jäljiltä tavaraa.  

Jätä itse koukku tässä vaiheessa kiinnitämättä.

3. Kaapelin asennus
Thulen ohjeet kaapelin asennuksesta ovat erittäin hyvät.

Breakin takaosan vasen seinä avataan ja sen pohjalta löytyy läpivienti, jonka suoja poistetaan.

Kaapelin liittimiestä vapaa pää pujotettaan asennussarjan aukolliseen läpivientisuojan läpi ja kaapeli työnnettään läpiviennin kautta koukulle.
Otin irti kaapelin liittimistä vapaan pään mustan suojan irrotamalla nippusiteen, pujotin kaapelin johtimet lyhyeksi leikantun läpivientisuojan läpi
ja kiinnitin kyseisen irrotetun mustan suojaputken uudelleen nippusiteellä. Läpivientisuoja on nyt juuri siinä osassa jossa ei ole suojaputkea.

Breakin takaosan vasemmalta puolelta löytyy odottamassa kaksi liitintä joiden tilapäinen suoja poistetaan.

Liitin L1 kytketään.

Liitin L3 kytketään rakentamalla ohjeen mukaan vedonpoistaja kahdesta nippusiteestä. Lattaliittimen kiinnitetty langallinen osa menee roskikseen.

Maadotuskaapeli kiinnitetään seinään ohjeen mukaan mutterilla.

5F001-boksi kiinnitetään seinää kahdella tarralla ja kaksi M-liitintä kiinnitetään.

20-amppeerin sulake laitetaan paikkaan 36 ohjauksen vasemmalla puolella olevaan sulakerasiaan (ohjeessa puhutaan paikasta on 6 joka on väärin).

Kaapelissa yksi valkoinen liittimellä varustettu piuha jää yli eikä sitä kytketä mihinkään.

Pitkä kaapeli sullotaan kierukkana avattuun tilaan, sidotaan nippusiteellä ja avattu tila suljetaan.

Kaapeli kytketään ohjeen mukaan koukun viereen tulevaan liittimeen. Kaapelissa käytetään suoraan takaa tulevaa läpivientiä jonka pitää olla vesitiivis.
Sido kaapeli nippusiteillä siten että se ei roiku. Liittimen kiinitysläppä kiinitetään koukun alempaan kiinnityspulttiin ts. koukku kiinnitetään vasta tässä
vaiheessa.

Leikkaa puskurin mustan alaosan keskiosasta pieni pala pois sillä se on koukun tiellä. Puskurin muotissa on muuten merkintä tästä mutta leikkaa varmuuden vuoksi
vaikka 5 milliä enemmän jotta saadaan vähän toleranssia puskurin asennukseen. Poistetettava osa on n. 10mmx60mm ja homma onnistuu vaikka mattoveitsellä.

Asenna takapuskuri ja kytke peruutustutkan anturit. Jos olet irrottanut anturit kaapeleista niin varmista niiden kiinnitys mekaanisesti vaikka nippusiteellä
tai kuminauhalla (mulle tuli ilmoitus viasta ja jouduin tekemään tämän sitten myöhemmin koska liitos yhteen anturiin oli huono).

4. Peruutustutkan toiminta kiinteällä vetokoukulla.

Toimii hyvin niin kauan kuin koukkuun ei ole kiinnitetty mitään.

HUOMAA: tutka vinkuu jo sillon kun laitat sen Thulen muovisen suojakupin paikalleen!!! Se varmaan resonoi sopivasti ultraäänellä.

Paljas vetokoukku toimii täydellisesti eikä tutka huomaa sitä.

Parhain kesäterveisin,

Esa    

PS aikaa meni noin 6 tuntia  ja yksi tunti anturien kytkentäongelman setvimiseen.
PS2 takavalojen kiinnityksen muoviset suojatutit on 100% perseestä.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2009, 23:11:18 kirjoittanut Eesau55 »