C5 II - kytkin luistaa (HDI)

Aloittaja sreivone, heinäkuu 02, 2009, 11:52:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sreivone

C5 II 2.0 HDI -05 manuaali 120tkm.

Kytkin luistaa voimakkaassa kiihdytyksessä ja se on helpoiten havaittavissa matalilla kierroksilla (2000rpm) 4 tai 5 silmässä.

Onkohan ihan selvää että kytkimen kulutuspinta on lopussa vai oiskohan toivoa, että joku säätömekanismi yms. ei esim. päästä kytkintä riittävän kiinni?

No jos se pitää vaihtaan niin pitääko irroittaa koko laatikko vetoakseleineen, vai saako asetelman livautettua esim. laatikkoa pudottamalla?

PicassoHDI

Onko autossa tehoboxi? Aika aikaisin on kytkin mennyt jos noin vähän ajettuna jo luistaa... Omaan 406 2.0 HDI 110 hv koneeseen kytkin laitettiin 292tkm ajettuna.

Onko kytkin vaijerilla vai nestetoiminen? Jos vaijerilla, niin autom. säätö voi olla viallinen ja vaijeri vaihdettava, mutta jos nestekäyttöinen, niin kytkin uusiksi ja mahdollisesti vauhtipyöräkin pitää uusia ja maksaa sitten mukavasti. Jos vauhtipyörä pitää uusia, niin kannattaa laittaa sellainen vauhtipyörä joka ei ole kaksoismassa.

sreivone

Ei ole ollut tehoboksia eikä "pappamaista" kytkimen käyttöä. Kiihdytelty on väännöllä pykäliä loikkien eikä vaihteita jatkuvasti vekslaten.

En ole kerennyt tutustua vielä kytkinpoljinkoneiston toimintaan.

Kärrystä ei kuulu mitään sirinää tms. kaksimassavauhtipyörän mahdolliseen hajoamiseen liittyviä ääniä.

patukka

Kaksoismassavauhtipyörä on hieman ongelmallinen kapistus, nimittäin jos sen jättää kytkimen vaihdon yhteydessä vaihtamatta poikii se varmasti ennen kuin uusittu kytkinlevy on ajettu loppuun ja näinollen tehdään korjaus kahteen kertaan vaikka yhdelläkin pääsisi. On parasta vaihtaa vauhtipyörä kiinteään jos / kun kytkimen korjaus tulee tehtäväksi. Aika pienillä kilometreillä kytkin on vikaantunut, pitäisi kestää helposti kytkinlevyn ja paineasetelman osalta vähintään 300 tkm. Kaksoismassavauhtipyörä voi ajo-olosuhteista ( paljon kaupunkiajoa, liikennevaloissa seisomista, jonossa ryömimistä, kaikkiaan pienellä moottorin pyörintänopeudella ajamista) vikaantua paljon aikaisemminkin .

sitsuuna

Huomasin saman jutun omassani (C5 I Hdi -01) viikonloppuna. Kytkimen luisto tapahtui nimenomaan noin 2000 rpm aloitettavasta kiihdytyksestä, pienen hetken luisti ja sitten otti pehmeästi kiinni. Tunnelma oli kuin automaattilaatikolla ajettaessa. Tosin, peräkärry oli perässä ja painava lasti päällä. Tänään ajelin töihin ilman sitä kärryä, eikä luistoa ollutkaan. Sanokaapa, viisaammat; odottelenko kytkimen luiston lisääntymistä vai alanko tilailemaan remonttiaikaa?

PicassoHDI

sitsuuna

sreivone

Lainaus käyttäjältä: sitsuuna - heinäkuu 13, 2009, 12:52:05
Huomasin saman jutun omassani (C5 I Hdi -01) viikonloppuna. Kytkimen luisto tapahtui nimenomaan noin 2000 rpm aloitettavasta kiihdytyksestä, pienen hetken luisti ja sitten otti pehmeästi kiinni. Tunnelma oli kuin automaattilaatikolla ajettaessa. Tosin, peräkärry oli perässä ja painava lasti päällä. Tänään ajelin töihin ilman sitä kärryä, eikä luistoa ollutkaan. Sanokaapa, viisaammat; odottelenko kytkimen luiston lisääntymistä vai alanko tilailemaan remonttiaikaa?

Minullakin siis tuo luisto ilmeni kesälomareisulla täydellä kuormalla. Nyt yksin ajellessa luistoa ei enää ainakaan huomattavissa määrin ilmene, tosin asiaa on ehkä itse jo tiedostamatta alkanut varomaan kevyemmillä kiihdytyksillä.

Siitä vauhtipyörästä: Löytyykö kiinteä masssainen malli suoraan tähän 2.0HDI136hp malliin vai pitääkö noukkia varaosa jonkin muun PSA-auton listalta?

Pessi

Minun 360 tkm ajetun 2.0 HDI -01:n kytkin luisti enemmän kuormitettaessa noin kahden vuoden ajan (yli 50000 km) eikä luisto juurikaan pahentunut, mutta nyt taisi hajota se vauhtipyörä, kun pitää sellaista mekkalaa, ettei uskalla käyntiin laittaa. Onko Sitronen ainoa paikka, josta osat saa lähes siedettävään hintaan vai löytyykö jostakin edullisempia vaihtoehtoja?

sreivone

Ei-merkkiliikkeestä olen kysynyt tarjouksen ja kytkinremppa ilman vauhtipyörää on 600 euroa töineen.

Joku tiesi kertoa, että näissä hajoaa painelaakeri. Itseasiassa tuntuukin, että välillä kytkinpoljin napauttaa jalanpohjaan ja tällöin kytkin ei luista. Eli olisiko niin, että painelaakeri jää joskus kantamaan kytkintä ja joskus ei? Niin tai näin niin melkeinpä kannattaa vaihtaa koko setti. Nooh 125tkm mittarissa niin itse kytkimen ei kyllä pitäisi olla kuin 1/3 käytetty.

Jos sais vaikka lopputilin tai pakkolomaa niin voisi ottaa itse kytkinkopan auki ja vaihtaa pelkän laakerin. :D

PicassoHDI

Mulla maksoi 110hv 2.0 Hdi:n kytkinremontti seuraavaa: (Merkkiliikkeestä kytkinpaketti 160euroa) asennus nyrkkipajalla n.200euroa. Kaksoismassavauhtista ei tarvinnut uusia.

vuormi

Mulla hajosi painelaakeri siten, että osia jäi irroitusmekanismin ja vaihteiston kuoren väliin ja sitten kytkin luisti. Jos käyttömekanismi on kunnossa, niin sitten ongelma ei selviä muuten, kuin avaamalla kytkin. Ei muuta kuin varaamaan aika tai aikaa korjaukselle. Pakko se on avata kun kytkin luistaa.

Tulsku

Täällähän on ihan oikeanlainen ketju jo valmiina... :)

Meillä alkoi kytkin luistaa kakkoskoppaisesta 136 HDi:stä viime syksynä, ilmeni juurikin mielummin isommilla vaihteilla vääntöhuipun tienoilla. Tässä vaiheessa autolla oli ajettu n. 220 tkm. No, hommahan oli selkeä: uusi kytkinpaketti sisään vain, olihan tuolla oletettavasti alkuperäisellä kytkimellä kuitenkin jo jonkin verran matkaa takana, vaikka verrattain pienillä kilometreillä minusta antautuikin. Uusi kytkin toimikin hienosti; vajaat 11 kuukautta ja melko tarkkaan 20 tkm. Nyt siis luistaa taas, mittarissa 240 tkm.

Epäilen, että kytkinasetelman säätö on pielessä, eihän levy voi kulua tuossa ajassa loppuun? Edellinenkään levy ei ollut lopussa, vaan siinä näkyi vielä ihan selvät urat. Kärryä ei ole vedetty nyt tällä uudella kytkimellä metriäkään, mutta en sitten osaa sanoa omasta ajotyylistäni, onko siinä jotain korjattavaa. Omasta mielestäni ei tietenkään ole. ;)

Nykyisen kytkimen luulin olevan kuitenkin ihan laatutuote, vaikka sen Saksasta tilasinkin. Koko komeus tuli muistini mukaan LuKin laatikossa, joskin painelaakerin kyljessä luki SKF, asetelmassa LuK ja levyssä Valeo.

Ydinkysymys kuuluukin: olenko tehnyt jotain väärin? Apuna minulla oli rempassa sekä Haynes että Servicestä tulostetut tehtaan ohjeet. Molemmissa neuvottiin säätämään paineasetelma ennen asennusta, jotenka tein sen. Jälleen omasta mielestäni onnistuin, mutta onkohan homma mennyt juuri tässä kohdassa pieleen? :)

Hyviä neuvoja vastaanotetaan, nimim. "seuraava Sitikka on muuten automaatti"
C5 2.0 HDi Break ('05), Xantia 2.0 HDi Break ('00), CX 20 Pallas ('83)

Tulsku

Itse itselleni vastaten: syy oli ehkä asetelmassa. Kun painoin asetelman kasaan, automaattisäädön rinkula "aukesi" täysin levälleen, eikä liikkunut siitä enää mihinkään. Kolme tuntia yritin ymmärtää sitä, kunnes (onneksi) löysin vanhan asetelman, jossa säätö toimi kuten pitääkin. Kasasin sitten paketin takaisin läjään tuolla vanhalla asetelmalla, kun se näytti päällepäin täysin ehjältä.

Hieman omituista oli sekin, että kytkinlevyistä ei pystynyt sanomaan äkkiseltään, kumpi on kumpi. Nyt sitten vain jännitetään, kuinka kauan tämä kokoonpano kestää... Sellainen olo minulle kuitenkin jäi, että tuon asetelman säätö olisi jumittunut ja sen takia kytkin alkoi luistaa.
C5 2.0 HDi Break ('05), Xantia 2.0 HDi Break ('00), CX 20 Pallas ('83)