C4 - Häiriöitä vakionopeudensäätimessä

Aloittaja C-nelikko, kesäkuu 15, 2009, 09:04:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

C-nelikko

Auto C4 VTR vm. 2006. Välillä kesken kaiken tietokone herjaa, että vakionopeudensäätimessä on joku vika, sitä ei voi aktivoida, Service-valo palaa - kuluu jonkin aikaa, niin pelittää taas ihan normisti. Tätä ilmenee aina välillä.
Tuttua? Mikä mahtaa mättää?

Renee

(Moi eräässä toisessa automerkissä jossa sähköinen kaasuläppä silloin oli kaasuläpässä vikaa jos vakionopeussäädin ei toiminut.)
Vikakoodien lukuun suosittelen  menemään kun service valoa herjaa.Siellä ne kertoo mikä vkana ja paljonko maksaa.

C-nelikko

Mokoma service palaa sen hetken, kun vakkari oikkuilee!

Renee

Sellaista tämä nykyajan autoillu onNykyään autossa kaikki tieto siirty sähköisesti jos jossain katkos niin hälytystä pukkaa ja laite herkiää toimimasta.Olethan tarkistanut vakkarin sulakeen ettei siellä kontakti häiriötä ja sekin rele toimii.Koska vika alkoi teitkö sitä ennen mitään konehuoneessa.Onko liitokset kunnossa

C-nelikko

Vika alkoi ihan yhtäkkiä eikä mihinkään ole koskettu. Tota sulaketta vois kyllä vilkaista. Ja liitoksia, joku kosketushäiriö tuli mullakin mieleen.
Vika tosiaan esiintyy ehkä kerran 2 kuukaudessa tai jotain eli ei usein, mutta kumminkin.

Renee

Satunainen vika silloin .Minä luulin että herjaa jatkuvasti.Tarkista liitokset ja jos hapettumaa niin otappa sitä sähkomiehen srpayta sielltä tarvikeliikkeen hyllystä poistaa sen hapettumat liitoksista .Se eletrooninen puhdistusaine jotain sinne suuntaan.

sevä

Linkki: Cruise Control System Faulty

Omassa autossani vika taitaa tällä hetkellä olla kaasupolkimen kick down napissa.
Autolla liikkeelle lähtiessä nopeudenrajoitin toimii normaalisti, mutta sen jälkeen kun kaasupoljin on käynyt lattiassa, rajoitin ei enää toimi ja herjaa servicestä. Rajoitin lähtee kuitenkin pois päältä kuten pitääkin.

En ole jaksanut tuon takia vielä viedä huoltoon koska ei vaikuta muuten ajamiseen...

EDIT: Vakkari toimii normaalisti.

C-nelikko

Okei, ei siis välttämättä vakava vika tosiaan.

vboman

Edellisessä C4:ssa (vm. 2005) oli täsmälleen samanlainen vika. Syynä oli huollon mukaan vialliset painikkeet (tai se pyöritettävä kytkin, en tiedä varmasti kumpi). Näppäinyksikkö vaihdettiin takuuseen ja vika poistui.

mipoikel

Omassa C4:ssä sama vika. Vakkari pomppaa pois päältä kesken ajon ja "service" valo syttyy.

Oulun VEHO:lla ilmoittivat vian olevan ratin käyttökytkimissä, hinta 423 eur + työt. En ihan purematta niele. Olettaisin käytöiän olevan pidempi ja siltä pohjalta tässä nyt koitetaan neuvotella...

sevä

Reilu viikko sitten kävin koelaudan alla polkimiin liittyvät kaapelit läpi. Irrotin liittimet ja laitoin takaisin. Sen jälkeen ei ole service valoa näkynyt, vaikka olen kickdown nappia ihan tarkoituksella käyttänyt...  ;D

Eli kannattaa kokeilla tätä ennen kuin vie kalliiseen huoltoon.

Pasi A S

Taitaa olla softavikoja.Resetti, eli johtojen irti nyppäisy kun tuntuu auttavan...taas näitä

ilmari100

Terve, mulla oli sama vika vakionopeudensäätimessä, mutta eilen roplasin auki kytkimen ja jarrun johtojen liittimet ja rassailin niitä vähän. Ainakin tänään toiminut hyvin, kun taas aiemmin ei lainkaan.

Mutta joissakin tapauksessa tähän vaivaan käskettiin käydä lataamassa uudet softat. Onko siis jotakin keinoa tarkistaa softien versiota? Tyyliin vilkkuvasemalle-penkinlämmittäjä 2:lla-hanskaluukkuauki-virratpäälle niin näytössä näkyy versio? Mistä sen muuten tietää onko omaan käytettyyn autoon ne jo päivitetty?

EDIT: C4owners.org sivustolla joku väitti, että saattaisi olla tuhkakupin alapuolella tarra, jossa versio on kerrottu... Saa nähdä.

PicassoHDI

Noup. Johtosarja on muuttunut joten vika johtosarjassa/liittimessä. Myös katkaisijat muuttuneet.

jansku

Mulla herjas samaa silloin kun jarruvalonkytkin (tms) oli rikki...

fsol77m

Lainaus käyttäjältä: jansku - elokuu 12, 2010, 15:47:18
Mulla herjas samaa silloin kun jarruvalonkytkin (tms) oli rikki...

nyt on tullut vakionopeussäätimen vikaa minullekkin... kaikki kytkimet tosin ovat ehjät...
pitäisisikin viel kyl tarkastaa tuo jarrupolkimen piuhat....
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

PicassoHDI

Onko Lexi@ testerillä testattu nuo katkaisijat ? Herjaako mitään ESP herjaa ?

fsol77m

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - elokuu 12, 2010, 20:25:50
Onko Lexi@ testerillä testattu nuo katkaisijat ? Herjaako mitään ESP herjaa ?
itse en ole testannut lukijalla tms joten sen suhteen en osaa sanoa mittää... tarttiskin ostaa vaikka dx:stä joku lukijan tapainen :)
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

C-nelikko

Meillä vika katosi, kun se käytettiin huollossa - nyt katosi sanat ihan tyysti, siis siinä vikakoodien luvussa ja se logi nollattiin.

ilmari100

Mä oon saanut käsityksen, että se vika on enemminkin kytkinpolkimen mikrokytkimen liittimissä. Toki samalla raaputtelin jarrupolkimeltakin liittimet, kun siellä alhaalla olin. En nyt suoranaisesti muista, mistä tälläinen käsitys on tullut. Voi olla vääräkin. Mutta pelaa kuitenkin, ainakin vielä... kop kop.

petrisa

Aika paljon on vikoja itse kytkimissä.

Jarruvalokytkimissä käytetään tyypillisesti kaksoiskytkintä. Kytkimessä on avautuva ja sulkeutuva kontakti.
Avautuva antaa informaation moottorieculle ja sulkeutuva sytyttää jarruvalot.
Jos tuossa avautuvan koskettimen kontakteissa on häikkää tai sen liittimissä, aiheuttaa se ongelmia välittömästi vakionopeussäätimeen. Puhdistus on hyvä ensiapu.

Sama pätee kytkinpolkimen kytkimeen. Se toimii samoin kuin jarruvalopolkimen kytkin. Poislukien sulkeutuva kontakti, kun sitä ei ole.

PicassoHDI

Jos jarruvalokatkaisijassa on vikaa, niin tulee yleensä myös ESP herjaakin.

ilmari100

Lainaus käyttäjältä: petrisa - elokuu 15, 2010, 18:04:16
Jos tuossa avautuvan koskettimen kontakteissa on häikkää tai sen liittimissä, aiheuttaa se ongelmia välittömästi vakionopeussäätimeen. Puhdistus on hyvä ensiapu.

Alkoi taas kiukuttelemaan... Kuinka puhdistuksen voisi suorittaa? Paineilmalla? Jollakin elektroniikan puhdistusaineella?

Mites sitten ne johtosarjat? Niitäkin on ilmeisesti vaihdettu ja niissä lienee ollut jotakin häikkää. Mutta tarkoittaako tuo sitä n. 20 cm pituista välijohtoa kytkinpolkimen kytkimelle? Vai kenties jotakin isompaa kokonaisuutta?

fsol77m

ilmeisesti 2006 ja vanhemmat mallit on tehdaskorjattu tuon vakionopeussäätimen vian osalta (en nyt löytänyt sitä mistään kylläkään... http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/takaisinkutsukampanjat/ tai http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Takaisinkutsut+2/Takaisinkutsukampanjat.htm ) joten saattaisisikohan tuon korjaaminen mennä takuun piikkiin ?
taidanpa lähettää hieman kyselyä auto-bon:iin...

ps. hassulta kyllä kuulostaa "liitin vika" sillä kun ajossa tuon vakionopeuden laittaa päälle niin vien jalat kyllä kauaksi polkimista joten poljin ei kyllä missään vaiheessa liiku ja tietyillä teillä kun ajaa niin ei tärinästäkään voi johtua (esim jos ajaa alle 50:piä tms)
vika on siitä myös jännä että samaa tietä suhatessa saattaa se toimia kuukauden putkeen kunnes voi tulla viikko pari jolloin se ei toimi ollenkaan , riippumatta siitä millä tavalla polkimia käyttää tms...

fsol77m

jeps.. auto-bon eli tän hetken maahantuoja pesee kätensä.. ei takuuta edes -07 autolle enään... kampanjoitakaan ei heidän mukaansa ole ko. viasta ole...
jorma.laakkonen(ät)veho.fi on se ketä kannattaa häiritä takuu asioissa jos joku muukin haluaa kysyä takuuta :)