C5 - Hdi EGR-venttiilin korjaus

Aloittaja turbomies, kesäkuu 05, 2009, 21:11:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

turbomies

Femma lopetti kulkemisen kesken ajon. Sain onneksi kaasulla härnättyä mäen päälle bussipysäkille. Kävi tyhjäkäyntiä siinä ihan nätisti, mutta kun kaasulla härnäsi kuului kuin joku vaijeri olisi kierrosten mukaan pyörinyt seinää vasten eikä kunnolla ottanut kierroksia. Ajattelin tietysti että moniurahihna repeytynyt tai muu vastaava. Konepellin alle katsottuani totesin sen pyrivän ehjänä nätisti rullallaan ja löin pellin kiinni. Sammutin moottorin eikä enää suostunut sen jälkeen käynnistymään. Sitten hinausauto lähimpään merkkikorjaamoon...Siellä sitten diagnosoitiin polttoaineen syöttöhäiriö. Tilataan Englannista joku paineensäätöventtiili jota odotetaan viikko. Asennetaan paikalleen eikä suostu käymään. Sitten arvellaan suuttimien olevan vialla ja lähetetään korjaukseen, odotellaan viikko eikä mitään apua. Sitten arvellaan pumpun olevan lopussa, ei onneksi tilata uutta. Lopuksi vika paikantuu EGR-venttiiliin jota olin itsekin jo pariin kertaan ehdottanut syyksi, mutta oli korjaamon mukaan katsottu ja vika ei heidän mielestään ole siinä.
No kaikkiaan kesti 3 vkoa ennenkuin viallinen EGR lopulta avattiin ja todettiin lautasen olevan irti. Mitään vikavaloja ei taulussa näy! Kone Hdi 2,o T. Ajokm n. 183000 ja merkkihuollettu säännöllisesti.
Mikä on kohtuullinen korvaus kaikesta tästä? Missään tapauksessa en suostu maksamaan kaikista turhista uusimisista ja käytetystä ajasta. Toinen korjaamo totesi häiriön selostettuani, että he olisivat varttitunnissa pystyneet paikantamaan vikakohteen ja vaihtamaan osan parissa tunnissa.
Kertokaa mulle jos on kokemusta, please.
???

Citronella82

Meillä isommassa merkkikorjaamo/autotalossa ei oikeaan diagnoosiin johtaneita tutkimuksia veloteta, piste. Ei myöskään edellisessä autotalossa jossa olin töissä. Siis jos olet ehtinyt jo maksamaan aiemmista, turhista vaihtotöistä niin ne tulisi hyvittää EGR:n vaihdon yhteydessä, työt tietty SEN vaihdosta velotaan mutta edelleen vähennetään jo maksetut. Usein on tultu osien hinnoissa jonkunverran vastaan tai tarjottu hyvitykseksi joku sisäpesu ja päällipesu tms. Älä maksa turhaan tehdystä työstä!  :)

turbomies

Kiitos Citronella82:lle vastauksesta ja omia ajatuksiani mukailevasta tulkinnasta. Menen huomenissa keskustelemaan korjaamon kanssa kustannuksista. Auto nyt onneksi kunnossa ja 700 km jo ajoa takana eikä tuntunut ongelmia käynnin suhteen. En ole vielä maksanut euroakaan koska auto oli koko ajan samalla korjaamolla. Tältä osin "valtit" ovat vielä käsissäni. Toivotaan, että päästään yhteisymmärrykseen oikeellisesta korjauskulusta. :)

turbomies

No niin, jouduin sitten vastakkain myyjän kanssa ja lähes 1200 euroa köyhempänä. Laskussa oli tietenkin se EGR-venttiili joka oli varsinainen vika, hinta 342 E-15%, paluuletku 157468, hinta 44,80-20%, ohjain+tiiviste*4, kiinnike*8, paineensäädin, hinta 234 E ja venttiili, hinta 117E. Suuttimien tarpeeton huolto/tarkastus sensijaan luvattiin unohtaa, koska olivat kunnossa. Töitä oli kuulemma yli 12h, johon totesin että en maksa. No asia lähtee nyt kyllä maahantuojan selvittelyyn, korjaamon nimeä en vielä tässä vaiheessa aio julkaista, mutta sekin aika koittanee?? Kysymykseen, milloin maahantuojaan ensikerran otettiin yhteyttä sain hyvin epämääräisen vastauksen ettei muisteta. Eiköhän tämäkin yhteydenotto pitäisi maahantuojan systeemeistä löytyä jos ovat yhtään nykyisellä dokumentointitasolla? ???

Citronella82

Melko rietasta jos tungetaan 12h maksettavaksi tostanoin  >:( 

Normaaliahan on että vaihtotyö ja vianhaku maksaa, mutta mutta..Eivät vissiin ole kovin hanakoita myöntämään minkäännäköistä virhettä tapahtuneen..? Siis oliko auto erikoistuneella asentajalla vai kesätyöntekijällä (anteeks karke esimerkki, kesäheinissäkin on varmasti osaajia) palloteltavana..? Eipä ole tullut vastaan tommosia velotuksia/käytäntöjä ellei autoa ole tosissaan nuohottu suunnilleen sen 12h...melko raakaa peliä olis jos mun purkaessa johtosarjaa ja vaihtaessa lopulta uutta velotettais kaikki autoon kuluneet tunnit (tauolla ei leimata itteä työltä ulos, siis safkikset mukaanlukien) hintaan 94e kpl.. ;D

turbomies

Olen jutellut vain korjaamon omistajan kanssa ja ymmärtänyt, että hän/vakiasentajat ovat hommaa hoitaneet. Kyseessä pienehkö korjaamo, jossa asentajat osaavat kyllä käsittääkseni normaalihommat, eivät välttämättä kyllä perehtyneet mihinkään nykydieselin tekniikkaan? (tämä oma arveluni). Yrityselämässä olleena insinöörinä tiedän, että niin kauan kuin työnumero on avoinna sille kertyy jatkuvasti tunteja ihan kuten totesitkin. Nyt vain ihmetyttää, miksi Proxy sanoo vain että syöttöhäiriö, onko laite ajantasalla vai ilmoitetaanko asiakkaalle vain lisäaikaan mahdollistavat diagnoosit. Minulla on "sattumalta" tästä korjausprosessista ja kaikista selityksistä/vika-analyyseistä päivittäinen kirjanpito, jonka voin esittää niin maahantuojalle kuin muutenkin julkistaa.!! Olen laittanut jo maahantuojalle selvityspyynnön ko.asiasta, ja ellei vastausta kohtuullisessa ajassa tule, saatan asian muiden instanssien tutkittavaksi. No automerkki tietty vaihtuu saman tien, oli aikanaan 3kpl. mutta tämän jälkeen ei enää yhtäkään!