Berlingo- Kulutus 1,6 bensa vm 03--->

Aloittaja Miham, toukokuu 25, 2009, 12:50:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miham

Terve,

Olen hankkimassa otsikon mukaista autoa, vuosimallista 03 ylöspäin.
Mietityttää tuo kulutus tuossa 1,6 bensakoneessa, että onko hieman liian pieni kone tuollaiselle "isolle" autolle ja joutuuko kone kiertämään koko ajan isolla tehoalueella jolloin kulutus nousisi isoksi.

Paljonko teillä on ollut todelliset kulutuslukeman ko.koneessa?

2,0HDI kait se paras olisi mutta meinaa hinta karata minun budjetin ulkopuolelle....

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen

marko

Tankkaus.comin otanta bensakoneisille berlingoille
7.89, 8.57 , 8.59, 10.07, 8.63
eli keskimäärin näyttäisi 8,5 litran paikkeilla olevan. Onko tuo sitten paljon vai vähän? Kai tuon kokoiselle kopperolle ihan ok, kyseessä ei kuitenkaan ole mikään aerodynamiikan ihme.
Diesel vienee sen pari litraa/100km vähemmän. Parin tonnin hintaero kuittaantuu ~40tkm matkalla kun ei huomioida käyttövoimaveroa yms vaan pelkät pa-kulut. 
viimasuoja

pertsa

Berlingon saa kuluttamaan just tasan sen mukaan kuinka sitä kuljettaa.
1.9 d polttaa noin 5,5 l/100 km maantiellä, kun ajelee alle 100 km/h. Keskikulutus normaaliajossa on ollut 6,7 l, kaupunkiajoa noin 1/3, eli kuta kuinkin EU-keskikulutuksen mukainen.
Moottoritiellä kuluu lähemmäs 9 l/100 km.
Vois kuvitella, että samalla lailla ajellen 1,6 l bensalaite kuluttaa alle 7,5 l.
"Tarkkojen" kalkylaatoiden jälkeen: 24000 km vuodessa nykyisillä hinnoilla keskikultuksen mukaan laskettuna (6,9 l / 7,4 l) 1,9 d dieselveron jälkeen säästää noin 250 €/vuodessa. Berlingon dieselvero on muistaakseni 465 e/vuosi.

Pasis

Kaupungissa ja moottoritiellä 9-10 litraa/100 km, maantiellä rauhallisessa ajossa 6-7 l/100 km.

harri-82

Lainaus käyttäjältä: Miham - toukokuu 25, 2009, 12:50:08
Terve,

Olen hankkimassa otsikon mukaista autoa, vuosimallista 03 ylöspäin.
Mietityttää tuo kulutus tuossa 1,6 bensakoneessa, että onko hieman liian pieni kone tuollaiselle "isolle" autolle ja joutuuko kone kiertämään koko ajan isolla tehoalueella jolloin kulutus nousisi isoksi.

Paljonko teillä on ollut todelliset kulutuslukeman ko.koneessa?

2,0HDI kait se paras olisi mutta meinaa hinta karata minun budjetin ulkopuolelle....

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen

Aiheesta 1.9 D - berlingon (-04) kulutuksesta löytyy aloittamani viestiketju. Pohdin siinä, että auto vie ihan liikaa, jopa 8,5 maantiellä 90-100 km/h nopeuksissa. Tällä hetkellä kulutus on ollut alle kuutta maantiellä (80...105 km / h). Raskasta kaasujalkaa kannattaa välttää, se on tärkein asia. Kulutusta on hankala laskea, koska tankkia on hankala saada täyteen (laakea tankki). Ilmeisesti omassani vika oli likaa täynnä olevassa tankin korkissa. Sen kun puhdisti kunnolla, laski kulutus (Paappani kertoi samanlaisesta tapauksesta 60-luvun traktorissa. Syvän kunnioituksen takia toivon hänen olleen oikeassa myös tässä 40 vuotta uudemman vehkeen tapauksessa. Moottori käy liian rikkaalla seoksella, jos ei tankki hengitä, ja kulutus nousee. Kannattaa puhdistaa Berlingojen tankin korkit! Voisihan tässä ajatella, että moinen vika tuhoaisi äkkiä katalysaattorin jne. ja idea on hieman absurdi Siksi tuosta kerron, että korkin puhdistaminen todella auttoi. Nykiminen loppui ja kulutus laski. Paappa kuoli pari kuukautta sitten, ja se, että hän keksi ratkaisun ongelmaan sairasvuoteellaan, johon eivät ammattilaisetkaan keksineet, oli viimeisiä asioita, mistä hän sai hyvän mielen.) Toinen Berlingon ongelmakohta on välityksiin nähden alimitoitetut vakiorenkaat. Myös matkamittarivirhe on liian suuri. Jos renkaita uusii, kannattaa ottaa 185/65/14 sijasta 185/70/14-renkaat, kuten minä tein. Kierrokset kun laskevat, pienenee kulutuskin, joskin mittarivirheen korjaantuma pitää huomioida laskuissa.

Nytkin tosin saan raskaalla kaasujalalla auton viemään 8 litraa maantiellä. Oikein kevyellä päästään reiluun viiteen. Ilmastointi vaikuttanee puolisen litraa...