Xantia - Sisälämpötila vaeltaa

Aloittaja rasev, maaliskuu 21, 2009, 10:46:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rasev

Missähän vika kun lämpötila vaeltaa sisätilassa. Kun laittaa aut.ilmastoinnin kohdalle 22 astetta, niin aluksi tullee hyvin kuumaa, mutta hetken päästä alkaa puhaltamaan melko viileää. Ainoastaan huurunpoistoasennolla lämmöt pysyvät kohtuudella.

Citikka99

Olisikohan ohjaamon lämpötilan tunnistin likaantunut. Se on kellon vieressä paneelin alla. Omassa, kun puhdistin tunnistimen vastuslangan nöyhtästä samalla. kun vaihdoin kellon polttimon tasaantui lämpötila, voisin sanoa jopa ihanteellisen tarkaksi.

Putkimies22

Lainaus käyttäjältä: Citikka99 - maaliskuu 22, 2009, 21:29:09
Olisikohan ohjaamon lämpötilan tunnistin likaantunut. Se on kellon vieressä paneelin alla. Omassa, kun puhdistin tunnistimen vastuslangan nöyhtästä samalla. kun vaihdoin kellon polttimon tasaantui lämpötila, voisin sanoa jopa ihanteellisen tarkaksi.

Mistä avataan ja kuinka? Minullakin tahtoo tuo seilata.

Toinen ominaisuus on että esim mutkaan ajettaessa tulee hetkellisesti viileää ilmaa. Tämä ns korttelipyöritysnopeuksissa. Jäähdytysnestettä on kyllä tarpeeksi.
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

CelaVii5

Kuulostaapa tutulta tuo käytös ajan ja kurvien mukaan... Olen itse ajatellut että kyseessä on ominaisuus. Huomasin tossa muuten että kun avasi radion luukun niin heti tuli kylmä autossa, eli ilmeisesti soittimen lämpökin vaikuttaa tohon lämpötila-anturiin kun suoraan yläpuolella on.

JKiiski

Lainaus käyttäjältä: Putkimies22 - maaliskuu 23, 2009, 10:20:47

Toinen ominaisuus on että esim mutkaan ajettaessa tulee hetkellisesti viileää ilmaa.
Minä olen tulkinnut tuon ilmiön niin, että matkustamoon jää paikalleen ilmaa johonkin kohtaan, ja kun käännetään autoa nopeasti niin se ilmahan vitkaisuuden lain mukaan pysyy paikallaan ja osuu kuskia tai matkustajaa naamaan. Olen huomannut saman esim. uudessa Mondeossa. Voi liittyä hyvinkin siihen että äänettömyyden takia virtaukset pidetään mahdollisimman pieninä.
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

ealab

Lainaus käyttäjältä: JKiiski - maaliskuu 23, 2009, 19:12:07
Lainaus käyttäjältä: Putkimies22 - maaliskuu 23, 2009, 10:20:47

Toinen ominaisuus on että esim mutkaan ajettaessa tulee hetkellisesti viileää ilmaa.
Minä olen tulkinnut tuon ilmiön niin, että matkustamoon jää paikalleen ilmaa johonkin kohtaan, ja kun käännetään autoa nopeasti niin se ilmahan vitkaisuuden lain mukaan pysyy paikallaan ja osuu kuskia tai matkustajaa naamaan. Olen huomannut saman esim. uudessa Mondeossa. Voi liittyä hyvinkin siihen että äänettömyyden takia virtaukset pidetään mahdollisimman pieninä.
Samalla tavalla käyttäytyy myös lämmin ilma. Eri autoissakin.

KariM

Kylmän ilman löyhähdys kasvoille on minullekin tuttu ilmiö kurvailussa muistakin autoista. Erityisesti jääradalla pitkässä sivuluisussa (juu, ei sitikalla) se on ollut helppo aistia.

Xantiassa huomasin myös jo mainitun seikan, että radion luukkua ei voi pitää ajossa kiinni, koska radiosta varsin kirkkaasta näytöstä hohkava lämpö haittaa siinä yläpuolella olevan ilmastoinnin lämpöanturin toimintaa.

Siinä lämpöanturissahan on pieni tuuletin, joka imee ilmaa matkustamosta? Toimiihan potkuri?

rasev

Kiitos vastauksista. Pitää puhdistaa anturi ja tarkastaa sen pienen propellin toiminta. Olen sinne joskus suikinut rasvaa ulinan vuoksi, joten ainakin joskus se on pyörinyt.

ealab

Tuo rasvan ruikkimen vasta hyvää tekee. Siihen sitten tarttuu kaikki pöly ja töhnä kiinni. Tuntuu olevan vallan yleinen käsitys, että "CRC:tä" voi suihkia mihin vaan ja se auttaa joka vaivaan. Ihmelääke. Nyt voisi suihkuttaa jotain rasvatonta, ei silikonia!  Jarrucleaneri voisi käydä, jos tietäisi, että se ei pehmittäisi ao. muoveja. Ehkä paineilmaa heti sen jälkeen? Sitä töhnää sitten kertyisi kojelaudan taakse....

quai_de_javel

Lainaus käyttäjältä: ealab - maaliskuu 25, 2009, 07:22:17
Tuo rasvan ruikkimen vasta hyvää tekee. Siihen sitten tarttuu kaikki pöly ja töhnä kiinni. Tuntuu olevan vallan yleinen käsitys, että "CRC:tä" voi suihkia mihin vaan ja se auttaa joka vaivaan. Ihmelääke. Nyt voisi suihkuttaa jotain rasvatonta, ei silikonia!  Jarrucleaneri voisi käydä, jos tietäisi, että se ei pehmittäisi ao. muoveja. Ehkä paineilmaa heti sen jälkeen? Sitä töhnää sitten kertyisi kojelaudan taakse....
Juuri tuota samaa ajattelin. Siihen rasvaanhan kaikki pöly tarttuu kiinni.

PicassoHDI

Sitikkapuoskari

No jos sillä rasvalla on tarkoitus saada puslien hurinaa pienemmäksi niin se anturi pitää ottaa irti tilastaan- sittenkin rasvan saanti juuri oikeaan kohteeseen on hankalaa. Liikaa ei pidä rasvoja laittaa koska hiilet sulaa öljystä ja onpi pian entinen koko moottori. Pölypalloja noissa on usein ollut ja se sekoittaa sisälämpöä.  Komppaan kans tuota että aivan liian usein annetaan TI-ohjeeksi että suihkuta sinne crc:tä..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

rasev

No voi pentele. Elämän pikku epäonnistumisia. Enää laitan crc:tä vain kreikkalaiseen salaattiin. :) :) :)

rasev

Se on kiinni siinä radion yläpuolella listassa, jossa hätävilkkujen yms painikkeet ja kello. MIten sen listan tai anturin saa irti? Anturi on sellainen pitkulainen, jossa on se propeli sisällä. Patongin puolelta ohjetta ei enää löydy.
Pitäisi päästä putsaamaan se anturi, koska ilmastointi työntää jäätävää ilmaa, ilmeisesti sen anturin likaisuuden vuoksi.

Igor

Mä sain ton pelaamaan muutaman kuukauden ihan siedettävästi puhaltamalla sinne ilmaa tommosesta painepurkista (jota yleensä käytän pölynpoistoon tietokoneen propelleista yms). Nyt pitänee uusia käsittely, tai keksiä miten tohon ropelliin pääsee käsiksi facelift-xantussa... kenties radion irroittamalla?

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

rasev

Radion ja radiokehyksen irroitus ei paljasta ainakaan alapuolelta mitään ruuveja. Käsin pääsee tunnustelemaan sitä propelia kyllä alakautta, mutta sitä irtiottoa en kyllä keksinyt. Se lista on alareunasta kiinni niillä radiokehyksen ruuveilla, mutta ei irtoa vaikka ne poistaa. Tuntuisi että on samaa pakettia yläpuolen ilmasuuttimien kanssa ja sivulla olevan listan kanssa joka on mittriston alapuolella, Sen missä on ilmastoinnin kytkin.

ealab

Listaruuveja myös ratin vasemmalla puolella. Anturi kyllä irtoaa listasta. Vanhassa patongissa oli hyviä juttuja mm. listasta mittaristoa koskevissa aiheissa.

rasev

Juu. Eli miten se anturi siitä listasta irtoaa? Vanha patonki ei ole toiminnassa enää?

Jasu

Vanhan Patongin viestiarkisto löytyy uudesta Patongista..!

Muistelisin että tuo anturi olisi vain pienillä kynsillä kiinni siinä listassa, vastaavasti kuin Xm:n kattoanturissa, eli irtoaisi kun ottaa anturista kiinni ja varovasti pyöräyttää/kääntää/vetää samalla sitä..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Igor

Faceliftissä toi lista on yhtenäinen noista anturin reijistä sinne kojelaudan vasempaan reunaan asti, eli kaiketi koko lista pitää ottaa irti...

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

rasev

Mittariston alapuoleisen paneelin alta löytyy vielä yksi kiinnitysruuvi, tämän anturilistan oikeasta reunasta siis.