Berlingon kaksi vuotta

Aloittaja lappi09, maaliskuu 20, 2009, 09:35:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lappi09

Kohta olen ajanut Berlingolla kaksi ja puoli vuotta ja mielenkiinnosta voin kertoa käyttökokemukset koska nämä kaksi vuotta ovat olleet autolle melkoisen rajuja.
Eli reilu kaksi vuotta sitten elokuussa ostettiin Berlingo uutena, Multispacena. Moottorina 1.6 dieseli. Asuinpaikkamme on Lappi joten kylmätestausta on tullut aika riittävästi...
Autolla on nyt mittarissa 136 000 km. Ainoa vika mikä koko aikana on tullut oli jossain 40 000 km kohdalla joku lämpötilan anturi joka vaihdettiin takuuna. Mitään muuta ei autossa ole saatu rikki. Ainoastaan toinen eturoiskeläppä pitää kiinnittää kun tuli ajettua hankeen aika syvälle...
Autossamme ei ole moottorin lämmitintä koska ostettaessa oli ajatuksena asentaa autoon jälkikäteen webasto. Itse asiassa se on "unohtunut" asennuttaa, hinnan vuoksi.
Ensimmäisen talven auto seisoi ulkona kun autotalli ei ollut valmis. Koskaan ei ollut mitään vaikeuksia saada autoa käyntiin kylmän yön jälkeen. Itse asiassa monta kertaa olen ajatellut että säälittää auto kun eihän sitä ole tällaiseen tarkoitettu.
Tämän talven auto on sitten saanut olla yöt lämpimässä tallissa ja päivät sitten kahdeksan tuntia pakkasessa.
Ja ei mitään ongelmia!
Minun on tunnustettava että tämän moottorin kestävyys on tolkutonta näinkin "väärin käytettynä".
Auton ajo-ominaisuudet ovat varsinkin maastossa aika uskomattomat mokomalle. Johtuen suht korkeasta maavarasta ja rengaskoosta. Liikumme paljon metsäautoteillä sekä kesällä että talvella. Kertaakaan ei tällaisessa ajossa ole tullut mieleen neliveto tai maasturin tarve. Auto vain menee.
Toissa talvena mentiin auraamatonta metsäautotietä ja kaveri tuli neliveto golfilla perässä. Tuli niin kauan kuin hänen auto jäi pohjasta kiinni ja piti hinata että sai pyörät taas pitoa alle.
Kaikenkaikkiaan tämä berlingo on kyllä ollut erittäin vakuuttava meille.

MarieCurie

Tuo oli kyllä aika vakuuttavaa näyttöä Berlingosta!  :laugh: Taidat olla tyytyväinen valintaasi  ;)

japa

Onpa mukava kuulla (tai no..lukea) positiivista palautetta autosta. Täällä (ja foorumeilla yleensä) kun tavallisesti kysytään korjausohjeita ja moititaan vioista ja korkeista huoltokustannuksista.

Onnea vaan jatkossakin!

Mitenkäs muuten sisätilat lämpenee ilman moottorin ja sisätilan esilämmitystä? Kuitenkin Berlingossa on aika suuri matkustamon tilavuus (oliskohan tämän voinut muuten sanoa  :) ).
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

lappi09

No ainahan se lämmitin voisi tehokkaampi olla. Siinä on vähän räplättävä säätimiä että pysyy tuulilasi tehokkaasti sulana. Mutta kun olen pitänyt ilmastointilaitetta aina päällä kesät ja talvet niin tuppaa vähän kuivempaa ilmaa työntämään.
Ei ole kyllä kukaan paleltunutkaan eikä ole vilttejä kaivannut!
Toki pitää muistaa että kun päivän on maastossa ja housujen lahkeissa pari kiloa jäätynyttä lunta ja autoon hyppää kolenkympin pakkasessa niin pitää laittaa puhallin puhaltamaan pelkästään ikkunaan. Mutta kyllä se tuulilasi vaan sulana pysyy.

Jpl77

Plussana huono kulkusiin polkuihin maavaran puolesta myös muovinen poltto-aine säiliö. Eipähän ota niin helposti itseensä jos kivee karahtaa.  :)

lappi09

No nyt tuli ensimmäinen vika, mutta tuli korjautettua.
Tuntui että autosta tuli "turbottoman" oloinen. Paikalliseen huoltoon jossa todettiin että jokin anturi oli mennyt rikki.
Anturin hinta 134 euroa plus työt. Kokonaiskulut olivat 188 euroa. Ei paha.
Samalla tuli havaittua Berlingon rengaskoon edullisuus. Odotellessa kävin paikallisessa rengasliikkeessä varaamassa Continentalit kesärenkaiksi.
Renkaiden hinnaksi jäi 297 euroa asennettuna.
Kilometrejä nyt takana 143 000.
Jos nyt kurillaan laskisi tämän ylimääräisen korjauskustannuksen hinnan kilometreihin nähden niin summaksi tulee 1.3 euroa/1000 km.
Sanoisin että aika kohtuullista...