Kirjoittaja Aihe: C5 III - Rengaspaineet  (Luettu 5237 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PicassoHDI

  • Vieras
C5 III - Rengaspaineet
« : Maaliskuu 05, 2009, 17:20:48 »
Kysymys: Mistä löytyy uuden C5:n rengaspainetietoa? Yritin tänään käyttöohjekirjasta etsiä, huonolla menestyksellä.


Vastaus: Rengaspaineet löytyvät etu ja takaoven välissä.

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 108
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2018, 09:44:31 »
Millaisia paineita olette käyttäneet? Suositus (C5III 2010 THP156 farkku) eteen on vain 2,1 baaria ja taakse 2,3 bar. Kuitenkin eturenkaat näyttävät vajailta noilla paineilla. Kokeilin laittaa eteen 2,5 bar ja silti näyttää vajaammalta kuin takana. 



Sent from my iPhone using Tapatalk
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa motu01

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #2 : Maaliskuu 07, 2018, 19:24:43 »
Jonkun ovi aukon karmissa on painetaulukko.

Poissa BasicDude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #3 : Maaliskuu 07, 2018, 20:36:39 »
Mulla edessä 2.4 ja takana 2.7. Renkaina 225/55/17.
Tuntuu sopivalta varsinkin kun usein vähän kuormaa.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 655
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #4 : Maaliskuu 08, 2018, 16:44:42 »
Millaisia paineita olette käyttäneet? Suositus (C5III 2010 THP156 farkku) eteen on vain 2,1 baaria ja taakse 2,3 bar. Kuitenkin eturenkaat näyttävät vajailta noilla paineilla. Kokeilin laittaa eteen 2,5 bar ja silti näyttää vajaammalta kuin takana. 



Sent from my iPhone using Tapatalk

Ei tuo vajaalta näytä, ihan hyvältä. Ainahan vähän painuu. Ja jos auto vielä viistolla pinnalla, että tälle kulmalle tulee painoa....

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 700
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #5 : Maaliskuu 08, 2018, 16:52:24 »
Jep, ei paineita voi katsomalla arvioida, on mitattava.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #6 : Maaliskuu 08, 2018, 17:48:15 »
Minulla C5:ssa talvirenkaat 225/55/R17 joissa paineet 2.8 bar edessä ja silti rengas näyttää tyhjältä, jos vähänkin joku epätaisainen jääpatti on renkaan alla. Tuohon ilmiöön taitaa hieman vaikuttaa nuo sivurungoiltaan löysät Nokian R2:t ja myös keulan painoa kasvattava V6-pata.

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 108
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #7 : Maaliskuu 08, 2018, 19:31:20 »
Kiitos vastauksista. Yhteenvetona kai voi todeta, että 2.1 on eteen liian vähän. Saattaa riippua rengaskoosta ja merkistä, kokeilemalla varmaan selviää.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 302
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #8 : Maaliskuu 08, 2018, 22:40:00 »
Alipaineinen runko taipuu ja elää enempi, kuin valmistaja on suunitellut. Lämpötila nousee, kuluminen ja myös kulutus lisääntyy. Käyttöikä lyhentyy. 2,5 bar, eikä olla hirveesti metsässä.

Pakussa aattelin 3,5 bar, että kevyellä kuormalla parempi. Nosto 4,0 bar ja kaikki asiat parani.



407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 655
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #9 : Maaliskuu 09, 2018, 09:11:45 »
Esimerkki rengaspaineiden vaikutuksesta: Aivan toinen automerkki, farmari. Kyydissä tunkki, bensakanistereita, piikkirenkaita, ym. kontti täynnä. Vakiopaineilla ei ajamisesta oikein tullut mitään. Jokunen kymppi painetta takarenkaisiin, johan kulki, kuin juna. Tosin auton taka-akselisto oli viistoheiluri-tyyppiä. Silti. Ehdittiinkin ajoissa siirtymätaipaleilla..

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 359
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #10 : Maaliskuu 09, 2018, 10:44:01 »
Heitänpä tällaisen kysymyksen pohdintaan. Oma C5 on kaasunestejousituksella ja varustettu Michelin kitkarenkain. Auto on muuten hyvä ajaa talvellakin, mutta noin viiden asteen pakkanen ja pienen lumisateen jäädyttämä tienpinta (tie kiiltää varsinkin ajourien kohdalla) on aivan kamala keli ainakin ajotuntuman puolesta. Tuntuu, että auto luikertelee tasaisella suoralla moottoritielläkin. Tämä on tietenkin enemmän tuntuma kuin todellisuus.

Itse ajattelin, että mahdollisimman alhainen rengaspaine saisi renkaan painumaan letkeästi tiehen (=pehmeäpohjainen kenkäkin pitää jäällä paremmin kuin kova) ja edesauttaisi pidontunteessa. Mutta voisiko asia ollakin päinvastoin. Autaisiko asiaan, jos renkaat pumppaisikin sallitun paineen ylärajoille.

Nimenomaa tässä on kyse kulutuspinnan ja ajoradan välisestä pidosta, ei esim. renkaan rakenteen löysyydestä yhdistettynä pieneen paineesee. Nimittäin kovemmalla pakkasella, jolloin tie on taas karhea, rengas ei tunnu enää huojakalle, vaikka paine on pakkasen takia laskenut entisestään.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 834
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Sportage -16 & 118d -12
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #11 : Maaliskuu 09, 2018, 14:33:30 »
Jäänyt jostakin sellainen muistikuva, että liian alhaisilla paineilla renkaan kulutuspinnan keskiosa ei välttämättä toimisi halutulla tavalla, vaan rengas olisi tienpintaan nähden hieman kaarella ja suurempi paine olisi renkaan reunoilla. Oikeilla tai korkeammilla paineilla osuisi sitten tasaisemmin tienpintaan. Tämä voisi selittää tuon huojahtelun tunteen.

edit tässä aiheesta vielä kuva: http://www.tyresizecalculator.com/tyres/tyre-pressure

exät BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #12 : Maaliskuu 09, 2018, 15:28:04 »
Tuo renkaan pyöristyminen korkammalla paineella (jo siten kuluminen keskeltä) olikin totta muinoisten rättirenkaiden aikaan, mutta nykyiset teräsvyöt eivät kyllä enää jousta ulospäin mitenkään. Eli mieluummin hitu liikaa kuin liian vähän ja näin olen itse käyttänytkin jo vuosia kaikissa omissa autoissani 40 psi paineita ympäri niin kesä- kuin talvirenkaissa. Syy psi-asteikon käyttöön on omassa kompurassani ja sen painemittarissa, jossa tuo asteikko on ulompana, numerot suurempia ja näin sen asteikon näkee ilman silmälasejakin. Normaalimmalla bar-asteikollahan tuo on 2.76 bar 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 703
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #13 : Maaliskuu 09, 2018, 20:14:51 »
Aika outoja paineita ne suosittelee, jos keulille vähemmän kuin taakse? Taitaa toki auton vakiorengastus siihen vaikuttaa myös, mutta silti tuntuisi että enempi painetta edessä kuin takana, jos miettii X7:n painojakaumaa.

Liitteenä omasta autosta painetaulukko. Se suosittelee oikeaoppisesti enemmän painetta eteen.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 302
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #14 : Maaliskuu 09, 2018, 20:26:25 »
Just niinku HiTec tossa sano.
Vaikka Boxeri on kaukana tästä aiheesta, tuli autosta jopa mukavampi ajaa korkeamilla paineilla. Renkaan runko alkoi oikeasti toimimaan, kuten on suunnittelupöydällä asiat alun perin mietitty ja suunniteltu.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 359
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #15 : Maaliskuu 09, 2018, 21:45:40 »
Lisätäänpä painetta. Toivottavasti pääsee vielä kokeilemaan tuota liukasta keliä ennen kuin tulee kevät.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 656
  • Peukkuja: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #16 : Maaliskuu 10, 2018, 10:14:13 »
Auton käyttäytymiseen voi vaikuttaa muuttamalla etu ja takapään rengaspaineitten suhdetta. Lisäämällä takarenkaiden painetta muuttuu auto aliohjautuvaan suuntaan ja päin vastoin kun vähentää paineita muuttuu auto yliohjautuvammaksi. Turvallisuutta ajatellen hieman aliohjautuva on kulultaan vakaampi kuin yliohjautuva. Yliohjautuus taipumus tekee autosta uraherkän, johtuu mm. taka-akselin itseohjautuvuudesta, jota lisää alipaineiset renkaat. Tietenkin on tärkeintä, että rengaspaineita on vähintään mieluusti renkaan valmistajan suosittelema määrä. Auton valmistajat saattavat suositella hieman alempaa painetta. Alipaine on vaarallisempaa kuin ylipaine, johtuen alipaineisen renkaan voimakkaasta ohjaavuudesta. Taka-akselilla vielä vaarallisempaa kuin etuakselilla, koska lisää peräpään sivuluistoherkyyttä väistötilanteissa tien urissa jne. Talvirenkaisiin vähintään 0,2 enemmän painetta kuin kesärenkaisiin.

Poissa Wilma191

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #17 : Maaliskuu 17, 2018, 21:26:14 »
Itsellä oli tapana pistää se 2,5-2,6 kesällä,ja talvella pari kymppää enemmän..Mielestäni oli ok,oli sitten alla hydemalli/rautajouset!Mielestäni oli suht ok ja helppo muistaa kun pukkaa samaa eteen/taakse,mutta varmaan hienosäätöä voi harrastella myös erimerkkisten sarjojen välillä?

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 977
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #18 : Maaliskuu 17, 2018, 21:58:30 »
Mulla oli kesärenkaat keskeltä kuluneet. Pinta oli siitä kohtaa kumman rosoinen. Paineina pidin 2,3 - 2,5 eli ohjepaineet. 245 on leveys.
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #19 : Maaliskuu 19, 2018, 11:49:02 »
Mulla oli kesärenkaat keskeltä kuluneet. Pinta oli siitä kohtaa kumman rosoinen. Paineina pidin 2,3 - 2,5 eli ohjepaineet. 245 on leveys.

Nykyrenkailla tuo keskeltä kuluminen viittaisi liian alhaisiin rengaspaineisiin. Kannattaa uusille renkaille nostaa hieman painetta että ei mene samanlailla.

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 977
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #20 : Maaliskuu 19, 2018, 14:16:55 »
Kas. Miksi näin päin kuluvatten?
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 700
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #21 : Maaliskuu 19, 2018, 16:38:00 »
Lukenut saman mitä Hcet mutta Nokian kertoo myös näin:
https://www.nokianrenkaat.fi/asiakaspalvelu/renkaiden-vaihto-ja-huolto/rehu/renkaani-kuluvat-keskelta-enemman-kuin-reunoilta-onko-renkaissani-vaarat-ilmanpaineet/
"On normaalia, että vetorenkaat kuluvat enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät renkaat reunoilta. Paras keino kulumisen tasaamiseksi ja mahdollisimman hyvän ajotuloksen saavuttamiseksi on kierrättää renkaita edestä taakse noin 8000 km välein."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rengas_(ajoneuvo)
"Liian korkea tai matala rengaspaine voi aiheuttaa renkaan epätasaista kulumista. Vanhanaikaiset ristikudosrenkaat kuluvat keskeltä, jos paine on liian korkea, ja reunoilta, jos paine on liian matala.[6][7] Nykyaikaisissa teräsvyörenkaissa liian pieni rengaspaine kuluttaa rengasta keskeltä ja liian suuri paine reunoilta.[8][9][10][11][12] On tärkeää, että rengaspaineita tarkkaillaan ja että ne pidetään oikeina riippuen kuormasta ja rengastyypistä."

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 977
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #22 : Maaliskuu 19, 2018, 17:00:11 »
Pitääpä kesällä tsekata paineita useammin. Etukumit menevät taakse joten nostan siellä hiukan painetta niin kuluminen ehkä tasoittuu.
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 700
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #23 : Maaliskuu 19, 2018, 18:34:56 »
Oliko muuten +20 asteessa jossa autojen rengaspaineet oli kerrottu?

Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 834
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Sportage -16 & 118d -12
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #24 : Maaliskuu 20, 2018, 00:38:15 »
Lukenut saman mitä Hcet mutta Nokian kertoo myös näin:
https://www.nokianrenkaat.fi/asiakaspalvelu/renkaiden-vaihto-ja-huolto/rehu/renkaani-kuluvat-keskelta-enemman-kuin-reunoilta-onko-renkaissani-vaarat-ilmanpaineet/
"On normaalia, että vetorenkaat kuluvat enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät renkaat reunoilta. Paras keino kulumisen tasaamiseksi ja mahdollisimman hyvän ajotuloksen saavuttamiseksi on kierrättää renkaita edestä taakse noin 8000 km välein."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rengas_(ajoneuvo)
"Liian korkea tai matala rengaspaine voi aiheuttaa renkaan epätasaista kulumista. Vanhanaikaiset ristikudosrenkaat kuluvat keskeltä, jos paine on liian korkea, ja reunoilta, jos paine on liian matala.[6][7] Nykyaikaisissa teräsvyörenkaissa liian pieni rengaspaine kuluttaa rengasta keskeltä ja liian suuri paine reunoilta.[8][9][10][11][12] On tärkeää, että rengaspaineita tarkkaillaan ja että ne pidetään oikeina riippuen kuormasta ja rengastyypistä."

Piti ihan nyt mielenkiinnosta katsoa nuo wikipedian viitaukset tuosta keskeltä kulumisesta kun se noin tiukasti on tuolla sanottu  ja lähteessä se oli kirjoitettu näin "Voimakkaampi kuluminen kulutuspinnan keskiosassa: liian korkea tai liian matala rengaspaine." Eli voisi johtua kummastakin syystä edelleen. Ja samassa lähteessä oli matalille laitettu näin "Olkapääkuluminen: liian matala rengaspaine.".
exät BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.