Oletteko saaneet sakot etusumuvalojen käytöstä?

Aloittaja ValkoturkkiC5, helmikuu 20, 2009, 10:31:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ValkoturkkiC5

Tuolla tekniikkapuolella, C5-C8,  keskustellan sumuvalojen käytöstä.

Kysynkin,  onko joku saanut sakot etusumuvalojen  "väärästä"  käytöstä ?

Itse tiedän kyllä sukulaismiehen saaneen sakot moisesta, tosin siitä on kyllä jo aikaa.
Miten on nykypäivinä.

PicassoHDI

Kyllä, yhdet sakot sumarien käytöstä olen maksanut ja vuosi taisi olla 1994  ;D

Pasis

Rikesakon kyllä, mutta viime vuosituhannella sekin.

Työnantajan auto, sumuvalot jälkiasennettu ilman merkkivaloa ja edellinen kuski oli käyttänyt sumuvaloja. Tietämättäni minäkin ja juuri silloin poliisit päättivät ratsata 1-tiellä turhaa sumuvalojen käyttöä...

Jpl77

On muuten typeryyden huippu pitää kaupungissa kirkkaalla ilmalla sumarit päällä. :) Niitä näkee liian usein ikävä kyllä. Vissiin huono ego kun pitää olla auto keulalta kun joulukuusi. :)

Megaman

Tulee pidettyä noita sumareiden H4:sia päiväsaikaan päällä ja H7:at saa levätä. Ei kukaan edes tajua niitä sumareiksi,koska ne on samassa umpioissa pitkien ja lyhyiden kanssa. Perustelu: Noi H4:set on niin helppo vaihtaa verrattuna H7:oihin.

Ja jos joku sanoo häikäisystä: Sumarit antaa valoa n. 5-6 metriä auton eteen, että se siitä häikäistymisestä. Ja laittomuudesta: MINÄ maksan kyllä sakot ja seuraamukset, mutta eipä ole vielä kukaan kääntynyt perään...eikä kukaan kyläpoliisikaan tajua noille vilkutella.

On ollut myös autoja, joissa sumarit on perinteisellä paikalla puskurin alla, niillä en ole kikkaillut.

...paitsi sumareista sain sakot varmaan vuonna -90, kun ajoin kortteliajoa... ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

SEE5

Lainaaa jos joku sanoo häikäisystä: Sumarit antaa valoa n. 5-6 metriä auton eteen, että se siitä häikäistymisestä.
No sadekelillä kiiltävästä asfaltista tulee heijastusta. Eli häikäsee enemmäm kuin pelkät lyhyet. Mutta ei mitenkään niin pahasti että kovasti haittaisi.

Gitikka

"ex"-xantialla parkissa olin tuolla provinseissa eräänä syysiltana, oli ne sumaritkin päällä kun syrjäkaduilla oli vähän pimeempää, jäivät päälle kylille tullessa, nooh siinä tovin seisoskelin parkissa kun paikkamaalattu-wolkkari ajoi viereen, ystävällisesti sinipukuinen kuski kehoitti sammuttamaan kun ovat NIIN kirkkaat... selvisin pelkällä sanomisella tonkerran, kyllä ne s-vuokot niihin sumareihin joskus jaksaessaan puuttuvat näemmä... ilmeisesti C5:n valot himmeemmät... tosin en niitä pahemmin käytä ainakaan turhaan ja kylillä... sen verran ego kohillaan ettei tartte ;)

Megaman

Lainaus käyttäjältä: SEE5 - helmikuu 20, 2009, 14:33:22
Lainaaa jos joku sanoo häikäisystä: Sumarit antaa valoa n. 5-6 metriä auton eteen, että se siitä häikäistymisestä.
No sadekelillä kiiltävästä asfaltista tulee heijastusta. Eli häikäsee enemmäm kuin pelkät lyhyet.

Heh, no voivoi. En ole kyllä vielä koskaan häikäistynyt tiestä tai sen pinnasta, muuta kuin vasta-aurinkoon ajettaessa, jonka säteet pyyhkäisee märkää asfalttia. ::) Kyllä noista lyhyistä lähtee häikäiseviä hajasäteitä ihan taatusti enemmän. Ja sadekelillä muuten sumareiden käyttö on tietääkseni ihan sallittua?  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

SEE5

Megaman: taitaa olla sulla luetun ymmärtäminen hakusessa vielä. Pientä harjoittelua niin saat peruskoulun pöäästötodistuksenkin hankittua. Ja koitapa lainata kokonaan muiden sanomisia.

Igor

Lainaus käyttäjältä: Megaman - helmikuu 20, 2009, 15:59:58Ja sadekelillä muuten sumareiden käyttö on tietääkseni ihan sallittua?  :)

Tieliikennelaki 3.4.1981/267, 36 §:
Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

peijoona

Minuakin häiritsevät ja märällä tiellä myös häikäisevät turhat sumuvalot. Suotta niitä autoihin edes asennetaan, kun ei täällä ole niille sopivia ilmoja juuri koskaan. Enemmän siis haittaa kuin hyötyä. Ja poliisi saisi sakottaa niitä turhaan polttavia, oppisivat mokomat.

MarieCurie

Gitikka... ei minkäänvärisiä palkokasveja mihinkään ruumiin ulokkeeseen, kiitos, en halua kettuilla, mutta voisitko kirjoittaa pikkuisen selvempää suomea. Sinulla saattaa olla sanottavaakin, en tiedä, sillä en jaksa lukea ja arvailla mitä haluat sanoa. Pk-seudulla asuville saattaa olla täysin selvää, mitä haluat sanoa, mutta entäs me muut...
Edit: ja ihan vaan omasta puolestani, muut ovat todennäköisesti niin fiksuja, että ymmärtävät vaivatta sinua

Megaman

Lainaus käyttäjältä: SEE5 - helmikuu 20, 2009, 16:11:48
Megaman: taitaa olla sulla luetun ymmärtäminen hakusessa vielä. Pientä harjoittelua niin saat peruskoulun pöäästötodistuksenkin hankittua. Ja koitapa lainata kokonaan muiden sanomisia.

Kyllä Rehtori! Juuri näin, ei kannattaisi ruveta viisatelemaan... ;D

Megaman

Lainaus käyttäjältä: Igor - helmikuu 20, 2009, 17:05:26
Lainaus käyttäjältä: Megaman - helmikuu 20, 2009, 15:59:58Ja sadekelillä muuten sumareiden käyttö on tietääkseni ihan sallittua?  :)

Tieliikennelaki 3.4.1981/267, 36 §:
Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

Nimenomaan, unohdin mainita tuon rankan. :)

Karvalakki

Lainaus käyttäjältä: peijoona - helmikuu 20, 2009, 17:22:37
Minuakin häiritsevät ja märällä tiellä myös häikäisevät turhat sumuvalot. Suotta niitä autoihin edes asennetaan, kun ei täällä ole niille sopivia ilmoja juuri koskaan. Enemmän siis haittaa kuin hyötyä. Ja poliisi saisi sakottaa niitä turhaan polttavia, oppisivat mokomat.

Kyllä niitä sumukelejä on tänäkin talvena ollut useampia länsirannikolla. Mun puolesta saa käyttää niitä jos haluaa. Taajama-alueella ei tarvisi. Ei ne valot kuitenkaan niin paljon häiritse ettei muka voisi ajaa. Täytyykö niitä vastaantulevien ajovaloja tuijottaa? Eikö pitäisi ennemmin seurata tietä?

Poliisi saisi sakottaa myös kaikenmaailman kotipoliiseja, joiden täytyy vahtia missä kelissä sumarit saa olla päällä tai kuinka monen millimetrin päässä täytyy vaihtaa pitkät valot pois yms.

Etusumareista jaksetaan aina jauhaa, mutta takasumareiden käyttö tuntuu niin v.... vaikealta. Lumipyryssä maantiellä sekä sumussa olis kiva nähdä takasumuvalojen olevan päällä. Kun ei, ajetaan vaan takapää metrin paksuisessa lumikerroksessa. Olis kiva nähdä se edessä ajava auto hieman ennen kuin on kiire. 

Amppman

Hee eli kysymyshän oli etusumuvaloista ja vastaus on ei koskaan koska yhdessäkään ajoneuvossa jota on ollut ne eivät ole toimineet tai jos ovat toimineet olen jättänyt käyttämättä koska ainoa havainto ja todellinen on se että kojelautaan, mittaristoon tai siihen kytkimeen syttyy valo, takasumuvalolla on todellakin enemmän käyttöä, mutta mitä olen itse liikenteessä havainnut sitä ei käytetä, eli heitetääpä vastakysymys, moniko on saanut sakot takasumuvalon käytöstä......arvaan ei kukaan :P

ValkoturkkiC5

"Kysyn,  onko joku saanut sakot etusumuvalojen  "väärästä"  käytöstä ?"

Yritin siis kysyä ihan selkeän kysymyksen, mutta aika äkkiä se tuntui eksyvän aika kauas aiheesta.

Teette kyllä mielestäni aikamoisen karhunpalveluksen foorumille, noilla ärhäköillä mielipiteillä toisten kommenteista. Saattavat foorumin lukukerrat vähentyä.
Kuuluu mielestäni enemmän tuonne nuorisokeskusteluihin. "Kirotusvirheitähän" aina sattuu.

" jos satut riitelelemään jonkun tyhmän kanssa, tarkista ettei hän tee samoin"

Aakku

Lainaus käyttäjältä: ValkoturkkiC5 - helmikuu 21, 2009, 00:04:21
" jos satut riitelelemään jonkun tyhmän kanssa, tarkista ettei hän tee samoin"
;D ;D ;D
Juu, en ole saanut sakkoja etusumuvalojen käytöstä. En ole niitä kyllä käyttänytkään.
Citroën 2CV AZ Berline -56

Foranamo

Itse en ole kanssa saanut sakkoja sumuvalojen käytöstä. Nykyisessä ZX:ssä ei etusumuvaloja ole, edellisessä autossani, vanhassa bemarissa, oli toinen sumuvalo pimeänä, en koskaan jaksanut sitä vaihtaa, enkä koskaan myöskään käyttänyt niitä sumuvaloja.
Kelejä on kyllä useinkin, juurikin täällä länsirannikolla, niin paksuja sumuja että ihan naurattaa.

jtbo

En ole saanut sakkoja, kerran olen käyttänyt sakeassa lumipyryssä, kytkin saman tien pois kun en nähnyt mitään järkeä valaista välittömästi auton nokan edessä olevaa aluetta, jolloin näin selkeästi myöhemmin vastaantulijat ja huonommin edessä menijän. Ok, kerran testasin pimeällä pitkät päällä, kun niin monilla vastaavassa tilanteessa ne oli päällä, juuri ja juuri näkyi lisää valoa ilmestyneen suoraan keulan eteen, ei minnekkään puurajaan eikä varsinkaan 10m eteenpäin.

Kyllä ne autojen vakiot sumarit taitaa olla sieltä, että näyttäisi hienolta tai jotain vastaavaa, vähän kuin vakiot pitkätkin, täyttäähän ne lain kirjaimen, mutta mutta...

marx

Mulla on ollut aiemmissa muunmerkkisissä vain takasumuvalo ja sitä käyttänyt aina pikateillä, kun en itse ole nähnyt edessäajavaa eli rankkasateessa. Mutta mites nyt tämän ranskalaisen logiikan mukaan; ensin sytytettävä etusumut ja sitten takasumut! Ei ymmärtääkseni ole mahdollista sytyttää pelkkää takavaloa. Järkyttävän typerää! Ei ehkä oikeassa sumussa, mutta juurikin tuolla motarilla rankkasateessa olisi kiva näkyä taaksepäin paremmin.
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

jtbo

Lainaus käyttäjältä: marx - helmikuu 21, 2009, 16:01:58
Mulla on ollut aiemmissa muunmerkkisissä vain takasumuvalo ja sitä käyttänyt aina pikateillä, kun en itse ole nähnyt edessäajavaa eli rankkasateessa. Mutta mites nyt tämän ranskalaisen logiikan mukaan; ensin sytytettävä etusumut ja sitten takasumut! Ei ymmärtääkseni ole mahdollista sytyttää pelkkää takavaloa. Järkyttävän typerää! Ei ehkä oikeassa sumussa, mutta juurikin tuolla motarilla rankkasateessa olisi kiva näkyä taaksepäin paremmin.

Kuulostaa ainakin melkoisen hassulta systeemiltä, voisikohan tuota kuinka helposti muokata sopivammaksi?

Omaan makuun olisi systeemi, jossa etusumuvalojen syttyessä aina syttyisi takasumarikin, takasumarin taas saisi yksinään päälle.

ZX:ssä on omat napit kummallekkin, sekin on aika hölmöä, kun jos tarvitsee etusumareita, kaiken logiikan mukaan sitä tarvitsee myös takasumariakin.

Xari

Lainaus käyttäjältä: marx - helmikuu 21, 2009, 16:01:58
Mutta mites nyt tämän ranskalaisen logiikan mukaan; ensin sytytettävä etusumut ja sitten takasumut! Ei ymmärtääkseni ole mahdollista sytyttää pelkkää takavaloa. Järkyttävän typerää! Ei ehkä oikeassa sumussa, mutta juurikin tuolla motarilla rankkasateessa olisi kiva näkyä taaksepäin paremmin.

Niinpä, omasta otin etusumarien releen irti kun talvella joskus lumipöllyssä tarvitsee pelkää takimmaisia, etummaisia kun ei täällä oikeestaan tarvitse ikinä.

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: jtbo - helmikuu 21, 2009, 16:16:55
ZX:ssä on omat napit kummallekkin, sekin on aika hölmöä, kun jos tarvitsee etusumareita
No riippuu ZX:stä. Mun perus-ZX ei ole koskaan nähnytkään minkäänlaisia sumuvaloja puhumattakaan mistään napeista.  ;D

jtbo

Lainaus käyttäjältä: likrihy - helmikuu 21, 2009, 22:15:52
No riippuu ZX:stä. Mun perus-ZX ei ole koskaan nähnytkään minkäänlaisia sumuvaloja puhumattakaan mistään napeista.  ;D

Eikös siinä ole kumminkin takasumari?

Yhdessä autoistani ei ole edes lisäjarruvaloa, ei takasumaria eikä mitään ylimääräistä muutenkaan  :-\