ZX - H1 valojen kantamasta

Aloittaja jtbo, tammikuu 16, 2009, 18:28:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtbo

Kuinkas muilla ZX omistajilla, pitkästikö valot valaisevat tietä?
Omassa uusilla umpioilla ja uusilla Osram +80% polttimoilla se on noin 100 metriä minkä noilla näkee ja sehän tuntuu hieman vähäiseltä?

Ajattelin testailla noita vakiovaloja ilman lisävaloja, kun oikeastaan aina lisävalot olleet nokalla ja eihän tuolla meinaa uskaltaa ajaa, auton nokan edessä on kyllä pahuksen kirkasta, mutta ei oikein muualla ja pitkät tuntuvat vain kirkastavan sitä aluetta ihan nokan edessä, eikä jatkavan lyhyiden näyttämästä alueesta eteenpäin  :-\

Niin ylös olen säätänyt kuin säätövaraa noissa on ja silti sama ongelma ja saa jo kääntää sisältä kakkosta tai kolmosta jos muuta liikennettä, selvästi se nostaminen auttaa, mutta mutta...

Kuuluuko näiden valojen olla tuollaiset edessä kirkasta ojissa pimeää mallia vai onko omassani jotain pielessä?

MarieCurie

jtbo jos saat zeksin valot kohdilleen niin kerro ihmeessä! Minua on aina häirinnyt se, että zeksin valot ovat niin onnettomat, esim. kääntyminen n. 90 asteen risteyksessä on kamalaa! Lisävaloja ei ole koskaan ollut, aina kääntyessäni 90 asteen kulmassa haaveilen uudesta citikasta...

jtbo

Lainaus käyttäjältä: likrihy - tammikuu 16, 2009, 19:10:52
jtbo jos saat zeksin valot kohdilleen niin kerro ihmeessä! Minua on aina häirinnyt se, että zeksin valot ovat niin onnettomat, esim. kääntyminen n. 90 asteen risteyksessä on kamalaa! Lisävaloja ei ole koskaan ollut, aina kääntyessäni 90 asteen kulmassa haaveilen uudesta citikasta...

Lyhyet ei nyt niin kamalan huonot mielestäni ole, niillä näkee kaupunkiolosuhteissa ihan täysin, mutta pitkät itselläni on lähinnä ongelmana.

Demonstroin asiaa:
http://www.youtube.com/watch?v=SK1O6gzR5qc

http://www.youtube.com/watch?v=-L3gCnpm4uQ

Lähinnä molempien klippien alussa on tuo lyhyiden ja pitkien ero, jota ei juurikaan ole mielestäni ja lyhyet nyt ovat aika kelvot kuitenkin, niillä näkee hyvin sen lyhyen alueen, tosin vähän liian kirkas suoraan edessä omaan makuun, mutta silti ei niin kauhean huonot.

Youtube prosessoi jonain päivänä noista varmaankin parempilaatuiset versiot vielä, niin sitten siitä ehkä näkeekin jotain, kamerahan ei tietenkään näytä sitä minkä ihminen näkee, mutta ei siitä kovin paljoa enempää, ehkä reunoille 5 metriä enemmän ja eteenkin sinne 100 metrin tuntumaan, videolla taitaa 50 metriin loppua näkyvyys.

ealab

Onko valojen suuntaus korkeussuunnassa säädettävissä. Jos on niin säädöllä saa näyttämään, minne tahtoo. Ja jos on erilliset polttimot, niin kummankin voi säätää lampunpitimistä. Esim. ensin lähivalot kuosiin= valo laskee sentin per metri. Sitten, jos tarvetta, kaukovalot erikseen niiden lampunpitimistä. Jos siinä säätö ei riitä, niin kaikki alusta uudelleen nostamalla koko lyhtyä, säätämällä lähivalot pitimistään alemmas kuosiinsa, jne. Helppoa, kuin mikä! Ja vielä sivuttaissäädöt

jtbo

Lainaus käyttäjältä: ealab - tammikuu 17, 2009, 13:09:11
Onko valojen suuntaus korkeussuunnassa säädettävissä. Jos on niin säädöllä saa näyttämään, minne tahtoo. Ja jos on erilliset polttimot, niin kummankin voi säätää lampunpitimistä. Esim. ensin lähivalot kuosiin= valo laskee sentin per metri. Sitten, jos tarvetta, kaukovalot erikseen niiden lampunpitimistä. Jos siinä säätö ei riitä, niin kaikki alusta uudelleen nostamalla koko lyhtyä, säätämällä lähivalot pitimistään alemmas kuosiinsa, jne. Helppoa, kuin mikä! Ja vielä sivuttaissäädöt

H1 umpiossahan on samassa umpiossa lyhyelle ja pitkälle oma poltin, pitkiä ei voi erikseen säätää, jos lampunpitimestä löysää ruuveja niin lampunpidin on sitten vain löysällä, toki polttimon sijaintiin voi vähän vaikuttaa taivuttelemalla lampunpidintä, mutta lähinnähän tuo pistää valokuvion omituiseksi?

Nyt on säädetty siten, että sisältä säädettäessä asennossa 1 toteutuu tuo lähivalojen oikeaoppinen säätö, asennossa 0 näkee jotain ihan vähän (videotkin kuvattu asennossa 0), jos on lastia niin säätelee asentoon 2 jos on liikennettä :P
Käytännössä tarkoittaa, että koreussuuntaisesta säädöstä niin ylös kuin suostuu nousemaan.

ealab

Tarkistapa lampunpidin uudelleen. Se lienee kiinni 2:lla ruuvilla. Toisen ruuvin reikä pitimessä on soikea. Löysäät molempia ruuveja ja säädät pidintä pystysuunnassa. Pidä toinen ruuvi sen verran tiukalla, että pysyy säädön jälkeen, jotta saat toisenkin ruuvin tiukalle. Xantiassa samat säädöt ja toimii. Säädetty on. Siksi kerroin. Säätö olisi hyvä tehdä pimeällä, suoralla tiellä, siten että kaukovalo olisi lähes horisonttiin. Ei ole tarkoitus lukea sanomalehteä 50- 100M:n päästä, vaan nähdä kaukaa tien reunat ja elikot. Kun lähi- ja kaukovalot palavat yhtaikaa, niin molempien valokuvioiden välille ei tarvitse jättää ns. mustaa aluetta. Se olisi kaukovalojen korkeussäädön yläraja. Näin olen havainnut. Monimutkaista säätöä vaan! Tarkoitus on vain maksimoida, ottaa valoista irti, minkä saa, nähdäkseen. Ei ollut Xantiassa tehtaan jäljiltä parhaimmillaan.

jtbo

Se kyllä on soikea (pyörittelen ylimääräistä umpiota tässä samalla käsissä), poltin liikkuu tuossa ehkä 2mm maksimissaan, onko tuolla niin suuri vaikutus?  :o Haynes toki vaikenee asiasta ja suomenkielisessä korjausoppaassa lukisi varmaankin, että ota yhteys asiantuntevaan korjaamoon ;D

Samoin periaattein ollaan sitten ajateltu noiden valojen säätöjä ;)

Kettumaista on tuossa ZX:ssä, että akun puolella olevaa valoa jos haluaa säätää, niin umpio otettava irti ja sillä puolella on tietenkin säätömoottorin tattiin naittunut niin tosissaan tuo umpio, ettei irtoa ellei klipsiä perkkaa ensin pois kokonaan, sehän sitten onkin hauskempi operaatio, kun sormet ei kestä ja pihdit eivät mahdu.

Toisella puolen sentään helpommin irtoaa tuo umpio.

Lauhtui keli sopivasti, enää vain -15C niin kävin tässä välissä heittämässä 225't testiksi nokalle, katsotaan tuleeko eroa ;D On noiden tukirautojen kanssakin kikkailua, käytännössä joutui valitsemaan pistääkö maskiin vai peltiin kiinni  :-\

Normaalisti näkee tuolla tapaa, toki en ZX:n omista pitkistä samaa odota:

Hellan FF320 Xenon Jumbot + ZX omat lähivalot, tuossakin kiusaa nuo omat lyhyet kun ne liian kirkkaasti valaisee tuon etuosan. Xenonit vaan syttyy niin turkasen hitaasti, ohituksissa tulee ongelmia näkemisen kanssa, kun se on 5 sekuntia ennen kuin voi puhua valotehosta.

Jotain tuollaista saisi auton omat pitkät olla, en tiedä kuuluuko zx:ssä noin tasainen valon jakautuminen tosin olla, eli riittäisikö mikään säätö?:

KariM

Kyllä se ealabin neuvoma 2mm siirto polttomon asemassa vaikuttaa todella paljon. Noilla ohjeilla sain aikanaan itsekin Xantian pitkät näyttämään puiden sijasta tietä sen jälkeen kun olin ruuvannut lyhyet näyttämään järkevälle etäisyydelle.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: KariM - tammikuu 17, 2009, 21:33:32
Kyllä se ealabin neuvoma 2mm siirto polttomon asemassa vaikuttaa todella paljon. Noilla ohjeilla sain aikanaan itsekin Xantian pitkät näyttämään puiden sijasta tietä sen jälkeen kun olin ruuvannut lyhyet näyttämään järkevälle etäisyydelle.

Tuota pitääkin testailla, säätö on tosiaan vähän enemmän kuin hankala, mutta jos noinkin paljon vaikuttaa, niin pitää värkkäillä, mukavahan se olisi jos omat pitkät näyttäisi sopivasti, niin saisi ruuhkaisemmilla alueilla ajaa pitkillä, nuo 225't kun on vähän sellaiset kanssa että aika kaukana edellämenijä saa olla ettei kilpi kiilu (kilometri tahdo riittää).

http://www.youtube.com/watch?v=0MHwsxwSoTQ&fmt=6

MarieCurie

Sullako on H1-umpiot? Mulla H4.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: likrihy - tammikuu 18, 2009, 00:16:57

Jep, sellaiset ostin syksyllä tuohon, kun entisetkin oli samanmoiset. H4 umpiot olisi ehkä kannattanut, niissä saattaisi valo levitä tasaisemmin.

Jos nuo sun H4:t on alkuperäiset, niin saat aika mukavasti lisätehoa vaihtamalla uusiin, ne heijastimet on kuitenkin jo himmenneet ja lasitkin voi olla aika heikossa hapessa, tosin lasit saa kyllä hammastahnalla tjms erittäin miedosti hiovalla tahnalla kiillotettua uudenveroisiksi, vaan heijastimet vaativat melkeinpä koko umpioiden uusimisen, tai näin ainakin H1 umpioiden kanssa. Heijastimenkin, jos helposti saa irti, pystyy uudelleen pinnoittamaan, pitäisi vaan olla säädettävä muuntaja ja vähän kaikkea tilpehööriä, mahdollista muttei ihan helposti.

Tarvikkeena H4 umpio on motonetissä 37.50€/kpl, ei niitä hirveästi jaksa hieroa tuohon hintaan. Toki kannattaa kysyä merkkiliikkeestä alkuperäisen hintaa. Valeon valmistamat lie nuo alkuperäiset, vai onko H4 Cibie?

+80% Osrameilla näkee ihan hyvin, mutta kyllä niitä joutuu vaihtamaankin, omassani kuskin puolelle olen vaihtanut kolmesti ja apparin puolelle kahdesti lokakuun jälkeen ~17000km aikana, jatkossa isken long lifeja noihin lyhyisiin, kun ovat muutenkin liian kirkkaat.

ealab

Olen säätänyt kaukovalot siten,että näyttävät yläkuvan mukaisesti, kutakuinkin. Alemmasa kuvassa ainakin vasen kauko näyttäisi olevan liian alas/ oikealle. Omalla tavallani säädin myös II- automme Fiat Bravon valot. Oli myös melkoisen sekaisin. Sama systeemi. Ammattilaisten "säätöihin" olen myös joutunut tutustumaan, negatiivisessa mielessä.

jtbo

Alemassa kuvassa on H4:t ammattilaisen suuntauslaitteella säätämänä, kun taas ylempänä ihan minä itse säädin lisäpitkät siten että näkee tuntumalla  :laugh:

Boschilaisia joutuu vielä hieman säätelemään, yleensä jonkinverran rojua matkassa ja nyt tietty auto tyhjänä, niin joutuu tuota vähän arpomaan.

jtbo

Tuo polttimon pidikkeen heiluttelu vaikuttaa suurinpiirtein sen verran kuin valojen tasonsäädön 2 pykälää (siinä on 3 pykälää), eli kyllä se aika merkittävä säätö on, kunhan on paremmin aikaa, niin täytyy testata millainen käytännön vaikutus tuolla säädöllä oli, voi olla, että pitää lyhyitä säätää alas ja umpioita ylös vielä, että saisi optimaalisen, tosin kyllähän nuo 225't valaisee myös.

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: jtbo - tammikuu 18, 2009, 00:53:40
Lainaus käyttäjältä: likrihy - tammikuu 18, 2009, 00:16:57
Jos nuo sun H4:t on alkuperäiset, niin saat aika mukavasti lisätehoa vaihtamalla uusiin, ne heijastimet on kuitenkin jo himmenneet ja lasitkin voi olla aika heikossa hapessa, tosin lasit saa kyllä hammastahnalla tjms erittäin miedosti hiovalla tahnalla kiillotettua uudenveroisiksi, vaan heijastimet vaativat melkeinpä koko umpioiden uusimisen, tai näin ainakin H1 umpioiden kanssa.
Täytyy harkita, luultavasti menee umpiot vaihtoon. Valojen tehottomuudesta olen kärsinyt jo riittävän kauan, olishan se kivaa ja turvallista nähdäkin ihan kunnolla.

jtbo

Piti sitä polttimon pidikettä muokata, lisäpitkien osalta pieni koroke alareunaan, niin että polttimon kärki laski hieman, nyt sai säädettyä pitkiä jonkinverran ylemmäs luin nuo lyhyet (lyhyet säädetty pidikkeestä niin alas kuin menee) ja ehkä noilla omillakin valoilla näkee jotain, pitää odotella hieman öiden pimenemistä, että voi testata.

Jos tuohon punaisen puskurin vielä talveksi saisi hommattua, niin toiveissa olisi ettei sitä tarvitseisi reijittää.

Laittomasti vedin teippiä vielä pitkien alareunaan, ettei lisäisi valoa auton keulan edessä, vaan nimenomaan tuolla kaukana edessä, jossa sitä valoa tarvitsee, valokuvioonhan ei saa vaikuttaa ja merkinnät lasissa pitää olla luettavissa, kumpikaan ehto ei nyt täyty.

Xari

Tuo tupla H-1 on perseestä, kytke ne lyhyet pois pelistä pitkien kanssa, vaihtava rele koppien sisään jos mahtuu, ainakin Xantiassa just mahtuu, lyhyiden johdot vaan releiden kautta ja pitkiltä releille ohjaus joka sammuttaa lyhyet, mukavampi ajaa kun edessä ei ole liikaa valoa ja tuon homman saa tehtyä muuttamatta alkuperäisiä johtoja mitenkään kun vähän miettii.

Kytkennän laillisuus on vähän siinä ja siinä, releiden maat kun vetäis katkaisija kautta niin toiminnan sais tarvittaessa pois.

ealab

Lainaus käyttäjältä: jtbo - heinäkuu 15, 2009, 22:16:16
Piti sitä polttimon pidikettä muokata, lisäpitkien osalta pieni koroke alareunaan, niin että polttimon kärki laski hieman, nyt sai säädettyä pitkiä jonkinverran ylemmäs luin nuo lyhyet (lyhyet säädetty pidikkeestä niin alas kuin menee) ja ehkä noilla omillakin valoilla näkee jotain, pitää odotella hieman öiden pimenemistä, että voi testata.

Jos tuohon punaisen puskurin vielä talveksi saisi hommattua, niin toiveissa olisi ettei sitä tarvitseisi reijittää.

Laittomasti vedin teippiä vielä pitkien alareunaan, ettei lisäisi valoa auton keulan edessä, vaan nimenomaan tuolla kaukana edessä, jossa sitä valoa tarvitsee, valokuvioonhan ei saa vaikuttaa ja merkinnät lasissa pitää olla luettavissa, kumpikaan ehto ei nyt täyty.
Loppuiko säätövara itse valaisimesta.

Xari

Ei paljoa säätö auta kun ne lyhyet paistaa siinä edessä jatkuvasti, kirkkaasta valosta kun ei näe pimeämpään.

Kannattaa kokeilla kunhan tuo pimeys taas tulee, peittää vaan kädellä sen lähivalojen alueen ja ajelee muutaman kilometrin pitkillä ja ottaa käden pois.

ealab

Tai laittaa parkeille ja käyttää kaukovalovilkkua. Ni ei tartte kenenkään nokalla röhnöttää kädet lampuilla, johan se haittaa kuskin näkyvyyttäkin. Jos näin oli tarkoitus?

jtbo

Lainaus käyttäjältä: ealab - heinäkuu 26, 2009, 21:20:44
Loppuiko säätövara itse valaisimesta.

Jep, aika hyväksi sen sai tuolla korokkeella + teipillä kun peitti pitkien umpion alareunan, mikä varmaankin on laitonta. Lyhyet olen säätänyt siten että polttimon pidikkeestä niin alas kuin menee, sitten säätö kohdalleen, tuon ansiosta sain pitkiä vähän ylemmäksi.

Sain sen kirkkaan alueen 10 metriä auton keulasta jo melkein kokonaan pois, apukuskin puoleista pitkän polttimon pidikettä pitää vielä vähän operoida. Toki lyhyet pois laittamalla näkisi yhä paremmin, sen huomasi myös laittomilla lisäpitkilläkin, että parkit päällä ja kaukovalovilkkua pitämällä näki paljon paremmin kuin jos oli lyhyet + lisäpitkät käytössä.

Tosin ei nuo omat pitkät kovin huimat ole valoteholtaan, heijastimet yms. näkyy kyllä nyt ihan hyvin, mutta ei paljoa yli 200 metrin näe ojanpohjia edes lyhyet poissa, no syyhän on siinä, että olen oppinut liian hyvään, kun aina ennen on ollut lisävalot.

svc

Sopiikos muuten H4 umpio H1:n tilalle? Johdotus ei ole ongelma mutta mitenkäs kiinnikkeet?
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2,0 HDi -11, Seat León eHybrid -21

jtbo

Lainaus käyttäjältä: svc - helmikuu 13, 2010, 22:32:01
Sopiikos muuten H4 umpio H1:n tilalle? Johdotus ei ole ongelma mutta mitenkäs kiinnikkeet?

Itselleni on annettu ymmärtää, että kiinnikkeet olisivat identtiset, itse en ole tuota päässyt varmistamaan, mutta harmittelen, että en valikoinut H4 vaihtoehtoa, kun nuo uusin.

ealab

Tietovihjaisu: Lampunpidin, johon lamppu, polttimo laitetaan/kierretään. Lampun kanta: lampun, polttimon kontakti (kierre-)osa. Ainakaan Bilteman luetteloa ei ole syytä käyttää suomenkielisten nimikkeiden "raamattuna"! ;)

jtbo

Lainaus käyttäjältä: ealab - maaliskuu 06, 2010, 07:46:31
Tietovihjaisu: Lampunpidin, johon lamppu, polttimo laitetaan/kierretään. Lampun kanta: lampun, polttimon kontakti (kierre-)osa. Ainakaan Bilteman luetteloa ei ole syytä käyttää suomenkielisten nimikkeiden "raamattuna"! ;)

Ei varmaan kannata käyttääkkään, myykö ne enää edes osia autoihin?

Täällä ei ole kyse lampun kannasta ollut, vaan umpiosta, jotka ovat erilaisia, mutta umpiossa itsessään on myös kiinnikkeet.