C5 II - Kojealudan sisällä naksuttaa...

Aloittaja maanmittari, tammikuu 05, 2009, 08:34:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

maanmittari

Moe!  Minulla ollut C5 muutaman kuukauden omistuksessa eli vielä opiskelen sitikan "ominaisuuksia". Mutta kyselinkin tieltä kokeneemmilta nyt kun on pakkaukausi mennollaan ja jostain syystä kojelaudan/mitariston altaa kuuluu epäsäännölliseen tahtiin kevyttä nakutusta, nakutus kestää n. 5 sek ja on pois toiset 5 sek jatkuen taas... Nakutus liittyy jollain lailla pakkaseen eli kuuluu silloin huomattavasti kovemmin kuin syksykeleillä.  ???

Nakutus alkaa vasta n. 5 min ajon jälkeen sitä ennen on ihan hiljaista.... :)
En löytänyt aiemmista keskusteluista tämmöistä vikaa/ominaisuutta, toivotaan että jollain kokemusta
T: JK

C5 Shadow

Onko penkinlämmitin päällä tuolloin ?

Tepi

Itsekin olen kuullut saman äänen ja mielestäni se on hyvinkin samanlainen ääni mikä lähtee Xantian saastepöntöstä pakkasilla. Tosin C5:ssa se kuuluu vaimeammin, mutta ihan samanlainen logiikka sen äänen kanssa. Oletan siis, että se on samanlaisesta/-tyyppisestä laitteesta lähtöisin.
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

maanmittari

pitääpä testata tuo penkinlämmitysjuttu, muut sähkölaitteet olen luullakseni käyttänyt päällä/pois joskos niillä olisi ollut yhteyttä naksutukseen. Mikäs mööpeli tuo saastepönttö on jo mites sitä voipi testailla ja missä sijaitsee?

PicassoHDI

Tarkoitatteko nakutuksella aktiivihiilisuodattimen solenoidiventtiiliä (bensa mallit). Näitä on siirrelty ja äänieristelty, ettei ääni kantaudu auton sisälle.

haki48

Minulla kuuluu autossani, HDI2.0A Break -07 ja kakkos koppainen, jonkin aikaa käynnistyksen jälkeen naksuntaa auto oltua ulkona yön (vaikka Webasto on ollut ennen käynnistystä päällä). Nyt kun se on ollut tallissa yöt, ei naksuntaa ole kuulunut (tai sitten en ole kiinnittänyt siihen huomiota). Eipä tuo ääni ole kylläkään juuri haitannut. Olen ajatellut kysyä sitä joskus huollon pojilta, josko he siitä jotain tietäisivät.

dida

Minulla on 2005 C5 bensa V6 ja sieltä on myös alkanut kuulua vastaavanlainen nakutus. Eli melko hiljainen ääni, hyvin säännöllinen, napsaus noin puolen sekunnin välein ja kesto noin tuo 5 sek. Sitten hiljaista joskus pitkäänkin ja taas sama. Ilmeni pakkasten alettua (sattumaako?) ja kuuluu ainoastaan moottorin ollessa käynnissä. Itse ajattelin, että liittyisikö lämmityslaitteen läppiin tms.? Penkinlämmittimien käytöllä ei ole yhteyttä asiaan.

Mikäli se on tuo solenoidi tai "saastepönttö", miten ääni paikallistetaan ja korjataan?

maanmittari

Taitaa minun ja "didan" autoissa olla sama nakutus, olen nyt kun pakkaset ovat taas tiukentaneet otettaan paikallistanut naksutusta mahdollisimman tarkasti ja todennut että ääni tulee heti mittariston takaa, ei kovinkaan syvältä kojelaudasta... :-\

Katellaan millaiseen pohdintoihin nakutusvika päätyy, toivon mukaan se saadaan paikallistettua.
t: mittari

dida

Nyt, kun keli lämpeni taas nollan yläpuolelle, naksutuskin loppui. Eli lienee pakkasen aihettamia ääniä, olisiko vaikka jonkun hydrauliikan säätöyksikön ääni, joka välittyy autoon, kun kiinnityskumit kovetuvat tms.? Tai vastaavaa muoviosien lämpölaajenemisjuttuja?

voyager

dida

Ei ole webastokaan, minulla ei ole sellaista. Ääni on kyllä aikalailla saman tyyppinen. Sinänsä ilmeisesti vaaraton juttu, sama ääni ilmaantui taas, kun keli kylmeni -6 asteeseen.

ksi

Hassua, mutta huomasin ekaa kertaa pakkasella saman naksutuksen (auto ollut 3 vuotta), kun aloin kuuntelemaan. Kyllä teillä on hyvä kuulo, täytyy sanoa tai ehkä se naksuttelee toisilla enemmän.

Tosin erilaiset jousituksen ominaisuusäänet stressaa sen verran enemmän, että radiota pidänkin aina jokseenkin lujalla. Ettei vaan ala epäilemään turhaan, että jotain on taas jossain rikki...
Citroën - Voiture Electromystique

dida

No onhan se tosi hiljainen ääni :-). Jos hiukankin pitää radiota päällä, niin ei erota mitään. Minäkin mietin, kun eka kertaa sen huomasin, että onkohan ääni ollut autossa aina vai ei ...

Mutta kuten sanottu, tuskin kannattaa huolestua!

Tuutilullaa1

Nostellaanpa tuota nakutuskeskustelua ylöspäin!
Itsellä sama ongelma 2.0 bensavehkeessä!
Lainaus PicassoHDI:Tarkoitatteko nakutuksella aktiivihiilisuodattimen solenoidiventtiiliä (bensa mallit). Näitä on siirrelty ja äänieristelty, ettei ääni kantaudu auton sisälle.
Kylläpä sitä juuri esim. minä tarkoitan! Mistä tuo nakutuksen yhtäkkinen lisääntyminen johtuu? Xantiassa tuosta pääsi eroon vain nyppäämällä virtapiuhan irti!
Jokin ei varmaankaan moottorin säädöissä toimi oikein? Kelillä ei ole väliä aina kuuluu, ajettu 89000km!
Eikö edes VEHO löydä lääkettä oireeseen?

Terv. JHo

ExXm

Lainaus käyttäjältä: dida - tammikuu 21, 2009, 15:23:53
No onhan se tosi hiljainen ääni :-).

Voimistuu vanhetessaan? Mulla nakuttaa välillä jo todella rasittavan kuuloisesti. Tasakaasulla kun ajaa kaupunkinopeutta niin alkaa nakuttamaan ja monesti lopettaa kun laskee jalan kaasulta. Ensin luulin että mittaristo alkaa hajoamaan mutta ko efekti kyllä poissulkee mielestäni mittaristovian. Ihan kun metronomi nakuttaisi mittariston sisällä. Apuva.

Cviis

Xantiassa tuo nakutus ainakin johtui jousituksen "tasauspallosta" vai mikä sen nimi nyt on...? Vaihdatutin pallon ja nakutus loppui. Tiedä tuota onko sitten sama C5:sessa, tänään kun vasta tuon oman kaupan sedältä hain....:-)

KariM

Eipä tuota varaajapallon huonoutta indikoivaa hydraulipumpun vapaakierron naksutusta enää C5:ssä ole, kun pumppu on sähköinen, eikä vastaavaa painevaraajaakaan ole. Tilalle saat pumpun käynnin tahtiin vilkkuvat ajovalot :)

ExXm

Lainaus käyttäjältä: KariM - helmikuu 10, 2010, 10:34:06
pumppu on sähköinen, eikä vastaavaa painevaraajaakaan ole. Tilalle saat pumpun käynnin tahtiin vilkkuvat ajovalot :)

Hommasin tuon oman c5:n vajaa kuukausi sitten ja tuokin kyseinen ominaisuus nyppii kohtuullisesti. Onneksi on kesä tulossa eikä tarvita valoja... :-\

Voiskohan tuon pumpun johdotukselle tehdä jotain ettei koko auton jännite romahda aina pumpun käydessä? Mikä hiivatti siinä on että se vanha hihnakäyttöonen pumppukin piti mennä vaihtamaan? Onko tuolle sähköiselle pumpulle millainen odotusarvo käyttöiän suhteen, onko kokemusta? Täytyykä alkaa rakentamaan pehmokäynnistintä sille... Aika usein mulla toi pumppu käy, onko se merkki jostain paluukierron vuodosta...?

-pk-

Oliko tähän naksutukseen, tikitykseen tai omalla kohdallani melkein pirinään jotain selitystä ja sitä kautta lääkitystä, ääni on hyvin voimakkaasti kaasun asennosta ja ilmeisesti myös imuhormiston alipaineesta riippuvainen ja tullut nyt esiin kun pakkasta on toistakymmentä astetta. Taajuus vaihtelee ja ääni loppuu kokonaan kun vetoa lisää tai sitten moteurilla jarruttaa. Aktiivihiilisysteemi tuntuisi hyvinkin hyvältä selitykseltä mutta olisiko jollain ihan faktaa? Koneisto on siis tässä tappauksessa ES9A V6, samanlaiset helyt näyttää olevan tässä ja EW-koneissa. Tottuuhan tuohon mutta onko magneettiventtiili 1628 7G jo matkansa päässä kun vaunukin jo alkaa olemaan suunnitellun elinkaarensa lopulla 210Mm taipaleen tehtyään...

KariM

Voithan kokeilla ottaa magneettiventtiilin piuhan kokeeksi irti. Siitä vaan ainakin ew:ssä tulee sitten vikakoodi, joten nollauskalusto on syytä olla käsillä. En tiedä katoaisiko se itsestään aikanaan.

vko

Minulla oli edellisen autoni (Megane v 2002) kanssa sama ilmiö. Huoltoplussan kaveri sanoi sen kuuluvan jostain imusarjan paikkeilta ja olevan enemmänkin ominaisuus kuin vika. Naputus ilmeni kevyellä kuormalla ja oli kierrosluvun mukaan vaihteleva. Esiintymisalue oli 1200..1900 rp/m välillä. Minun tapauksessa se esiintyi vain lämpimällä moottorilla. Ei kylmällä. Radiota vaan isommalle niin ei kuulunut.

Mehujousi

Dida:
Minulla on 2005 C5 bensa V6 ja sieltä on myös alkanut kuulua vastaavanlainen nakutus. Eli melko hiljainen ääni, hyvin säännöllinen, napsaus noin puolen sekunnin välein ja kesto noin tuo 5 sek. Sitten hiljaista joskus pitkäänkin ja taas sama. Ilmeni pakkasten alettua (sattumaako?) ja kuuluu ainoastaan moottorin ollessa käynnissä. Itse ajattelin, että liittyisikö lämmityslaitteen läppiin tms.? Penkinlämmittimien käytöllä ei ole yhteyttä asiaan.

Mulla samanlainen auto: tänään huomasin : cruise päällä ei naksuta.
Olisko jotain tekemistä kaasupoljin systeemin kanssa?

Strombi

Itselläni tuossa omassa femmassa -03 bensa, on kuulunut jo vuosia pakkasella tuo aktiivihiilisuodattimen solenoidiventtiilin nakutus, joka sitten kesällä häviää. Nakutus ei ole vuosien saatossa voimistunut. Aikoinaan uuden korimallin Saab 900 alkupään malleissa oli sama ongelma ja korjauksena oli tuon nakuttajan siirto toiseen paikkaan.

Omassani olen tuota siirto aina silloin tällöin miettinyt vaan siihen se sitten on jäänytkin :). Joten kysynpä, onko joku listalaisista sen tehnyt?

ExXm

Eli ei liity mittaristoon, huh... Tuota ääntä vastaavaa meteliä pitelee "mukava", puutaloja järsivä elukka, nimeltään kuolemankello. Kutsuttakoon tätä sitten kuolemankelloksi?  :)

Nipper

Omassani, 2004 vuoden farmari C5 kahdella bensalitralla, tuota olen kanssa alkanut tänä talvena kuunteleen...
Auto ollut mulla nyt pari talvea.

Onko kukaan tehnyt tälle solenoidiventtiilille mitään?
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004