C5 - Renkaiden kestosta kokemuksia

Aloittaja C5 1.6HDi, marraskuu 11, 2008, 17:42:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

C5 1.6HDi

itsellä C5 II-koppainen 1.6 Hdi farkku, aj. 43 tkm , kesärenkaat Kleber Hydraxer 225/45R17, ajettu 20 tkm ja ovat jo lopussa.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?

Jeth

Taitaa tuo merkkikin vaikuttaa aika pitkälti.

Nelipyörä suuntauksen voisi tehdä, katsoa rengaspaineet, nivelet yms
2cv6 -71

hp10a10

Michelin Primacy 235/45/17 ajettu 15tkm, edessä pintaa 4,5mm, takana 6mm jäljellä.

Jarski

Lainaus käyttäjältä: C5 1.6HDi - marraskuu 11, 2008, 17:42:50
itsellä C5 II-koppainen 1.6 Hdi farkku, aj. 43 tkm , kesärenkaat Kleber Hydraxer 225/45R17, ajettu 20 tkm ja ovat jo lopussa.
Minulla on 05-mallinen Berline 2,0-litraisella bensakoneella ja automaattilaatikolla. Keväällä laitoin alle n. 1500 km ajetut Goodyear Excellence 215/55-16V kesärenkaat. Vähän päälle kymppitonni ajettu ja puolet on kulutuspinnasta hävinnyt. Heinäkuussa vaihdon etu- ja takarenkaiden paikat keskenään, sillä etupäässä tuntui kuluvan hieman takimmaisia enemmän. Tasan ovat muuten kuluneet, mutta huikean nopeasti.

Aiemmat autoni ovat olleet pienempiä (Xsara, Astra ja liuta Kadetteja). Niillä yksillä renkailla yleensä päästeli monta vuotta. Monesti jo keväällä vaihtokuntoon tuomitut renkaat menivätkin syksyyn asti. Eli minun ajoillani ei kesän ajalta kulumista juuri renkaista huomannut. Tällä menolla femman Goodyearit ovat finaalissa ennen ensi kesän loppua. Jostain syystä leveämpi rengas kuluu nopeammin kuin kapeampi?
C5 THP 156 Premium Tourer Automaatti

ealab

Autot ovat nykyään raskaita. Kuluttaa kumia. Yleisen käsityksen mukaan renkaan pitokykyä parantaa pehmeämpi kumilaatu, se myös kuluu nopeammin. Joten renkaiden nopeaan kulumiseen on kaikki edellytykset olemassa.

powerage

Minun femmassa Michelin Energy E3A:t ajettu 38tkm. pintaa n. 2.5-3mm. Minun käsitys on että Michelinin "perusrengas" on keskimääräistä kestävämpi toki on myös selvästi kalliimpikin. Moottorilehti testasi renkaat keväällä Michelinin  Energy Saver oli selkeästi kestävin ja Good Year heikoin, mallia en muista kun ei ole sitä lehteä enää. Voisiko joku heittä foorumille Moottorilehden tulokset?
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

haki48

Autossani -07 C5 HDI2.0 Break A, ajettu nyt 46000 km. Kesärenkaina 235/45-R17 CONTINENTAL SPORTCONTACT 2, joilla ajettu n. 22000 km.
Suunnilleen puolet pitopinnasta jäljellä. Ajoni on n. ½ moottoritie ajoa ja toinen puoli Helsingin keskustaa.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: powerage - marraskuu 12, 2008, 08:12:13
Voisiko joku heittä foorumille Moottorilehden tulokset?

Moottori lehden testi

http://plaza.fi/moottori/testit/renkaiden-kestavyystesti

Kuluminen, kulutus ja jarrutusmatka

Tämäntyyppiset testikiriteerit kiinnostovat kyllä enemmän. Ei tällainen tavallinen pulliainen ole kiinnostunut jostakin äärikaarrekäyttäytymisestä...vai mitä ne oli?
Citroën 2CV AZ Berline -56

powerage

Kiitos! :) tätä testiä olen etsinyt netistä monta iltaa. Minulle ainakin aika tärkeä kriteeri on toi renkaan kestävyys... tietenkään muut ominaisuudet eivät saa liikaa kärsiä.
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

c5tomaatti

Lainaus käyttäjältä: C5 1.6HDi - marraskuu 11, 2008, 17:42:50
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?

Minulla 2 litrainen HDI ja misukan pilot primacyt. Autolla ajettu 47000 ja kesärenkaillavarmaan puolet. Kulutuspintaa siten, että kevään voin ajella, mutta kesällä pitää varmaan uusia. Hakkapeliitian kitkat loistavassa kunnossa.

58Make

Pari kesää kestivät Kumhon renkaat, halvat olivat vaan kehnommat
ajoltaan kuin nyt alla olevat semperit talvirenkaat.
Nuo kesärenkaat olivat äänekkäämmät kuin nämä alla olevat nastarenkaat,
omituiselta tuntuu myös että polttoaineen kulutus oli suurempi kuin talvella,
vaikka webasto pauhaa jokaisella kylmemmällä kelillä lähes jatkuvasti.
Kuljin on C5 2.2 Hdi.
Ensi kesäksi täytynee keksiä taas uudet vaan tuskin tulee misukoita hankittua.

Megaman

Mulla Kumhot kesti Sonatassa syksyn ja seuraavan kesän,arviolta n. 12 tkm,jonka jälkeen joka kumi suorastaan hengenvaarallisessa sakkokunnossa... 
Aluksi noi oli 2-3000 kilsaa kohtuullisen tuntuiset,jonka jälkeen muuttuivat äänekkäiksi ja pinta alkoi liueta silmissä... 

Malli oli Kumho Ecsta KU19 215/45/17

kuvan rengas ei ole edes sarjan silein: http://tinyurl.com/yq7ey8
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

c52007

Ensiasennusmisukat alla toista kesää,pintaa jäljellä 7mm. Mahtaako W-nopeusluokan renkaat kovuutensa takia kestää kulutusta paremmin. Auto on c5 A berline exlucive -07.

Joerkka

Mulla entisessä 406 breakissa Michelin Energy ( T-luokka, 14 tuumaiset ) kesti vaivaiset 58 000 km, silloin pintaa jäljellä n 2- 2,5 mm.
Picassossa Gislaved 606 ( 15 tuumaiset ) kulunut järkyttävästi, hyvä jos 30 000 kestää.
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

Velmanteri

Conti preemium contact 2, 17tkm edessä 4,5mm takana 5 mm
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Jarski

Lainaus käyttäjältä: Aakku - marraskuu 12, 2008, 08:57:42
Lainaus käyttäjältä: powerage - marraskuu 12, 2008, 08:12:13
Voisiko joku heittä foorumille Moottorilehden tulokset?

Moottori lehden testi

http://plaza.fi/moottori/testit/renkaiden-kestavyystesti

Kuluminen, kulutus ja jarrutusmatka

Tämäntyyppiset testikiriteerit kiinnostovat kyllä enemmän. Ei tällainen tavallinen pulliainen ole kiinnostunut jostakin äärikaarrekäyttäytymisestä...vai mitä ne oli?

Juuri näin. Hieno linkki. Siitäpä näkyi, että meikäläisen GoodYearin Excellencet kuluu nopeammin kuin muut ja lisäksi kuluttaa polttoainettakin enemmän. Ihmettelinkin toisaalla, että keskikulutus nousi kesärenkaisiin siirtymisen jälkeen. Toki kasvanut keskinopeuskin vaikutti siihen, mutta nyt uskon, että renkaallakin on ollut merkitystä.

metska

Tervehys täältä Ruottin Lapista. Täälä ookathaan paljon C5'lla ja Sitikoila muutenki ja niin se tehen mieki ja mukavahan se on C5'sella ookata ko Norrbottenin tiet alkaa olla aika huonossa kunnossa.

Mukavampaa se vain olis, jos auto ei söis renkaita sitä tahtia mitä se nyt on tehnyt. Eli alla mulla on ruottin rekisterissä oleva C5 110 HDi farkku vm. 2007 ja kilometrejä kertyny 50 tkm. Viime vuen kesän lopulla huomasin, että alkaa olla kaksi kesää ajetut alkuperäisrenkaat loppu. Takaoikealla rengas alkoi olemaan jo sileä. Vasemmalla takana renkaan pintaa oli hyvin jäljellä kuten myös etuoikealla, mutta vasen eturengas oli kulunut hurjasti sisäsyrjästä.

Kun sitten käytin autoa huollossa Suomessa, niin oli tarkoitus mitata kulmat, mutta eivät saaneetkaan Lapin Kumin 3D mittaukseen aikaa. No käytin auton sitten itse mittauksessa, jossa selvisi, että muuten kaikki näyttää hyvältä, mutta koko taka-akseli on vinossa siten, että se pyrkii ohjaamaan autoa vasemmalle ja se ylitti lievästi tehtaan antaman raja-arvon. Oikea takapyörä on siis lähempänä etupyörää ja takavasen taas kauempana etupyörästä kuin saisi olla. Etupyörien arvot olivat kaikki arvojen sisällä, mutta niitä kuitenkin hieman hienosäädettiin.

No sitten testauksen jälkeen ajoin huoltoon ja he lupasivat selvittää Suomen maahantuojan kanssa mitä tehdään. Mitään apua ei sitten lopulta sieltä saatu, eli lupaa esim. akselin vaihtoon ei tullut. No hieman ihmettelin, että miten minulla voi olla takuunalainen auto, jossa arvot heittävät tehtaan antamien rajojen ulkopuolelle, mutta mitään ei takuun osalta tapahdu. Eli seuraavana kirjoitinkin suoraan reklamaatiokirjeen Luulajan Citroën merkkihuoltoon ja kerroin mitä on selvinnyt  ja lähetin mittausraportit ja kuvat renkaista. Huollosta tuli viikon päästä puhelu jossa sovittiin, että he katsovat ongelman. Kävin sitten Luulajassa 2.4. ja kahden tunnin ihmettelyn ja mittailun tulos oli sama, eli taka-akseli on hieman vinossa, mutta siinä se. Eli taka-akselia he eivät voi vaihtaa, eli ohjeena oli että kannattaa tarkkailla 5000 km ajan uusilla renkailla kulumista, että josko se kuluminen olisi parantunut Lapin Kumissa tehtyjen etupään säätöjen vuoksi. Hiukan oli tyhjä olo senkin vierailun jälkeen.

Illalla sitten raapustin viestin Citroën Sverigelle, että mikä on tilanne ja että en ole oikein tyytyväinen autoon, koska se syö renkaita huomattavan epätasaisesti ja jälleen kerran totesin, että ajan 98% ajasta yksin ilman mitään kuormaa, eikä autossa ole vetokoukkua ja että nelipyörämittaus on tehty kahdesti ja että auton taka-akselin heitto on enemmän kuin tehdas soisi. Kysyin myös alkaako maahantuoja sponsoroimaan minulle jatkossa kesärenkaat.

Vastaus oli tietysti, että ottaa yhteyttä Luulajan huoltoon, että mikäli autossa on alkuperäinen virhe, niin Citroën vastaa siitä kun takuutakin on vielä kuukausi jäljellä. No sitten vain taas viestiä Luulajaan, että mitäs seuraavaksi tehdään, mutta sieltä viestiä ei ole vielä tullut.

Syksyllä 2008 kun nelipyörämittaus tehtiin oli auton kokonaiskilometrit 40 000 km ja arvioisin, että kesärenkailla noista olisi ajettu n. 23-25 tkm ja kaksi rengasta olivat olleet sakkorenkaita jo varmasti hyvin paljon aikaisemmin. Aiemmin olen omistanut mm. uuden Toyota Corollan, jolla ajelin 75 tkm lähinnä Helsingissä kiihdytellen ja jarrutellen, eikä kesärenkaat olleet vielä edes loppu ja täällä ajelu on pitkää matkaa, joten ajotyylilläkään renkaiden kulumista ei voi selittää.

Talvirenkaina minulla on kitkat, joissa ei näy silmämääräisesti outoa kulumista, mutta johtunee siitä, että täällä tiet ovat lähes koko talven jääpinnalla, eikä kitka vaikuta niin voimakkaasti.

Kuvia renkaista:

Vasen eturengas:
http://metska.wippiespace.com/images/image/C5/etu_vasen-vanster_fram.jpg

Vasemman eturenkaan sisäsyrjä, joka kulunut todella voimakkaasti:
http://metska.wippiespace.com/images/image/C5/etu_vasen-vanster_fram_4.jpg

Oikea eturengas:
http://metska.wippiespace.com/images/image/C5/etu_oikea-hoger_fram.jpg

Vasen takarengas:
http://metska.wippiespace.com/images/image/C5/taka_vasen-vanster_bak.jpg

Oikea takarengas:
http://metska.wippiespace.com/images/image/C5/taka_oikea-hoger_bak_2.jpg joka kulunut hieman voimakkaammin ulkoreunalta, mutta kokonaisuudessa tasaisemmin kuin etuvasen.

Lisää kuvia:
http://metska.wippiespace.com/images/album/C5/

Muita vikoja mitä autossa on ollut:

- Takaikkuna avautui automaattisesti, eikä pysynyt kiinni, vaihdettiin mikrokytkin.
- Webaston kello- ja vesipumppusarjan asennuksen jälkeen huomasin, että Webasto ei käynyt kuin minuutin. Vaihdettiin viallisen Webaston vesipumpun siivekkeet.
- Parkkitutkia vaihdettu ja lopulta tänä vuonna uusittiin vielä kaikki. Toivottavasti kestävät nyt pidempään, koska Ruotsissa ei ole tiivistyskampanjaa, joten sitä ei Suomessakaan tehdä.
- Takaluukun avauskatkaisija kummitteli talvella viikon, avautui vain ja ärsyttävästi myös aina kun keskuslukon avasi. Auto kävi lämpimässä hallissa ja tämän jälkeen toimi taas normaalisti. Uusi kytkin tilattu kuitenkin ja odottaa vaihtoa.
- Takaluukun ikkunan avaus toisen kerran rikki, mutta nyt ei siis avaudu edes halutessa, eli seuraavaksi korjaussarja jolla sille saadaan virta. Takuun jälkeen jos temppuilee niin otatan koko toiminnon pois käytöstä.
- Takajarrut ovat joskus saattaneet jäätyä, jos auton on ajanut pihaan nollan pintaan ja sen jälkeen pakkenen on kirinyt. Renkaat ovat kuitenkin pyörineet ja parin kilometrin jälkeen jarrut ovat jälleen irronneet.

Autoon olen erittäin tyytyväinen ominaisuuksien osalta, eivätkä nuo muut pienet viat ole vähentäneet sitä mielikuvaa. Mitään epämääräisiä sähkövikoja tai virheilmoituksia ei ole ilmennyt. Kunhan vain renkaiden kulumisen osalta asiat selviäisivät niin olisin tyytyväinen.

Se täytyy vielä todeta, että eihän tuo auto maksanu uutena täällä Ruottissa paljon mithään, mutta se onkin sitten jo toinen juttu.

Jarski

Itse ihmettelin nopeaa renkaiden kulumista myös täällä viime syksynä:
C5 - Renkaiden kestosta kokemuksia
Viime kesän perusteella GoodYearin Excellencet on loppu tulevan kesän aikana. Eikä minulla kilometrejä tule ihan 20 000 täyteen vuodessa. Talvirenkaissa en ole yhtä kovaa kulumista huomannut.

Onneksi on lähes ajamattomat Misukat vielä varastossa. Meinasin ne viime kesän alussa myydä pois, etteivät jää vanhentumaan. Mutta jo puolivälissä kesää tuumasin, ettei ne liian vanhaksi pääse. Käyttöä tulee löytymään oletettua aiemmin.

Minun autossani eturenkaat kuluvat takarenkaita enemmän. Vaihdoin etu- ja takarenkaiden paikkaa kesken ajokauden. Muuten kulumat näkyy tasaisesti.

jallucola

Ostin viime viikolla uudet Michelin Energy Saverit (195/65R15) C5 farmariin ja mittailin mielenkiinnosta uusien renkaiden kulutuspinnan kotiin päästyäni. Sain tulokseksi 6,5 - 7mm ja tulos oli mielestäni yllättävä sillä oletin että niissä olisi uutena enemmän kulutuspintaa. Toivottavasti ne sitten kestävät kauan ettei tarvitse joka toinen kevät/kesä suunnata rengaskauppaan.

Velmanteri

Sama homma, mutta eri tulos, eli ostin energy saverit koossa 175/65/14 emännän kauppakassiin, sain tulokseksi 8.5 mm! Millä mittasit. Itsellä on poliisin ratsiasta saatu mitta.
Vellu alias Velmanteri

renkimikko

Jännä tämä renkaiden kuluminen,tosin kokemukseni eivät ole C5:stä.Olen käyttänyt autoissani nokian nastarenkaita ja viimeiset kolme sarjaa on olleet hakka 2:sia.Kilometrimäärät on olleet joka vuosi samoissa ja vaihtokuntoon on renkaat menneet kahdessa talvessa.Nyt sitikan alla on renkaat olleet kaksi talvea ja nastoja on irronnut ainostaan kolme, katkenneita ei ole ollenkaan ja muutenkin kulutuspintaa on reilusti jäljellä.Oletin itse että automaattisesti kuluma olisi isompaa kun auto on huomattavasti raskaampi kuin edelliset ja rengaskoko kuitenkin on pysynyt samana.Kesärenkaissa kuluma on ollut ihan normaalia tahtia mutta on nuo talvikumit yllättänyt positiivisesti.

Velmanteri

Conti premium contact 2 n.30tkm ja pintaa 2.5-3 mm  :-\ Olisi voinut kestää pitempään.
Kokemukset on myönteiset. Seuraavat on kyllä Misukat tai nokiat.
Vellu alias Velmanteri

sitsuuna

Renkaankestokokemus, vielä jopa aika erikoinen; Mulla oli C5 farkku -03:ssa myös taka-akseli vinossa, tosin niin että se oli jotakuinkin raja-arvojen sisällä. Kuskinpuoleinen takarengas kului slicksiksi, vaikka muissa oli vielä 3-4 mm pintaa.  Maahantuojaan asti piti olla yhteydessä, ennenkuin akseli meni takuuseen (auto oli tapahtuma-aikana 2 v vanha ja 64 tkm ajettu). Joensuun Hartikaisella meinasi olla nihkeää suhtautumista. Joka tapauksessa loppu hyvin, kaikki hyvin. Uusi akseli on ollut paikallaan jo 100 tkm, ja renkaat kuluu tasaisesti mutta varmasti.

Cetä Viitonen

Lainaus käyttäjältä: jallucola - huhtikuu 14, 2009, 15:19:54
Ostin viime viikolla uudet Michelin Energy Saverit (195/65R15) C5 farmariin ja mittailin mielenkiinnosta uusien renkaiden kulutuspinnan kotiin päästyäni. Sain tulokseksi 6,5 - 7mm ja tulos oli mielestäni yllättävä sillä oletin että niissä olisi uutena enemmän kulutuspintaa. Toivottavasti ne sitten kestävät kauan ettei tarvitse joka toinen kevät/kesä suunnata rengaskauppaan.

Onko jolla kulla omakohtaista kokemusta Energy Savereista nimenomaan C5 faceliftin (05-07) kohdalla? Käykö esim. Energy Saverin koko 215/60 R16 facelift C5 farkkuun, jonka normikoko on 215/55 R16? Katselin, ettei orkkiskokoa ole tarjolla faceliftiin ollenkaan (Michelin suosittelee vain Pilot Primacyä tai Primacy HP:tä). Uusia vanteita en haluaisi ostaa enkä mielellään liian isoja renkaita. Voisiko ero 60 tai 55 välillä olla riittävän pieni jotta 6-kymppinenkin mahtuisi?

Energy Saver kiinnostaisi, kun ei meluttomia renkaita ole kuitenkaan olemassa (jos olisi, ottaisin mukavuuden nimissä ennemmin sellaiset mutta onhan polttoaineen säästökin hyvä asia  :).

Petteri L

Lainaus käyttäjältä: Cetä Viitonen - marraskuu 03, 2009, 13:40:12
Lainaus käyttäjältä: jallucola - huhtikuu 14, 2009, 15:19:54

Onko jolla kulla omakohtaista kokemusta Energy Savereista nimenomaan C5 faceliftin (05-07) kohdalla? Käykö esim. Energy Saverin koko 215/60 R16 facelift C5 farkkuun, jonka normikoko on 215/55 R16? Katselin, ettei orkkiskokoa ole tarjolla faceliftiin ollenkaan (Michelin suosittelee vain Pilot Primacyä tai Primacy HP:tä). Uusia vanteita en haluaisi ostaa enkä mielellään liian isoja renkaita. Voisiko ero 60 tai 55 välillä olla riittävän pieni jotta 6-kymppinenkin mahtuisi?

Energy Saver kiinnostaisi, kun ei meluttomia renkaita ole kuitenkaan olemassa (jos olisi, ottaisin mukavuuden nimissä ennemmin sellaiset mutta onhan polttoaineen säästökin hyvä asia  :).

Enpä tuohon muuta osaa sanoa, kun että itse laitatutin (Nokia H - kesärenkaat) aikani mietittyäni koossa 205/55 R16  - sen verran olivat halvemmat.

Linkissä vanhaan keskusteluun kokoeroihmettelyä: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,2507.msg57683.html#msg57683

Ja taitaa olla uusien 205/55:sten ja loppua kohti ajettujen 215/55:sten ympärysmitta sama, koskapa mittarivirhe on prikulleen entisellään GPSllä mitattuna.
Citroen DS5 HDi 163 So Chic -13