Xsara Picasso - Engine fault

Aloittaja Timpe, marraskuu 09, 2008, 22:36:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timpe

Nyt tuli ensimmäinen häiriö Cassoon (aj. yli 111 tkm). Kesken ajon syttyi mittaristoon "moottorin" kuva ja antoi monitoiminäyttöön tekstin "Engine fault". Moottori lähtee kuitenkin hyvin käyntiin ja tuntuu käyvän hyvin joten ainakaan näin havaiten en itse ymmärrä mistä on kyse. Lieneekö näitä "kuuluisia" ranskalaisten sähkövikoja  :D Löytyiskö tietoa / kokemusta foorumin jäseniltä ?

Aakku

Ei ole kuin yleistietoa.
Ensinnäkin, jos vikailmoitus jää päälle, niin kannttaa suunnata huoltoon, jossa on testeri. Vika voi olla joko polttoaine-, tai sähkölaitteissa.
Usein testerikin antaa useamman vikakohteen ja jos mitään isompaa ei löydy, niin sitten viat voi nollata ja katsotaan tuleeko vikailmoitus takaisin.
Jos vikailmoitus on itsestään poistunut, eikä vedossa ole häikkää, niin sitten vain ajelisin. Kyllä se vikailmoitus sieltä useimmiten takaisin tulee.
Citroën 2CV AZ Berline -56

renkimikko

Muistaakseni ohjekirja antaa selitykseksi vian moottorin ohjaus,-puhdistus tai polttoainesyöttöön(siis 2.0l HDI). Omassa tuo sama valo ja ilmoitus tuli kun ilmamassa-anturin olin käyttänyt irti.Sama ilmoitus tulee kai myös jos egr häikkää mutta viisaammat saavat tämän vahvistaa tai kumota. Omassa tuo valo ja ilmoitus ei vaikuttanut ajoon koska tiesin että johtui tuosta ilmamassa-anturin räpläämisestä. Kannattaa tosiaan viedä luettavaksi,sieltä ne vikakoodit löytyy.Omat kokemukset perustuvat siis tuohon HDI koneeseen, bensapuolen koneista en tiedä.

Timpe

Ohjekirja tuli luettua mutta eipä se valaisua asiaan tuonut. Toisaalta tuo merkkivalokin sammui tänään heti sen jälkeen kun sain tilattua ajan vikakoodien tarkistusta varten. Aion kyllä sen verran uhrata aikaa (ja rahaa) että menen silti luetuttamaan mahdolliset koodit jotta tietäisi varautua... johonkin... mihin... ehkä...  ???

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Timpe - marraskuu 10, 2008, 11:53:38
Ohjekirja tuli luettua mutta eipä se valaisua asiaan tuonut. Toisaalta tuo merkkivalokin sammui tänään heti sen jälkeen kun sain tilattua ajan vikakoodien tarkistusta varten. Aion kyllä sen verran uhrata aikaa (ja rahaa) että menen silti luetuttamaan mahdolliset koodit jotta tietäisi varautua... johonkin... mihin... ehkä...  ???

Voi olla että Picasso on itse jo tyhjentänyt vikakoodinsakin. Itse menisin vasta sitten, kun herja tulee takaisin.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Aakku - marraskuu 10, 2008, 12:28:22
Lainaus käyttäjältä: Timpe - marraskuu 10, 2008, 11:53:38

Voi olla että Picasso on itse jo tyhjentänyt vikakoodinsakin. Itse menisin vasta sitten, kun herja tulee takaisin.

Tyhjentänyt itse vikakoodit  ??? ??? ??? Eikös nuo tiedot pitäisi jäädä talteen jo katsastustakin varten ? Ei kait se itse noin vain voi tyhjentää muistia ?

Toisaalta, tämä on aika halpa keino korjata auto... vain soitto huoltoon ja valo kuittaantuu  ;D

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Timpe - marraskuu 10, 2008, 13:37:04

Tyhjentänyt itse vikakoodit  ??? ??? ??? Eikös nuo tiedot pitäisi jäädä talteen jo katsastustakin varten ? Ei kait se itse noin vain voi tyhjentää muistia ?

Toisaalta, tämä on aika halpa keino korjata auto... vain soitto huoltoon ja valo kuittaantuu  ;D
[/quote]

En mää mitään tiedä. Sillain on jotkut sanoneet, että se häippäsee ne satunnaiset vikakoodit pois muutaman starttauksen jälkeen.

Usein homma korjaantuu, kun niitä autoja vähän uhkailee tohtorilla. Toisaalta pitää niitä välillä vähän kehuakin. :)

Timpe

"Sillain on jotkut sanoneet, että se häippäsee ne satunnaiset vikakoodit pois muutaman starttauksen jälkeen."

Taas tuli opittua uutta...  :)

Timpe

Syy merkkiavalon syttymiseen ja monitoiminäytön "engine fault" -ilmoitustekstiin selkisi... ennen katalysaattoria oleva happitunnistin pimihau. 317 € töineen...!

C5 Shadow

Lainaa"Sillain on jotkut sanoneet, että se häippäsee ne satunnaiset vikakoodit pois muutaman starttauksen jälkeen."
Taas tuli opittua uutta...  Smiley
Muistaakseni Kansankulkineissa nollaantuu tuo lista 20 starttauksen jälkeen. Toki vissiin vakavimmat jäänetvät muistilokiin.

Timpe

Picassossa on kaksi happitunnistinta ja kertoman mukaan olisi pärjännyt hyvin yhdelläkin mutta tuo toisen vaurioituminen oli sellainen "häiriö" joka olisi näkynyt OBD-testissä eikä näin ollen olisi läpäissyt katsatusta.