Säilyykö Citroen-takuu vaikka huollon tekisi itse?

Aloittaja hp10a10, lokakuu 26, 2008, 09:44:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hp10a10

Oheisessa linkissä pala lehtileikettä uusimmasta Citroen asiakaslehti Voilá:sta 4/2008

http://kuvablogi.com/nayta/1559482/

Tuosta saa ainakin sen käsityksen, että kuka hyvänsä voi huoltaa oman autonsa kunhan käyttää Citroenin alkuperäis - tai vastaavia osia, ja takuu säilyy?

Olen ollut aiemmin siinä uskossa että EU:n ryhmäpoikkeussäännösten mukaan auto on pitänyt huollattaa jossain korjaamossa huolto-ohjelman mukaan ja takuu on säilynyt mutta tämä kertoisi nyt vähän toista.

ealab

En usko, että koskee huoltoja. Pikemminkin "pölykapselin ja vetokoukun nuppisuojuksen asentamista".- tyyliä.

Juustoraastin

Lain mukaanhan maahantuojan pitää osoittaa takuutilanteessa, että rikkoutuminen olisi johtunut väärin tehdystä huollosta (jos sen olisikin itse tehnyt), eli jos olet kaiken tehnyt oikein tähänkin asti niin takuu on lain mukaan voimassa.

Maahantuojan näkemys aiheesta kyllä varmasti on eriävä.

Lisäksi esim alusta-sarjan/teholastun/minkä vaan laittaminen autoon ei automaattisesti kumoa koko auton takuuta, vaan esim alusta-sarjan jälkeen moottorivaurio kuuluu edelleen takuunpiiriin, kuluneita alustan osia sen sijaan varmasti vaikeapi saada takuuseen, koska ennen aikainenen kuluminen voi aivan hyvin johtua nivelien ja tukivarsien erilaisesta toiminnasta alusta-sarjan asennuksen jälkeen.

hp10a10

Lainaus käyttäjältä: ealab - lokakuu 28, 2008, 08:20:58
En usko, että koskee huoltoja. Pikemminkin "pölykapselin ja vetokoukun nuppisuojuksen asentamista".- tyyliä.

Minä oon kyllä edelleen sitä mieltä että jos tuota lehtileikettä tulkitaan kuin piru raamattua niin nimenomaan huoltoja tuossa tarkoitetaan. Miksi muuten autoon tarvisi varaosia jos huollossa?

Gusse

Lainaus käyttäjältä: hp10a10 - lokakuu 28, 2008, 10:26:11
Lainaus käyttäjältä: ealab - lokakuu 28, 2008, 08:20:58

Minä oon kyllä edelleen sitä mieltä että jos tuota lehtileikettä tulkitaan kuin piru raamattua niin nimenomaan huoltoja tuossa tarkoitetaan. Miksi muuten autoon tarvisi varaosia jos huollossa?

Kyllähän tuon lehtileikkeen mukaan se olisi niin. En tosin hirveästi luota tuon Voila lehden paikkaansa pitävyyteen. Uusimmassa lehdessäkin oli artikkeleissa virhetietoa. Esimerkiksi C2:sen artikkelin mukaan faceliftin myötä olisi C2:seen tullut uusi moottori vaihtoehto, 1.6 HDI VTS. Tuo moottori ja malli on oikeasti ollut jo monta vuotta myynnissä euroopassa, mutta ei ole vain tuotu Suomeen.
exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460