C4 - Kojelaudan valot temppuilevat

Aloittaja Goya, lokakuu 16, 2008, 19:15:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Goya

Kahdeksan kuukautta vanhan C4:n kojelaudan valot temppuilevat. Haluaisin, että pimeällä näkisi, mitkä nappulat ovat mitäkin. Ja onhan jokaisessa "nappulassa" valodiodi, mutta kun ne käyttäytyvät kummasti.

Yhteen aikaan tuntuivat olevan koko ajan sammuksissa pimeälläkin. Sitten roplattuani sitä yhtä nappulaa, jonka symboli on vähän kuin Naton logo (nelisakarainen "tähti", löytyy sekä ratista vasemmalta etta kojelautapaneelista), alkoivat kojelaudan nappuloiden ja symbolien valot kyllä välillä palaakin. Mutta ihme ja kumma, välillä suuntavilkkua päälle lykättäessa ne sammuivat, ja jonkin ajan päästä saattoivat taas syttyäkin, mutta ei ihan johdonmukaisesti, ja lopullista logiikkaa en ole vieläkään onnistunut järkeillä.

Ohjekirjassa kojelaudan valaistuksesta puhutaan niin vaikeaselkoisin "sisäpiiritermein", etten maallikkona niitä läheskään ymmärrä. Olen myös ihmetellyt tuota toimintoa, jolla kojelaudan saa "pimeäksi". Miksi joku sellaista haluaisi???

Osaako joku neuvoa tyhmää? Vai onko valosysteemissä vain jokin vika, joka pitäisi korjauttaa? Autossa on kyllä Vehon huolenpitosopimus...

Sitikkapuoskari

Viepäs merkkipajalle tarkastettavaksi.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Gusse

Lainaus käyttäjältä: Goya - lokakuu 16, 2008, 19:15:54
Olen myös ihmetellyt tuota toimintoa, jolla kojelaudan saa "pimeäksi". Miksi joku sellaista haluaisi???
Itseäni tuo toiminta ainakin miellyttää, varsinkin pitkillä maantie rupeamilla. Saa pimeällä tiellä kaikki turhat valot pois päältä häiritsemästä.
exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460

sevä

Ettei vaan olisi kyse automaattisesta valaistuksen tunnistuksesta joka säätää valoja? Kovin oudolta tosin tuntuu että olisivat pimeälläkin pimeinä. Valoviiksi oikeassa asennossa?

Goya

Lainaus käyttäjältä: sevä - lokakuu 16, 2008, 21:54:52
Ettei vaan olisi kyse automaattisesta valaistuksen tunnistuksesta joka säätää valoja?

Mikä se semmoinen automatiikka on???

sevä

Mittarin valot muuttaa kirkkautta ulkovalaistuksen mukaan. tunnistin keskellä mittarin takana.

Goya

Lainaus käyttäjältä: sevä - lokakuu 16, 2008, 21:59:03
Mittarin valot muuttaa kirkkautta ulkovalaistuksen mukaan. tunnistin keskellä mittarin takana.

Ja voiko sitä siis säätää, niin että on mahdollisimman herkkä, eli valot palavat mahdollisimman kirkkaasti?

Tosin kummaa on yhä tuo valojen sammuminen kytkettäessä vilkkua päälle.

sevä

Kirkkautta voi toki säätää manuaalisesti ratissa alavasemmalla olevasta pyörästä. Voisiko olla sattumaa toi valojen sammuminen just vilkkua käytettäessä?
Varma on aina varmaa joten kannattaa ehkä käyttää huollossa tutkittavana...

Goya

Lainaus käyttäjältä: sevä - lokakuu 16, 2008, 22:07:46
Kirkkautta voi toki säätää manuaalisesti ratissa alavasemmalla olevasta pyörästä. Voisiko olla sattumaa toi valojen sammuminen just vilkkua käytettäessä?
Varma on aina varmaa joten kannattaa ehkä käyttää huollossa tutkittavana...

Ok, kiitos vihjeistä. Hyvää yötä! Luen muut vastaukset huomenna.

Arskamalaattori

Eiköhän se "natonlogo rullapyörä" ole juuri mittariston valonvahvuuden säätöpyörä..

mp71

Lainaus käyttäjältä: Goya - lokakuu 16, 2008, 22:05:27
Lainaus käyttäjältä: sevä - lokakuu 16, 2008, 21:59:03

Ja voiko sitä siis säätää, niin että on mahdollisimman herkkä, eli valot palavat mahdollisimman kirkkaasti?

Tosin kummaa on yhä tuo valojen sammuminen kytkettäessä vilkkua päälle.

Mulla on tehny samaa satunnaisesti vilkkua käytettäessä. Mittarin taustavalot häviää tai tai ainakin himmenee tuntuvast hetkeksi (ehkä sekunniksi). Kilsojen lisääntyessä yli kymppitonnin on tapahtunu harvemmin. Pitää mainita huollossa, mutten oo erikseen jaksanu kiikuttaa sinne tuon vuoksi. Luulen, että kyse voi olla siitäkin, että valojen ollessa päivasennossa eli mittarin taustavalojen kirkkaalla, auto kuvittelee että käänsin viiksestä päälle ajovalot ja siksi taustavalot välähtää himmeälle. Eli uskoisin liittyvän tuon vilkkuviiksen/valojenvaihto -viiksen toimintaan - vähä kuluessaan sen toiminta on jotenki muutenlki muuttunut jouhevammaksi.
BMW 325d, BMW K1200S ja Polaris 600 CFI

Ex- C4 Hdi BMP, BX, Saxo, C5 ja emännän Xsara VTR

Goya

Lainaus käyttäjältä: Goya - lokakuu 16, 2008, 19:15:54

Ongelma on ratkennut, ja se oli vähän  "nolo"... Osoittautui, että olin koko kevään ja kesän käyttänyt valoasentona pelkkää "Automaatti" (vai minkä niminen se asento on, en ole nyt autonratin takana), kun valoisana vuodenaikana ja vain kaupungissa illalla ajettaessa ei ole pitkiä valoja tarvinnut käyttää ollenkaan, ja lähivalot toimivat myös asennossa Automaatti. Mutta mittarivalot toimivat vasta, kun vääntää vielä yhden pykälän eteenpäin (jossa siis on sekä lähi- että kaukovalot).

Noloa, mutta tällaista se joskus on. Nyt siis toimii.

Ja se, että vilkkua käytettäessä välillä oli mennyt mittarivalotkin päälle, oli siis vain "vahinko" eli sormet olivat osuneet tumpelosti katkaisimiin.

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: Goya - lokakuu 28, 2008, 10:58:59
Ongelma on ratkennut, ja se oli vähän  "nolo"... Osoittautui, että olin koko kevään ja kesän käyttänyt valoasentona pelkkää "Automaatti" (vai minkä niminen se asento on, en ole nyt autonratin takana), kun valoisana vuodenaikana ja vain kaupungissa illalla ajettaessa ei ole pitkiä valoja tarvinnut käyttää ollenkaan, ja lähivalot toimivat myös asennossa Automaatti. Mutta mittarivalot toimivat vasta, kun vääntää vielä yhden pykälän eteenpäin (jossa siis on sekä lähi- että kaukovalot).
No näissä on sitten eroja, koska mulla (vm. -05) toimii myös tuossa automaattiasennossa sekä pitkät, että mittarivalaistus. En yleensä muussa asennossa valoja pidäkään.

mp71

-08 C4 Hdi BMPssä toimii kans automaattiasennossa mittarin taustavalot ja ne on itse asiassa päiväasennossa (=automaattiasennossa) paljon kirkkaammat kuin yöasennossa (jossa myös pitkät jää päälle ja päiväasennossa ei jää - välähtää kyllä). Päiväasennossa vilkkua käytettäsessä ne taustavalot just satunnaisesti vilkkuu tai vaikuttaa sammuvan välillä, kun vilkku/valoviiksi liikahtaa vähän pitkien suuntaan vilkkua käytettäsessä. Missään muussa autossa ei ole noin tehnyt minulla aiemmin  - en pidä ainakaan itse sitä käyttäjän vikana. Muuten viikset kyllä toimii paremmin kuin yhdessäkään aiemmassa Sitikassa meildän perheessä.

Vai onko tuo automaattiasento jotain muuta kuin, että ajovalot sammuvat automaattisesti? Ulkomaillahan joissain Sitikoissa valot syttyy ja sammuu valosensorin mukaan, mutta Suomessa tuo ei taida olla sallittua ajovalopakon takia.

Meinasin Goya tällä kommentillani, että saatto ne valot sulla temppuillakki. Ehkä sut vain puhuttiin ympäri huollossa tai jotain. Mulla ne vaikuttaa temppuilevan satunnaisesti - tosin lievästi - ei paljoa haittaa.

sevä

Automaattiasento ainoa mitä tulee käytettyä. Mihin niitä muita tarttee?
Tässä asennossa toimii kaikki tarvitavat valot ja mm. xenonit kääntyvät (muissa muistaakseni ei). Sumareita ei saa päälle liian valoisassa, mutta pitkät taita saada jäämään päälle silloinkin.

PicassoHDI

Joo kyllä. Auto asento on hyvä. Päivällä mittarivalot ovat kirkkaammat ja kun alkaa hämärtää muuttuu mittarivalaistus käyttäjän tekemien säätöjen mukaiseksi, myös kaukovalot toimii tuolla auto asennolla. Samoin vastaanottovalot ja saattovalot.

Goya

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - lokakuu 28, 2008, 22:19:04
Joo kyllä. Auto asento on hyvä. Päivällä mittarivalot ovat kirkkaammat ja kun alkaa hämärtää muuttuu mittarivalaistus käyttäjän tekemien säätöjen mukaiseksi, myös kaukovalot toimii tuolla auto asennolla. Samoin vastaanottovalot ja saattovalot.

Näin se on, kun ei istu ratin takana kirjoittelemassa viestejä. Eli ei muista, miltä itse autossa oikeasti näyttää...

Eli nyt osoittautui, että minun C4:ni vasemmassa viiksessä EI OLE Auto-asentoa, vaan perusasennosta mennään suoraan lähivaloihin. Eli ohjekirjan valokuvassa tuo sana "Auto" kyllä viiksessä lukee, mutta itse auton vasemmassa viiksessä tuo sana puuttuu...

Mikähän tämän selittää?

PicassoHDI

viiksi malleja on useita erilaisia. Toisissa on 0, auto, parkki, valot/kaukovalot. Vanhemmissa tai karvalakki malleissa ei ole tuota auto asentoa ollenkaan. Auto mallin viiksi lienee jos sadetunnistin ja valoanturi. Tästä uudemmasta viiksesta löytyy myös normaali tihku asento pyyhkimille.

Goya

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - marraskuu 10, 2008, 16:08:48
viiksi malleja on useita erilaisia. Toisissa on 0, auto, parkki, valot/kaukovalot. Vanhemmissa tai karvalakki malleissa ei ole tuota auto asentoa ollenkaan. Auto mallin viiksi lienee jos sadetunnistin ja valoanturi. Tästä uudemmasta viiksesta löytyy myös normaali tihku asento pyyhkimille.

OK. Tosin tämä on "korkein" varusteluluokka nelosessa (oli ainakin maaliskuussa ennen face lift -mallien tuloa kesällä...) eli Pack Vision, joten outoa, ettei tuota Auto-kohtaa ole... Ja ettei ohjekirja erottele näitä eri mallien toimintoja.

mp71

Sama homma mulla - auto-asento puuttuu viiksestä. Auto siis C4 Pack Vision Hdi BMP -08.

Arskamalaattori

Nyt vähä kyllä harmittaa, tehtiin kaupat uudesta C4 bmp6:sta ennen 08-vuodenvaihdetta, auto jonka ostimme oli paras varustelu taso eli c4 bmp6 exlucive II , jossa tämä auto.asento viiksessä valoille oli, sitten ilmeni autossa erillinen virhe,jonka takia saimme uuden auton, joka saapui 08 helmikuussa, joka sekin parasta mallia, nimi oli vain vaihtunut vision pack II:seksi, noh emäntä on tuossa ajellut autolla pääasiassa, eikä ole tullut puheeksi, ennenkuin nyt, kun tarkastin auton, että ei näytä olevan auto asentoa lainkaan tämän auton viiksessä, suoraan sanottuna kyrpii aikas kovasti.. >:(

sevä

Yksi hyvä syy lisää ottaa nelkkuun Xenonit? ;D
Saattaa osaltaan selittää valojen hinnankin, jos ja kun samaan pakettiin tulee antureita ja automatikkaa...

keijokos

Minulla on xenonit mutta ei mitään automatiikkaa