Xantian eturenkaiden "suhina" niitä kääntäessä.

Aloittaja hamis, toukokuu 05, 2006, 06:33:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hamis

Olen laittanut jo useamman päivää sitten merkille, että kun käännän xantiassa renkaita suuntaan tai toiseen, enempi tai vähempi niin renkaiden luota kuuluu selvää suhinaa, ääni on aivan kuin esim. hydralliikka kääntäisi pyöriä...
Tuleeko ääni siis mahd. ohjaustehostimesta ja pitäisikö sen pitää noin selvää ääntä, ääni ei nyt ole kovin kova sellainen että sen kuitenkin erottaa kun kuuntelee.

aquavitix

Omassa Xantiassani tuo 'suhina' tulee nimenomaan ohjaustehostimesta tai siihen liittyvästä hydrauliikasta ja kuuluu varsinkin jos pyöriä käännetään paikallaan ollessa tai hitaassa liikkeessä. Voimistuu mitä suurempi on tarvittava voima. Liikkeellä ollessa ei tuota ääntä joko kuule tai sitten muut äänet peittävät sen. Auton liikkuessa pyörien kääntämiseen tarvittava voima pienenee. Olen päätellyt että ääni tulee hydrauliöljyn virtauksesta jossakin venttilissä. Vika se tuskin on, sillä minulla on tuo Xantia ollut jo 8v eikä tuo "ominaisuus" ole muuttunut mihinkään. Jos on vika, niin joku voisi kertoa mahdollisen syyn. Eipä ole menoa haitannut  :)

Xanteri

Se suhina on tosiaan ihan normaalia ja syntyy siitä, kun lhm-neste liikkuu ohjausjärjestelmässä. Jos suhina on kovin häiritsevän kovaa, lhm-nesteiden vaihto (ja samalla järjestelmän puhdistaminen) saattaa auttaa.

Ego

Suhina on ihan normaalia. Minulla suhisi koko sen ajan (5v) mitä Xantia minulla oli. Kuului kylläkin vain hitaammissa nopeuksissa ehkä kahdestakin syystä: tehostus on voimakkaampaa pienillä nopeuksilla/kierrosluvuilla ja toisaalta suuremmilla nopeuksilla muut äänet peittävät suhinan alleen. LHM:n vaihdon jälkeen suhina muistaakseni vaimeni hieman.

jsi

Suhinakrahina kuuluu hiljaisilla parkkipaikoilla, kun pysäköidessä kääntää tappiin. 
Ensin luulin, että rengas hankaa johonkin.  Ajossa ääntä ei erota.
jukka