Mites on sitikka toiminut?

Aloittaja Pinpal, lokakuu 01, 2008, 14:08:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pinpal

Onkos teiltä kysytty paljon kysymyksiä:
- Mites on sitikka toiminut?
- Onko sähköt reistaillut?
- Onko sitikka toiminut talvella vai onko pitänyt viedä korjaamolle?
- Uskalsit sitten ostaa ranskalaisen?

Itse olen huomannut että näitä kysymyksiä tulee silloin tällöin. Minua tuo ei haittaa mutta se kummaksuttaa jos itse kysyn vastaavia kysymyksia näiden kysyjien omista (ei ranskalaisista) autoista niin ilmeet on lähinnä kuin tulisi märkä rätti vasten kasvoja. Sellaisia tyrmistyneen hämmästyneitä reaktioita "Miten tuo julkeaa!?".

Edit. typo

Gubben

Jatkuvastihan tuota kuulee. Mutta siinäpä onki mulla hyvä paikka kertoa miten asiat on ja mainita vielä samalla matkateon mukavuuesta. Kieltämättä se tuntuu jotenki erikoiselta, että jo kysymyksen asettelu on Citroënia epäilevään tyyliin asetettu hyvinkin usein.

Aimo Käikäle

En muista onko tätä täällä käsitelty mutta mistä malleista/ sarjoista nuo puheet on mahtaneet lähteä?
Vai onko niin että esim sähkövikoja on ollut vähän joka mallissa tasaisesti josta sähkövika puheet juontuvat.
Berlingo 1.6hdi 2016, Peugeot 208 1.2 2016

jakkehdi

Paras minkä olen kuullut: Ranskalaisilta pitäisi kieltää autojen teko kokonaan ja englantilaisille antaa vakava varoitus  ;D Läppänä nuo heitot tulee, sillä enemmän ne muut merkit ovat olleet pajalla mitä ihmeellisimmistä syistä...
Nyk. Mercedes Vito 115cdi 4x4 aut -07, Citroen C5 2.0Hdi Tourer -12
Ex. Skoda Roomster 1.9tdi-09/ Peugeot 807 2.0hdi -07/Skoda Octavia 1.9tdi 4x4 -01/Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06/ Peugeot 205 - 1.hät. -87/ Citroen xsara 110 hdi -02/ Peugeot 306 2.0hdi -

Jasu

Eilen ihmettelivät suoraan että "miten tuollainen voi olla katsastettu"...

Kun Tinsku sattuu olemaan "hieman" sammaleinen, sekös on sitten nykykaupunkilaiselle jotenkin käsittämätöntä. Siis yleensäkin sammalen näkeminen kaupungissa, sekä Tinskun, että hellyyttävän oloisen koiran Tinskun takapenkillä. Yrittivät vieläpä avata takaovea että voisivat mennä sitä silittämään, jolloin kyseinen koiruus sitten ilmoitti ettei sinne tarvitsisi tulla, heidän onnekseen myös ovet olivat lukittuina...

Kummallisia ovat nykyihmiset. Tuosta noinvain mennä nyt toisen auton ovia kokeilemaan kun siellä olisi omaa silmää miellyttävä koira sisällä. Näin jälkeenpäin mietittynä, oikeastaan olisi ollut ihan hauskaa jos olisi ollut ovet auki, kuten ensin meinasin. Koira oli kuitenkin kytkettynä penkkiin kiinni, joten jos heihin olisi reikiä koiran toimesta tullut, niin tuskin ihan helpolla olisin syytettä niskaani saanut..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

MarieCurie

4 v. sitten kun olin hankkinut ZX:n veljeni katseli sitä ja sanoi sitten: kai nuo ranskalaiset mukavia on mutta kun ne ruostuu... Ranskattareni täytti tänä vuonna 15 v. eikä ruostetta ainakaan vielä ole näkyvissä.

kontumi

kaikki sitikat zx:stä eteenpäin on käsittääkseni sinkityllä korilla, niin eipä nuo ruostu, meillä ollut 7 sitikkaa nyt 12-9v vanhoja niin yhtään ruostekkukkaa en ole nähny, kun ei enää oikein muista miltä ruosteinen auto näyttää..  8) paitsikun kattoo tuota emännän ratsun sunnyä vm- 94 tuos pihan laidas..  ;D

andre

Noin kymmenen vuotta sitten työkaveri tokaisi mulle nähtyään eka kerran mun BX 16 TRS:n: "Eikös sulla joskus ollut autokin?"
Muistaakseni siihen tuli vastattua jotain että "Oli juu mutta tää onkin paljon parempi kuin auto" Jollain riisikupilla kaveri ajoi silloin ja nyt sokotalla.

Xantiago

Varmimmat mielipiteet on tulleet tyypeiltä, jotka ei ole yhtäkään omistaneet , ajaneet tai edes istuneet
kyydissä. Tietämättömyys tuo vankkaa varmuutta  tässäkin asiassa.
Parhaasta päästä ovat:

-Eihän niitä oikein ole autoina totuttu pitämään.

Niin. Mitäs nyt muutama rallin maailmanmestaruus siinä sitten merkkaa.

-Onko siinä ne nestekaasujouset ?

Juu. Propaanillahan nämä ...
Exät: BX 1.4 -86 ZX 1.6 -95 Xantia 1.6 -96 C5 2.0i -04
C1 1.0 2012  C5 2.0i A 2007 C4 2.0i A 2006 C4 vTi 2013
C4 Cactus 2020

Karvalakki

Eipä ole paljoa positiivista kommenttia tullut omistamistani autoista. Kaveri haukkuu aina ranskan rapeiksi. Omisti itse aikanaa rellu r11:n. Haukkui huonoksi kun ei kestäny. Ajotyyli oli sitä että auto piti saada rikki päivässä, eihän mikään sitä kestä. Hajotti koneen siitä ja vaihtoi laiskemman koneen siihen. Auto haukuttiin huonoksi kun ei enää kulkenut samalla tavalla... miksiköhän.

Omisti sen jälkeen saman aikakauden BMW 520:n. Oli kuulema hyvä peli ja vähävikainen. Bensaputket vuosi, lämppäri ei toiminut, pakoputki mätä, etupenkit rikki yms, mutta sehän on saksalainen, se on silloin hyvä.

Samoja vikoja on kalleimmissakin mutta ne kummasti unohtuvat ja auto on täydellinen. Ranskikseen tulee yksi vika, niin auto vaihtoon ja ei ikinä enää ranskalaista.

Sitten kun joku tällainen erehtyy ostaa esim. Rellun niin sitä pidetään ufoaluksena ja luullaan että jarrupalojen vaihtoon tarvitaan sataa erikoistyökalua ja 30 vuoden kokemusta korjausalalta.

andre

Lainaus käyttäjältä: XANTIAGO - lokakuu 01, 2008, 18:15:15

Kaikkein paras oli kun merkkiliikkeessä mitsupiski-myyjä joutui esittelemään tätä uutta C5 mallia ostajaehdokkaille. "Niin ja tähän on saatavana myös nestekaasujousitus näiden rautajousien tilalle." Yhden kerran tämän erehdyksen vielä voisi ymmärtää, mutta kun saman sanan kuulin vielä toisen kerran kerrottavan samoille ostajaehdokkaille niin oli pakko mennä väliin ja kertoa myyjälle että ottaa niin pahasti korvaan tuo nestekaasu se kun sattuu olemaan kaasuneste.

vm

kaikki ei tajuu että ajo ynnä muuta mukavuutta saa suhteelisen edullisesti jos vertaa muihin merkkeihin

danbomp

Tuleehan noita aika ajoin malliin että ranskalaiset kuuluu vain grillin tiskille ja silleen. No mä en niistä paljoa korviani lotkauta, nautin vaan taikamatolla ajamisesta.
Yamaha GTS 1000 & XS 650
Volvo 245 & Amazon Herrgårdsvagn

Timpe

Repesin..... :laugh: :laugh: :laugh:

Lainaus käyttäjältä: Pinpal - lokakuu 01, 2008, 14:08:15
Onkos teiltä kysytty paljon kysymyksiä:
- Mites on sitikka toiminut?
- Onko sähköt reistaillut?
- Onko sitikka toiminut talvella vai onko pitänyt viedä korjaamolle?
- Uskalsit sitten ostaa ranskalaisen?

Vähän samaa kyselin itse tuossa aiemmin

http://www.citroen-foorumi.com/index.php/topic,4828.msg32462.html#msg32462

Mua onniteltiin oikein kädestä vatkaten "että olet sitten mennyt tekemään SUUREN virheen autovalinnassasi vaihtaessasi Citikkaan (Toyotasta). Sun meneekin sitten palkkas tästälähin sähkövikojen korjaamiseen". No, itse en ole vaihtoa katunut joten annan kysellä... 8)  Eikä ole tarvinnut sähkövikoja korjailla.

Yleensä vastaan kyselijöille että jos haluaisin ostaa aidon Ranskalaisen niin mun pitäisi ostaa Toyota Yaris!  >:D

Xantiago

Lainaus käyttäjältä: André - lokakuu 01, 2008, 19:10:28

Kaikkein paras oli kun merkkiliikkeessä mitsupiski-myyjä joutui esittelemään tätä uutta C5 mallia ostajaehdokkaille. "Niin ja tähän on saatavana myös nestekaasujousitus näiden rautajousien tilalle." Yhden kerran tämän erehdyksen vielä voisi ymmärtää, mutta kun saman sanan kuulin vielä toisen kerran kerrottavan samoille ostajaehdokkaille niin oli pakko mennä väliin ja kertoa myyjälle että ottaa niin pahasti korvaan tuo nestekaasu se kun sattuu olemaan kaasuneste.

Niin. Ja kuten monet sen tietävätkin eikös se mene vielä niinkin, että ne rautajouset siinä tulee nestekaasun
tilalle.
Exät: BX 1.4 -86 ZX 1.6 -95 Xantia 1.6 -96 C5 2.0i -04
C1 1.0 2012  C5 2.0i A 2007 C4 2.0i A 2006 C4 vTi 2013
C4 Cactus 2020

[:Itikka:]

Kyllähän tuota "vittuilua" kuulee useastikkin, ja lähinnä Saksalaisten autojen omistajilta.. "Jätkä ajaa Ranskalaisella, et oo aatellu autoa hommata?" Siihen on tullu yleensä tokastua että mitäs mä autolla, kerta mulla on hyvä Ranskalainen ;D Hyvin on pelannu nyt kuukauden/5000km toi Xsara, ja eipä ole muutenkaan ollu mitään moitteen sijaa näitä patonkimaan vehkeitä vastaan, 7 Pugia ja 2 Citikkaa nyt ollut.

CitRane

Viime aikoina ei ole kuulunut mitään irvailuja Citroënista. Joku joskus lohkoi ranskalaisista grilliltä yms. vakioläppää. Tosin jos joku minulta on kysynyt, että onko Sitikka toiminut, niin vastaus on helppo: Ei ole  >:(. Tänään tuli kaksi viikkoa täyteen kun auto seisoo yhtäjaksoisesti korjaamolla. Toimihan se uutena noin 2000 km verran.
EX Citroën: C4 1.6 HDi BMP -08
Ilman elämää ei ole tarinaa www.rutinoff.net
Korvikeautojen koeajot

sniper

Lainaus käyttäjältä: CitRane - lokakuu 03, 2008, 20:24:30
Tänään tuli kaksi viikkoa täyteen kun auto seisoo yhtäjaksoisesti korjaamolla. Toimihan se uutena noin 2000 km verran.
On kyllä ollut tympiä lukea sun Via Dolorosaa ton autosi kanssa. Jos jotain positiivista hakee, niin onneksi aika sujuvasti olet saanut vaihdokkia korjausten ajaksi - vaikka varmasti oma vaivansa on ollut niidenkin kanssa pelaamisessa. Voisin kuvitella että joltain organisaatiolta olisi tossa suhteessa tullut vielä enempi kuraa niskaan.

Oman kanssa on tullut aina kevyttä (hyväntahtoista) kenttävittuilua, mutta kun kaveripiiriin kuuluu oikea sitikkamieskin, niin olen päässyt oikeastaan aika vähällä. Muutamia yleisiä ennakkoluuloja on saanut oikaista, siinäpä se on oikeastaan ollut.
Berlingo XTR 1.6 HDI 110 -10
C4 2.0 HDI VTRS -07

ealab

Piiriini ei kuulu ns. automiehiä, jotka olisivat ylipäätän kiinnostuneita mistään tekniikasta. Olen päässyt helpolla. Hukkaan menee! Sitä vastoin tympii, kun ei edes huomata, ollaanko kaasunestejousitussitikan kyydissä, vai kuorma-auton lavalla. >:(

CitRane

Lainaus käyttäjältä: sniper - lokakuu 03, 2008, 22:48:58
On kyllä ollut tympiä lukea sun Via Dolorosaa ton autosi kanssa. Jos jotain positiivista hakee, niin onneksi aika sujuvasti olet saanut vaihdokkia korjausten ajaksi - vaikka varmasti oma vaivansa on ollut niidenkin kanssa pelaamisessa. Voisin kuvitella että joltain organisaatiolta olisi tossa suhteessa tullut vielä enempi kuraa niskaan.

Niin, tuskaa on kyllä helpottanut kovasti, kun alkuhankaluuksien jälkeen myönsivät vian ja olen nyt kesästä saakka saanut aina toisen auton käyttöön korjausten ajaksi. Onneksi tuossa lähimmässä Vehossa on pari todella asiallista työnjohtajaa, jotka ovat palvelleet mielestäni hyvin. Sen mitä minulla on kokemuksia muista merkkikorjaamoista, niin ei pääkaupunkiseudun Citroën huollot ole läheskään huonoimmasta päästä asiakaspalvelun suhteen.
EX Citroën: C4 1.6 HDi BMP -08
Ilman elämää ei ole tarinaa www.rutinoff.net
Korvikeautojen koeajot

PicassoHDI

Kokemusta kolmesta citroen autosta ja ihan toimivia pelejä olleet kaikki. Maahantuojan palvelu huonompi mitä sisarmerkillä. Huolto taas parempi citikalla.

jtbo

Kyllä noita kysymyksiä tulee, tosin oma ZX ei nyt ole ehkä ihan priima kuntoinen, siinä noita kaikenlaisia pieniä vikoja onkin, välillä häviää öljyistä 1/4-1/8-osa yhdellä reissulla, lämppärin puhallin ei välillä pyöri, abs valo syttyy jos pitkät laittaa päälle kylmänä, keskuslukko ei toimi jne jne. Onhan sillä ikää ja kun tuolle on edelliset omistajat tehneet vain välttämättömimmän, niin selvääkin on että kaikenlaista löytyy.

Eikä ZX taida olla sieltä laadukkaimmasta päästä näitä autoja, uutenakin on ollut varsin edullinen, tuotantokustannukset siis vähäiset ja pakostihan sen jossain täytyy näkyä, ei ole tehty 'ikuista'.

Ainoa auto jolla olen jäänyt tienpäälle oli Citroën Visa, josta leikkasi kone kiinni -35C pakkasessa, keskellä kainuun korpimaisemaa Jouluaattoyönä klo 02, silloin ei naurattanut, mutta sekin oli ihan huollon laiminlyömisestä johtuvaa, jopa ranskalainen moottori tarvitsee öljyä, sekä jäähdytysnestettä. Ei ollut tosin oma auto, vaan silloisen työnantajani, enkä tuolloin ymmärtänyt autoista paljoakaan mitään.

Jokainen auto on luotettavuudessa tasan niin hyvä tai huono kuin sen huolto/ylläpito, toiset tosin tarvitsevat enemmän huoltoa riippuen siitä kuinka paljon tai vähän osat yms. on ylimitoitettu tarpeeseen, onpa joskus tavattu alimitoitettujakin osia ja jopa ihan kalleissa ns. premium merkeissäkin.

Tälläiseen olen päätynyt muutamien vuosien kokemuksella, sitä en tiedä olenko oikeassa ja voidaanko edes sanoa yhtä totuutta tähänkään asiaan, mutta väittäisin että varsin merkittävä osa tästä legendasta on tullut aikana jolloin Citroën ehkä tarvitsi hieman enemman hoivaa kuin Toyota, mutta 1200km ajon jälkeen se Toyotan kuski taisi tarvita enemmän sairaslomaa kuin Citroënisti ;)

XsaraVTR84

Juu kuuleehan noita juttuja välillä... ranskalainen auto on sitä ja tätä taitaa vaan olla kateellisten puhetta...   ;D  Tuo sähköjen toimivuus aina ihmetyttää vaikka hyvin on omassa ainakin sähköt pelannu, sitä kuulee juuri eniten.

Jasu

Tähän kohtaan lainaus eräältä toiselta palstalta:

LainaaKaiken kaikkiaankin on jotenkin nurinkurista, että kun Fiatin valot reistaavat, niin se johtuu tietysti siitä, että italialaisissa on aina sähkövikoja ja niistä kannattaa pysyä visusti erossa. Kun uuden Bemarin automaattilaatikko menee vaihtoon kolmannen kerran, niin nahkahousuleirissä heitellään tirolilaishattuja ilmaan kun Bemarissa on niin hyvä takuu!

Tuohon Fiatin tilalle kun vaihtaisi Citroenin ja maan tilalle Ranskan, niin vastaisi tätäkin palstaa aika kivasti...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Igor

Kyllähän noita kysymyksiä aina kuulee. Onneksi viattomia automerkkejä on aika vähän, joten annan yleensä samalla mitalla takaisin. :)

Nyt olen tässä viime päivinä testaillut tuttavien autotietämystä kertomalla että etsin seuraavaksi autoksi Xantiaa. Tähän mennessä yhtä lukuunottamatta kaikki on arvostelleet sähköjä, jousitusta ja/tai talviominaisuuksia. Varmaan arvaattekin kuinka monella näistä tuttavista on sitikoista omakohtaisia kokemuksia... ;)

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa