C5 - Katalysaattorin räminä/kolina

Aloittaja Petteri, toukokuu 01, 2006, 23:37:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri

Meillä on C5 2.0 SX Aut. -02 ajettu 120000 km ja nyt kuuluu katalysaattorin kohdilta helinää/kolinaa tietyillä kierroksilla eli olisikohan katalysaattorista lähteneet sisäkalut irti?
Onko kellään käsitystä onko yleisempikin vika tai onko jollain ollut samaa vikaa?
Uusi katti Veholla 850e + asennus,onko tietoa mistä löytyisi halvempia pääkaupunkiseudulta?
Ilmeisesti ei muuta tehtävissä kuin uutta osaa...
Onko myyjäliikkeellä mitään vastuuta,auto ostettu nyt maaliskuussa ja ajettu sen jälkeen pari tuhatta?
Puhuvat kuluvasta osasta mutta eikö autossa kaikki osat ole kuluvia...?

Mazze

En tiedä takuusta mitään varmaa, mutta tuttavani osti länsiautosta käytetyn pelin ja siinä oli puolen vuoden takuu. Katalysaattoreita kehuvat patongissa saavansa biltemasta hintaan 88€. Laadusta ei tietoa, mutta on useita firmoja missä noita 
hitsaavat riippuen missä päin oleilet.

Petteri L

Morjens!

Itselläni vissiin venttiilivaurion seurauksena (ajoin pari kilsaa niin että kaksi pyttyä pimeänä - meni bensaa putkeen ja pauke vaan kuului) meni katalysaattori alkuvuodesta C5 1.8:sta. Ilmeni resonointina tyhjäkäynnillä. Kävin sitten Vehon pikahuollossa, totesivat koputellen kattia että sisuskalut ovat irti.

Ymmärtääkseni katti kestää periaatteessa maailman tappiin - pahat käyntihäiriöt (kuten minulla) tai kiveen ajaminen särkevät. Eli siinä mielessä yrittäisin kyllä käydä keskustelua aiheesta myyjäliikkeen kanssa.

Minulla myyjäliike korjasi konevaurion, mutta tuo katin hajoaminen kävi ilmi vasta kuukauden -parin päästä. Koska oli jossakin määrin oma vika jatkaa ajamista, en katin uusimisen perään lähtenyt kyselemään, vaan ostin Autovahinkokeskuksesta purkuosan hintaan 200 e ja tuttu autokorjaamo asensi sen 50 e:lla.

Tuo Bilteman katti -homma ei ole ihan ongelmaton - esim. Rekara Herttoniemessä olisi kyllä n. 300 hintaan sellaisen (tai vastaavan) laittanut, mutta varoittivat, että niuho katsastaja saattaa hylätä, kun nykyään EU:n myötä pitäisi olla tyyppihyväksytty (eli juuri ko. autoon tarkoitettu). Harvinaista hylkääminen kyllä lienee.

Toinen ongelma tarvikekatissa on kai se, että kuulemma tuossa alkuperäisvehkeessä on saman pöntön sisällä katti ja etuäänenvaiminnin - tullee siis roheammat mörinät, kun panee tarvikekatin, jos jää toinen äänenvaimentaja pois.
Citroen DS5 HDi 163 So Chic -13

Mazze

Bilteman katti "pitäisi" olla e-hyväksytty, mutta vaimennusta siinä ei ole...

CitXsan97

Mulla xantiassa tarvikekatti eikä katastuksessa mtn ongelmaa. Tuosta myyjäliikkeen vastuusta, ota ja soita kuluttajaneuvojalle ja kysy sieltä ohjeita. Itse sain joitain asioita, mm. abs-anturi, korjautettua myyjäliikkeen piikkiin muutaman kuukauden jälkeenkin ostosta.

Petteri L

Kyllä se tarvikekatin sinne varmaan tosiaan askarreltua saa - alkuperäinen kulkee muistaakseni (kun katselin asennushommaa) sellaisessa kiemurtelevassa kanaalissa, joten tarvikekatti, jos on kanaalia leveämpi, pitänee laittaa puoliksi kyljelleen tms...ja kai etuvaimentimenkin saa erillistarvikkeena ja kova kundi hitsaa taivuttelemaansa putkeen sellaisenkin..?

Kuulemma se on nykyään niin, että tuollaisen osan kuin kat on oltava e-hyväksytyn lisäksi tyyppihyväksytty ko. automalliin...eipä C5:een sitten olekaan tarjolla mitään Walkerin tai vastaavan mallikohtaista tarvikeosaa.

Olisin kyllä ehkäpä itsekin vienyt Rekaraan ja ottanut katsastusriskin, jos ei AVK:ssa olisi 60 tkm ajettua osaa sopivasti ollut hyllyssä.

Kapteeni Camembert

Lainaus käyttäjältä: Petteri - toukokuu 01, 2006, 23:37:16
Meillä on C5 2.0 SX Aut. -02 ajettu 120000 km ja nyt kuuluu katalysaattorin kohdilta helinää/kolinaa tietyillä kierroksilla eli olisikohan katalysaattorista lähteneet sisäkalut irti?
Onko kellään käsitystä onko yleisempikin vika tai onko jollain ollut samaa vikaa?

Mulla kuuluu Xsarassa hanttimiehen jalkatilan alta tietyillä kierroksilla aina "helinää", kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle. Katti on juuri uusittu, mutta helinä kuului ihan samanlaisena myös ennen katin uusimista, joten ei se ainakaan mulla katin rikkinäisyydestä johdu. Olen myös lueskellut netistä parin muunkin Xsara-kuskin kertoneen samanlaisista äänistä, mutta kukaan ei tarkkaan tiedä mistä ne syntyvät.

Mutta jos C5:stäkin helinää kuuluu, niin olisiko tämä taas joku Sitikan erikoisominaisuus? Ja Petterin viesti oli vuoden takainen, joten olisi kiva kuulla miten homma ratkesi. 

2fast4u

Olisiko jonkinlainen ominaisuus, sillä omani -03 2L Berline, helisee myös kylmänä hetken aikaa. Ääni loppuu kun moottori alkaa lämmetä eikä esiinny enää ajon aikana. Olen yrittänyt paikantaa ääntä ja katin tienoilta se taitaa tulla. En ole tarkemmin tutkinut onko katin kohdalla suojapeltiä, joka saattaisi aiheuttaa moisen ilmiön.

Ego

Kun C5:sia kattelin ostomielessä niin yhdessä koeajamistani kuului auton alta katalysaattorin tienoilta helinää/kolinaa tyhjäkäynnillä, myyjän mukaan ääni kuului pakoputken suojapellistä.

Kapteeni Camembert

Lainaus käyttäjältä: 2fast4u - toukokuu 21, 2007, 22:37:29
Olisiko jonkinlainen ominaisuus, sillä omani -03 2L Berline, helisee myös kylmänä hetken aikaa. Ääni loppuu kun moottori alkaa lämmetä eikä esiinny enää ajon aikana. Olen yrittänyt paikantaa ääntä ja katin tienoilta se taitaa tulla. En ole tarkemmin tutkinut onko katin kohdalla suojapeltiä, joka saattaisi aiheuttaa moisen ilmiön.

Kuvaus vastaa 100-prosenttisesti meikäläisen helinöitä. Ja mikähän siinäkin on, että lämpimänä ei helise? Laajeneeko siellä joku osanen lämmettyään sen verran että helinän kohde "tiivistyy" tms.?

Sitikkapuoskari

Joissakin malleissa on kolissut pakosarjan sisäosat kylmänä- lämmettyään loppuu.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Kapteeni Camembert

Lainaus käyttäjältä: Sitikkapuoskari - toukokuu 22, 2007, 13:24:18
Joissakin malleissa on kolissut pakosarjan sisäosat kylmänä- lämmettyään loppuu.

Onko tämä vaarallista/haitallista/merkki jonkun hajoamisesta?

Sitikkapuoskari

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni Camembert - toukokuu 23, 2007, 08:25:31
Lainaus käyttäjältä: Sitikkapuoskari - toukokuu 22, 2007, 13:24:18

Onko tämä vaarallista/haitallista/merkki jonkun hajoamisesta?
En osaa sanoa kun ko. kolisevat on takuuna vaihdettu. Epäilisin ettei ihan heti ala sisukset irtoilla, riippuu räminän määrästä..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Petteri L

Tuota helinää pitää meikäläisen autokin.

Täysin taitaa vastaa aikaisempia kuvauksia; vain kylmänä helisee, konepellin kun avaa niin sieltä ei kuulu mitään eli taempaa tulee. Loppuu nopeasti.

Teme

Sisukset irtoo. Omassa Femmasta lähti kahdesta pakasta takamainen irti ja tukki putken. Oireet, ensin vienoa helinää kylmänä, ja kohta veto pois, eikä kierrä neljäätonnia.
Pika-apuna rälläkällä katti auki, sisuskalut veks. Ja ennen katsastusta katin vaihto.

Tuli 2-litraisesta huomattavasti virkumpi peli kun katista oli sisukset pois.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Kapteeni Camembert

Kun näitä samoja helinöitä on näköjään monessa eri mallissa, ja uudemmissakin, niin ei kai nyt kaikista voi olla sisukset irtoamassa?

Croisette

Syynä monesti juurikin ne pakosarjan sisällä olevat putket, jotka helisee ulkokuorta vasten. korjauksena pakoputki pois, ja hitsaten ne putket kiinni ulkokuoreen/toisiinsa. Paitsi jos on takuunalainen auto, uudessa pakosarjassa nuo on sitten ilmeisesti jo hitsattu valmiiksi???

Kapteeni Camembert

Lainaus käyttäjältä: Croisette - toukokuu 30, 2007, 20:44:36
Syynä monesti juurikin ne pakosarjan sisällä olevat putket, jotka helisee ulkokuorta vasten. korjauksena pakoputki pois, ja hitsaten ne putket kiinni ulkokuoreen/toisiinsa. Paitsi jos on takuunalainen auto, uudessa pakosarjassa nuo on sitten ilmeisesti jo hitsattu valmiiksi???

Voivatko nuo pakosarjan sisäiset putket siis muutoin irrota ja tuhota katin sun muuta?

Kenguru

Tuskin ne putket liikkeelle pääsee. Jos nyt ymmärsin oikein että ongelma on samanlainen kun mulla moottoripyörässä, niin sisemmän ja ulomman putken välissä on noin millin rako. Sisempi putki helisee ulompaa vasten. Putket ovat kuitenkin lohkon päässä toisissaan kiinni, mutta toisessa päässä irti. Muotonsa vuoksikaan sisempi putki ei varmaan pääse "valumaan" katalysaattoria kohti.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

Kapteeni Camembert

Voiko siis olla niin, että putkien helinä on ainoa "haitta" kys. ongelmasta, vai pitäisikö alkaa suunnitella auton remppaan viemistä? Ja mitä semmoinen pakosarjan korjauttaminen kustantaa? Itsellä kun ei ole tämänkaltaisia työkaluja tai kädentaitoja.

citrisfani

Kulkineena C5 2.0 -03 Break:
Omakohtaista kokemusta syyskuu 2008: noin tunti töitä hitsipillin kanssa.
Tuntiveloitukset liike-&paikkakuntakohtaisia.

Kun nuo räminät jatkuivat vielä lämmettyäänkin...
Toisellakin pajalla diagnoosina: katista sisukalut irti. Diagnooseista huolimatta, ei ollut irtotavaraa katissa. Ehjä originaalikatti on edelleenkin autossa...:)
Apuna Peugeot-keskustelut:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=9784.0
ja
http://late.nwps.ws/smf/index.php?topic=7490.0

m-s.oinas

Tervehdys
c5 -vm02 farkun katalysaattorin sisuskalut on irti ja uusi maksaa töineen jossain 600-1000e ... Oletteko kukaan heittäneet tuommoista "tarvike" katalysaattoria auton alle?

Lisäksi herjaa airbagistä...airbag fault...mitens se liitin siellä penkin alla saa irti... ilmeisesti joku lukitus klipsi siinä on...olisko jollain kuvaa mistä reunasra lähtee "klipsiä" etsimään...

Tuo airbag fault on hieman outo... kun vika muisti putsattu niin herja on poissa 1pv - 1kk sitten rupeaa ilmaantumaan...aluksi lähtee kun starttaa uudelleen ....
Oisko tähän jotain ideaa??

-=Kesäisiä ajeluita odotellessa=-

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: m-s.oinas - kesäkuu 10, 2010, 13:42:24
Tervehdys
c5 -vm02 farkun katalysaattorin sisuskalut on irti ja uusi maksaa töineen jossain 600-1000e ... Oletteko kukaan heittäneet tuommoista "tarvike" katalysaattoria auton alle?

Lisäksi herjaa airbagistä...airbag fault...mitens se liitin siellä penkin alla saa irti... ilmeisesti joku lukitus klipsi siinä on...olisko jollain kuvaa mistä reunasra lähtee "klipsiä" etsimään...

Tuo airbag fault on hieman outo... kun vika muisti putsattu niin herja on poissa 1pv - 1kk sitten rupeaa ilmaantumaan...aluksi lähtee kun starttaa uudelleen ....
Oisko tähän jotain ideaa??

Hyvän tarvikekatin saa 100-120 ekee ja ei rämise. Aikaisemassa pelissä vaihdoin kun meni tukkoon, tuplakatti Pösössa. Hyvin toimi ja aina arvot kohdallaan! Saa sitä maksaa vaikka kuin paljon jos haluaa orgiksen...

-=Kesäisiä ajeluita odotellessa=-

sitsuuna

Jahas. Mulla rämisee putkisto kylmänä jostain aika alkupäästä, mutta ei se muuta ole tehnyt. Mokomaa mekkalaa olen kuunnellut jo viitisen vuotta/100 tkm ;D. Autohan on C5 2,0 break -03. Ilmeisesti vika olisi ajautunut ulos tuossa ajassa, jos siitä olisi katsastuksessa tullut sanomista.