Eberin asennus Berlingoon

Aloittaja Juska, syyskuu 10, 2008, 21:49:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juska

Tulipa asenneltua Eberspächer D5WS Easystart R+:lla 2004-malliseen HDi-Berlingoon. Itse asennus ei ole kovin hankala mutta aika työläs ja aikaavievä tosin. Lämmittimen mukana tuleva yleisasennussarja on aika kattava, itse en katsonut mallikohtaisen sarjan tuovan hinnalleen (>100e) katetta, vaan ostin sen 5m 5mm bensaletkua erikseen. :) Lämppärin lisäksi meni lähinnä muutama alumiinilevyn pala kiinnikkeiden tekoon, 5m tuota bensaletkua polttoaineputken suojaksi ja nippusiteitä.

WSC-malli integroiduilla pumpuilla olisi ollut nopeampi laittaa Berlingoon. Polttoaineen syötön vedin tankilta, itse tankin irroitus on aika helppo ja sen saa lapolla tyhjäksi. Imuputkikin tuli lämmittimen mukana.

Tässä muutama kuva asennuksesta, jos joku on ajatellut tehdä saman homman.

Itse lämmitin lokasuojan sisässä:

Lämppäriin piti vaihtaa mukana tulleet 90-asteen nestelähdöt, tässä kohtaa WSC menisi suoraan. Pakoputken ulostulolle tein aukkoporalla reiän "pohjapanssariin" ja siihen alumiinilevystä lämpösuojan.

Polttoainepumppu tankin alla:

Pumpun sai aika näppärästi tankin kiinnityspulttiin kiinni ja johdot & letkut vietyä jarruputkien kanssa samaa tietä. Lisäsin tuohon vielä roiskeläppäkumista tehdyn suojan pumpun suojaksi.

Flektin kytkentä:

Tämä on ainoa auton johtosarjoihin tehtävä kytkentä. Punainen sisäpuhaltimen virtajohto katkaistiin ja kytkettiin releeseen, helppo löytää hanskalokeron alta.

Vesiliitännät, vesipumppu ja sähköt:

Vesipumpun sijoitus vaati vähän miettimistä, mutta lopulta löytyi ihan passeli ratkaisu. Tässä taas se WSC olisi vähän helpompi. Mukana tullut vesiletku riittii justiinsa, vesipumpun laitoin suoraan moottorilta tulevaan letkuun ja vedin siitä letkun Eberille. Kabiiniin tuleville sähköjohdoille porasin läpiviennin kaasuvaijerin viereen, en löytänyt sopivaa valmista läpivientiä. Reikä kannattaa maalata ja laittaa sopiva läpivientikumi johtojen suojaksi. Sulakkeet ja sisäpuhaltimen rele mahtuivat nätisti akun taakse, vesiletkut akun vierestä.

Easystart keskusyksikkö:

Kauko-ohjaimen radioantenni meni helposti piiloon kuskin puolelle, kumilistan alle painamalla. Mittariston alla oli todella paljon tilaa johdotuksille ja laitoin tuon keskusyksikön sinne. Mittaristohan on Berlingossa todella helppo irroitettava.

Sisälämpötila-anturi:

Lämpötila-anturille löytyi sopiva paikka virtalukon vierestä, johto mahtuu mainiosti rattipylvään vierestä.

Ohjausnappi:

Easystartin ohjausnappi meni näppärästi valojen korkeussäädön viereen. Itseasiassa muovissa on valmiina "porauskohta" takapuolella, joten mittaillakaan ei tarvinnut.

Kaikkinensa asennus ei mielestäni ole kovin vaativa homma, jos on joskus tehnyt jotain muutakin kuin asennuksia lompakolla. :) Samalla kannattaa näköjään maalata tankin alta pohja (ja ruostesuojata & massata) sekä maalata akun teline, ruostetta keräävät.
Citroën Berlingo 1.2 2017
Citroën C3 1.0 2015

PicassoHDI