Vaihdatteko itse renkaat autoonne?

Aloittaja CC-CAR, huhtikuu 09, 2008, 08:08:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

erkki

Jäsenelle Aakku ja muillekin vastauksia.
Käyttökokemukset runsaan kahden vuoden ajalta ovat erinomaiset.
Kilometrejä tulee nykyisin vain noin 12 tkm/vuosi.
Ostin auton tammikuussa 2006 (kitkat,  uudet oli alla)
Nyt huhtikuussa 2008 pintaa on 6mm edessä ja 8 mm takana.
Jos et vallan pirusti aja kyllä kaksi talvea menee helposti.
Ei mulla mitään sulanisilmiötä ole tullut ,mutta sehän saattaa tulla jos koheltaa ja joutuu paniikkijarrutukseen.(En kyllä ymmärrä miten? ,koska autossa on ABS-jarrut).Renkaat olen vaihtanut kesällä edestä/taakse mikäli pinnan määrä niin vaatii. (Edessä kuluu selvästi enemmän). Breakissa kesärenkat (jotkut Michelinit) pitävät sellaisen jyrinän, ettei ssitä viitsi kuunnella.Nastarenkaat myös Suomessa kiellettäneen lähivuosina.Lisäisin vielä tärkeimmän .Jäinen tienpinta on myrkkyä sivuluistoa ei tahdo saada hallintaan sitten millään, lumessa pito on parempi.
Suuri etu on se ettei enää ole rengasruljanssia keväällä ja syksyllä.
Liikkeissä vetävät pulttipyssyllä sellaisen momentin, että on avattava kotona jos mielii tienpäällä saada auki renkaanvaihdossa. Ne rengastestit ,jotka lehdessä olivat oli tehty tahallaan väärin. Jos katsot niitä kitkarekaiden kuvia ,niissä ei ole pintaa edes 1,6 mm joka vaaditaan kesärenkaalta.Tuskin olivat edes kitkarenkaat

Gusse

Nykyään muuten kiristävät rengasliikkeissä vanteet lopulliseen momenttiin momenttiavaimella. Eivät vedä enää pulttipyssyllä niin kireiksi kuin saavat ja aukevat käsipelillä ihan helposti.
exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460

erkki

Lainaus käyttäjältä: peijoona - huhtikuu 19, 2008, 22:33:44
Lainaus käyttäjältä: Gubben - huhtikuu 19, 2008, 21:58:02
miksi yleensä tehdään edes erikseen kesärenkaita jos kitkoilla voi ajaa ympärivuotisesti turvallisesti.   ???

Jenkithän ovat ratkaisseet ongelman, all-season-renkaat :D
Oikeasti no-season voisi olla parempi nimitys, kun tuollaiset ei taida olla hyvät missään olosuhteissa? :)

Tämä se  on: Jokakelin rengas ,eli kitkarengas.Ei kai sitä Jenkit keksineet??.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: erkki - huhtikuu 20, 2008, 12:20:55
Kilometrejä tulee nykyisin vain noin 12 tkm/vuosi.
Ostin auton tammikuussa 2006 (kitkat,  uudet oli alla)
Nyt huhtikuussa 2008 pintaa on 6mm edessä ja 8 mm takana.

Aika hyvin ovat kestäneet. 27 kk takana, eli 27 tuhatta kilsaa ja 6-8 mm jäljellä. Mulla kuluu kesässä kesämisukoissa pinta 5 mm tasolle. kilometrejä tulee n. 18-20 tuhatta. Eikä yhtään revitystä. Talvikumeissa lienee tuo urasyvyys kyllä alkujaankin suurempi.

Mitkä on moiset kitkat, jotka noin paljon kestää kulutusta?

Edit. Tuollahan se jo tulikin aikaisemmin. Nokian RSi-kitkoilla
Citroën 2CV AZ Berline -56

erkki

Lainaus käyttäjältä: Gusse - huhtikuu 20, 2008, 13:05:40
Nykyään muuten kiristävät rengasliikkeissä vanteet lopulliseen momenttiin momenttiavaimella. Eivät vedä enää pulttipyssyllä niin kireiksi kuin saavat ja aukevat käsipelillä ihan helposti.
Tosiaan LOPULLISEEN momenttiin .En usko enkä käytä enää.
Onhan niissä värkeissä tuo momentin säätö ollut aina käytössä.En ymmärrä miksi ne vetää niin  kireälle??.Tyylillä ,kunnes naksahtaa ja sitten vähän tkaisin .
Hiipii mieleen epäilys ettei ne osaa/tai halua asettaa sitä momenttia sopivaksi kunhan on tarpeeksi kireällä.

mp71

Kävin tänään eka kertaa elämässä vaihdattaan kesärenkaat rengasliikkeessä, ku kuuluu palvelupakettiin. Pulttipyssy rules ainakin tuolla Vianorilla missä kävin.
BMW 325d, BMW K1200S ja Polaris 600 CFI

Ex- C4 Hdi BMP, BX, Saxo, C5 ja emännän Xsara VTR

aquavitix

Kahdessa eri paikassa olen vaihdattanut alle sekä talvi- että kesäkumit, joskus myös itse vaihtanut eikä ole ollut ongelmia pulttien kireyden kanssa (mm. eilen vaihdoin kesäkummit autoon johon olin syksyllä vaidattanut rengasliikkeessä talvikumit).

Gusse

Lainaus käyttäjältä: mp71 - huhtikuu 21, 2008, 13:40:20

Kävin tänään eka kertaa elämässä vaihdattaan kesärenkaat rengasliikkeessä, ku kuuluu palvelupakettiin. Pulttipyssy rules ainakin tuolla Vianorilla missä kävin.
Sitten taitaa olla liikekohtaista. Itse kävin kanssa Vianorilla ja siellä kiristivät ensin pulttipyssyllä ja sen jälkeen tarkisitivat momentin momenttiavaimella.
exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460

KariM

Lainaus käyttäjältä: KariM - huhtikuu 13, 2008, 20:44:41
vaihdoin itse renkaat, siis vanteille :) Kyllähän tuo ensikertalaiseltakin sujui, mutta nähtäväksi jää kuinka tasapainotus onnistui.

Nyt on tuokin koettu. Ei ole itselläni ollut koskaan aiemmin näin värinättömästi pyöriviä renkaita. Ja tämä siis täydelliseltä aloittelijalta. Eipä tuo puntitus näköjään siis mikään ameriikantemppu ole, vain huolellisuutta ja viitseliäisyyttä vaativaa työtä.

CC-CAR

Onpa niitä paineilmalaitteeseenkin jo saatavana ihan momentti hylsyjä rengas asennusta varten joten se momentti avain on-
aika turhake siinä suhteessa jos tajuaa ostaa sellaisen hylsysarjan... :)

c5tomaatti

Lainaa
Alla on siis Continental PremiumContact2 215/55/16, Rengas-onlinestä tilatut. Vanteina Toora T940

on hyvännäköiset vanteet. mistä hankit ja paljonko maksoi?

Tepi

Lainaus käyttäjältä: c5tomaatti - huhtikuu 22, 2008, 08:49:24

Ostin käytettynä, joten uusien hinnoista ei mitään tietoa. Arwidson näyttäisi tuovan tuota maahan, joten sitä kautta voisi selvitä lähin jälleenmyyjä.

Lisää kuvia
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

CC-CAR

Tuosta kuvasta sellainen ystävällinen palaute,että siitä ei nää niitä vanteita,eli olisit ottanut silleen viistosti kuvan.
toinen on että nyt tuo auto vähän "peittyy" mettän varjoon ja toinen puoli tiestä on täysin valaistuna eli tulee sellainen-
kaksi puoleisesti valotettu kuva jossa toinen puoli tummempi ja toinen vaaleampi...
PAremman tai siis tasapuolisemman valotuksen olisit varmaan saanut jos tuon auton olisit ajanut keskelle tietä tai sitten ihan-
suosiolla tuohon valoisaan kohtaa....muuten näyttää hyvältä hommalta.. :)

Hartsa

Lainaus käyttäjältä: Gusse - huhtikuu 21, 2008, 17:24:42
Lainaus käyttäjältä: mp71 - huhtikuu 21, 2008, 13:40:20

Sitten taitaa olla liikekohtaista. Itse kävin kanssa Vianorilla ja siellä kiristivät ensin pulttipyssyllä ja sen jälkeen tarkisitivat momentin momenttiavaimella.
Sama on tyyli ollut Euromasterilla jo vuosia.

Hartsa

Lainaus käyttäjältä: Tepi - huhtikuu 22, 2008, 18:38:02
Lainaus käyttäjältä: c5tomaatti - huhtikuu 22, 2008, 08:49:24

Ostin käytettynä, joten uusien hinnoista ei mitään tietoa. Arwidson näyttäisi tuovan tuota maahan, joten sitä kautta voisi selvitä lähin jälleenmyyjä.

Lisää kuvia
Toora T940 7,0X16" = 677  € / 4 kpl Rengasmaailmassa.  ::)

Cituning

Lainaus käyttäjältä: *^CB-CAR^* - huhtikuu 24, 2008, 05:37:45
Tuosta kuvasta sellainen ystävällinen palaute,että siitä ei nää niitä vanteita,eli olisit ottanut silleen viistosti kuvan.
toinen on että nyt tuo auto vähän "peittyy" mettän varjoon ja toinen puoli tiestä on täysin valaistuna eli tulee sellainen-
kaksi puoleisesti valotettu kuva jossa toinen puoli tummempi ja toinen vaaleampi...
PAremman tai siis tasapuolisemman valotuksen olisit varmaan saanut jos tuon auton olisit ajanut keskelle tietä tai sitten ihan-
suosiolla tuohon valoisaan kohtaa....muuten näyttää hyvältä hommalta.. :)

Tuon linkin takaa paljastuu viisi kuvaa, joista yksi on jopa täysin suoraan sivulta kuvattu ja kaksi sivu-viisto väliltä ja neljännestäkin kuvasta vanteet erottuu vielä ihan hyvin vaikka onkin melko viistosta kuvattu. Eiköhän noista kuvista pitäisi erottaa millaiset vanteet ovat (oli varjoja tai ei tai auto keskellä tietä tai vaikka pellolla).
C5 Aircross Hybrid + C6 3.0 Exclusive + Jumper 1.9TD + BX 16Valve

exät - C5 204 Exclusive Break, DSuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

ealab

Uusien renkaiden, tai jälkitasapainoituksissa olen vaatinut oikeaan momenttiin laittamista. Jos on ollut vain pelkkä pyssy, niin olen itse kiristänyt ristikkoavaimella. Jotain on opittu. Vianorilla, ainakin, käytetään joustavaa momenttivartta hylsyssä. Kotona käytän momenttiavainta. Mitä tarkoittaa momentin jälkitarkastus; Jotta menee oikein, pitää kiertää hieman auki ja sitten takaisin momenttiin. Tarkistus ( oliko oikeassa momentissa) onnistuu vain, kun huomioidaan avaimen varren asento ennen löysäämistä ja kiristyksen jälkeen. Jos sama, niin ok. !! Avainta ei saa välillä irrottaa!

Gubben

No niin, sain sitten viimeinkin aikaa riittävästi auton pesemiselle ja kesäkumien käyttöönotolle. ContiWinterContact 2 talvirenkaat oli vielä ihan hyvässä voinnissa lukuunottamatta matkustajan puoleista eturengasta josta oli lentäny kaikki nastat sisälaidasta pois. Pikkusen paljon ihmetyttää. Mistähän kummasta voi johtua tuommonen kuluminen? Aurauskulmat? Käytin kyllä talvella autoa aurauskulmien säädössä, olivatkohan säätäneet päin mäntyä tuon yhen renkaan?

MarieCurie

No en, sitä vartenhan mulla on mies. ; )

make206

Ite taas vaihdettu, tällä kertaa myös tuli todettua että onneksi.

Paljastui että suojamuovit moottorin alla olivat ottaneet damagea. Halkeilleet osat melkein nojasivat jo käyttöhihnaan.
Ei muutaku poppareita ja pala kuparilevyä vahvikkeeksi.

CC-CAR

Lainaus käyttäjältä: make206 - huhtikuu 28, 2008, 07:35:02

Paljastui että suojamuovit moottorin alla olivat ottaneet damagea. Halkeilleet osat melkein nojasivat jo käyttöhihnaan.

Ja sata varma ettei rengasliikkeessä moista olisi edes kerrottuna,jos vaikka auton olisi sinne jättänyt ja itse sillä aikaa jossakin käymässä.
ELi siksi AINA ja VÄHINTÄÄN pitäisi itsensä olla paikan päällä seuraamassa rengas vaihtoa,sekä vaikkapas ohjeistaa tarpeen mukaan jos-
siltä tuntuu että nyt taidetaan mennä vähän päin honkia hommassa..

Jeth

Lainaus käyttäjältä: *^CB-CAR^* - huhtikuu 30, 2008, 06:11:42
Lainaus käyttäjältä: make206 - huhtikuu 28, 2008, 07:35:02

Ja sata varma ettei rengasliikkeessä moista olisi edes kerrottuna,jos vaikka auton olisi sinne jättänyt ja itse sillä aikaa jossakin käymässä.
ELi siksi AINA ja VÄHINTÄÄN pitäisi itsensä olla paikan päällä seuraamassa rengas vaihtoa,sekä vaikkapas ohjeistaa tarpeen mukaan jos-
siltä tuntuu että nyt taidetaan mennä vähän päin honkia hommassa..

Tuossakin asiassa pitää silti vähän arvostaa työn tekijää, on nimittäin välillä pirun ärsyttävää jos asiakas kokoajan huohottaa niskaan. Joiltain melkein pitää kysyä "saanko mäki tehdä jotain?"

Ja kyllä. Itse vaihdan renkaat Sitikkapuoskarin autoon, hänen vaimon autoon, omiin autoihini, emännän autoon.

CC-CAR

Rengasmies on aina renki kun vaihtaa/asentaa asiakkaan autoon renkaita paikoilleen,ja jos asentaja kokee sen että asiakas on se riesa-
juuri siellä sillä hetkellä vaikka ei mitenkään esteenä olisi työlle vaan puhua esim jotain haluaa niin asentaja voi sitten miettiä vaikkapas-
alan vaihtoa jos ei pysty samaistumaan myös normaaliin kanssakäymiseen vaan pelkästään pyörittelemään renkaita... :)
Kyllä mielestäni rengasmiehen pitäisi näyttää myös se asiakas kontakti puoli taitonsa eikä olla vaan tuppisuu mörkönä ja vitutuskäyrä-
huipussaan ähertämässä ja manaamassa että on tää yhtä riesaa...

Jeth

Lainaus käyttäjältä: *^CB-CAR^* - toukokuu 01, 2008, 20:17:12
Rengasmies on aina renki kun vaihtaa/asentaa asiakkaan autoon renkaita paikoilleen,ja jos asentaja kokee sen että asiakas on se riesa-
juuri siellä sillä hetkellä vaikka ei mitenkään esteenä olisi työlle vaan puhua esim jotain haluaa niin asentaja voi sitten miettiä vaikkapas-
alan vaihtoa jos ei pysty samaistumaan myös normaaliin kanssakäymiseen vaan pelkästään pyörittelemään renkaita... :)
Kyllä mielestäni rengasmiehen pitäisi näyttää myös se asiakas kontakti puoli taitonsa eikä olla vaan tuppisuu mörkönä ja vitutuskäyrä-
huipussaan ähertämässä ja manaamassa että on tää yhtä riesaa...

Kyllä jutella saa, mutta ei olisi työtä hidastamassa/estämässä. Vaikka yleensä on vain mananneet jos oon polttimoa vaihtanut "Kyllä on pirun ahtaassa välissä"  <- tämä koskien C5 valoja lähinnä.