Peltivanteiden ehostus

Aloittaja JoneTolppa, huhtikuu 01, 2008, 21:48:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JoneTolppa

Olin tuossa suunnitellut ostavani kunnon vanteet Xantiaani mutta äkillisistä rahanreijistä johtuen saa hankinta odottaa vuoden. Peltivanteilla siis rullataan tuleva(kin) kesä.
Nuo kesäkumien mustat peltivanteet vaan kun ovat kulahtaneet vuosien saatossa kohtalaisen rumiksi ja orkkispöläreitä ei ole niin sain idean. Maalaan vanteet ja ostan niihin tommoset http://www.citikka.com/lisavarusteet/kuvat/pkmini_iso.jpg. Onpahan edes siistit. Mikähän olisi paras tapa lähestyä tätä ideaa? Minkälaisia aineita suosittelette?

Megaman

Mulla oli joskus 309 Pösö kakkosautona ja hain siihen Biltemasta ihan oikeasti siistit vanteita muistuttavat kapselit ja Motonetista niihin liimattavat Peugeot keskiötarrat.Sama onnistuu sitikkaankin. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

KariM

Siistit hopeanväriset peltivanteet ovat nykyään melko harvinainen näky, joten toimeen vaan!

Ruosteiden poistaminen vaan on kova homma, itse en onnistunut siinä edes kevyellä hiekkapuhalluskalustolla.

JoneTolppa

Tuota hopeaa itsekin ajattelin. Auto kun on myös kyseistä väriä. Töissä olis kyllä hiekkapuhallusmasiina joka on kyl tarkoitettu lasin h.puhaltamiseen mutta modaamalla siihen toisenlaisen suuttimen homma varmaan onnistuis.
Mikähän maali tuossa pysyis kaikkein parhaiten?

marx

Joskus muistelen nähneeni spraypurkin kannessa lukeneen "vannehopea". Voisipa hyvinkin olla oikea purkki. Automaaliliikkeessä tietävät enemmän. Noiden keskiöiden muistelen myös olevan melko arvokkaita. Halvemmaksi tulisi nuo varaosaliikkeen pölärit, n. 20 e sarja, mutta muovisia rinkuloitahan nuo toki ovat.
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

KariM

Kaksikomponenttimaali lienee paras. Vannehopea on perinteinen spraymaalin markkinanimi, mutta en tiedä onko nimityksen takana mitään perusteita.

BTW, Tampereella Messukylän Etu-Hankkion alueella on Tamcorro -niminen firma, joka ainakin muutamia vuosia sitten teki myös vanteiden hiekkapuhallusta. Käsittelyyn kuului myös kunnollinen maalaus. Väri vaan ei ollut aivan kirkas hopea vaan enemmänkin harmaa. Hinta kierrokselle ei ollut ollenkaan paha, muistaakseni 300mk markka-aikaan.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: KariM - huhtikuu 02, 2008, 21:59:32
Kaksikomponenttimaali lienee paras. Vannehopea on perinteinen spraymaalin markkinanimi, mutta en tiedä onko nimityksen takana mitään perusteita.

BTW, Tampereella Messukylän Etu-Hankkion alueella on Tamcorro -niminen firma, joka ainakin muutamia vuosia sitten teki myös vanteiden hiekkapuhallusta. Käsittelyyn kuului myös kunnollinen maalaus. Väri vaan ei ollut aivan kirkas hopea vaan enemmänkin harmaa. Hinta kierrokselle ei ollut ollenkaan paha, muistaakseni 300mk markka-aikaan.

Itse teetin vastaavan homman ammattimaalarilla puhalluksineen ja kaksikomponenttimaaleineen. Otin renkaat ensin vanteilta, niin tuli vanteista kuin uudet. Ei kannata itse lähteä millään spray maaleilla toteuttamaan, muuta kuin myyntitarkoituksessa.
Citroën 2CV AZ Berline -56

Megaman

Lainaus käyttäjältä: JoneTolppa - huhtikuu 02, 2008, 20:14:37
Mikähän maali tuossa pysyis kaikkein parhaiten?

No jos on mahis vanteet puhaltaa puhtaaksi,niin ilman muuta sen jälkeen pulverimaalaus.Ei kait siitä tarvii edes äänestää? Se tarttuu kuin tauti joka paikkaan,kestää suolaa ja muutenkin kestoa löytyy isältä pojalle.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

PabloNeruda

Itselläni kanssa olisi jossain vaiheessa peltien restorointi edessä. Onneksi isällä on teollisuusmaalaamo, josta löytyy teräskuulapuhallin. Sillä lähtee paskat pinnasta, ei kuitenkaan tarvi ottaa edes renkaita päältä pois, jos haluaa helpolla päästä. Sitten vaan kunnon teollisuusmaalit pintaan ja se on siinä. Löytyis kahta erinlaista hopeaa, joista valita.
Minä mitään allekirjoita!

Citroën Berlingo 1.8 -99

Ex. Citroën Xantia Break 2.0i 16v -95

JoneTolppa

Lainaus käyttäjältä: marx - huhtikuu 02, 2008, 21:41:22
Noiden keskiöiden muistelen myös olevan melko arvokkaita.
17.5€ sarja joten eivät ny niin kauhean kalliita ole.
Tuosta Etu-Hankkion kadun puljusta sain myös meitin myyntipäälliköltä vinkin. Olen itse töissä siinä radan toisella puolen. Ja tarkemmin kun tutustuin tuohon hiekkapuhallusvehkeeseen mikä löytyy niin totesin sen olevan oikein soiva peli. Potkuakin löytyy niin paljon kuin tehtaan paineilmaverkosta vaan löytyy. Jospa tosiaan itse puhaltelis nuo vanteet ja veis sinne maalausmestaan pulverimaalattaviks. Jälki olisi varmasti huomattavasti parempi kuin itse räpellettynä.
Ja ideanahan tässä on nimenomaan se, etten tavallisia pöläreitä pistäis vaan olis edes jollakin tapaa "Speciaalin" näköiset kiekot alla :) Toivottavasti vaan aika riittää toteuttamaan tämä. Koko ens viikon pitäs olla Lahdessa kursseilla ja viikon päästä viikonloppuna jos hyvin käy on kesämunkit menossa alle.

CitXsan97

Hienoa! Ehdottomasti kannatan tuota peltivanteiden maalausta verrattuna halppismuovipöläreihin. Jos vain viitsiä ja intoa on, niin hyvät tulee aivan varmasti.

Veljmies touhusi kerrattain vanhat peltivanteet kuntoon sitkeästi rapsuttelemalla ruosteet ja vanhat maalit mekaanisesti pois. Apuna käytti nestekaasutohoa ja erilaisia teräsharjoja; käsipelillä ja porakoneella.
Aikaa meni vain vietävästi, mutta kun ei silloin ollut muuta puuhaa iltaisin, niin hissukseen touhusi vanteet kuntoon. Nyt on emäntä ja tytär, ei jouda vanteiden kanssa enää puljaamaan!

Kun, Jone, olet vanteet saanut laitettua, pistäppä kuva tänne. Tiedä, vaikka itsekin innostuisi!

JoneTolppa

Idea epäilemättä on toteuttamisen arvoinen. Harmi vaan että noiden ehostettavien vanteiden päällä on vanhat, tuhottavaksi menevät, talvirenkaat. Ja kuten kerroin, ensi viikko on ajallisesti niin tiukka ettei ainakaan viikolla ole aikaa ruveta noita työstämään. Ja jos vanteet meinaa puhallettuna viedä johonkin maalattaviksi pitäisi noiden kiekkojen olla pois vanteilta. Samaan syssyyn kuumottaa noiden kesägummien allelaitto. Ei noilla 1500km. ajetuilla Misukan nastoilla viitsisi liian kauan ajella paljaalla asfaltilla.
Jos takatalven heittäis niin aikataulu antais myöden hoitaa homma kunnolla, ei vaan rääpiä päälle jostain pullosta väriä.
Mutta jos kesärenkaat jäävät ehostamatta, talvivanteet saavat aivan varmasti uuden pinnan. Tuo pelkkä vannetyö tehtynä vieläpä kahdessa osassa ei varmasti sesonkiajan ulkopuolella ole hirveän kallista puuhaa. Ties vaikka samalla kun laitatan Rengas-Onlinen tuotteet vanteille pyydän ottamaan talvirenkaat väliaikaisesti pois.

Perkule kun olis vähän aikaisemmin ruvennu toimeen :-\

CC-CAR

Tollaseksi tein itte peltivanteet,ja saavat välttää 200e autooni.

http://picasaweb.google.fi/hexx123/KesAutonPelttarit

Elikkäs:

Ensin hionta puhdistus kaiksesta moskasta,sitten pesu,sitten kuivatus.
Pohjamaali spray,välihionta ja sitten vielä kertaalleen pohjamaalilla.
Kuivatin kuumailmapuhaltimella ja annoin "jäähtyä" sitten hioin vähäsen ja sitten vannehopealla maalasin,ja kuivatus.
sitten hionta ja vielä kerran vannehopea.Sitten viimeistely vaaleansinisellä metallimaalilla..

Timpe

Hyvältä näyttää... Et ajatellut suhauttaa lakkakerrosta kaiken komeuden suojaksi ?

CC-CAR

SASSIS,,Sehän se oli mitä mun piti ostaa,eli se kirkaslakka puteli,,että sitä on hajamielinen... :)