BMP, opetuslupa, ajokortti?

Aloittaja Paulo, maaliskuu 29, 2008, 20:57:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paulo

Mitenkäs tuo BMP-vaihteisto tulkitaa ajo-opetuslupatilanteessa? AKEn ohjeissa sanotaan, että jos inssi ajetaan automaattivaihteisella autolla, saa ajokortinkin vain automaattivaihteistolle... Tulkitaanko BMP automaatiksi? (Mun mielestä se on sekä automaatti että manuaali.) Onkos kellään omakohtaista kokemusta tästä ropleemasta?

Miklu

Asia kun on sen verran uusi, niin varmaan nopeiten saat vastauksen Akelta, jostain liikennekoulusta tai katsastusasemalta.

Mutta, mitä auton rekkariotteessa lukee? Jos siinä puhutaan automaatista niin sitten se on sitä myös opetuslupakäytössä.

Aakku

Autossa pitää olla kytkinpoljin, jota on käytettävä liikkeellelähdöissä. Muutoin sallitaan robottivaihteet. C4 BMP vaihteistossa ei ole kytkintä, joten sillä voi ajaa ajokortin, mutta ajokortissa tulee olemaan rajoitus vain automaattivaihteisella ajamiseen.
Sillä ei ole mitään merkitystä, että vaihteet voi valita manuaalisesti. Vain liikkeellelähtö kytkimellä on ratkaisevaa.
Citroën 2CV AZ Berline -56

petsku

Lainaus käyttäjältä: Aakku - maaliskuu 30, 2008, 08:43:11
Autossa pitää olla kytkinpoljin, jota on käytettävä liikkeellelähdöissä. Muutoin sallitaan robottivaihteet. C4 BMP vaihteistossa ei ole kytkintä, joten sillä voi ajaa ajokortin, mutta ajokortissa tulee olemaan rajoitus vain automaattivaihteisella ajamiseen.
Sillä ei ole mitään merkitystä, että vaihteet voi valita manuaalisesti. Vain liikkeellelähtö kytkimellä on ratkaisevaa.

Tarkennuksena vielä, että ratkaisevaa on se, millaisella autolla inssi ajetaan. Kytkinpolkimella varustetulla vai sellaisella, jossa ei ole kytkinpoljinta. Tosin tämähän on puhtaasti teoreettinen tilanne, koska tuskinpa tuollaista tilannetta tulee vastaan ensinkään eli jos on automaagilla opetellut, niin tuskin menee tutkintoajoon kokeilemaan, miltä manuaalilla ajaminen tuntuu ja miten se onnistuu  ;)

Teuski

Jos siis syystä tai toisesta omaa tuollaisen vain automaatilla ajamiseen oikeuttavan ajokortin, niin sen saa päivitettyä normaaliski ajamalla pelkän inssin uudestaan manuaalilla?
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

petsku

Lainaus käyttäjältä: Teuski - kesäkuu 27, 2014, 09:51:23
Jos siis syystä tai toisesta omaa tuollaisen vain automaatilla ajamiseen oikeuttavan ajokortin, niin sen saa päivitettyä normaaliski ajamalla pelkän inssin uudestaan manuaalilla?

Juurikin näin  :)

Menossa muuten nuoremman pojan opetuslupaopetus ennakkoluulottomasti ja sosiaalisista paineista huolimatta Xantialla,,,

Jasu

^Varota sitten ajoissa poikaas, ettei käy kuten kaverilla. Opetti tyttärensä Xantialla ajamaan, siitä lähtien ajanut vain kyseisellä Xantialla, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Muut, mitä toisinaan kavereiltaan kokeiltavaksi saa, ovat kuulemma outoja katujyriä eikä ajettavuus ole tämän mielestä ollenkaan sellainen mitä autolta olettaisi... ::)
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Xari

Ostaa Xantian opetukseen niin oppilas ajaa sillä vielä vuosia, ei saanut edes valtion Scaniasta suurempaa innostusta ;D

Omenanraato

Lainaus käyttäjältä: petsku - kesäkuu 27, 2014, 10:53:05
Lainaus käyttäjältä: Teuski - kesäkuu 27, 2014, 09:51:23

Juurikin näin  :)

Riittääkö pelkkä inssi, vai vaaditaanko myös ajotunteja?
Kulkineet:
Citroen C5 Tourer HDI 163 A -12
Citroën C3 -05

hyper

Lainaus käyttäjältä: Jasu - kesäkuu 27, 2014, 11:16:32
^Varota sitten ajoissa poikaas, ettei käy kuten kaverilla. Opetti tyttärensä Xantialla ajamaan, siitä lähtien ajanut vain kyseisellä Xantialla, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Muut, mitä toisinaan kavereiltaan kokeiltavaksi saa, ovat kuulemma outoja katujyriä eikä ajettavuus ole tämän mielestä ollenkaan sellainen mitä autolta olettaisi... ::)

Tuosta nyt ei kannata mitään johtopäätöksiä tehdä, minä ajoin autokoulun Toyotalla enkä ole sen jälkeen tojoihin koskenut, satunnaista hiacella ajoa lukuunottamatta. Ihan kamalia vehkeitä.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

MarieCurie

NO mä ajoin kortin BX:llä enkä näytä pääsevän niistä eroon vieläkään... enkä edes halua päästä eroon!

Jasu

Lainaus käyttäjältä: hyper - kesäkuu 28, 2014, 14:01:07
Lainaus käyttäjältä: Jasu - kesäkuu 27, 2014, 11:16:32

Tuosta nyt ei kannata mitään johtopäätöksiä tehdä, minä ajoin autokoulun Toyotalla enkä ole sen jälkeen tojoihin koskenut, satunnaista hiacella ajoa lukuunottamatta. Ihan kamalia vehkeitä.
No, on heillä Hiacekin, jolla tytär toisinaan ajaa, ja on enemmän kuin tyytyväinen aina kun saa Xantian takaisin...

Onneksi näissä asioissa saa kukin itse valita millä ajaa, onneksi on myös vaihtoehtoja mistä valita...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Aakku

Mää ajoin inssin Bedfordilla ja sellaisella tuli sitten töissäkin jatkettua...

HiTec

Lainaus käyttäjältä: hyper - kesäkuu 28, 2014, 14:01:07
minä ajoin autokoulun Toyotalla enkä ole sen jälkeen tojoihin koskenut, satunnaista hiacella ajoa lukuunottamatta. Ihan kamalia vehkeitä.

Itse ajoin kortin aikanaan E-mallin Kadetilla ja sittemmin on työsuhdeautona ollut H-mallin Astra, vaikka Opeleihin muutoin en ole kajonnutkaan. Ja ihan kamalia vehkeitä ne on kyllä nuokin :-\
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Samone

Opetin vaimon ajamaan autoa kymmenen vuotta sitten ihan paskalla Asconalla. Ei ole sen jälkeen meillä Opeleita ollut. Vaimokin on oikein tyytyväinen nykyiseen C3:een. Tuolla muuten ajattelin opettaa tyttäreni ajamaan reilun vuoden päästä.

Mitä kaikkea kivaa vaaditaan, jos ottaa opetusluvat kevarille? Ajattelin pojan opettaa samaan aikaan tytön kanssa. Pyörä ja luurit? Toki minulle luonnollisesti vaadittavat testit.

Xari

Lainaus käyttäjältä: Samone - kesäkuu 29, 2014, 18:13:32
Mitä kaikkea kivaa vaaditaan, jos ottaa opetusluvat kevarille? Ajattelin pojan opettaa samaan aikaan tytön kanssa. Pyörä ja luurit? Toki minulle luonnollisesti vaadittavat testit.

Ainakin 4v sitten kun tuo oli ajankohtaista hintaero opetusluvan ja autokoulun välillä oli niin pieni ettei kannattanut, mikä sit nykytilanne, ja paikkakunnan kilpailutilanne?

Samone

Täällä on kuulemma liian kova kilpailu ja sen seurauksena lähes maan kalleimmat hinnat. Täytyy jossain vaiheessa tehdä pientä vertailua.

petsku

Lainaus käyttäjältä: Omenanraato - kesäkuu 27, 2014, 17:41:04
Riittääkö pelkkä inssi, vai vaaditaanko myös ajotunteja?

Tämän olet jo varmaan itsekin jo saanut selville, mutta inssi riittää

Sam79

Opetusluvasta sen verran että itse en miellä sitä rahansäästöksi vaan ennemmin ajattelen että ajotunteja tulee riittävä määrä ennen kuin on valmis kortin saamaan. Autokoulussa on se tietty määrä ajotunteja(20min), itse opetettaessa ajatat sitä teiniä juuri niin kauan kuin itse haluat ;)

Omenanraato

Lainaus käyttäjältä: Sam79 - heinäkuu 30, 2014, 03:41:57
Opetusluvasta sen verran että itse en miellä sitä rahansäästöksi vaan ennemmin ajattelen että ajotunteja tulee riittävä määrä ennen kuin on valmis kortin saamaan. Autokoulussa on se tietty määrä ajotunteja(20min), itse opetettaessa ajatat sitä teiniä juuri niin kauan kuin itse haluat ;)
Nimenomaan näin. Vaikka euroiksi muutettuna oma kortti makso noin 200e+bensat ja sillon ajokortti vajaa tonnin.

Tärkeämpää oli juuri ajomäärä. Ajoin sen maksimimäärän (6kk?) ennen kuin täytti 18v ja sinä aikana käytiin jokainen kauppareissu jne mun autolla. Olin ajanut 10tkm ennen inssiä, joten ei kauheasti jännittänyt. (tosin jännitystä lievensi se, että isän inttikaveri oli inssinä ja isä takapenkillä..kuuntelin lähinnä armeijajuttuja koko inssin :D)
Kulkineet:
Citroën C3 -05

Xari

Ja se huvitavin, erikseen pitää runoilla paperiin pimeällä ajo vaikka meilläkin suurin osa ajotunneista oli pimeinä talvi-iltoina, autokoulussa tuo hoidetaan luokassa simulaattorilla ;D

Toinen yhtä koominen oli vaadittu kirjallinen todistus 2 vuoden ajokokemuksesta kyseisellä ajoneuvotyypillä, 30 vuoden takainen sakko kortitta ajosta ei polliisilaitoksen tädille kelvannut, yks tuttu sit kävi laitoksen pihalla kirjoittamassa toisen nimen ja toinen tuli ventovieraalta ohikulkijalta joka vielä tuumasi ettei hän ilman laseja näe mitä kirjoittaa ja mihin kirjoittaa mut ei kai se haittaa, ei haitannut, hyvin kyseinen lappu kelpasi, ihmetyttää vaan mitä virkaa moisilla todistuksilla on, pykälissä vielä lukee että voidaan vaati ko todistus, sitä ei ole pakko vaatia. >:(

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Xari - heinäkuu 30, 2014, 11:49:38
Ja se huvitavin, erikseen pitää runoilla paperiin pimeällä ajo vaikka meilläkin suurin osa ajotunneista oli pimeinä talvi-iltoina, autokoulussa tuo hoidetaan luokassa simulaattorilla ;D
Se huvittavuus perustuukin siihen runoilemiseen... :)
Pimeän ajon harjoituksessa on muutakin, kuin pelkästään valojen käyttö ajettaessa. Lähinnä tulee mieleen oikea valojen käyttö autoa seisottaessa. Tuntuu, että aika monet kokeneetkaan eivät tuolla tien päällä niitä asioita ajattele.

Voihan sitä runoilla 19 teoriatuntiakin sinne paperille. Toisaalta voisi ne asiat opettaa ihan oikeastikin. Monen kohdalla vain on niin, ettei oikein tiedä mitä opettaisi. Kaikkia eväitä ei vain enää itsekään muista.
Toisaalta omasta nuoresta siinä on useimmin kysymys, niin kaipa ope tietää, mitä asiota ja asenteita kannattaa opettaa.

Xari

Lainaus käyttäjältä: Aakku - heinäkuu 30, 2014, 12:22:58
Se huvittavuus perustuukin siihen runoilemiseen... :)
Pimeän ajon harjoituksessa on muutakin, kuin pelkästään valojen käyttö ajettaessa. Lähinnä tulee mieleen oikea valojen käyttö autoa seisottaessa. Tuntuu, että aika monet kokeneetkaan eivät tuolla tien päällä niitä asioita ajattele.

Voihan sitä runoilla 19 teoriatuntiakin sinne paperille. Toisaalta voisi ne asiat opettaa ihan oikeastikin. Monen kohdalla vain on niin, ettei oikein tiedä mitä opettaisi. Kaikkia eväitä ei vain enää itsekään muista.
Toisaalta omasta nuoresta siinä on useimmin kysymys, niin kaipa ope tietää, mitä asiota ja asenteita kannattaa opettaa.

Autokoulussa tietokoneella tuon sitten saakin suoritettua kelvollisesti  ;D  onneksi tuo autokoulujen rahastus opetusluvilla loppui alkuunsa, olikin sit vissiin Kyllöskän ainoa hyvä aikaansaannos.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Xari - heinäkuu 30, 2014, 15:14:29
Autokoulussa tietokoneella tuon sitten saakin suoritettua kelvollisesti  ;D  onneksi tuo autokoulujen rahastus opetusluvilla loppui alkuunsa, olikin sit vissiin Kyllöskän ainoa hyvä aikaansaannos.
Eipä minuakaan nappaa tuo pimeän harjoitus tietokoneella. Nyt vain on tullut sellainen pakkomielle päättäjille, että kaikki käytännön opetus voidaan korvata tietokoneohjelmilla. Normaalia ajo-opetustakin voidaan korvata ohjelmilla
Ei tämä yhteiskunta pyöri sillä tavalla, että kaikki pelaa vain tietsikkapelejä. Kyllä jonkun tarvii niitä käytännön ajotaitojakin opetella.  :)

Omenanraato

Lainaus käyttäjältä: Aakku - heinäkuu 30, 2014, 12:22:58

mulla merkattiin joka ajokerralla päätteeksi et samalla pidetty 1h teoriaa :D
Kertaakaan en kirjaa ajanut ja teoriakokeen/inssin vedin vielä 40 asteen kuumeessa ja vesirokossa (oli mukava 18v synttäri...).

Tosin johtunee siitä, että koko pienen ikäni kiersin asuntoautolla vanhempien mukana etupenkillä kysellen "mitä toi liikennemerkki tarkoittaa" jne. :)
Kulkineet:
Citroën C3 -05