Xantian öljypohja XU7JP4

Aloittaja Jesseteippi, syyskuu 30, 2007, 00:49:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jesseteippi

v.2000 1,8 16V, XU7JP4-moottori, jossa kiinnityskorvakot ilmastoinnin kompuralle.
Oljypohja pitäis irroittaa (kiinnittää myös takaisin). Kyselin eräältä korjaamolta ja
sanoivat (katsoivat tietokoneelta), että ohjeaika 4-5 tuntia! :o
Xantiani alla kurkistelin: ei kai siinä voi mennä noin kauan? Kellään parempaa tietoa?
Tiivistettä ei liene vaan liima?

berlingo citikka

Kait siinä sitä aikaa menee jos hiljaa tekee ja mietiskelee rauhassa ruuvin kerrallaan että mitä on tekemässä.. :)
Niin mutta miksi öljypohja pitää repiä irti? onko öljypumppu kaput..?

Sanoivathan ne laakkosellakin seatin jakohihnan vaihto ohjeelliseksi tuntimääräksi 3.5h mutta kaveri vetäs hihnan-
puolessa tunnissa paikoilleen turhia edes kiirehtimättä,mutta vesipumppua ei vaihdettu eli olisi se tunti mennyt.. :)

Wildchild

siis nuo korjaamon ajat on aina päin persettä. Työssä jos menee vaikka 30min, niin tekijä varmaan on tehnyt sen 10minuutissa. Ohjelma kertoo miten kauan tuossa pitäisi mennä ;D ja siinä voi olla tiiviste, mutta menee loctite tiivisteliimalla... viisaammat vastatkoon :)

japa

No xsarasta irrottelin öljypohjan kesällä ja juuri tuo ilmastoinnin kompura tekee asiasta astetta vaikeamman. Xantiasta en tiedä, mutta hdi xsarassa tila jäähdyttimen ja ilm. kompuran välillä on niin ahdas, että vaatii melkoista sorminäppäryyttä ja tuuria noiden kompuran pulttien pyörittely. Lisäksi piti irrottaa oikea etupyörä ja lokarin muovit. Tiivistys on aika varmasti massalla, joten vanhojen kaapiminenkin vie hetken aikaa. Jos 4-5h tarkoitti irrotusta ja asennusta, niin ei se juuri todellisesta ajasta poikkea.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Jesseteippi

Niin, että miksi pohja irti? Kaksi kertaa peräkkäin vaihdatin (laiskuuttani) moottorin öljyt samalla
huoltoasemalla. Toisella kertaa kaveri sitten sanomaan, että "öljyroppu ei mene kunnolla kiinni".
P****e, kierteet paskana öljypohjasta. :o Toinenkin asenta sitä ihmettelemään: "jos vaikka
putkiteippiä laittas". Olin samaa mieltä, pääsisin jatkaan matkaa.. No tämä "minun" asentaja yritti
laittaa putkiteippiä. Laitoin kuitenkin itse semmoista jumboputkiteippiä. Kiersin itse ropun paikalleen.
Nyt olen hommannut toisen öljypohjan, joka pitäis vaihtaa. Kyselinkin aiemmin, josko kellään oisi myydä...
Kunhan saan vaihdatettua (itsellä ei oikein paikkaa / aikaa tuon vaihtoon), niin korjautan jossain
koneistamolla helicoil tms. menetelmällä tuon viallisen. Sitten sen voin myydä.
Mitä tästä opimme? Ei välttämättä mitään, mutta mottoni mukaan: "itse se pitää tehdä" päti ainakin
tässä öljyropun kiristämisessä ja öljynvaihdossa.

KariM

Lainaus käyttäjältä: japa - syyskuu 30, 2007, 11:26:21Xantiasta en tiedä, mutta hdi xsarassa tila jäähdyttimen ja ilm. kompuran välillä on niin ahdas...

Mainitulla kone-ilmastointikombinaatiolla xantiassa tuossa välissä on kyllä tilaa varsin mainiosti, eli ei ainakaan siitä pitäisi tulla ongelmaa.

Sitikkapuoskari

Lainaus käyttäjältä: Jesseteippi - syyskuu 30, 2007, 16:58:55
Niin, että miksi pohja irti? Kaksi kertaa peräkkäin vaihdatin (laiskuuttani) moottorin öljyt samalla
huoltoasemalla. Toisella kertaa kaveri sitten sanomaan, että "öljyroppu ei mene kunnolla kiinni".
P****e, kierteet paskana öljypohjasta. :o Toinenkin asenta sitä ihmettelemään: "jos vaikka
putkiteippiä laittas". Olin samaa mieltä, pääsisin jatkaan matkaa.. No tämä "minun" asentaja yritti
laittaa putkiteippiä. Laitoin kuitenkin itse semmoista jumboputkiteippiä. Kiersin itse ropun paikalleen.
Nyt olen hommannut toisen öljypohjan, joka pitäis vaihtaa. Kyselinkin aiemmin, josko kellään oisi myydä...
Kunhan saan vaihdatettua (itsellä ei oikein paikkaa / aikaa tuon vaihtoon), niin korjautan jossain
koneistamolla helicoil tms. menetelmällä tuon viallisen. Sitten sen voin myydä.
Mitä tästä opimme? Ei välttämättä mitään, mutta mottoni mukaan: "itse se pitää tehdä" päti ainakin
tässä öljyropun kiristämisessä ja öljynvaihdossa.
Meilläpäin ainakin moottorikoneistamo tekee kierteet autoon päin..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Jesseteippi

Joo, kyllä ne moottorikoneistamot täälläkin sen homman tekee, mutta kun se pohja pitäis olla irrallaan!
Menee vähän hankalaksi viedä auto ensin korjaamolle, josta pohja koneistamoon, josta takaisin korjaamolle...
Kun sillä autolla pitäis päästä ajamaankin.
Nopeampaa näin. ::)

berlingo citikka

PAri vaihtoehtoa kierteen tekoon..!

vie ammattikoulun autopuolelle.

Tee itse kierteet tai holkita vanha reikä tai täyte hitsaa reikä ja tee kokonaan uusi reikä.?

Sitä paitsi se korjaamo missä ne kierteet meni niin on korvaus velvollinen sattuneen asian takia...

Kenguru

Juu ei toi kierteiden tekeminen oo mikään paha nakki. Helicoil on kyllä hintansa väärti varsinkin jos öljypohja on alumiinia. Kannattaa sitten kierteiden teon jälkeen vaikka kaataa öljyä koneen "läpi" että mahdolliset lastut huuhtoutuu öljytilasta pois.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

kaselin

Voi ne helicoilit tehdä pohja paikallaan olessa :) :)
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Jesseteippi

Jep, löytyi nyt korjaamo, joka tekee uuden kierteen (tai helicoil?) pohja paikallaan.
Taitaapa olla kohta öljypohja myynnissä :)