Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Seevitska

Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

hyper

Lainaus käyttäjältä: Seevitska - elokuu 23, 2013, 21:32:35
Xsaralle kävi vähän hassusti... ja tytöille myös. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288592506313.html

Ikävä homma tuollainen. Itseasiassa on muuten yllättävää miten vähän sivullisia joutuu autojen kolhimaksi kolaritilanteissa kun joku kolarin osapuoli sinkoutuu jalkakäytävälle tms.

No joo, itse jouduin eilen läheltä-piti tilanteeseen, kun joku polkupyöräilijä polki punaisia päin täyttä vauhtia risteyksen yli että viuh vaan tuolla Helsingin kalasataman metroaseman lähellä. Jos en olisi ollut hidastamassa vauhtia kääntymistä varten - ja se ei kokemukseni perusteella olisi ollut siinä tarpeen, sen verran loiva käännös - niin yhteen olisi kopsahdettu. Mutta hidastin kun jostain syystä siltä tuntui. Ja siitä se sitten keulan edestä ohi viuhahti.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Seevitska

Lainaus käyttäjältä: hyper - elokuu 24, 2013, 09:13:16
Lainaus käyttäjältä: Seevitska - elokuu 23, 2013, 21:32:35
Xsaralle kävi vähän hassusti... ja tytöille myös. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288592506313.html

Ikävä homma tuollainen. Itseasiassa on muuten yllättävää miten vähän sivullisia joutuu autojen kolhimaksi kolaritilanteissa kun joku kolarin osapuoli sinkoutuu jalkakäytävälle tms.

No joo, itse jouduin eilen läheltä-piti tilanteeseen, kun joku polkupyöräilijä polki punaisia päin täyttä vauhtia risteyksen yli että viuh vaan tuolla Helsingin kalasataman metroaseman lähellä. Jos en olisi ollut hidastamassa vauhtia kääntymistä varten - ja se ei kokemukseni perusteella olisi ollut siinä tarpeen, sen verran loiva käännös - niin yhteen olisi kopsahdettu. Mutta hidastin kun jostain syystä siltä tuntui. Ja siitä se sitten keulan edestä ohi viuhahti.

Sama homma täällä Oulussa noiden pyöräilijöiden kanssa... totta kai autoilijoissakin on paljon säännöistä piittaamattomia, mutta välillä ihan oikeasti kauhistuttaa tuo pyöräilijöiden välinpitämättömyys liikennesääntöjä kohtaan. Monesti olen joutunut tinkimään etuajo-oikeuksista kun nämä kypärättömät sankarit huristavat punaisia päin tien yli lainkaan vilkaisematta sivuilleen. Ei mene minun järkeeni, mihin on kadonnut ihmisten itsesuojeluvaisto? ???

vibes

^Toi on kyllä yks mitä en ymmärrä, ehkä sitä näin perheellisenä on jotenkin varovaisempi. Jos fillaroit auton alle, jäät aina kakkoseksi oli se sitten kenen syy tahansa.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Seevitska - elokuu 24, 2013, 11:22:44
Sama homma täällä Oulussa noiden pyöräilijöiden kanssa... totta kai autoilijoissakin on paljon säännöistä piittaamattomia, mutta välillä ihan oikeasti kauhistuttaa tuo pyöräilijöiden välinpitämättömyys liikennesääntöjä kohtaan. Monesti olen joutunut tinkimään etuajo-oikeuksista kun nämä kypärättömät sankarit huristavat punaisia päin tien yli lainkaan vilkaisematta sivuilleen. Ei mene minun järkeeni, mihin on kadonnut ihmisten itsesuojeluvaisto? ???

Kaikki on niin säädeltyä ja kontrolloitua, että se on turruttanut itsenäisen ajattelunkin, kyllähän yhteiskunta huolehtii siitä, että mitään ei voi käydä ja sen sijaan, että nostettaisiin henkilökohtaista vastuuta, niin tehdään lisää rajoituksia, että ei vaan jollekkin satu jotain.

Samaahan se on yltiöpäisen hygieniankin kanssa, ei kakaroille tule vastustuskykyä, kun kaikki on niin kliinistä.

Ehkäpä joku päivä muistetaan ne vanhat viisaudet kuinka saadaan homma toimimaan, mutta nykyään mennään näin älyttömästi ja liikenteessä se ilmenee juuri tuollaisena itsesuojeluvaiston puutteena, kun on niin turvallista ettei koskaan ole edes kipeää tehnyt...

Seevitska

Kotitiellä (yleisrajoitus 40km/h) on tietyö, minkä takia kaistojen keskellä olevan työmaan takia on toisella puolella sorapäällysteinen "kiertotie". Siitä ilmoittaa iso nuolitaulu, joten tyhmempikin ymmärtää minne pitää ajaa.

Tai sitten ei.

Luksus-Audi ja joku vanhempi Omega kaahasivat väärällä kaistalla suoraan päin näköä . Äkkijarrutus ja äänimerkki pohjaan, oli oikeasti lähellä ettei rysähtänyt! Miten tällaiset totaaliset idiootit ovat saanet ajokortit!?!  :x

Renee

Kerron surullisen tarinan ja naiset eivät sitten lue tätä juttua ,sovittu.

Kävin Nurmijärveltä Haminan kylässä pyörähtämässä.
Matkalla tapasin 2 naishenkilöä jotka kuskasivat Citrien merkkisiö autoja.
Ensimmäinen oli ns. öljytiellä eli Keravalta sinne Valtatie 7.
Jokin Picasso auto  oli meni kaistojen välissä ja kun keltaista viivaa oli ja tie on aika mutkainen niitä ohituspaikkoja ei ollut kovin runsaasti.
60km/h mentiin (80 sallittu).Kun viimeinen tuli osuus päätä ohi autosta, vieressä oleva tyttäreni teki huomiopn ja rouvat (2kpl) jutteli keskenään kovasti se kuski ei  oiken keskittynyt siiheen ajamiseen.
Ilmeisesti jonkun muun asiat kiinnosti enenmän, kun ajaminen oli sivuseikka.
Tästä kun selvittiin kotisatama jo häämötti horisontissa mutta tuossa lähellä on T- risteys ja kuinka ollakkaan Volvon voimakeulaan oli matkalla naiskuski jollain Picassolla ja luuri korvalla.
Tämä synkkä tarina oli siinä ja olkaa varoivaisa siellä maantiellä se Picasso kuski voi yllättää teidätkin.

oddjob58

Tämä jo vanhempi juttu, mutta tänään vasta lehdessä. http://www.iltalehti.fi/autot/2013092317523765_ae.shtml
Tuttua tarinaa, valitettavasti.
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Oxalainen

Mulla on vissiin liikenneympyröiden kanssa vieläkin joku ihmeen huono viba, kun eilenkin meinasin saada peltiä matkalla töistä kotiin. Enkä edes aja mitenkään erityisen hiljaa tai kovaa ympyröissä, eikä alla ole enää kovin pieni kinnerikään... ???

Joka tap., olin jo ympyrässä kun vastakkaisesta suunnasta lähestyi setä isohkolla Volvolla peräkärryineen, tuhatta ja sataa 60km/h alueella. Toppasi vasta kun nokka tuulilasia myöten oli jo ympyrässä, minäkin jouduin pysähtymään ja yritin sitten osoittaa Volvokuskille että Herra Hätähousu on hyvä ja menee vaan ensin, kun kerran noin kova kiirus on. Noh, ei tainnut sarkasmi välittyä viittoilemalla kovin hyvin. ::)
Nyt ajossa -12 Nissan X-Trail dCi2.0 AT, vaimolla -16 Volvo V40 Cross Country D2 AT
https://oxalainen.wixsite.com/blogofoxalainen

Putkimies22

Turun motarilla paineli musta Audi, ratissa nuori nainen ja sylissä villakoira  :o
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Oxalainen - syyskuu 24, 2013, 09:43:12
Mulla on vissiin liikenneympyröiden kanssa vieläkin joku ihmeen huono viba, kun eilenkin meinasin saada peltiä matkalla töistä kotiin. Enkä edes aja mitenkään erityisen hiljaa tai kovaa ympyröissä, eikä alla ole enää kovin pieni kinnerikään... ???

Joka tap., olin jo ympyrässä kun vastakkaisesta suunnasta lähestyi setä isohkolla Volvolla peräkärryineen, tuhatta ja sataa 60km/h alueella. Toppasi vasta kun nokka tuulilasia myöten oli jo ympyrässä, minäkin jouduin pysähtymään ja yritin sitten osoittaa Volvokuskille että Herra Hätähousu on hyvä ja menee vaan ensin, kun kerran noin kova kiirus on. Noh, ei tainnut sarkasmi välittyä viittoilemalla kovin hyvin. ::)

Noita "minä just kerkeen kun äkkiä" -pellejä on tätänykyä aika paljon, ovat kai mielestään niin tehokkaita että alle sekunnin vilkaisu riittää.

Tuli mieleen, että jos ympyrästä menee selvästi suurin osa jostain oksasta johonkin oksaan ja sinä taas kierrätkin yhden oksan pisemmälle, niin tällöin tuollainen hypertehokas suorittaja olettaessaan erehtyy ja siksi voisivat olla yleisiä ilmiöitä.

Tai sitten sulla on vaan huonoa tuuria.

Aakku

Onkohan tässä tullut yhtään kommenttia omista mokista? :angel:
Ihan kaikkia näistä tähän mennessä 750 vastauksesta en kyllä ole lukenut.

Tutkitusti keskivertoautoilija tekee virheen liikenteessä joka toinen minuutti. Kaikkea ei vaan huomaa.
Citroën 2CV AZ Berline -56

MarieCurie

"Marie voi olla ja koittaa tehdä adminin työt.

En kiellä.

Muuten, ole hiljaa."

Tästä huolimatta en ny jaksa olla hiljaa, vaikka en tosiaan ala mistään hinnasta tekee mitään adminin töitä, teen nyt jo ihan tarpeeksi vapaaehtoista harrastushommaa, ja jopa ihan mielelläni! Nautin siitä ja tunnen tekeväni jotain tärkeää (mitä se kuitenkaan tuskin todellisuudessa on)   :)

Mutta joo omia mokia mulla riittää, vaikka olen aina ihmetellyt tuota "joka toinen minuutti"-väitettä, tuskin niitä sentään NIIN paljon on. Huomaan toki omat mokani heti niiden tapahduttua, ja jos en huomaa, hän_joka_matkustaa_kanssani kyllä huomauttelee niistä. Pakko vaan myöntää, että en ole täydellinen. En edes viittii listata niitä tässä, mutta ihan riittävästi niitä on  :-\
Ja jokaisesta tekemästäni mokasta yritän ottaa opikseni.

Reverend

Työmatka meni kohtuudella, normaali määrä arpakuskeja liikenteessä ja sain auton ehjänä omaan parkkiin. Siinä sitten kun kävelin autolta olin jäädä peruuttavan auton alle.. ilmeisesti ei katsonut taakse. Siinä vaiheessa huomasi minut kun olin matkustajan ikkunan kohdalla: Ykköstä silmään ja matkaan.. Äly hoi älä jätä. Jos takana olisi ollut lapsi alle olisi jäänyt. Olin niin tyrmistynyt etten tajunnut tai ehtinyt edes tehdä tai sanoa mitään  :o

hyper

Omia mokiahan sattuu aina välillä, mitä niitä koko maailmalle kertomaan...  :)
Viime viikolla peruutin kadun varteen pysäköidessä toisen auton keulaan, kops, ranskalaiseen tyyliin voisi kai sanoa kun tilaa oli vähän ja auto piti saada siihen mahtumaan. Toki eritäin hitaasti ja varovasti eikä siitä kai tullut mitään jälkeä, iltahämärässä vähän vaikeaa oli nähdä. Mutta toi ceefemman takapuskuri on aika joustavaa mallia.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

MarieCurie

Tämän mukaan vain 4/10 uskoo olevansa tavallista parempi kuljettaja. Muistin luvun olleen paljon suuremman, reippaasti yli puolet.
Ihme, että onnettomuuksia sattuu niin paljon, kun Suomessa on sentään näinkin paljon keskimääräistä parempia kuskeja. Syy on tietenkin aina siinä toisessa  osapuolessa, mutta luulisi noiden tavallista parempien pystyvän taidoillaan välttämään kolarit joita nuo muut aiheuttavat.

Seevitska

Lainaus käyttäjältä: hyper - syyskuu 26, 2013, 10:43:19
Viime viikolla peruutin kadun varteen pysäköidessä toisen auton keulaan, kops, ranskalaiseen tyyliin voisi kai sanoa kun tilaa oli vähän ja auto piti saada siihen mahtumaan. Toki eritäin hitaasti ja varovasti eikä siitä kai tullut mitään jälkeä, iltahämärässä vähän vaikeaa oli nähdä. Mutta toi ceefemman takapuskuri on aika joustavaa mallia.

Puskurin joustavuus tuli todistettua viime syksynä kun peruutin betoniporsaaseen. ;D Onneksi oli todellinen mateluvauhti, mitään jälkiä ei tumpsahduksesta muistoksi jäänyt. Saattoi olla myös osin vetokoukun ansiota.

Joker-1979

Lainaus käyttäjältä: Oxalainen - syyskuu 24, 2013, 09:43:12

Täällä Vaasan sunnalla "osataan" myös ajaa noissa liikenneympyröissä. Täällä ruvetaan sitten vilkuttelemaan valoillakin jos jonkun kiireisemmän eteen ajautuu ympyrässä kun tulevat siihen kaasu pohjassa... Ho-hoijaa.. Monta läheltäpititilannetta olen nähnyt kun tekevät tuota uutta ohitusmotaria Vaasasta pohjoiseen, Prisman kohdalla olevassa tilapäisympyrässä. Onhan siinä kaikki tarvittavat liikennemerkit esillä, mutta ei mitenkään vaikutusta..  >:(

Sitten löytyy myös ne jotka hidastavat oikeaoppisesti, mutta jäävät sitten ympyrään tukkeeksi kun eivät tiedä miten ympyrässä ajetaan  ???

Onko se niin vaikeata..?  ::)
Renault Kadjar 1.5 dCi Bose -16 + Citroen Jumpy III 2.0 BlueHDi 120 -17

barfly

Lainaus käyttäjältä: Seevitska - syyskuu 26, 2013, 11:35:25
Lainaus käyttäjältä: hyper - syyskuu 26, 2013, 10:43:19

Vetokoukku on hyvä peruutustutka. :-)

Puskurin joustavuus tuli todistettua viime syksynä kun peruutin betoniporsaaseen. ;D Onneksi oli todellinen mateluvauhti, mitään jälkiä ei tumpsahduksesta muistoksi jäänyt. Saattoi olla myös osin vetokoukun ansiota.

Seevitska

Lidlin parkkipaikalle törräsi vanhempi rouva 80-luvun Corsalla, eiköhän rysäyttänyt parkkiruutujen välissä olleen valotolpan yhteydessä olevaan roskikseen. ;D

Tuo oli vielä rento tapahtuma verrattuna seuraavaan:
Olin kääntymässä risteyksestä vasemmalle (ei nuolivaloa, väistämisvelvollisuus suoraan meneviä kohtaan) kun liikennevalo vaihtui punaiseksi. Vasemmalla odotti Toyota Corolla nuolivalonsa vaihtumista vihreäksi. Takaani lähestyi enduro-mopo huimaa vauhtia, kaksi jonnea kyydissä. Eipä mitään, näin taustapeilistä ettei mopokuskilla ollut aikomustakaan pysähtyä punaisiin valoihin vaan ohitti citikkani oikealta puolelta! Juuri samaan aikaan Toyota oli kääntymässä samaan suuntaan (minusta katsoen suoraan, hänen näkökulmastaan vasemmalle). Ehdin painaa äänimerkkiä varoituksena, mutta taisi kuljettaja itsekin huomata nuo idiootit ajoissa.

Siis ei voi kuin ihmetellä, miten tuollaisille idiootti-pennuille myönnetään mopokortit? Ei alkeellisempiakaan sääntöjä osata! Ei voi kuin ihmetellä ja kauhulla odotella, milloin itse kolaroi tuollaisen moposankarin kanssa... ??? :-\

jtbo

Ongelmia aiheuttavien moponuorien suusta kuultua:
"se on jännää, kun poliiseja pääsee ajamaan karkuun"

Eli aivan tarkoituksella rikkovat sääntöjä, että poliisit lähtisivät ajamaan takaa.

Sitä voi miettiä mitä siellä vanhempien päissä on oikein liikkunut kun noille on pitänyt rajoja ja vastuullisuutta opettaa ja sitä voi pelätä mitä tulevaisuus tuo, kun noita on todella paljon nykyään.

Juu ja kyllä säännöt, erityisesti oikeudet tunnetaan hyvinkin tarkkaan ja niitä käytetään hyväksi aika paljon, kun vastuita pakoillaan.

Enemmän poikkeuksia ne jotka toimii fiksusti, tai siis niitä ei vaan näy, nuo häiriköt näkyvät paljon enemmän, eipä ne muuten häiriköitä olisikaan.

Ajokortissahan on se huono puoli, että riittää kun selviää siitä liikennetietoustestistä, sekä teorian että ajamisen osalta. Millään tavalla sitä henkistä puolta ei kartoiteta eikä käsitellä, hyvin paljonhan ihan autoilijoissa on sellaisia, jotka vaarantavat muita sillä omalla sekoilullaan, kun pää ei riitä siihen liikenteeseen, vaan hermostutaan mitättömyyksistä ja tehdään järjettömiä äkkiratkaisuja.
Ehkä nämä viimeiset ajokorttimuutokset voitaisiin kumota ja tehdä jonkinsortin psykologin arvio siitä korttia hakevasta, että tuleeko siitä mahdollisesti riski liikenteessä?

Oxalainen

Ajelin tuossa parisen päivää sitten jälleen kotiin päin, lyhyehkön pätkän tuttua 60km/h yhdystietä. Yhytin sen loppupuolella Nissanin, joka ajeli 10km/h alle rajoituksen ja yhdystien lopussa, T-risteys kantatielle missä siinä kohdassa 80km/h rajoitus, Nissan oli kääntymässä vasempaan kuten minäkin. Tuohon aikaan päivästä ko. kantatie on suht' vilkkaasti liikennöity ja tiesin kokemuksesta että siinä ei kaikille kuskeille satanenkaan riitä vauhdiksi. Nisukka kääntyi, arvelin että näin varovainen kuski tuskin saa koppiaan kiihtymään kahdeksaankymppiin kamalan ripeästi joten päätin suosiolla odottaa omaa vuoroani seuraavaan sopivaan rakoon ja jäin siis odottamaan Nissanin suoritusta n. 1-2 sekunniksi. Mutta sitten takaani Citsu (!) ottikin ja koukkasi oikealta ohitseni ja puski väkisin vasempaan, aikas tiukkaan väliin kantatielle. Siinä sitten molemmista suunnista kantatien liikenne saikin jarrutella.

Ei tässä mitään, olen vastaavia tempauksia nähnyt toki aiemminkin (joskus jopa vilkkaasti liikennöidyllä, ahtaanpuoleisella kadulla kaupungissa) mutta ekaa kertaa satuin olemaan jonon kärkipäässä. Käväisi myös mielessäni, mitenkähän värikkään näkemyksen koukkaaja olisi selvittänyt virkavallalle JOS olisinkin itse sillä sekunnin kymmennyksellä päättänyt myöskin lähteä kääntymään JA kolaroinut oikealla puolellani samaan suuntaan kääntyvään koheltajaan. JA olisivatkohan ne 80-100km/h kantatieläiset ehtineet jarruttaa JOS olisin kolaroinut risteysalueella koukkaajan kanssa (mikä oletettavasti hidastaisi vauhtiamme radikaalisti).

No, kiirus se olla pittää. Ja koska tapauksessa ei pelti kolissut, niin kaipa koukkaajan näkemys sitten on:"Ehtihän siihen väliin ihan hyvin!"?

EDIT: kirousvireitä.
Nyt ajossa -12 Nissan X-Trail dCi2.0 AT, vaimolla -16 Volvo V40 Cross Country D2 AT
https://oxalainen.wixsite.com/blogofoxalainen

Basbarduu

Eilen illalla joku Micra hidasti 80km/h alueella liikennettä -> 60km/h no sopivan peltoaukean kohdalla tempasin siitä sitten evolla ohi kun siinä oli erittäin turvallisesti näkyvyyttä todella pitkälle. No tämä koppimopon kuski päätti sitten ajaa takana pitkät päällä. Ai että otti päähän. Jos ei olisi ollut muuta liikennettä niin auto olisi pysähtynyt siihen ja olisin hieman keskustellut asiasta tämän liikennejarrun kanssa. Mutta enpä halunnut aiheuttaa muille tienkäyttäjille enempää harmia sen lisäksi että joutuivat matelemaan sen matolaatikon takana.

Edit: Pientä itsesensuuria.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

hyper

Sattuipa tuossa viikko sitten aika tiukka tilanne. Olin ajamassa töistä kotiin, 40kmh alueella kerrostalojen keskellä, enää muutama sata metriä matkaa kotiin, kun yhdestä risteyksestä putkahti kaksi riisipussia hieman vanhempien herrasmiesten ajamana. Toisella 80-luvun lopun Nissan Sunny ja toisella 2000-luvun vastine sellaiselle. Edellä ajanut hidasti korotetun suojatien kohdalla ja toinen, sillä Sunnyllä ajava, päätti ohittaa siinä, lisää hanaa vaan... Ilmeistä päätellen miehillä oli jonkinlainen kilpa-ajo menossa. Ei siinä mitään mutta meitä oli siinä sitten 3,5 autoa rinnakkain samassa kohtaa kadulla kun itse ajoin aika keskellä tietä ohittaakseni kaupan pihaan juuri kääntymässä olleen auton... Aika ahdasta oli.

Seevitska

"Ilahduttava" näky: Lancia hinasi perässään Hyundaita. Ei tule ihan joka päivä vastaan, varsinkaan tuossa järjestyksessä. ;D