C3 - viikon käytön jälkeiset kokemukset

Aloittaja Tommi, maaliskuu 09, 2006, 12:12:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tommi

Tässäpä kaikille C3:sta mieliville kadunmiehen huomioita viikon omistuksen jälkeen:

C3 1.4i SX Pack

OSTOTAPAHTUMA
Veho vastasi nettikyselyyn samana päivänä, sunnuntaina. Vaihtokista hyvitys oli huono, mutta parani myöhemmin viralliseen tarjoukseen.
Myyjä oli asiallinen ja tarjosi myös esittelyautoa kakkosvaihtoehdoksi. Samoin huoltosopimusta hintaan 22e/kk kaupattiin.
Auton väristä oli tulla ongelma kun olisimme halunneet valkoisen eikä niitä ole Vehon mukaan Suomeen myyty yhtään eikä mielellään edes myydä (valkoinen ei heidän mielestään ole sitten järkevä väri). Toki valkoisenkin olisimme saaneet XXXX toimitusajalla.

LUOVUTUS
Auton sai ennätysnopeasti, vain kuljetus maahantuojalta Tampereelle. Itseasiassa auton sai niin nopeaan, että emme ehtineet samassa tahdissa järjestämään pankista rahaa.
Miinusta siitä, että kun kävimme viemässä omat talvirenkaat allelaitettavaksi pari päivää ennen luovutusta, auto oli sen näköinen kuin sillä olisi ajettu aavikkoralli.
Miinusta myös siitä, että kun oli luovutuspäivä ja tulimme paikalle, autossa oli surutta käynyt ties mitä väkeä "koeistumassa". Autoa puhdistettiin vielä minuutti ennen luovutusta. Jälkeenpäin löysimme ison naarmun radion alta eikä mitään tietoa mistä se oli siihen tullut...
Kaupanpäälle saimme hurjan 10L tankkaussetelin.

Viimasuoja luvattiin ilmaiseksi luovutuksen yhteydessä, mutta saamatta jäi. Sitä ei ollut vieläkään tullut Vehoon (2006 malliin).

AJOSSA HUOMATTUA
Ei ongelmia ennen pimeää. Hämärällä huomasimme, että autossa ei palanut sisävalot. Vaikka luovutuksessa oli näytetty sitä sun tätä turhaa niin sisävaloista ei mainittu. Vilkaisu ohjekirjaan selvitti asiaa. Valokytkin pitää olla on-asennossa jos mielii valaistusta lämpönamiskoihin, radioon sun muihin.

Penkkiä oli tuskaista säätää. Vipu oli jossain nevadassa, mutta löytyi kuitenkin. Penkit itsessään eivät ole hyvät eikä huonot. Tumma verhous ei ollut mieleinen mutta minkäs teet jos se on ainut mitä maahantuoja tarjoaa.

Ratti on vinossa oikealle, ihan selvästi. Häiritsee kun sitikan väkäset osoittavat viistoon...

Takaovet tuntuvat ohuilta pellinpalasilta, ihan eri fiilis lämätä etuovi kiinni. Tästä miinusta. Ei vaan huomattu koeajoissa :(

Takapenkit kaadettiin kokeeksi. Takaisin ne eivät menneet ilman pähkäilyä, jäivät ensin "lonksumaan".

Kylmäkäynnistyksessä ei ongelmia, auto lähti kuin tykin suusta kahden päivän pakkasessa seisottamisen jälkeen. Ongelmia tuli senkin edestä kun pidimme autoa lämmityksessä -> auto jätti hetkeksi tien poskeen ja varoitusteksti "TEMP TOO HIGH, STOP!" Citroen tutkii vikaa ja sinne on kysely päällä tälläkin hetkellä. Harmittaa aivan älyttömästi.

Kaupunkiajossa C3 on mainio, maantie(moottoritie)ajossa aavistuksen meluisa, mutta ajotuntuma on ihan jees. Koko ajan ajettaessa on sellainen fiilis, että tämä ei lähde käsistä vaikka vetäisi tuohon ramppiin satasta. Auto ei kiihdy ihan tykkinä, mutta alta kerkeää pois ihan sujuvasti.

Ajotietokone on mukavaa tämän hintaluokan menopelissä. Lisäpisteitä myös ratin tuntumasta löytyvästä radion säätöviiksestä.

Keskuslukko sanoo kovaäänisesti "LOKS!" Aika käsittämätöntä 2000 luvulla noin kova ääni. Ei tämä siis vika ole. Muuten vaan ihmettelen. Pääasia että toimii :)

TIIVISTELMÄ
Olemme suht tyytyväisiä hankintaamme. Tuo moottorinlämmitysongelma ottaa pataan niin paljon, että mieli tekisi viedä C3 takaisin Vehoon. Sitten kun laskee nollasta sataan, mieli rahoittuu ja uskomme tähän olevan suht iisi korjaus. Toivottavasti pian.
Muutenhan auto on mainio menopeli, jolla vaimoke pääsee suhaamaan työmatkansa. Varustelu on ihan huippuluokkaa ja vetää suupielet hymyyn.

Palataan asiaan kun on enemmän kilometrejä taulussa.

Gangsterisitikka

Lainaa. Ongelmia tuli senkin edestä kun pidimme autoa lämmityksessä -> auto jätti hetkeksi tien poskeen ja varoitusteksti "TEMP TOO HIGH, STOP!" Citroen tutkii vikaa ja sinne on kysely päällä tälläkin hetkellä. Harmittaa aivan älyttömästi.

Oma Xsarani teki aikoinaan saman tempun: "STOP" ja jäähdytysnesteen varoitusvalo syttyivät vajaan kilometrin ajon jälkeen, mutta pysäytyksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen kaikki oli taas kunnossa.

Häikkä ei enää toistunut, mutta kun olen oppinut, ettei autoissa ole itsestään korjautuvia vikoja, kysyin asiasta huoltokorjaamoltani. Kaveri kysyi heti, olinko pitänyt autoa piuhan päässä yli kaksi tuntia? No, sillä kertaa lohkolämmitin oli ollut päällä peräti kolme tuntia, joten vastaus oli tietenkin myöntävä. Siinäpä se "vika" sitten olikin: lämpötila-anturi sekoaa noin pitkästä esilämmityksestä, ja haistelee sitten lämmöt päin honkia. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen se toimii taas normaalisti.

Kuinka kauan itse pidit CeeKolmostasi piuhassa? Veikkaanpa että pari tuntia ja rapiat päälle. Anturin voi toki vaihtaa, mutta minusta kyseessä ei ole niinkään vika, vaan ominaisuus. Kun asiasta on tietoinen, niin eipä se oikeastaan edellytä muita toimenpiteitä kuin kellon katselua esilämmityksen aikana.

Pate

Peugeot 306:ssa sama vaiva. Muistaakseni siellä on vaihdettu pienempitehoisia lohkolämmittimiä Defan/Calixin piikkiin. Nyttemmin siirrytty kokonaan lohkolämmittimistä öljypohjan säteilylämmittimiin niissä malleissa joissa ongelmia voi tulla...
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

Tommi

Lainaus käyttäjältä: Gangsterisitikka - maaliskuu 09, 2006, 15:09:07Kuinka kauan itse pidit CeeKolmostasi piuhassa? Veikkaanpa että pari tuntia ja rapiat päälle. Anturin voi toki vaihtaa, mutta minusta kyseessä ei ole niinkään vika, vaan ominaisuus. Kun asiasta on tietoinen, niin eipä se oikeastaan edellytä muita toimenpiteitä kuin kellon katselua esilämmityksen aikana.

Hei, kiitos... tää oli hyvä kommentti... Nyt kun oikein muistelen ja vaimokkeelta kyselin niin auto oli lämmityksessä 2h 15min.

Oli lämmityksessä pari kertaa aiemminkin eikä ongelmia ollut. Ekalla kertaa 1,5h (ei enempää ainakaan) ja tokalla kertaa tasan 2h (ajastettu).

Pitää tutkia tätäkin asiaa. Sait plussaa viestitasoon!  :)

Gangsterisitikka

Kiitos plussasta, vaikka oikeastaan se kuuluu Autohuolto Leino & Leinolle Riihimäellä - se on kaikenkaikkiaan harvinaisen laadukas korjaamo ja Citroen-merkkihuolto, jota voin vilpittömästi suositella kaikille sopivan matkan päässä asuville Citroenisteille.

Ettei tämä silti menisi pelkäksi ylistykseksi, niin annetaanpa sitten vähän miinuksiakin: kerroit että Citroenilla (Vehossa?) tutkitaan asiaa. Kun em. Leinolla osattiin tosiaan heti kysyä oleellinen - ja kertoa sitten mistä on kyse - niin eipä kuulosta hyvältä, jos itse pääkallonpaikalla ei olla ollenkaan hajulla tuosta anturiongelmasta. Tuolla taksipuolella olen parin C5:n kohdalla kuullut niitä vaihdetun kokonaan toisen valmistajan tekemiin antureihin, ja taustalla on aina ollut tuo lohkolämppärin ylikäyttö. Turhaa vaivannäköä minun mielestäni.

Kerrataanpa vielä se, että kaksi tuntia on Sitikoissa maksimi esilämmitysaika, jonka lämpötila-anturi sietää sekoamatta - eikä sen ylityksen jälkeenkään ole kyse siitä, että velli muka alkaisi kiehua yli. Minulle tuo selvisi ihan sattuman kautta: yleensä käytän lohkolämppäriä korkeintaan 1,5 tuntia, mutta tuossa ko. tapauksessa lähtö siirtyi parilla tunnilla, joten annoin piuhan olla kiinni - varsinkin kun pakkasta oli yli 30 astetta.

No, lentokoneiden laskutelineiden virheilmoituksissakin on 99-prosenttisesti kyse varoitusvalojen anturivioista, mutta ei sen tietäminen silti lämmitä niitä ilmassaolevia pilotteja, joille varoitusvalo palaa. Entäs jos kohdalle on sittenkin osunut se yhden prosentin tapaus? Kyllä minuakin kylmäsi koko matkan sen uudelleenkäynnistyksen jälkeen, vaikka Xsara pelasikin hienosti, eivätkä varoitusvalot enää syttyneet.

Valmistajalle ja myyjille tuo(kin) anturi on tietysti kustannuskysymys, joten alihankkijaa ja mallia tuskin kovin äkkiä vaihdetaan muutaman kylmän Pohjolan asukin ongelmien takia, mutta jos joku Vehossa sattuu lukemaan tämän, niin mitenkähän olisi, jos päivittäisitte Citikoiden suomalaiset ohjekirjat tältä osin? Meinaan, se olisi se pienimmän (ja halvimman) riesan tie.

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Gangsterisitikka - maaliskuu 09, 2006, 22:00:52
Tuolla taksipuolella olen parin C5:n kohdalla kuullut niitä vaihdetun kokonaan toisen valmistajan tekemiin antureihin, ja taustalla on aina ollut tuo lohkolämppärin ylikäyttö. Turhaa vaivannäköä minun mielestäni.

Siis ymmärsinkö oikein, että myös C5:ssa tämä sama ilmiö, että yli 2 tuntia piuhassa aiheuttaa ongelmia?? Mulla on ollut Cfemma pariinkin otteeseen yli 2 tuntia piuhan päässä, eikä ainakaan vielä ole tullut mitään ongelmia. Oliskohan syytä jatkossa rajata lämppärin käyttö max. kahteen tuntiin...

Gangsterisitikka

Kuulemissani tapauksissa oli tosiaan kyse CeeFemmoista, mutta koko homman pointti on siinä, ettei sitä varsinaista ongelmaa ole oikeasti olemassa: eivät ne syylarinesteet todellakaan kiehu, vaikka varoitusvalot niin ilmoittavatkin - vrt. esittämääni laskutelineongelmaan.

Jos oma CeeFemmasi ei ole tehnyt vikailmoituksia, niin voit olla ihan tyytyväisiellä mielellä, mutta enpä minä toisaalta ymmärrä, miksi lohkolämppäriä pitäisi käyttää edes sitä max. kahta tuntia - Xsaralleni riittää kovemmillakin pakkasilla puolikin tuntia siihen, ettei edes hehkutusvalo syty.

No, tuo edellämainittu saattaa vaikuttaa vähän tylyltä, mutta itse asiassa yritän vain kertoa sen vanhan amerikkalaisen perusviisauden: "Why fix it, if it ain´t broke?"

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Gangsterisitikka - maaliskuu 10, 2006, 00:34:35
Jos oma CeeFemmasi ei ole tehnyt vikailmoituksia, niin voit olla ihan tyytyväisiellä mielellä, mutta enpä minä toisaalta ymmärrä, miksi lohkolämppäriä pitäisi käyttää edes sitä max. kahta tuntia - Xsaralleni riittää kovemmillakin pakkasilla puolikin tuntia siihen, ettei edes hehkutusvalo syty.

Ihan samaa mieltä olen tuosta, että lohkolämppärillä on turha paahtaa yli kahta tuntia. Mulla vaan on tolpassa sellainen ajastussyteemi, että se antaa virtaa väkisin n. 2,5 tuntia yhtäsoittoa. Täytyy kysellä, josko tuon saisi muutettua.

Gansterisitikka kirjoittaa kyllä asiaa siinä(kin) mielessä, että turha lähteä tekemään suuria korjaustoimenpiteitä asian suhteen, jos ongelman voi välttää yksinkertaisesti käyttämällä lohkolämmitintä alle 2 tuntia kerrallaan.

Kane80

Tohon C5:een kommentti, itse tilasin omaani lohkolämppärin taannoin ja siihen kyllä asennettiin se öljypohjan säteilylämmitin ilman sen kummempia mainintoja asiasta.
Joten kannattaa tsekata onko tosiaan lohko tai säteily, itselle selvisi vasta piuhaa seuratessa minne se menee, ja säteilyähän kannattaa pitää pidempään jotta edes jotain lämpenee.

kaselin

Ei tunnin takia kannata tolppaan laittaa se on sama kun kylmästä käymään ainakin 20asteen pakkasella. :) :) :) ???
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

KareJG

Jostain muistan lukeneeni suositukset, että perinteinen lohkis 2 tuntia piuhassa ja säteilylämppäri 3 tuntia.
Mitsubishi Outlander PHEV vm 2013, C5 Tourer vm 2009

kossu

Ei tuolla lämmitys ajalla ole ainakaan minun kohdalla ollut mitään mitään haittaa vaikka välillä on todella kauan piuhassa kiinni.Työpaikalla kun on tolpassa virta koko ajan ja piuhan laitan kiinni töihin tullessa ja lähtiessä irti,eli lämmitystä tulee silloin yli 8h putkeen (laiskana ei viitsi kesken työpäivän käydä parkkipaikalla piuhaa virittämässä).Kulkupeleinä C5 ja BX eikä kummassakaan mitään vaivaa.

Ceeviitonen

Sopiva moottorinlämmityksen käyttöaika:

Ulkoilma C                    Lohkolämmitin              Säteilylämmitin
+5..-5                             0,5 tuntia                     1 tunti
-5..-10                              1 tunti                       2 tuntia
-10..-20                             2 tuntia                     3 tuntia

Eli säteilylämmittimellä tupla-aika lohkolämppäriin verrattuna.
Lähde: Sähköviesti-lehti
Autoilua sitikoilla vuodesta 1988 (BX, CX, Xantia, C5, C3). Vuodesta 2010 pelkästään fillarointia.

kaselin

Kukas noi on laskenut ? Mikä on loppulämpötila ? Lohkis on niin heikkotehoinen ettei se lämpötila ei nouse enää 2tunnin jälkeen yhtään ainakaan -20 pakkasella pitää vaan mootorin lämpösenä. :) :)

Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Oldis

No niin, kohta kolme vuotta ollut C3, kivasti on pelittänyt. ei ongelmia käyntiin lähdön kanssa vaikka onkin joskus ollut lämmityksessä luokaa vuorokausi yhteen putkeen. Tiedä sitten onko merkitystä, että miun C3  on 1,6 koneella.

Voimalaituri

Mulla on Xsara ollut autotallissa tuntitolkulla "narun päässä" sulamassa/kuivumassa, eikä puhettakaan mistään virheilmoituksista. Ja kyseessä oli lämmitetty autotalli. Saman tempun olen tehyt sisarautolle Peugeot 206, eikä ongelmia. Taloyhtiön lämppäripistoke menee päälle klo 06:00, joten se on minulla useinkin 2+ tuntia (Ensin Xsara, sitten -06 C5) eikä mitään virheitä kummassakaan.

C4 Lady

Keskuslukko sanoo kovaäänisesti "LOKS!" Aika käsittämätöntä 2000 luvulla noin kova ääni.

Edellisessä autossani eli 206:ssa keskuslukko piti myös kovan äänen, ja se oli mielestäni ihan hyvä juttu. Tiesi ainakin, että ovet meni lukkoon ihan varmasti, kun autosta lähtiessään ne kaukosäädöllä lukitsi.
Monesti mietin että hitto, muistinko laittaa ovet lukkoon -> kuulinko äänen -> kyllä, siis ei hätää.

Ceenelkussa kuuluu nyt vain se pienen pieni ääni; tokihan se antaa "modernimman" vaikutelman.

erkki ukki

Meillä käytössä C3 XTR 1,6 koneella vm -06, ajettu vähän yli 12000 km
eikä ole ollut mitään valittamista auton toiminnassa, joten tämän hetkisen
kokemuksen mukaan voin suositella autoa jos koko on sopiva omaan käyttöön.

Erkki ukki :)

C3xtr

Myös minulla C3 XTR 1,6. Tällä hetkellä mittarissa 20tkm ja risat, huoleton ja mukava auto on ollut. Koko riittää omaan käyttööni mainiosti, edessä on tälläiselle pidemmälle kaverillekin todella hyvät tilat. Toki takatilat ovat aikuiselle vähän ahtaat, mutta onhan auto kuitenkin ns.pikkuauto.
Tykästyin aikoinaan juuri XTR:n ulkonäköön, mootorikokokin on sopiva. Riittävän tehokas mulle.

Vuosi on kohta XTR:n kanssa hienosti taivallettu :)