C4 Picasso sähköinen käsijarru

Aloittaja Jone2, maaliskuu 01, 2025, 22:29:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jone2

2008-mallisessa C4 Picassossa jumittelee kuskin puolen takajarru. Olen vaihtanut uuden jarrusatulan ja käsijarruvaijerin takaosan kuskin puolelle, mutta vaiva ei vaan helpota. Tässä on se systeemi, missä käsijarrun moottori on kuskin penkin alla, josta "päävaijeri" menee taka-akselin taakse ja siihen kiinnittyy eri puolille menevät takavaijerit. Kun Leksalla valitsee vaijerinvaihtotilan, vaijerit vapautuvat normaalin tuntuisesti ja molemmin puolin kässäri vapautuu täysin. Mutta sitten kun tekee kalibroinnin, kuskin puolen takavaijeri ei palauta täysin ja jarru jää laahaamaan. Vaijeri irrallaan käsijarrumekanismi palautuu myös täysin irti. Alkaa loppua ideat, mikä tässä oikein mättää, onkohan itse moottoripaketissa jotain häikkää, vai ehkä tarvikevaijeri väärän mittainen? Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Samo

Vuosi-kaksi sitten tein C4GP:n jarrurempan ja muistikuva sanoo, että testerillä vapauttaessa vivut liikkuivat pari-kolme senttiä pidemmälle ulos ja kalibroinnin kaiketi kuuluukin ottaa ns. "löysät pois". Ei kuitenkaan jäänyt laahaamaan vaikka siltä vaikutti vaijeria katsellessa. Olin juuri vaihtanut levyt, palat satulat ja vaijerit ja ihmettelin hyvän tovin. Tuo oli muutenkin tosi nirso kalibroinnin läpimenon suhteen.

Varmaan katselisin sitä toisen puolen vaijeria seuraavaksi. Jos se on tarpeeksi ruosteessa sisältä niin voisi jäädä vetämään.
DS3, C-Crosser, P407 SW

yason

Lainaus käyttäjältä: Jone2 - maaliskuu 01, 2025, 22:29:41
2008-mallisessa C4 Picassossa jumittelee kuskin puolen takajarru. Olen vaihtanut uuden jarrusatulan ja käsijarruvaijerin takaosan kuskin puolelle, mutta vaiva ei vaan helpota.

Meidän picassossa piti vaihtaa noiden lisäksi myös se päävaijeri sinne eteen. Oli aika jumahtanut ja hapertuneena halkeillut kuoren pää esti itse vaijeria vapautumasta kokonaan. Uusin kyllä oikean puoleisen takavaijerinkin, kun ei maksanut paljoa, mutta sitä ei periaatteessa olisi tarvinnut.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

Jone2

Miten päävaijeri irtoaa moottorista? En eilen moottoria silmäillessä nähnyt mekanismia kunnolla.

yason

Joku ihan normaalin vaijerinpään tapainen klunssi siellä oli, muistaakseni piti jokin kierteellä oleva holkki avata ensin.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

Samo

Se vaijerin kuoren pää irtoaa kiertämällä, mutta oli ainakin itsellä aivan älyttömän piukassa. Kannattaa irroittaa vaijeri alapuolelta ensin niin saa moottoripaketin paremmin esille.
Ei nyt muistu pitikö ulkopuolelta irroittaa jotain muuta, että sen sai sisälle..
DS3, C-Crosser, P407 SW

Jone2

Vaikuttaa siltä, että oikeanpuoleisen vaijerin vaihto auttoi tähän vaivaan. Sen kuori olikin murtunut jo aika pahasti, näki vasta irrotettuna. Seurailen tilannetta!