Moottorin, polttoaineen sekä muut lisäaineet.

Aloittaja OudiiG, tammikuu 02, 2024, 07:38:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OudiiG

En löytänyt foorumilta mitään lankaa missä puhuttaisiin erillisistä lisäaineista. Näitähän löytyy esim. moottoreille, polttoaineille ja jäähdytinnesteelle.

Itse olen nyt käyttänyt omassa kakslitrasessa dieselissä 10 tkm välein polttoaine lisäainetta. Pitäisi puhdistaa suuttimet ja dpf puhdistusta. Huomasin että auton omassa kulutus laskurissa tippui n. 0.4l/100km. STP ja Motulin lisäaineita ollut.

Onko kellään omia kokemuksia näistä lisäaineista?
Volvo XC60 D4 Summum Business 2012
Ex. Citroen C5 2.0 BlueHDI 150 Exclusive Tourer 2016
Ex. Volkswagen Polo 1.0 Trendline 2015

yason

En ole säännöllisesti käyttänyt. Ongelma noissa on tulosten varmistaminen.

Jos moottorissa on ongelmia, eivät ne sieltä poistu lisäaineilla. Ja jos moottori toimii hyvin, noiden litkujen kaataminen varmuuden vuoksi on vähän niin ja näin, kun ei siinä sitten välttämättä huomaa, oliko niistä apua. Huonosti käyvään moottoriin noista ehkä saa jotain lisäaikaa, kunnes korjausta ei voi enää siirtää.

Polttoaineen kulutus on ehkä ainoa, jota pystyy seuraamaan, mutta sitä pitäisi pystyä mittaamaan riittävän kontrolloidusti ja pitkältä ajalta siten, että mahdollinen hyöty näkyisi keskikulutuksessa oikeasti. Jopa tuhansien kilometrien matkalla kulutus vaihtelee ainakin itselläni riippuen siitä, miten matka-ajo ja kaupunkiajo painottuvat, ja olisi vaikea sanoa, että auttoiko lisäaine vai satuinko vaan ajamaan enemmän maantietä.

Tästä huolimatta olen tuupannut RVS:t yhteen sitikan bensakoneeseen, sitikan vaihteistoon ja dieselin polttoainejärjestelmän ja suuttimien puhdistusainetta pariin otteeseen kokeilun vuoksi ja ennakoivasti (eli ei akuutteja oireita). Turbon puhdistusaine hävitti hdi-koneen turbon siipien ohjauksen takeltelut vuodeksi. Moottoripyörään tuuppasin joskus kaasuttimien puhdistusainetta, mutta eipä se paljon missään tuntunut, kun pyörä toimi hyvin, vaikka edellisestä kaasarirempata olikin vuosia aikaa...
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

HiTec

Joskus aikanaan kesähessuna eräässä firmassa, joka myi erilaisia voiteluaineita ja öljyjen lisäaineita, joten pitihän tuota grafiittia (?) sitten kokeilla omassakin tuolloisessa bensa-autossani. Mitään eroa en käytännössä missään huomannut, kaikki toimi ihan kuten ennenkin, joten tuohon kokeiluun ne sitten on jääneet, ihan kaikki. Yhdessäkään autossani taikka prätkässäni en tuon jälkeen ole itse lisäaineistanut mitään litkuja, en polttoaineita, öljyjä taikka syylarinesteitäkään. Suhtaudunkin noihin lähinnä turhana rahanmenona tai jos on peli tarkoitus laittaa "kiertoon" eikä enää itse viitsi/jaksa/huvita sille mitään tehdä, niin ehkä siinä tapauksessa voisi ostaa mahd. korjaukselle "lisäaikaa" jotta pääsee pelistä mukisemati eroon.
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

chewitsi

Bensan putsi voi auttaa suuttimien toiminnassa, tulee antipöllöä harvemmin ja kulutus voi laskea, ihan Motonetin omalla perusaineella.
Olen käyttänyt myös öljynvaihdossa putsausainetta aina joskus ja varsinkin pitkään samoilla öljyillä ajettuihin - tää tuntuis vähentävän öljyn- ja bensankulutusta. Jotkut varoittavat että voi pistää vanhat mönjät liikkeelle ja aiheuttaa yllätys tukoksia...?

HiTec

Lainaus käyttäjältä: chewitsi - tammikuu 02, 2024, 19:05:07
Olen käyttänyt myös öljynvaihdossa putsausainetta aina joskus ja varsinkin pitkään samoilla öljyillä ajettuihin - tää tuntuis vähentävän öljyn- ja bensankulutusta.

Vaihtoehto II on käyttää jotain hiukka pesevämpää moottoriöljyä, itse olen suosinut tässä tarkoituksessa Delvac MX. Tuolla kun on ajanut yhden vaihtovälin, niin perään voikin sitten laittaa ns tavaliset ölperit ja homma pelaa - ellei sitten halua MX:llä jatkaa, joka tuntuu olevan eritoten prätkissä varsin yleistä ;D
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Teuski

Jo vuosia on ollut tapana vaihtaa öljyt ainakin silloin tällöin ottamalla ensin litran verran pois ja lisäämällä sen tilalle polttoöljyä. Sitten auto käyntiin pariksikymmeneksi minuutiksi, hetken seisotus ja öljyt kuumana ulos.

-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

OudiiG

Hirveesti itse kuullut hyvää noista RVS tuotteista, etenkin vaiheiston- ja moottorinöljyn lisäaineesta. Vaihteisto kuulema tuntuu käsittelyn jälkeen erittäin hyvältä.

Tiedä sitten millaisia ovat ellei pistä kokeiluun itse. Harvinaisen kallista tavaraa ostaa.
Volvo XC60 D4 Summum Business 2012
Ex. Citroen C5 2.0 BlueHDI 150 Exclusive Tourer 2016
Ex. Volkswagen Polo 1.0 Trendline 2015

mustis

Lainaus käyttäjältä: Teuski - tammikuu 03, 2024, 06:27:03
Jo vuosia on ollut tapana vaihtaa öljyt ainakin silloin tällöin ottamalla ensin litran verran pois ja lisäämällä sen tilalle polttoöljyä. Sitten auto käyntiin pariksikymmeneksi minuutiksi, hetken seisotus ja öljyt kuumana ulos.

Sama.
Mutta kannattaa käyttää dieseliä ettei tule veroseuraamuksia.  :) :) :)

Jasu

RVS:ää tuli laitettua -76 Rangen voimansiirtoon, ja kyllä siitä ainakin vihellys vaimeni hieman. Etenkin kolmosvaihteen osalta, käsittelyn jälkeen sitä vaihdetta viitsi jopa käyttääkin...

Lyijynkorviketta on tullut käytettyä Lantikanpätkän bensan seassa. Valurautakone, jossa venttiilien seetit koneistettu suoraan kanteen, venat uppoaa ilman lyijyä tai korviketta yllättävänkin nopeaan. En olisi uskonut, ensialkuun tuli ajettua tyytyväisenä, vaan kun käyntiinlähtö heikkeni oleellisesti, ja tarkistettaessa useampi venttiili kantoi ja muissa oli välykset kovin vähissä, niin kokeeksi lähdin käyttämään lisäainetta. Muutaman sadan kilometrin ajolla tosiaan välykset katosi, lisäaineen kanssa ei vielä parin tuhannen kilometrin aikana havaittavaa muutosta... Vaan harvassa nykyään on enää valurautakannet ilman erillisiä seetirenkaita, mutta tämmönen 60 vuotias on vähän eri juttu...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Teuski

Lainaus käyttäjältä: mustis - tammikuu 05, 2024, 15:57:55
Lainaus käyttäjältä: Teuski - tammikuu 03, 2024, 06:27:03
Sama.
Mutta kannattaa käyttää dieseliä ettei tule veroseuraamuksia.  :) :) :)
Itse asiassa viimeksi(kin) tuli käytettyä dieseliä, sitä kun oli just saatavilla.  :)
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Aakku

C4 dieselin suutin ilmeisesti alkoi nakuttamaan tietyillä kierroksilla. Aikani kuunneltuani aloin tankkaamaan MY dieseliä. Jo ekan tankillisen jälkeen nakutus loppui. Arvoitukseski jäi nakutuksen syy ja auttoiko MY diesel.
Citroën 2CV AZ Berline -56

sittismies

Lainaus käyttäjältä: OudiiG - tammikuu 05, 2024, 15:46:45
Hirveesti itse kuullut hyvää noista RVS tuotteista, etenkin vaiheiston- ja moottorinöljyn lisäaineesta. Vaihteisto kuulema tuntuu käsittelyn jälkeen erittäin hyvältä.

Tiedä sitten millaisia ovat ellei pistä kokeiluun itse. Harvinaisen kallista tavaraa ostaa.

Korjatataan vähän RVS ei ole öljyn lisäaine. Öljy toimii vain "kuljettimena" Hinta tasoittuu verokkina muihin, 100 tuhannen kestolla.
C5 BREAK 2,0 AT -07, ID 1959,   Peugeot 407 SW -09 Ja Peugeot 208 -16.

Jalamari 53

Laitoin juuri RVS lisäainetta Grandland Hydrid moottoriin kun se käy satunnaisesti, ei välttämättä joka kaupunkireissulla ollenkaan. Autolla ajettu 33 tuh km niin ajattelin että RVS auttaisi jakoketjun, laakereiden jne kestoon ja suojaisi moottorin sisäiseltä ruostumiselta joka on vaivannut joitakin hydrid autojen moottoria. Moottorihan on tuossa Puretech 200 hv versio.

Jotenkin ensivaikutuksena tuntuu että kone käy pehmeämmin, suoraa vertailukohtaa ei kuitenkaan minulla ole.
Olen ajanut nyt vuoden ko. autolla ja suurinpiirtein puolet ajosta ollut sähköllä. Bensan kulutus ka. 3.2 l/100km koko minulla olo ajan eli 10 tuh km matkalla.

Autolla ajettu myös pitempiä matkoja jolloin suurin osa ajosta bensalla. Turun reissu viime kesänä kahdesti n. 2x1000 km
vei 5.6 l/100km.
GS Pallas 79 ....22 sitikkaa.....C5X Hydrid Shine Pack Launch Edition vm 23, Citroen C3 Joy vm 23

Megaman

407:an EW12 moottorissa VVT-pyörä piti hakkaavaa nakutusta. Kaadoin koneeseen Liqui Moly Ceratec lisäaineen ja nakutus muuttui siedettäväksi raksutukseksi. Muutos tuli samantien.
Kysyin myös RVS:ältä, toimisiko heidän aine samaan ongelmaan, heidän aine ei toimi heti vaan vaatii ajoa ja on puolet kalliimpaa ja vaatii tuplakäsittelyn parhaan tuloksen saamiseksi.

https://www.liqui-moly.com/fi/fi/cera-tec-p000017.html#3721
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...