C2 - totaalinen konerikko

Aloittaja willie, elokuu 29, 2007, 20:28:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

willie

Moottorin rikkoutumisesta voi lukea koko pitkän ja surullisen tarinan täältä:  http://photos.wippiespace.com/citroen/

Tavarantarkastuspöytäkirja
Fram asiantuntijalausunto koskien öljynsuodatinta
kuvat öljynsuodattimesta ja moottorista

Kommentoida saa ja lähettää sähköpostia, painike sisustolla.

Mitä seuraavaksi, mietin VTT:lle tutkimuksiin lähettämistä..

Patonkikuski

Otan osaa, mutta ymmärrän myös autobonia, en minäkään korvaisi latin latia jos maahantuomassani laitteessa käytettäisiin tarvike suotimia ja sen johdosta auto hajoaisi.

PicassoHDI

Joo ja kun öljynpaine valo palaa niin silloin pitäs äkkiä sammuttaa kone ja viedä korjaamolle... Ja hinausauton kuljettaja ei olisi missään tapauksessa saanut mennä auto enää käynnistämään, eikä vaihde päällä hinaamaan. Alkup. suodatin / tarvikesuodattimen hintaero on aika pieni, joten se on väärä paikka säästää noinkin tärkeässä osassa.

ealab

Lainaus käyttäjältä: Patonkikuski - elokuu 30, 2007, 12:22:30
Otan osaa, mutta ymmärrän myös autobonia, en minäkään korvaisi latin latia jos maahantuomassani laitteessa käytettäisiin tarvike suotimia ja sen johdosta auto hajoaisi.
Tässä vastuuta on paljon kuljettajalla, koska on ajanut merkkivalon palaessa. Ei pala itsekseen. Tähän on sama varovaisuusperuste kuin aseessakin. Että se ei ole "lataamaton". Fram on tai pitäisi olla laatusuodin.

rado

Kyllä autossa on mätää jos tolleen "poikii"
Kun autoliike luovuttaa auton olisi ensimmäinen tehtävä kertoa asiakkaalle että jos öljynpaineenmerkkivalo syttyy on ajo lopetettava välittömästi ja kone sammutettava,,
Tätä "palvelua" kun ei autoliikkeistä nykyäänkään saa..

C5 Shadow

LainaaKun autoliike luovuttaa auton olisi ensimmäinen tehtävä kertoa asiakkaalle että jos öljynpaineenmerkkivalo syttyy on ajo lopetettava välittömästi ja kone sammutettava,,
On luonnollisesti niin paljon asioita joita ei vain kerkeä/ehdi/jaksa/pysty/asiakas ei kuule jne jne jne. myyjä kertomaan.
ONHAN siinä mukana se käyttöohjekirjanen josta jokainen voi lukea k ä y t t ö o h j e e t jos vain jaksaa.
Autoliikettä on aivan turhaa alkaa kritisoimaan.

Onhan tämä ikävä "pattitilanne" kaikki on oikeassa ja väärässä. Auton omistaja kärsinyt todella.
Mielestäni ainoa jota voidaan "syyttää" on Framm. Huomioidaan että eikös tuo heidän asiantuntijalausunto
ole heidän oma tekeleensä, eli ei puolueeton. Kuluttaja-asiamiehelle on siis jonoa, mutta sieltä kautta voisi yrittää Framm:ia lähestyä.

japa

Turha kai tuosta on kuskia syyllistää. Eikös vahinko ole jo tapahtunut, kun valo on syttynyt? Vaatii muutenkin aika rautaisia hermoja sammuttaa auto keskelle risteystä ja käydä tarkistamassa öljyt. PITÄISI tietenkin, mutta usein nuo valot syttyvät turhaankin, joten kyllä moni muukin olisi ensin ajanut sivuun.

Ikävä tilanne ko. henkilölle vielä kun ei syyllistäkään osaa varmasti sanoa (asennus vai valmistusvirhe).
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

willie

Käsittääkseni nykypäivänä auton takuu ei katkea vaikka auton huollattaa muualla kuin merkkihuollossa (tässä tapauksessa Veholla).
Toisaalta maahantuojan antama takuu (2v) oli jo päättynyt vaurion sattuessa.

Olin ostanut auton yksityishenkilöltä, en autoliikkeestä. On turha spekuloida näin jälkikäteen mitä olisi pitänyt tehdä kun valo syttyy, eiköhän siitä oppirahat ole maksettu, en edes viitsi kertoa uuden moottorin hintaa jne.

Lähinnä minua kiinnostaa ehdotukset mitä seuraavaksi voisi tehdä. Yksi vaihtoehto on testata tuota öljynsuodatinta jossain laboratoriossa, lähinnä tuo VTT tulee mieleen. Fram on tosiaan itse antanut omasta tuotteestaan "asiantuntijalausunnon", puolueeton se ei siis ole.

Mikäli joku tuntee moottoritekniikkaa, (tavarantarkastuskertomuksessa on kuvaus mikä moottorissa on mennyt rikki) olisin kiinnostunut tietämään mikä muu kuin öljynsuodatin voisi olla vaurion aiheuttaja ??? :?

C5 Shadow

LainaaTurha kai tuosta on kuskia syyllistää
Sitä en tarkoittanutkaan (jos tarkoit edes minua). Tarkoitin vain että jos alkaa syyttämään autoliikettä niin voi alkaa itse katsomaan peiliin.
Tässä ei taida edes syyllistä olla, mutta voisi yrittää alkaa sovittelemaan kaikkien kanssa.
25% jokaiselle laskusta eli Framm 25% + Auto-Bonn 25% + VM 25% + omistaja 25% =100 %
Jotain tämmöistä.

SaPeKa

Pikaisesti luettuani linkin sepustusta, on meikäläisen mielipide ettei tuollainen vika taida johtua öljynsuodattimesta tai ainakaan sen liiasta läpivirtaavuudesta. Koneessa ei taida olla niin paljoa epäpuhtauksia, jotka voisivat aiheuttaa liukulaakerin kiinnileikkautumisen vaikka siellä ei olisi suodatinta ollenkaan? ennenaikaista kulumista kyllä.  Enemmänkin tuollainen laakerin voitelun pettäminen ja sitä kautta hirttäminen voisi johtua puutteellisesta öljynsaannista. Eli itse tutkituttaisin vielä tarkemmin moottorin öljynkiertoa, löytyykö ongelmia pumpusta, kanavista tms.

IMHO

japa

Lainaus käyttäjältä: C5 Shadow - elokuu 30, 2007, 16:22:41
LainaaTurha kai tuosta on kuskia syyllistää
Sitä en tarkoittanutkaan (jos tarkoit edes minua). Tarkoitin vain että jos alkaa syyttämään autoliikettä niin voi alkaa itse katsomaan peiliin.
Tässä ei taida edes syyllistä olla, mutta voisi yrittää alkaa sovittelemaan kaikkien kanssa.
25% jokaiselle laskusta eli Framm 25% + Auto-Bonn 25% + VM 25% + omistaja 25% =100 %
Jotain tämmöistä.

En todellakaan tarkoittanut, vaan aiempia kirjoittajia.

Lainaus käyttäjältä: willie - elokuu 30, 2007, 16:19:54
Lähinnä minua kiinnostaa ehdotukset mitä seuraavaksi voisi tehdä. Yksi vaihtoehto on testata tuota öljynsuodatinta jossain laboratoriossa, lähinnä tuo VTT tulee mieleen. Fram on tosiaan itse antanut omasta tuotteestaan "asiantuntijalausunnon", puolueeton se ei siis ole.

Joko asianajaja on hommattu? Kannattaa keskustella sellaisten ihmisten kanssa, jotka ymmärtävät asian ja jatkotoimenpiteiden riskit ja mahdollisuudet. Kustannuksiahan tuosta on varmasti tullut, mutta varmaan liikutaan vielä nelinumeroisissa summissa. Ne ovat kuitenkin vielä pieniä rahoja ja kannattaa miettiä paljonko on valmis uhraamaan aikaa ja rahaa todistaakseen oman oikeassaolonsa. Itellä kokemusta asuntokaupan riidasta (ns. piilevä kosteusvaurio) joka saatiin onneksi sovittua asianajajien avulla ennen oikeuteen menoa. Oppirahaa maksettiin, mutta jotain saatiinkiin. Riidellä saa joka asiasta jos haluaa, mutta aikaa kuluu ja yöunet menee kun yrittää kaiken selvittää. Ehdotus: jätä sovintotarjous korjaamolle ja filtterivalmistajalle. Jos ne vaikka tonnin maksais molemmat, niin kaikki olisi kotiinpäin!
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Xari

Mitä uudempi auto sitä enemmän kannattaa uskoa tuota varoitusvaloa,vanhoissa pommeissa tuota käytettiin joskus lisäysvalona,pari litraa lisää kun valo syttyi.

Mitähän tuolle autolle on tapahtunut edellisen omistajan aikana,ettei vaan olisi laitettu "vahinkoa kiertoon" ???

Pieni suodattimen ohikierto nyt ei pitäisi konetta rikkoa,olihan noita ennen moottoreita jossa ei ollut ollenkaan öljynsuodattimia,esim Wikström venemoottori,kaikkien vikapesien äiti.tosin laakerimitoituksetkin siinä oli vähän toiset.

niko

Mistään en mitään ymmärrä, mutta...
Lainaus käyttäjältä: SaPeKa - elokuu 30, 2007, 16:34:36
Enemmänkin tuollainen laakerin voitelun pettäminen ja sitä kautta hirttäminen voisi johtua puutteellisesta öljynsaannista. Eli itse tutkituttaisin vielä tarkemmin moottorin öljynkiertoa, löytyykö ongelmia pumpusta, kanavista tms.
...olen samaa mieltä. Ja eikös tuo öljynpaineen valon palaminenkin tähän viittaa?

Tai sitten öljyssä on ollut jotain pahasti vialla.

Patonkikuski

Lainaus käyttäjältä: japa - elokuu 30, 2007, 16:14:16
Vaatii muutenkin aika rautaisia hermoja sammuttaa auto keskelle risteystä ja käydä tarkistamassa öljyt. PITÄISI tietenkin, mutta usein nuo valot syttyvät turhaankin, joten kyllä moni muukin olisi ensin ajanut sivuun.

no mulla tuo xsara huohotti viime talvena öljyt pihalle, kaarsin risteyksessä ni piiip ja valo sytty, heti virrat pois. kytkin pohjaan ja rullasin dösäpysäkille.
Kaupasta lisää öljyä ja matka jatku.

Lainaus käyttäjältä: willie - elokuu 30, 2007, 16:19:54
Käsittääkseni nykypäivänä auton takuu ei katkea vaikka auton huollattaa muualla kuin merkkihuollossa (tässä tapauksessa Veholla).
Toisaalta maahantuojan antama takuu (2v) oli jo päättynyt vaurion sattuessa.

Juu näinhän se on mutta käsittääkseni on kuitenkin velvollisuus käyttää alkuperäisiä osia?

Lainaus käyttäjältä: Niko Saastamoinen - elokuu 31, 2007, 08:54:40
Mistään en mitään ymmärrä, mutta...
Lainaus käyttäjältä: SaPeKa - elokuu 30, 2007, 16:34:36
Enemmänkin tuollainen laakerin voitelun pettäminen ja sitä kautta hirttäminen voisi johtua puutteellisesta öljynsaannista. Eli itse tutkituttaisin vielä tarkemmin moottorin öljynkiertoa, löytyykö ongelmia pumpusta, kanavista tms.
...olen samaa mieltä. Ja eikös tuo öljynpaineen valon palaminenkin tähän viittaa?

Tai sitten öljyssä on ollut jotain pahasti vialla.

oisko sitte tuo irronnu osa voinu tukkia öljysuotimelle tulevan kanavan reiän?

niko

Lainaus käyttäjältä: Patonkikuski - elokuu 31, 2007, 09:00:47
Eikös irronnut osa ollut vain se ollut vain muoviholkki, joka on tuossa öljynsuodattimen jalan öljykanavassa paikallaan? Eli se ei ainakaan olisi mitään tukkinut. Tietty, onhan siellä voinut olla muutakin irito-osaa kierrossa.

T.mupez

Minua hieman häiritsee tuo ö-painevalon syttyminen (vilahtaminen ja sitten syttyminen). Vaikkakin nykyaikainen moottorinohjaus ja -valvonta on erittäin kehittynyttä, ei se kuitenkaan öljyssä olevaa satunnaista partikkelia voi tunnistaa ja siitä kertoa öljynpainevalolla. Mikä siis on voinut aiheuttaa öljynpaineen laskun?

willie

Tavarantarkastajan mielestä kyseessä ei ollut voitelun puute, kuten hän tavarantarkastuskertomuksen sivulla 6 toteaa.
http://photos.wippiespace.com/citroen/Tavarantarkastuskertomus.pdf

Lainaus tavarantarkastuskertomuksesta:
"Liukulaakereiden, jollainen tarkastuksen kohteessakin on leikannut kiinni, kiinnileikkautuminen voi johtua väärästä asennuksesta (väärä käyntivälys), voiteluhäiriöstä tai vieraan partikkelin joutumisesta laakeriin voitelyöljyn mukana. Tarkastuksen kohteessa ei ollut mielestäni havaittavissa puuttellisesta voiteluaineen kierrosta, koska kiinnileikannut laakeri ei ole kauimmainen laakeri öljypumpusta katsoen. Mikäli öljynpaine nelitahtimoottorissa häviää, jää ilman voiteluöljyä ensimmäisenä öljypumpusta katsoen kauimmainen kohde ja näin ei tarkastuksen kohteessa ollut. Lisäksi mikäli kiinnileikkautuminen johtuu voitelun puutteessta, kokemukseni mukaan laakeri leikkaa kiinni lähes kauttaaltaan ja se lämpenee (sinistyy) voimakkaasti. kokomukseni mukaan nokka-akselin kiinnilekkautumiset liittyvät useimmiten auton käyttötilanteeseen, jossa autoa käynnistetään erittäin kylmässä tapahtuneen seisonna jälkeen, esim. yön yli ja tämän jälkeen moottoria "lämmitetään" suurella kierrosluvulla."

willie

Lainaus käyttäjältä: Niko Saastamoinen - elokuu 31, 2007, 09:41:59
Lainaus käyttäjältä: Patonkikuski - elokuu 31, 2007, 09:00:47
Eikös irronnut osa ollut vain se ollut vain muoviholkki, joka on tuossa öljynsuodattimen jalan öljykanavassa paikallaan? Eli se ei ainakaan olisi mitään tukkinut. Tietty, onhan siellä voinut olla muutakin irito-osaa kierrossa.

Kyllä, muoviholkki näkyy juuri tuossa kuvassa jonka linkitit. [. Tosin muoviholkin pitäisi olla pitäis olla saumattu/liimattu ympäröivään muoviin ja liitoksen pitäisi olla huomaamaton kuten virheettömässä suodattimessa.

Jasse

Kyllä tuo ö-valon välkkyminen mielestäni viittaa juurikin huonoon voiteluun. Sitä on vaikea sanoa mikä on laskenut paineita, jotain ylimääräistä kierrossa tai esim. ö-pumppu? Lähtisin kyllä itse noista asioista purkamaan vyyhtiä.

Cituning

Mitä tuosta nokka-akselin laakeripukin surkeasta kuvasta äkkiseltään voisi katsella, ei tuollainen jälki yhdessä pukissa riitä hirttämään akselia kiinni, että hihnapyörän kiila katkeaisi. Jos akseli hirttää kunnolla kiinni, hihna olisi ensimmäinen vaihtoehto joka sieltä pettää. Jälki on vielä akselin alapuolella johon tulee huomattavasti pienempi rasitus kuin yläpuolelle (venttiiliä painaessa, nokka yrittää nousta ylemmäksi).
Enemmän uskoisin jostain syystä tuon kiilan pettämiseen muuten vain, mahdollisesti liian löysällä ollut nokan pultti ja täten hihnapyörä on päässyt hakkaamaan kiilan poikki, tällöin nokassa olevassa urassa pitäisi olla jälkiä edellämainitusta. En usko että suodattimen ohi on päässyt virtaamaan paskaista öljyä, vaikka tuo muoviosa onkin irti, suodatin itsessään näyttää kyllä uskomattoman likaiselta ja kasaan painuneelta noin vähän ajetuksi moottoriksi ja n. 1000km ajetuksi öljynvaihdon jälkeen.
C5 Aircross Hybrid + C6 3.0 Exclusive + Jumper 1.9TD + BX 16Valve

exät - C5 204 Exclusive Break, DSuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Jankos

Mun mielestä noin uusi kone ei voi hajota 1000 km öljynvaihdon jälkeen vaikka suodatin olisi kokonaan pois, likaa ei voi olla niin paljon järjestelmässä ja ensinnäkään nokka-akselin laakerointi ei ole se ongelmallisin koneessa. Ja koska öljynpainevalo on on palanut käydessä ei sammuminen todennäköisesti ole johtunut löysästä nokkapyörän pultista, sehän olisi ihan normikäynnistäkin hajoittanut kiilan.

Se minuakin ihmetyttää että tuo suodin on noin likainen? Mitä olen uudehkoja bensavehkeitä katsellut niin öljyt pysyy hyvinkin puhtaina vaihdon jälkeen. Onko koneessa ollutta öljyä tutkittu? Oliko se varmasti vaihdettu? Entä oliko öljymäärää tarkastettu? Paljonko koneessa oli öljyä hajoamishetkellä?

Suodattimesta irronnut osa ei tuollaisenaan voi mitenkään tukkia öljynkiertoa. Mutta jos sieltä on joitakin murusia irronnut jo asennusvaiheessa ja kulkeutunut öljykanavaan. Käytännössä tuo murunen olisi siis sellaisessa kanavassa minkä kautta öljy kulkeutuu kanteen ja jossa on öljynpaineanturi. Ja tukkeuman pitäisi olla ennen anturia koska öljynpainevalo on syttynyt.

Ja onko siitä koneesta tutkittu alakerran laakereita? Sielläkin pitäisi olla selkeitä jälkiä jos paineet on olleet kateissa. Ja onko öljypumpun toiminta tutkittu? Joskus ylipaineventtiilin väliin voi jäädä roska ja se aiheuttaa paineiden laskun matalilla kierroksilla.

Itse tutkisin öljynkierron toiminnan moottoria irrallaan pyörittäessä nokat irtonaisina ja tulpat pois paikaltaan. Mikäli öljyä ei tule kanteen niin jotakin siellä on tukkimassa ja sitä voisi yrittää paineilman kanssa puhallella pois kanavasta. Ja jos sieltä jotakin löytyy niin sitten tutkimaan materiaalia ja vertailemaan missä sitä on käytetty. Samalla voisi tutkia että miten tulee suodattimelle öljyä jne.

No tässä jotain pohdintoja harrastelijarassaajalta, psa koneita en harrastaessani ole purkaillut. Mutta monta muuta moottoria on tullut rikottua ja tutkittua rikkoutumisen syitä... Mun tapauksessa seuraukset yleensä hieman suurempia kun lohkossa reikiä jne. ja esim. rikkoutuneita kiertokankia saanut keräillä pätkän varrelta ;)
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

willie

Tarkistin itse öljytikusta öljyn määrän ennen hinausauton tilaamista, sitä oli ihan normaalimäärä. Laskulla lukee että öljyä on laitettu 9,20€ x 3,5, tarkoittaako tuo 3,5 litraa ? Kyllä huollon tehneeseen korjaamoon pitäis voida sen verran luottaa että sovitut toimenpiteet tehdään ja ei tarvitse ruveta tarkastamaan heti. Alleviivaan sanan pitäisi, mutta näinhän ei nykypäivänä taida monessakaan asiassa olla. Jaa pitäs kai värvätä joku tekniikkaa tunteva henkilö rassaamaan moottoria, taitaa Veholla olla aika suolaset hinnat irrotella ja tutkia osia, rikkoutunut moottorihan pitäis olla vielä Koivuhaan Veholla tallessa.   ??? Ehdotuksia moottoripajasta ? ???

rado

Mun mielestä täysin päivänselvä tapaus että menee maahantuojan piikkiin.
Noin nuori auto ja tollaista sutta ja sekundaa.
Itse tiedän pohjoismaisena automyyntikärkenä mitä asiakkaalle tulis kertoa ja mistä asiakas kiinnostuu.
Se ei todellakaan kiinnostu myyjän kehuista autoaan kohtaan vaan asiakkaan kuulemisesta.
Tämän kun joku muukin oppis taitamaan olis meillä aivan toisella tavalla palvelevaa myyntiorganisaatiota..

Minun onnekseni näin ei tule koskaan tapahtumaan...

willie

Auto-Bon Citikan maahantuoja ilmoitti tylysti että he eivät ota mitään vastuuta koska tehdastakuu on päättynyt, autoa ei ole huollettu viimeksi Veholla ja en ole ostanut autoa autoliikkeestä - varsinkaan heiltä - vaan käytettynä yksityiseltä. Paha alkaa tuohon enää vinkumaan, tietääkseni mikään laki tai pykälä ei maahantuontia velvoita korvaamaan.

Reverend

Kummemmin asiasta tietämättä, taitaa mennä osittain hinausauton kuljettajan piikkiin sillä jos öljynpainevalo on syttynyt ja auton tämän jälkeen hyytynyt(?) niin pitäis viedä suoraan korjaamolle, eikä yrittää käyntiin. Jos startti tuolloin pyöritti, niin jotain lisävaurioitahan on voinut syntyä.. Varmaan turha kommentti nyt mutta itse en olisi ajanut metriäkään ennenkuin auto olisi käynyt korjaamolla.

Mistä tuon suodattimen voi tietää, kenen tekemä se on ollut jos siinä ei ole ollut valmistajan merkintää? Herää epäilys että se Framm:in suodatin on jäänyt sinne laittamatta ja tuo on peräisin edeltävästä öljynvaihdosta.. Eikös sopisi hyvin, sillä on likainenkin? Se Framm on jäänyt sinne asentajan pöydälle. Entinen omistaja varmaan tietää onko öljyjä vaihdettu huoltojen välillä. Tällöin menee VM:n piikkiin.