C5 X kokemuksia

Aloittaja Alpo Kieppi, heinäkuu 31, 2022, 21:43:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Littleberry

No niin, illat ja tiet taas pimenevät ja kaipailisin C5X keulille lisäpitkiä. Onko joku jo selvittänyt miltä johdolta saisi herätteen releelle?
edelliset sitikat: C4GP II -17, C4GP I -07, C5 break -02, Xantia break -97

Teuski

Itse olen jo pitkään tunkenut kuoritun johdonpään pitkien sulakkeen väliin. Helppo purkaa pois.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Jankos

Lainaus käyttäjältä: Teuski - syyskuu 27, 2023, 13:59:11
Itse olen jo pitkään tunkenut kuoritun johdonpään pitkien sulakkeen väliin. Helppo purkaa pois.

Samoin, en vaan ole koskaan kehdannut kertoa kellekään  🤣
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Littleberry

Lainaus käyttäjältä: Teuski - syyskuu 27, 2023, 13:59:11

No tämähän on oikein passeli ratkaisu  :)

Littleberry

Hei,

hankalaksi on tehty nykyautojen kanssa pelailu, kun sulakelistausta ei löytynyt ohjekirjasta. Kehotettiin kääntymään huollon puoleen jos sulake palaa  ???

Mahtaisiko kellään olla käryä mikä sulakenumero tässä on omistettu kaukovaloille? Vai pitääkö ruveta nyppimään irti yksitellen?  ;D

olli__o

Ei tietoa sulakkeesta, mutta todellä ärsyttävä tapa jättää sulakekartat pois autoista (no monilla valmistajilla ne ovat olleet jo pidempään vähän sinnepäin).

Ei ehkä kannata ekana repiä sulakkeita irti, voisi kurkata voiko yleismittarilla tai "valo/virtakynällä" mitata sulakkeen päältä jännitteet ja joko edestakaisin juoksemista tai tarkkaa kirjanpitoa käyttäen, tai mieluummin apumies sisällä heiluttamassa valokytkintä käskettäessä, noin voi tutkia missä sulakkeessa jännite muuttuu kun laittaa kaukovalot päälle (en tiedä tuon sulakemallia, mutta useissa laattasulakkeissa on yläpuolelta pilkistävät metallitäplät, toinen pää maihin ja toisella mittaa täplät molemmin puolin). Mutta pahimmassa tilanteessa joutuu mittaamaan molemmat sulakerasiat ja mahdolliset piilorasiat, todetakseen vain että nykyään kaikille piireille ei välttämättä edes ole omaa sulaketta, tilalla voi olla erilaisia elektronisia suojauksia. Muistelen jo aikoinaan olleen tuollaisia esimerkiksi seisontavalojen osalta. Mutta toivotaan että joku osaa suoraan kommentoida tiedon tai katsoa valmistajan tietokannoista.

Aarde

Eilen tuli infotainmenttiin jotain pelejä näytille. Mitäköhän kaikkea muuta tuonne on päivittynyt viimeaikoina? Itse kaipailisin ainakin näytölle hetkellistä sähkön/bensan kulutusta.

Tepi

Tosiaan tuli joku ilmoitus uusista peleistä, mutta en ole käynyt valikoissa katsomassa niitä. :D

Hetkellistä kulutusta näkee tietyllä tapaa siellä "Tilastot"-näkymässä, mutta sen asteikko on liian epätarkka (vaikka ottaisi tarkimman näkymän) ja ei kuitenkaan ole hetkellinen vaan tietyn ajankohdan keskiarvo. Toki bensankulutus on aika "vakio" etenkin maantiellä ja sähkönkulutus menee aika pitkälle lämmitystarpeen mukaan.
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

JPL

Lainaus käyttäjältä: Aarde - lokakuu 12, 2023, 09:55:43
Eilen tuli infotainmenttiin jotain pelejä näytille. Mitäköhän kaikkea muuta tuonne on päivittynyt viimeaikoina? Itse kaipailisin ainakin näytölle hetkellistä sähkön/bensan kulutusta.

Onpas hassua, pelejä auton näytölle, täyttä hömppää. 

kulmaraudat

Oliko C5X hybridissä niin että -5 astetta kylmemmässä kelissä ei sähköajo ole mahdollista?
Mondeo mk4.5 Ecoboost 2.0 powershift
Focus mk3 1.6Ti-VCT powershift

Entiset ranskalaiset:C5 2.0b berline automaatti vm05, Renault Laguna automaatti vm03. Xsara break vm. 00.

Tepi

Lainaus käyttäjältä: kulmaraudat - helmikuu 25, 2024, 15:06:07
Oliko C5X hybridissä niin että -5 astetta kylmemmässä kelissä ei sähköajo ole mahdollista?

Olen minä ajanut -23 pakkasellakin täysin sähköllä. Auto taitaa päättää ainakin aamun ekassa startissa, että onko olosuhteet millä mallilla että pöräytetäänkö singeri tulille vai lähdetäänkö sähköllä. Veikkaan päätösten taustalla olevan eri komponenttien lämpötilat...
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

vialho

Tähän tulee saataville 136 hybrid, hinnat tiedossa "kesän aikana"
ex-sitikat: e-C4-23, C5 Aircross 130 HDI-19, C4 Cactus II 110-19, C5 204 HDI-13, C5 163 HDI-11, C5 136 HDI-08, C5 110 HDI-05, Xsara 90 HDI-03

Jalamari 53

Mielellään kuulisin C5 X hydrid kokemuksia kun auto on alkanut kovasti kiinnostaa.

Opel Grandland hydrid muuten ok mutta jousituksesta en ole oppinut tykkäämään, liian nypyttävä. Opelilla pääsee 60 km molemmin puolin kesäaikaan sähköllä. Akun vaihtoivat viime talvena takuuseen. Auto valmistettu 12/2019.

Mitenkähän C5 X:n akut, meneekö ne vaihtoon? Onko kenellekään tullut viestä maahantuojalta? Toisaalta ne on 2 v nuorempia.
GS Pallas 79 ....22 sitikkaa.....C5X Hydrid Shine Pack Launch Edition vm 23, Citroen C3 Joy vm 23

Sitikkapuoskari

Ei ole C5X malliin akkukampanjaa. On mukava jousitus. Tykkään.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Tepi

Raitisilmasuodattimesta oli taannoin puhetta ja näissähän taitaa huollon vaihtoväli olla 2 vuotta. Taidan jatkossa vaihtaa itse vuoden välein. Vaihto on ihan helppo, jos tykkää laittaa selän kierteelle ja kädet niveltyy kolmesta neljään osaan. Motonetista löytyi hyvä sisustanippeleiden irroitussarja, joka tuli tarpeeseen paneeleita irrotellessa. Laitan liitteeksi pari kuvaa niin voitte ihan itse miettiä että kannattaako vaihtaa tiheämmin vai harvemmin. :) Jos aiemmin mainittu 140 euroa pitää paikkaansa niin jatkossa vaihdan kyllä itse joka vuosi, kun uudet suodattimet maksaa n. 20€.

Muuten auto on pelannut: sähköä ja bensaa sisään niin pääsee eteenpäin. Tuli tehtyä yks pidempi lomareissu Lofooteilla neljä aikuista kyydissä. Tavaratila oli ns. täynnä rinkkoineen ja muine matkatavaroineen. Hieman vajaan 3000km tuli koluttua Norjan teitä ja kulutus taisi lopulta olla 4,6l/100km. Pelkällä bensalla ei menty vaan noudatin ABC-logiikkaa eli always be charging. :D

BX Sport

Jalamari 53

Tein saman homman Opel Grandlandiin 300 PHEV malliin. Otin pois vielä hanskalokeron niin helpottui huomattavasti. Homma aivan saman näköinen kuin C5X:ssä. Tuolta osin toistensä kopioita.

Aina mieli tekee palata Sitikan omistajaksi, kun Opelilla ajelee huonokuntoista asfalttia niin kaiholla muistelee ed. C5:n kyytiä.
Olen luvannutkin itselleni että vielä palaan C5X:n omistajaksi vaikka nelivetoa ei olekaan.

Ja malli täytyy olla Shine Pack Launch Edition. Ehkä ensi keväänä kun sopiva yksilö löytyy. Tuo varustetaso on paremmin varusteltu kuin minun Opel Executive vm 20 jossa on Opelin runsaimmat varusteet. Ensi viikolla vien Opelin 40 tuh huoltoon johon kuuluu mm. moottoritilan akun vaihto, ihanan kallista, arvio huollosta 1000€.
GS Pallas 79 ....22 sitikkaa.....C5X Hydrid Shine Pack Launch Edition vm 23, Citroen C3 Joy vm 23

kaseva

Näyttää olevan noita aktiivihiilisuodattimia (?) kaksi peräkkäin tuossakin, eli voisi halutessaan pitää varapakettia jemmassa josta vetäisi aina puhtaan likaisemman tilalle ja kierrättäisi sopivassa järjestyksessä. Tietty aina pitää tehdä se vaihtotyö mut eikös autoilu ole harrastus  :)

Erikoista tosin, miten huolto pyytää 140€ noiden uusimisesta jos filsu itsessään maksaa sen 20€. Penarin aktiivihiilisuodatinpari maksaa OEM-osana vajaan satkun ja sitten pitää jaksaa viiden minuutin työ kun avaa pari ruuvia, vetää panokset ulos ja uudet sisään jonka jäkeen luukku kiinni samoilla ruuveilla. Huollossa vaihdatettuna 120€ (työ + osat) (koska BMW-leima siinä OEM-suotimessa).

Loppuhintahan on aika sama, toisessa enemmän työtä ja toisessa kalliimpi osa. Miksi edes jauhoin tästä? Tulipa naputeltua, osallistuin :D
G12 740Le xDrive -16 | Polestar 2 -23 | 96 V4 1980 | R1200 GS Adventure -12  |

Jalamari 53

Ne suotimet työnnetään toinen toisensa päälle, ei kannata vaihtaa yhtä kun alempaa vaihtaessa molemmat vedettävä ulos.

Ei ole onnistunut suunnitella niin suurta aukkoa että saisi yhdessä osassa isomman suodattimen mahtumaan paikalleen.

BX19GT

Ajossa jo toinen C5X. Enimmäinen oli 1,2 Shine Pack Launch Edition, jonka ostin 17 tkm ajettuna esittelyautona ja ajoin sillä noin 20 tkm reilun vuoden aikana. Pieni moottori ja musta väri kuitenkin häiritsi niin että koko ajan oli haku päällä 1,6 litran isolohkosta. Kesällä se löytyi, lähes ajamaton platinanharmaa esittelyauto täysillä varusteilla.  Nyt on ohistuskiihtyvyys sellaista sorttia että nostaa joka kerta hymyn huulille ja moottorin toiminta on muutenkin tasapainoisempaa. Ramppikiihdytyksissä ei tarvi odottaa sitä sekuntia että tehoa (ja ääntä) löytyy turbon kautta vaan voimaa on tarjolla ihan eri lailla. Puretech-koneella pääsin pienimmillään 4,9 litran maantiekulutukseen, tällä nelisylinterisellä pienin lukema on ollut 5,5 l/100 km. Ensimmäisen auton kanssa ainut vika oli itsekseen tyhjentynyt ilmastointilaite, se täytettiin takuuna uudestaan. Vuosihuolto oli myös kovin suolaisen hintainen, samaa mieltä oli myös työnjohtaja joka viilasi hinnasta 10% pois. Tuo edellä mainittu kahden raitisilmasuodattimen systeemi nostaa juurikin huoltohintaa ikävästi.

Hybridiä en ole ajanut mutta nuo aiemmat kommentit sen mahtavasta mukavuudesta saivat minut kiinnostumaan asiasta, josko tämä bensaversio ei sittenkään ole se loppuelämän auto. Tällä hetkellä se ei vain ole itselleni vaihtoehto koska kotona ei ole latausmahdollisuutta. Myös tämä bensamallin "tyhmä" alusta on matka-ajossa erittäin mukava mutta ei sitä voi hydrauliikkajousitukseen verrata. Käytännössä se on vain erittäin pehmeäksi viritetty rautajousitus jota erikoiset iskunvaimentimet yrittää pitää kurissa. Silti ylimääräistä vellomista on havaittavissa varsinkin kaupunkiajossa ja kaasunkäytössä saa olla tarkkana ettei homma mene ihan kengruhyppimiseksi.

Tuo Kiina-aspekti häiritsi myös itseäni alussa. Mutta minkäs sille voi tässä nykymaailmassa. Hassua on se että sisarmalli Peugeot 408 tehdään Ranskassa mutta C5X ei samalle tehtaalle mahtunut. Myös värivalikoima on Eurooppaan laivattavisssa autoissa surkea, monta eri harmaan sävyä, musta, valkoinen ja (mielestäni) kammottava sininen. Esimerkiksi Japanin markkinoilla on tarjolla erittäin tyylikäs keskiruskea väri. Ja paras moottori eli tämä 1,6 THP-kehitelmä on jouduttu jättämään tuontiohjelmasta kokonaan pois päästörajojen takia.

Kaiken kaikkiaan olen hankintaani tyytyväinen ja ostaisin kolmannenkin. Eihän tällä mitään tekemistä ole DS/CX/XM/C6-linjan kanssa mutta minulle tämä on nykyautoista sopivin. Vähän erilainen, erittäin mukava ja mielestäni tyylikäs. Jopa niin että olen alkanut harkitsemaan kesäautona olevan XM:n myymistä eteenpäin.
Hyvin kelluu;)

Jalamari 53

Kovasti kiinnostavia nuo BX19GT:n kommentit. Kyselin jo vaihtotarjouksia esittelyautona olevaan C5X Shine Pack Launch Edition
viime vuonna käyttöön otettuun ja 23 tuh ajettuun yksilöön. Ihan asiallinen vaihtotarjous tuli minun Opel Grandland X Executive malliin. 15 tuh väliä.

Jotenkin tumtuu että Sitikan hinta tippuu relummin kuin minun Opelin. Ehkä neliveto pitää tuon Opelin/vastaavan Pösö 3008 mallien hintaa paremmin ylhäällä.

Talven ajattelin vielä ajaa nelivedolla ja ensi keväänä sitten tosissaan katseet Sitikkaan päin.

BX19GT

Tänään motaripyrähdys Helsingistä Turkuun, keskikulutus 6,6 kun vakkarissa 130. Oli poikkeuksellisen hurja puuskittainen sivutuuli joka työnsi ja heitteli autoa melkoisesti. Tässä suhteessa ero XM:ään on huomattava, se on käytännössä immuuni tuulelle. Ja muotoiltu siis 80-luvulla.

Edellisessä kommentissa unohtui sanoa että stop and startin poiskytkentä on ärsyttävästi keskinäytön valikossa, samoin kaistavahti joka kapealla mutkatiellä ja talvisilla lumipolanteilla on pakko kytkeä pois toiminnasta. Edellisen sukupolven Peugeot 308:ssa ne sai napattua kätevästi kojelaudan vasemmasta kulmasta napista pois päältä. Läheskään kaikessa ei siis kehitys mene eteenpäin. Onneksi tässä sentään lämmityksen ja ilmastoinnin säätimistä suurin osa on manuaalisia.
Hyvin kelluu;)

vialho

Mittarissa hurjat 180km ja 1. vuosihuolto tehtynä, koska rekattu 31.8.2023. Tässä kun on huolenpitosopimus, niin huollot vuoden välein. Liukuma +-10%, varmistettu maahantuojalta. Kaistapäävahti joo ärsyttävästi valikossa, saa tosin pikavalikkoon. Ajaessa tulee hymy huulille, niin lähellä on hydeä. Takaluukun sulkemispiippari rääkyy karmeasti. Teippailin jo piipparia umpeen, mutta silti aika mekkalaa. Josko nappaisi koko piipparin pois, vaatii tosin juotoshommia

Kiinan kusti on polkenut

takaluukun matoksi musta versio, sopivuus on hyvä:
https://vi.aliexpress.com/item/1005005517732571.html

läpät, sopivuus on hyvä:
https://vi.aliexpress.com/item/32804183452.html

peräytysvaloina on onnettoman kelmeät hehkulankaräpellykset, mallia p21w. Varovasti arvioiden 100% lisää valoa:
https://vi.aliexpress.com/item/32883755176.html

ei kannattaisi tilata mitään ennenkuin kärry on mestoilla. Tämä malli sopii kärryyn missä ei ole tuulilasin lämmitystä vastuksilla. Muuten olisi kyllä plug&play, eikä erottaisi kuin pienestä kaameran reiästä:
https://vi.aliexpress.com/item/1005006447054741.html

ex-sitikat: e-C4-23, C5 Aircross 130 HDI-19, C4 Cactus II 110-19, C5 204 HDI-13, C5 163 HDI-11, C5 136 HDI-08, C5 110 HDI-05, Xsara 90 HDI-03

Jalamari 53

Kerroppas Vialho viimeiset kuulumiset. Minäkin tein tänään kaupat 10 km ajetusta C5  X Plukarista. Rekisteröity 10/23 ja nyt tekivät ensi huollon (öljynvaihdon) kun vuosi on kulunut rekisteröinnistä. Hankkiivat vielä talvirenkaat ja laittaavat alle. Käyn hakemassa auton sitten ensi viikolla.

Vaihdossa menee Opel Grandland 300 Phev nelivetomalli. Tuntui että tuossa oli liiankin paljon puhtia jos sitä vähän kiusas. Yritetään tulla nyt vähemmällä toimeen. Opelin iskunvaimennus häiritsi vanhaa sitikkamiestä, jatkuvaa nypytystä epätasaisella pinnalla. En ole vielä päässyt koeajamaan C5 X:ää, mutta luotan muiden antamiin kommentteihin.

vialho

Siinähän se menee, pienellä määrällä bentsiiniä ainakin, heh. 2500km mittarissa ja 1.9l on ollut keskikulutus. Olen välillä pakottanut polttomosan käyttöön.

Maskisuojat meni eilen paikoilleen. Ajomoodeista sähkön ohella comfort oikeastaan aina. Ja, aiemmin mainitun kojelautakaamerankin virittelin paikalleen, kevyttä muovin työstämistä ja epoksointia niin ihan siisti tuli vaikka itse sanonkin. Lämmitettävän tuulilasin langat näkyvät joissain olosuhteissa aika lailla

Takaluukun hands-free on kyllä kökkö tai sitten en vaan osaa oikeaa tekniikkaa

Takaluukun lattian vuorasin äänieristysmateriaalilla. On nimittäin ihan paljas pelti ja matskua oli jäänyt nurkkiin pyörimään rulla. Ehkä pieni vaikutus, plasebo nyt ainakin  :) Takapenkin istuinosan alle meinaan myös laittaa. En vain ole vielä keksinyt miten istuinosa lähtee irti