Xantia - Etupää kolisee

Aloittaja Mako, elokuu 16, 2007, 09:01:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mako

Moi. Yritin etsiä HAUlla ja jotain löytyikin, mutta ihan varma en ole mistä lähtisin vikaa etsimään.

Auton (Xantia 1.8i '94) etupää kolisee epätasaisellä tiellä. Kolinan huomaa parhaiten kun ajaa hiljaa. Auton hydrauliikka itsessään toimii ihan ok, joskin joskus hieman hitaasti.

Mistä pitäisi aloittaa?

-M

aquavitix

Ensimmäiseksi epäilisin nk. koiranluita. Vika voi toki olla muuallakin. Nuo koiranluut vain ovat kulutustavaraa. Etsi ko. hakusanalla niin löydä lisää tietoa ja ohjeita.

CitXsan97

Toiseksi voit kuulostella, kuuluuko kolina, kun ajat hissukseen ja jarruttelet... Jos ääntä ei kuulu, jarrusatula(ko?9 se siellä kilisee. Ei vaarallista, siihen tottuu.

aquavitix

No niin, nyt sain sitten todennäköisesti vahvistuksen oman autoni outoon kolinaan, joka kuuluu juuri jarrutuksen lopussa tahi liikkellelähdön alussa. Huoltomieskin epäili jarrusatulaa joka on väljähtänyt. Kaikki muut mahdolliset kolinan aiheuttajat tarkistettiin, eikä muuta löytynyt.

Mako

Omani kolisee vaikka ei jarruttelisikaan. Kokeilen auttaako koiranluiden vaihto asiaan.

Edit. onko noiden välitankojen vaihtamisessa muuta kuin etupää pukeille ja vaihto? Missä asennossa olisi jousituksen oltava?

aquavitix

Koiranluun väljyyden voi testata ihan vääntelemällä, ei ole pakko vaihtaa... Eivät kyllä ole hirveän kalliita ja varsinkin jos itse vaihtaa.

CitXsan97

LainaaKirjoittanut: Mako
Omani kolisee vaikka ei jarruttelisikaan. Kokeilen auttaako koiranluiden vaihto asiaan.

Tarkoitin siis niin, että kun jarruttaa nätisti, kolinaa ei kuulu. Ts. jarruttaminen "lukitsee" kilisevän jarrusatulan ja ääntä ei kuulu.

Mako

Kokeilin hiukan ajaa tuolla jousitus iha ylä-asennossa ja silloin ei tuota kolinaa kuulunut. Viittaisi varmaankin noihin koiranluihin, jotka yläasennossa eivät sitten pääse kolisemaan? No täytyypä niidenkin vaihto testata huomenna..

Mako

Koiranluut vaihdettu ja pahin kolina on tiessään. Pientä kalketta vielä rypylä-töyssyissä kuuluu, mutta ei haittaa.

Kiitoksia vaan vinkeistä kaikille.

ealab

Kolinaa voi tulla myös jarrupaloista. Ne kolisevat pientä väljyyttään satulassa. Varsinkin, jos laahaamisongelman vuoksi kitinäjouset on poistettu.

rasev

Koiranluun irroitus

Lasimies

Saitko irrotettua ilman että kuusiokoloruuvin pää meni pyöreeks? Itse olen saman operaation tehnyt 2 kertaa ja molemmilla kerroilla on joutunut turvautuun rälläkkään :)

ealab

Oletko putsannut kierteet hyvin, heti alkuun, myös jotain voitelua. Ei ole ollut ongelmia täälläpäin.

Lasimies

Kierteet putsannu, kemikaaleja käyttänyt ajan kanssa ja itse aukaisun tehnyt oikein varovasti. No eipä siinä mitään, ei se kauaa rälläkälläkään ole vienyt. Onneksi on kuitenkin auennut kummallakin kerralla sen verta että laikka on väliin mahtunut.

mjk47830

Itse olen edellisen omistajan jäljiltä olleet luut poistanu nätisti rälläkällä. Eipä siinä mitään ongelmaa ole, samahan se on miten sen hoitaa, kunhan paikat ei vahingoitu. Nopeaa ja tehokasta. Itse kun laitoin uudet luut niin pistin tietysti kierteisiin reilusti mömmöä, että tulevaisuudessa saattaa saada auki ilman rälläkkääkin. ;D
C5III 2.0 Hdi -14 Berline Automaatti
Entiset:
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2.0 bensa -99 Berline Automaatti
Xantia 1.8 bensa -95 Berline Manuaali

rasev

Joo. Periaate on tuo, ainakin kiinnityksessä. Lopulta tuokin jouduttiin ottaa rälläkällä. Ei jaksanut kitkuttaa.

ealab

Entisistä koiranluista löytää erinomaista 10, tai 12mm terästankoa. Siis terästä. Sitä on hyvä sorvatakin.

KariM

Nivelen pallosta saa hyvän otteen lukkopihdeillä, kun ensin plopsauttaa varren siitä irti.

ealab

Liikkeelle lähtiessä ja jarrutuksen alussa kuuluva kolahdus kyllä voi tarkoittaa alatukivarsien puslien väljyyttä. Kokemusta on. Jatkuvaluonteinen kolina voi hyvin johtua satulastakin. Satulassa lukitusvaarnan peltijousta pitäisi vähän kiristää, että menisi vaarnaan vähän jämptisti/tiukasti ja samalla satulaa kiinni laitettaessa tuon saman jousen kieleke panttaisi satulan runkoon. Tästäkin kokemusta. Näin varsinkin silloin, kun jarrujen laahamista aiheuttava kitinänvaimennusjousi? palojen päältä on poistettu. Kolina pitää poistaa myös siksi, että se edesauttaa liukutappien ja niiden reikien väljistymistä. Väljistyminen taas aiheuttaa satulan vinoon menoa, palojen vinoon kulumista, siten männän kampeamista, siten jarrujen laahaamista. Huomataan, että kaikki täytyisi pitää kunnossa.
Älkää vaan sanoko, että "ei minun autossa jarrut laahaa, tai en ole huomannut". Paitsi jos olette tehneet vastaavia operaatioita.