Onko kokemusta ohjaustehostimenöljyn vaihdosta?

Aloittaja vgran, heinäkuu 12, 2021, 21:32:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vgran

Olisi tarkoitus itse vaihtaa C4:n ohjaustehostimen öljyt. Onko suositella millaista tai siis kenen valmistajan öljyä sinne ohj.tehostimeen? Onko se yksinkertaisimmillaan imutetaan vanhat öljyt pois, käännellään rattia ääriasentoohin edestakaisin ja sitten uutta öljyä perään?

olli__o

Ei muuta kuin arvaus: jos vanha on kirkkaan oranssia, niin melko varmaan Total Fluide DA?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590119/TOTAL-Fluide-DA-ohjaustehostinoljy-1l-PSARenault

Minkä ikäisestä C4:sta kyse? Jos on huoltokirja, niin siinäkin voisi olla kerrottu, joskus tosin varaosanumerolla, eli esimerkiksi:
9730 A1 on sama kuin Total fluide DA

hyper

Eikös Fluide DA ole samaa ainetta kuin Fluide LDS? Jostain olen saanut sen käsityksen... ja lisäksi vielä niin että DA on pösöön ja LDS sitikkaan.

Sinänsä vaihtaminen tosiaan käy juurikin niin helposti(?) että tyhjennetään tavalla tai toisella vanha neste pois ja kaadetaan sitten uusi tilalle ja lopuksi ilmataan kääntelemällä rattia ja tarvittaessa lisätään vielä lopuksi nestettä.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

olli__o

Lainaus käyttäjältä: hyper - heinäkuu 12, 2021, 23:56:37
Eikös Fluide DA ole samaa ainetta kuin Fluide LDS? Jostain olen saanut sen käsityksen... ja lisäksi vielä niin että DA on pösöön ja LDS sitikkaan.
...
Vähän sellainen mielikuva minullakin on, että voisi tulla tehtaasta samasta putkesta, mutta kyllä tuo DA on myös Citikoissa (ei hydeversioissa), mutta tuon perusteella voisi jotain eroa ollakin, C2/3 Citikan tehtaan kirjasta "PRIVATE CARS C2-C3-C3 PLURIEL 2005" liitelainaus:

Elvyttäjä

Motonetissä opastivat että Total fluide DA on C4:n ohjaustehostimeen. Vaihtamiseen on hyvä imuapuväline autotarvikeliikkeissä myytävä paineilmatoiminen jarruilmauslaite, jonka säiliöön sopii hyvin tehostinpumpun säiliöllinen. Kyseinen laite ei kuitenkaan toimi jarrujen ilmauksessa paineilman avulla aivan niin kuin on ilmeisesti tarkoitettu, säiliönä kylläkin. Ohjaustehostimen pumpun säiliön tyhjentämiseen iso injektioruisku letkun kanssa käy myös hyvin.

Ohjaustehostimen punpun säiliön saa imemällä tosi tyhjäksi kun työntää ohuen letkun riittävän syvälle pumpun uumeniin. Oletan että jos vaihdon tekee vuosittain, hammastankoon jäävälle nesteelle ei tarvi tehdä mitään, ja uskon että ratin kääntely on tässä vaiheessa aivan turhaa. Nesteen poiston voi tietenkin tehdä irrottamalla hammastangon päästä letkuja irti ja laskemalla nesteet sitä kautta ulos (hankalaa). Tällöin voi viimeisiäkin nestetippoja heruttaa ulos kääntelemällä rattia ääriasentoihinsa, mutta vain niin että pyörät ovat ilmassa ja ratti kääntyy kevyesti. Tyhjää pumppua ei kuitenkaan kannata käynnistää, vaan kääntelyhomma pitää tehdä virrat pois kytkettynä. Täytettäessä pumpun säiliö tulee helposti liian täyteen, mutta samoja imulaitteita voi taas käyttää liian poistamiseen.

Itselläni oli kummallinen vika pumpussa. Lähti käyntiin vasta kun auto oli liikkunut 3 metriä eteen- tai taaksepäin. Purkaamolta "uusi" tilalle ja vika onneksi poistui.   

yason

Lainaus käyttäjältä: Elvyttäjä - heinäkuu 14, 2021, 09:34:51Tyhjää pumppua ei kuitenkaan kannata käynnistää, vaan kääntelyhomma pitää tehdä virrat pois kytkettynä.

Mä olen ei-hyde autojen ohjaustehostimia huuhdellut ihan niin, että paluuletku irti ja siitä jatkopätkä johonkin astiaan ja pumppaa pyöriä kääntelemällä nestettä systeemin läpi. Ensin sen verran, että vanhat häviää säiliöstä ja sitten kaataa sinne puhdasta nestettä jatkoksi. Sitten, kun alkaa selvästi tulla uutta nestettä ulos, niin vielä hiukan lisää ja letkut takas kiinni. Nestemäärät on niin pieniä ja ohjaustehostinneste ei ole ihan hullun kallista, niin ei käy kukkarolle.

Toki huuhtelua voi tehdä jollain halpismotoxilla tai hydrauliöljylläkin, jos haluaa säästää muutaman euron.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

mustis

Mä oon käyttäny hydrauliöljyä tehostajassa jo vuosia.

yason

Lainaus käyttäjältä: mustis - heinäkuu 14, 2021, 11:44:10
Mä oon käyttäny hydrauliöljyä tehostajassa jo vuosia.

Toimiipa tuo jousitushydrauliikassakin. 32-hydeöljy on pikkusen jöötimpää kuin LDS/DA, joten kovilla pakkasilla voi pumput olla kovemmalla rasituksella, mutta tälleen plussakaudella olen ajellu hydrauliöljyillä kuukausia noiden hydehuuhteluiden aikoihin. Isossa tonkassa halpaa kuin saippua ja kummasti sitä paskaa vaan sieltä tulee ulos, kun vaihtaa hydrauliöljyt pari kertaa ja sitten lopuksi laittaa LDS:t.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19