C5 III Sähköisen käsijarru vaijerien vaihto

Aloittaja Reverend, maaliskuu 15, 2021, 18:23:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reverend

Vaijerit alkoi olla jarrusatuloiden päästä jo suht kuluneet, niin otin asiakseni uusia ne ennen katastrofia. Vaijerit tuli Puolasta täydellisinä eli asennukseen ei tarvinnut varata mitään muita osia, paitsi silikonia boksin kannen tiivistykseen.
- Boksin kiinnikkeet oli melko ruosteiset mutta alumiiniseen apurunkoon pultit eivät ruostu kiinni, eli kiinnikkeineen kaikkineen irti
- Hätäavausvaijeria ei tarvitse irroittaa, vaan boksin mahtuu pujottamaan auton oikealta puolelta auton sivulle avaamista varten
- Avaus varovasti kuumailmapuhaltimella lämmittämällä
- Vaijerien vaihto, tarkista toisen vaijerin näkyvillä olevan kierteen pituus ennen irroitusta, uusi saman syvyyteen
- Lopuksi kasaus ja vaijerien paikoillaan pysymisen varmistaminen satuloiden päästä nippusiteillä

Koodaamiselle ei ainakaan tässä ollut tarvetta. Aikaa meni n 2 tuntia.

Reverend

ztitruunari

Ei siis kovin paha homma? Homma joka todellakin kannattaa tehdä ajoissa!!! Osien hinta?

CelaVii5

CarrierGrade

Onko tuossa jotain rajaa km  tai ikä mis rupee naksahtaa pokiki tms. eli kannattaa miettiä vaihtoa?
C5 2,0 163Hdi Tourer -16 autom
DS5 Hybrid4 2,0 Hdi -12 BMP
C5 2,0 136Hdi Tourer -10 man
C3Aircross 1,2 Puretech110 -17, Berlingo 2.0 HDI -08 , Berlingo 1,9D Van -03, Berlingo 1,9D Multispace -98

CelaVii5

Mulla -09 itävallan tuonti ja ajellut 130-230tkm, vielä toimii ongelmitta. Ei ole tullut tarkemmin tutkittua vaijereita renkaanvaihdossakaan.  :-\

Varmaan paljon kiinni olosuhteista, jatkuva suolamössössä ajelu luulis edesauttavan hajoamista.

Aakku

Mitä niistä vaijereista pitää tutkia? Viimeksi kun katsoin, niin en niissä huomannut mitään poikkeavaa. Tosin käsijarrun vipu oli toiselta puolelta ryytynyt, eikä vapauttanut käsijarrua kunnolla jousen voimallakaan. Auto on jo 10 vuotias.
Hajoaako koko yksikkö, jos vaijeri katkeaisi, vai miihin tämä huoltoennakointi perustuu?
Citroën 2CV AZ Berline -56

Jr-

ë-C4 Shine 2022
e- 2008 FL 2023

*haaveillaan*
C6 3.0 V6

ace

Lainaus käyttäjältä: Aakku - maaliskuu 17, 2021, 09:39:18
Mitä niistä vaijereista pitää tutkia? Viimeksi kun katsoin, niin en niissä huomannut mitään poikkeavaa. Tosin käsijarrun vipu oli toiselta puolelta ryytynyt, eikä vapauttanut käsijarrua kunnolla jousen voimallakaan. Auto on jo 10 vuotias.
Hajoaako koko yksikkö, jos vaijeri katkeaisi, vai miihin tämä huoltoennakointi perustuu?

Kts. https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=25725.msg229130#msg229130
C5 Aircross Hybrid/2021, C5 240 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Reverend

Vaijerien kunnon näkee päältä, omassa yksilössä kilometrejä 368tkm ja kumpikin vaijeri oli tarpeeksi kulunut jarrusatulan vivun kohdalta että muutama säie oli mennyt poikki. Säikeissä oli kulumaa koko vaijerin ympäri. Eli pääsee siinä heilumaan, varmaan riippuu siis olosuhteista ja tien pinnan kunnostakin.

Huollon ennakoinnin laukeamiseen vaikuttaa auton suunniteltu käyttöikä, nyt riitti kun tiesi uuden boksin hinnan vs. vaijerien hinta, tieto että ne voi vaihtaa itse ja kun näki missä kunnossa vanhat on... Olin tilannut vaijerit hyllyyn odottamaan jo pari vuotta aiemmin. Periaatteessa olisi voinut vaihtaa jo silloin sillä uskon että n 600tkm riittää autolle. Mutta nyt menee ainakin auton käyttöiän loppuun yhdellä vaihdolla :) mot ;D

Toinensitikka

Joten, älä osta vanhaa cvitosta tai renault grand sceniciä. Kokemus on tosin vain  tosta scenicistä.  Nyt kun korjailen ja korjautan nykyistä 07 gp 4 exlusiveä, niin ei tarvi noita miettiä. On muita huolia tässä autossa. Joka on muuten edelleen mulle riittävää luksusta !
Mutta aiheeseen liittyen vain pari kymppiä maksoi yhden puolen kasijarruvaijeri ja vaihto meni melkein samaan hintaan!
Siis sähköine käsijarru, mutta ei stressaa!
Tämä vitsi oli tsemppimielessä. Toi koko käsijarrusysteemin laittaminen samaan nippuun on hölmö suunnittelun virhe
Vantaan Autotaidon Tero neuvoi aikoinaan  ujuttamaan esim. injektioneulan ja ruiskun avulla vaihteistoöljyä kaapelin sisään ennakoivan huototoimena. En ole kokeillut, mutta suunnilleen saman olen tehnyt veneen ohjauskaapelin kanssa. Ainakin voitelee hyvin .

Mutta koko ajan kiinnostaa toi c5 enemmän ja enemmän....

Rictoen

Lainaus käyttäjältä: Toinensitikka - maaliskuu 17, 2021, 23:31:39
.... Toi koko käsijarrusysteemin laittaminen samaan nippuun on hölmö suunnittelun virhe

Olen ajanut liki kymmenen vuoden aikana neljällä X7:lla, automaattikäsijarru käytössä, kohta kymmenen vuotta, liki 300 tkm. Ekalla välin 320 -520 tkm, yhdellä 240 -260 ja parilla noin 440 tkm + jotain.  Mitään ongelmia ei ole ollut, nyt ekan kerran tein jotain systeemille eli vaihdoin muovipuslat, joilla vaijerit tulevat satuloihin kiinni.

Pariin vanhempaan C5een vaihdoin käsijarruvaijerit putkineen vähemmillä ajomäärillä. Samoin joka vuosi taisin nitkutella vaijereita liikkeelle. 

En siis voi omilla kokemuksillani mitenkään liittyä ajatukseen että olisi suunnitteluvirhe. Oikeastaan päinvastoin - seisontajarrun kun pitää toimia myös varajarruna, niin sähköinen on osoittautunut luotettavammaksi kuin käsikäyttöinen.  Katsastin taas vanhimman, 2002n, ja se kaipaisi taas jarruvaijerien ja putkien vaihtoa, sen verran jäykkä oli jo kahva. Sen käyttö varajarruna vaatisi kahden käden repimisen ja luulen, että hidastuvuus olisi aika vaatimaton silloinkin.

Uskon toki kertomukset systeemin rikkoutumisestaja olenkin pohtinut miksi mulla ei ole ollut ongelmia. Heh, hannuhanhi -ominaisuutta mulla ei ole, oikeastaan päinvastoin, ongelmat löytävät minut kyllä hyvin :-).   Onkohan niin, että sähköinen käsijarru pitää olla koko ajan aktiivikäytössä? 

Niin, vai onko mulla oikeasti ollut kerrankin tuossa hyvä tuuri - kumpikohan on yleisempää, kestäminen vai rikkoutuminen?

Rictoen

Lainaus käyttäjältä: Reverend - maaliskuu 17, 2021, 17:57:26
...kilometrejä 368tkm ja kumpikin vaijeri oli tarpeeksi kulunut jarrusatulan vivun kohdalta että muutama säie oli mennyt poikki. Säikeissä oli kulumaa koko vaijerin ympäri.

Pohditko mihin olivat hankautuneet, voineet koskettaa? 

Takana se, että omaani 445 tkm ajettuun vaihdoin juuri muoviholkit, jotka olivat antaneet periksi niin, että vaijerit lähtivät satulasta noin 45 asteen kulmassa peruslinjastaan. Mitään vaurioita ei vaijereissa ollut, mutta luulen että olisi tullut pian kun vetokulma oli totaalisen väärä. Oliko sun vaijerien tukiholkit kunnossa ei vaijerit olivat mutkattomia?

sitikkaporo

Luottokorjaaja vaihtoi noi puslat Toureriini, ja sanoi että juurikin tuo vino vaijerikulma kuluneilla puslilla kuluttaa vaijeria. Halpa ennakoiva huolto tämä puslien vaihto.
ë-C4 2023, Dyane -68 projekti, Mitsu Outlander PHEV 2016

Reverend

Lainaus käyttäjältä: Rictoen - maaliskuu 18, 2021, 09:48:59
Lainaus käyttäjältä: Reverend - maaliskuu 17, 2021, 17:57:26
...kilometrejä 368tkm ja kumpikin vaijeri oli tarpeeksi kulunut jarrusatulan vivun kohdalta että muutama säie oli mennyt poikki. Säikeissä oli kulumaa koko vaijerin ympäri.

Pohditko mihin olivat hankautuneet, voineet koskettaa? 

Takana se, että omaani 445 tkm ajettuun vaihdoin juuri muoviholkit, jotka olivat antaneet periksi niin, että vaijerit lähtivät satulasta noin 45 asteen kulmassa peruslinjastaan. Mitään vaurioita ei vaijereissa ollut, mutta luulen että olisi tullut pian kun vetokulma oli totaalisen väärä. Oliko sun vaijerien tukiholkit kunnossa ei vaijerit olivat mutkattomia?

Olivat hanganneet siihen vipuun minkä lovessa ovat kiinni. Siinä kiinnityksessä oli sen verran väljää että vaijeri pääsee siinä elämään. Tukiholkit ei ollut tietenkään täysin ehjiä mutta vaijerit mutkattomat. Niitä vaijereitahan pitää oikeassa kulmassa enemmän ne tukilenkit ja pantakiinnitys koriin. Jos olisi mutkia ollut olisin vaihtanut ne heti.

Beksi-Eki

Tähän erinomaiseen selostukseen lisäksi vielä pari asiaa:

* Vaikka ne likaiset ja korrosoituneet kiinnitysruuvit boksin kannessa näyttävät niiteiltä, ne ovat oikeasti ruuveja ja niissä on (torx-?) kanta kun lian alta kaivelee. Nimim. turhaan porasin.

* Jos aikoo asentaa käytetyn käsijarruyksikön vaijereineen, tulee ottaa huomioon se, että uudemmalla ECU:lla varustettu yksikkö ei välttämättä passaa vanhempaan autoon.

* Myyntikuvien perusteella purkuosista on usein katkaistu hätävapautusvivun vaijeri kylmän viileästi boksin vierestä. Jännä nähdä miten mullle vierihoitoon tulevassa X7:ssa on menetelty.

Teuski

Käsijarrusta vaijeri poikki ja moottori yrittänyt pyörähtää rikkoen muovia kotelon sisältä;
Korjaus Puolassa edestakaisine rahteineen n. 120€. Uudet vaijerit asennettuna ja holkit mukana.

Irrottaessa kannattaa hätäavausvaijerin mukana vetää apunaru että on helpompi pujottaa se takaisin.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

K1mm0

Olisko puolalaisen firman yhteystietoja antaa? Omassa kyllä toimii, mutta jos joskus myöhemmin alkaa ryppyilemään.

Teuski

Lainaus käyttäjältä: K1mm0 - toukokuu 29, 2024, 16:40:02
Olisko puolalaisen firman yhteystietoja antaa? Omassa kyllä toimii, mutta jos joskus myöhemmin alkaa ryppyilemään.
En kyllä löytänyt enää mistään. Suomessa asuvaa puolalaista tuttua käytin välikätenä.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-