C8 Kaasuläppäkotelo?

Aloittaja J-V, heinäkuu 10, 2020, 23:52:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J-V

Antipollution fault -vikailmoituksen ja parin tyhjäkäyntisammumisen jäljiltä huolto kertoi ongelman paikallistuneen kaasuläppäkoteloon.

Jonkinlaisen puhdistuksen jälkeen nyt kaikki toimii, ja toivotaan ettei ongelma ilmene uudelleen.

Minkälainen paketti tuo kaasuläppäkotelo oikein on?
Uskaltaako sinne tunkea omat sormensa, jos sieltä vaikka löytäisi jonkin syyn vikailmoituksen ilmestymiseen.

Arvokas on tuo varaosana, en vielä laita hankintalistalle. Katsotaan nyt ensin, auttoiko huollon toimenpiteet vai pitääkö viedä patologille avattavaksi isommin...

Teuski

Tuskin siinä kaasuläppäkotelossa itsessään vikaa on vaan siinä kiinni olevissa sähkölaitteissa. Kaasun asentotunnistin tai sähköinen säädin, edellämainitun kanssa tyhjäkäyntisäädin sekä vielä imuilman lämpöanturi. Vikakoodit katsottu vai miten paikallistettu?

Em. palikoiden lisäksi se on lähinnä rööri jossa on sisällä kääntyvä läppä.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

hyper

Parissa muussa autossa kaasuläppäkoteloa on tullut ihmeteltyä ja puhdistettua - sinne tosiaan kertyy ajan kanssa likaa joka vaikuttaa toimintaan. Imuilman mukana tulee hienojakoista pölyä suodattimesta huolimatta (tai sen ohi jostain raosta) ja huohottimen kautta voi tulla lisäksi öljyä johon se pöly sitten tarttuu niin kaasuläppä ja mahdollinen lisäilmaventtiili yms voi olla pahimmillaan tosi rähmäinen joka sitten vaikuttaa toimintaan. Kuitenkin moottorinohjaus periaatteessa olettaa että se on puhdas ja toimii kuin uusi joten siitä sitten voi seurata käyntihäiriöitä. Puhdistaessa on syytä olla tosi varovainen ettei riko mitään. Läppää ei saa kääntää väkisin eikä saa käyttää mitään supermegatehopuhdistusaineita koska ne voivat aiheuttaa korroosiota jne.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

J-V

Juuh, vikakoodien perusteella tuohon paikallistettu - en huomannut kysyä tarkemmin.
Aattelin itse myös, että aika herkkä tuo paketti voipi olla, joten siksi(kin) täällä kyselen mitä sille uskaltaa itse tehdä. Jos jotain voi, niin mieluusti itse asiaan vähän lisää perehtyisin jotta visa ei ( taas) vinkuisi kovin äänekkäästi.
JOS sinne jossakin vaiheessa uskaltaa sisään vilkaista, niin millä sitä sitten voisi puhdistella? Pelkkää ilmaa ei nyt ole tarjolla, joskin sitäkin saa tarvittaessa pullotettuna. Joitain suihkautettavia puhdistusaineita löytyy, mutta nekin lähinnä sähkölaitteille tarkoitettuja.
Pitääkö vain nostaa kädet pystyyn ja odottaa ihmettä tapahtuvaksi - siis että se ei enää oireile...?

Jasu

Kuluvia mokomat ovat, joissakin ihan murheeksi asti. Muistelen mm. Megane II omanneen semmoisen, noin satkun välein alkoi oireilemaan, ainoastaan vaihto tokkeennutti, ja sen sopeuttaminen vaati merkkikorjaamokäyntiä. Kaverilla oli vuosia tuommoinen, sitä ekalla kertaa yritettiin kovasti elvyttääkin, asian ratketessa lopulta rahalla...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Teuski

Et kai maksanut vikakoodien luvusta josta ei kerrottu vikakoodeja sulle? Itse kaasuläppäkotelosta ei taida olla edes vikakoodia olemassa joten se tarkempi koodi helpottaisi arvontaa...

J-V

Lainaus käyttäjältä: Teuski - heinäkuu 11, 2020, 15:30:48
Et kai maksanut vikakoodien luvusta josta ei kerrottu vikakoodeja sulle? Itse kaasuläppäkotelosta ei taida olla edes vikakoodia olemassa joten se tarkempi koodi helpottaisi arvontaa...
Löytyyhän tuo vikakoodi tuosta laskusta, kun nyt tarkemmin oikein silmäklasien kanssa tarkastelee -
P1112 - hetkellinen vika kaasuläppäkotelosta.
( ja sulkuihin vielä laitettu varaosanumero 408239823003, hintatietoineen ( 250€)... jos vaikka tarvitsee uuden...)

Teuski

Bensakone siis kyseessä? Ainakin varaosanumero viittaa bensan sähköiseen kaasuläppäkoteloon.

Dieseleissä näyttäisi olevan yleisempi koodi, mutta jotain viittausta löytyy imuilman lämpöanturiin.

Jos korjaamo arpoo vaihdettavia osia jonkun vikakoodilukijan suomennosten avulla niin kiertäisin kyllä kaukaa...

hyper

Kaasuläppäkotelon puhdistamista jos harkitsee niin kannattaa aloittaa katsomalla miltä se näyttää, ensin vaikka irrottamalla kaasuläpälle menevä ilmaputki. Sitten näkee miten likainen se on. Paineilmaa ei välttämättä kannata käyttää ainakaan läppäkotelon ollessa paikoillaan autossa koska silloin likaa voi lentää syvemmälle moottoriin. Jotain kostutettua rättiä ja pehmeää harjaa voi käyttää, ehkä jotain tarkoitukseen tehtyä puhdistusainettakin, itse aikanaan käytin ihan perus crc-yleisöljyspraytä (crc-556?) se irrotti pinttyneenkin töhnän. Käytin vain hyvin pienen määrän sitä ainetta ja pyyhin puuvillakankaalla (vanhasta t-paidasta) kuivaksi asti.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Jasu

Eikö "mopokoneinen" muka anna vikakoodia kaasuläpälle? Kun ainakin tuommoinen kolmelitrainen antaa, omassa jäi kaasuläpän liitin huonosti asentamatta, ja heti vinoili kaasuläppäviasta, kaverin C5 V6 koneella antoi selkeästi kaasuläpän vian kun oli toisen potikan signaalipiuha poikki. Toimi tuo jälkimmäinen vaikka koko ajan olikin vikavalo taulussa, välillä vaan pätkäisi vedot pois eikä reagoinut kaasuun, sammuttamalla-käynnistämällä "korjaantui" hetkeksi ja vikakoodia ei tullut enää kun johdotus korjattiin...

Noissa käsittääkseni on lähes kaikissa tuon ikäluokan sähkökaasuisissa kaksi asentoanturia, jotka lukee "ristiin" toisiaan, ja niiden pitää antaa oikeanlaista signaalia toisiinsa verrattuna toimiakseen oikein, ja jos tulee epämääräistä tietoa antureiden kesken niin vikavaloa tarjoillaan. Ja joo, ne on kuluvia, aina kun kaasuläppä vähänkin liikahtaa, niin liuku kummassakin anturipiirissä hieroo hiilirataa vasten, ja jossain vaiheessa tulee tunnit täyteen...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

olli__o

Mikä moottori tuossa on ja missä(/millaisella lukijalla) luettu, tuo on valmistajakohtaisia koodeja, mutta Citroenillakin voi olla ainakin kolme ihan eri osaa johon ihan sama koodi viittaa:
- Kaasuläppä
- Imuilman lämpötila-anturi
- Polttoaineen paine (dieselissä)

Eli osaako korjaamon lukija tulkita koodin oikein ja tunnistaa ECUn mallin oikein?

KariM

Bräkleenillä itse putsasin tuollaisen. Motonetissa näkyi olevan myynnissä myös jenkkivideoista tuttua "carburetor cleaneria" mitä tuntuvat käyttävän moneen kohteeseen.

J-V

Ah, tyhmä minä, kun osan tärkeistä tiedoista unohdin ilmoittaa.

C8 on siis vuodelta 2003, 2-litrainen bensa-automaatti (...jep...vaan eipä ollut silloin tuota hankkiessa muita vaihtoehtoja tarjolla...joten tällä mennään)

Ja kyllä, huollon toimintaan olen ihan tyytyväinen, asiantunteva henkilöstö siellä hommissa. Oma ulosantini sen sijaan tökkii, kun en kaikkia tarvittavia tietoja ja termejä muistanut/osannut sijoittaa tekstiini.