Grand C4 Picasso ja RD4 - Bluetoothin ja/tai AUXin lisääminen

Aloittaja Tuuuukka, heinäkuu 30, 2019, 14:47:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuuuukka

Tästä asiasta on eri foorumeilla jo aika paljon keskustelua, mutta osittain löytyy myös ristiriitaista ja jo vanhentunutta tietoa. Toisaalta ratkaisut tuntuvat riippuvan myös itse automallista.

Tarkoitus olisi siis saada Bluetooth tai ainakin aux-liitäntä Grand C4 Picassoon (2012). Siinä kun on vakiona tuo RD4-soitin ja kumpaakaan ominaisuutta ei siitä löydy. Onko mahdollista yksinkertaisesti vaihtaa soitin RD45-malliin ja näpytellä esim. tämän (https://www.ebay.co.uk/c/25009137441) avulla ruksit oikeisiin kohtiin, jonka jälkeen voisin nauttia Bluetoothin ominaisuuksita? Vähimmäisvaatimuksena olisi musiikin soittaminen puhelimesta, mutta onhan se hienoa jos puhelutkin onnistuvat. Vai mahtaako autossa olla mikrofoniakaan valmiina, vaan pitäisikö sekin asennella itse..? Etupenkkien välissä katossa on kyllä jonkinlaista pientä ritilää.

Tuossa mietin lähinnä sitä, että vaikka soittimen vaihtaminen onnistuisikin, niin miten autossa oleva näyttö sopii yhteen RD45:n kanssa, kun näissä Picassoissa soittimen käyttämä näyttö on osa tuota yhtä isoa näyttöä. Tai mahtaako ratissa olevat säätimet reagoida vaihtoon jollakin tavalla?

Ja jos tyydyn pelkkään auxiin, niin voinko yksinkertaisesti tilata esim. tämän kiinalaistuotteen (https://ebay.us/mZH5UP), iskeä sen RD4:n taakse kiinni ja aktivoida auxin soittimesta tuolla samalla softalla kuin ylempänä?

Toistan vielä, että tiedän asiasta olevan aika paljon keskustelua ympäriinsä, mutta näin noviisina sekä Citroenien että tällaisten asennusten kanssa varmistan asiat mieluummin etukäteen kuin ostan useammalla satasella turhia tarvikkeita :)

Teuski

RD4seenhan saa AUX-innin pelkällä piuhalla ja aktivoimalla lähdön Lexialla. Ebaysta hakee "RD4 aux lead" ja maksaa muutaman euron.
Mulla on C3 Picassossa alkuperäinen AUX-in RD4:ssä. Siinä kiinni tämän tapainen bluetooth-handsfree-ohjainalaite ja hienosti pelittää.

Tuo on perus tupakansytkä-bluetoothiin verrattuna siitä hyvä, että mikin ja napit saa asetella sinne mihin haluaa. Toki jos tykkää hifistellä niin tekee kaikki liitännät jonnekin piiloon.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Tuuuukka

Lainaus käyttäjältä: Teuski - heinäkuu 30, 2019, 14:59:02
RD4seenhan saa AUX-innin pelkällä piuhalla ja aktivoimalla lähdön Lexialla. Ebaysta hakee "RD4 aux lead" ja maksaa muutaman euron.
Mulla on C3 Picassossa alkuperäinen AUX-in RD4:ssä. Siinä kiinni tämän tapainen bluetooth-handsfree-ohjainalaite ja hienosti pelittää.

Tuo on perus tupakansytkä-bluetoothiin verrattuna siitä hyvä, että mikin ja napit saa asetella sinne mihin haluaa. Toki jos tykkää hifistellä niin tekee kaikki liitännät jonnekin piiloon.

Tuollainen sytkäribluetooth on toki yksi vaihtoehto, mutta mieluiten teen mahdollisimman "siistin" toteutuksen, eli mitä vähemmän on mitään mokkuloita näkyvilä, sitä parempi ;D Bluetooth nyt on vähän niin ja näin, että onko sille lopulta käyttöä ja siinä mielessä paras ratkaisu voisi olla tuo auxin liittäminen suoraan RD4:n taakse. Bluetoothin käyttäminen musiikin kuunteluun riippuu toki myös bt:n laadusta, joidenkin soittimien/laitteiden kohdalla äänenlaatu kärsii vähänkin kovemmalla volyymilla melkoisesti.

Mutta jos tuo vaihto RD45:n onnistuu helposti, niin eipä siitäkään haittaa olisi. Netistä vaan löytyy sen verran ristiriitaista tietoa tuosta vaihdosta, että ei tiedä mihin luottaisi :)

Teuski

Sen sytkäribluetoothin voi tietenkin viritellä kiinteillä kytkennöillä piiloon. Toki sinne aux-inniin saa niitä kalliimpia bloetooth-usb ym. -bokseja.

Vähän offtopicina mulla on tällainen USB-poweri taustapeilin jalan sisällä kojelautakameraa varten, kamera menee päälle kun virrat kytkee autoon. On muuten loistopeli Xiaomi 70mai, siihen pääsee wlanilla kiinni katsomaan ja lataamaan videoita. Kameraan ja muistikorttiin ei tarvitse koskea ja on huomaamaton asentaa. Toimintalogiikkakin on oikein miellyttävä, tallentaa kiihtyvyysanturin perusteella "tapahtumat" varmaan talteen.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Teuski - elokuu 01, 2019, 12:33:52
Vähän offtopicina mulla on tällainen USB-poweri taustapeilin jalan sisällä kojelautakameraa varten, kamera menee päälle kun virrat kytkee autoon.
Miten olet kytkenyt virrat taustapeilin jalkaan niin, että katkoo virtalukosta?
Citroën 2CV AZ Berline -56

Teuski

Lainaus käyttäjältä: Aakku - elokuu 01, 2019, 13:24:09
Lainaus käyttäjältä: Teuski - elokuu 01, 2019, 12:33:52
Vähän offtopicina mulla on tällainen USB-poweri taustapeilin jalan sisällä kojelautakameraa varten, kamera menee päälle kun virrat kytkee autoon.
Miten olet kytkenyt virrat taustapeilin jalkaan niin, että katkoo virtalukosta?
Sisävalon paneelista löytyi sopiva lähtö.

japa

Tällaisen Yatourin paketin asentamalla saa bluetooth-yhteyden ja Hands Freen. Myös rattinapit toimii. Vaatii soittimen AUXin aktivoinnin Lexialla, mutta muuten on hyvin yksinkertainen asentaa.

Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Jussi65

Löytyykö Hämeenlinnasta Lexia-koodaria? Aux aktivointi C4GP -08.
C3 -04, C4 GP -08, C5 -05

Limepatonki

Onko kenelläkään kokemusta näistä aliexpressin "biurlink bluetooth" adaptereista RD4 radiolle?

https://www.aliexpress.com/item/12Pin-Car-bluetooth-Module-Wireless-Radio-Stereo-AUX-IN-Aux-Cable-Adapter-For-Peugeot-207-307/32982700394.html

Ei ole hinnalla pilattu ainakaan, n.10€ vain. Vaatii erillisvirrat, mitkä saa epäilemättä radion takaa. Ymmärtääkseni ratin nappulat ei tietenkään toimi moisen kanssa.

Teuski

Suosittelen ennemmin laittamaan ihan vaan 3,5mm aux-in-piuhan jos ei sellaista autossa valmiina ole ja siihen kaveriksi tällainen bluetooth-vastaanotin. Näköjään sellaista tuli jo aiemmin mainostettua. Itse asiassa mulla oli ensin tuo aiemman viestin malli, mutta sillä oma puhe kuului vastaanottajalle huonosti. Tässä viestissä oleva malli on toiminut paremmin.

Mulla on C3 Picassossa tollanen, nappi/mikki-yksikön voi asentaa sopivaan paikkaan ja kappaleen vaihdot ja vastaaminen onnistuu siitä. Halutessaan kytkennät voi tehdä pistokkeiden sijaan kojelaudan sisälle piiloon. Puhelut toimii hienosti, ohjain on mulla kojelaudassa radion vasemmalla puolella. Puhelin on toisella puolella telineessä ja siinä pyörää Android Auto.

Android Autoa ei saa Suomen Play-kaupasta, mutta asennustiedosto löytyy vaikka täältä: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

Kun auton käynnistää, puhelin yhdistää automaattisesti ja AA aukeaa kun otan puhelimen taskusta ja laitan telineeseen. Autosta poistuttaessa puhelin vaan taskuun ja menoksi, mitään ylimääräistä ei tarvitse tehdä. Siitä on helppo halitta Spotifya, puheluita, navigointia ja kuunnella viestit luettuna ajaessa. Lisäappilla saa vielä nopeusnäytönkin. AA:n kautta käytettynä Google Maps on yksinkertaisempi ja mukavampi käyttää autossa.

Samaan tapaan käytän AA:a prätkällä kypärä-handsfreen kanssa.

Limepatonki

No kieltämättä tuo BT-vastaanotin, mistä mainitsit on ollutkin plan B kun nyt tupakansytyttimestä menee virrat toisaalle. Ajattelin vain jos jollain olisi kokemusta tuosta mun linkkaamasta. Normi aux-liitin on jo matkalla kiinasta.

olli__o

Toimiiko nuo kaikkien valmistajien RD4 radioiden kanssa, muistelen että jossain mallissa oli monia valmistajia, joista ainakaan yhdessä ei toiminut pelkkä simppeli johto (mutta olisikohan ollut RD3 tai ihan joku muu?)

Ja yleensä vaatii johdon lisäksi jotain koodaamista, kuten tuolla aiemmin Jussi65 kyselee.

Jussi65

C3 -04, C4 GP -08, C5 -05

sulo

Emännän C4:ssa on ollut tuo aux piuha bluetooth palikalla. Muutenhan toi toimii kohtuudella, mutta se äänitaso auxilta radioon siirryttäessä ottaapi pattiin.
Siispä onko joku tehnyt jonkin sortin esivahvistin systeemiä tai muuta vastaavaa tasapainottamaan tuota volume probleemaa?