Kirjoittaja Aihe: C5 ilmastoinnin tehokkuus/tehon puute  (Luettu 484 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 0
C5 ilmastoinnin tehokkuus/tehon puute
« : Toukokuu 18, 2019, 19:12:52 »
Tervehdys! Kuinka viileää/kylmää pitäisi tulla ykköskoppaisen vm.- 2004 automaatti-ilmastoinnista? Itselläni kompura käy ja kukkuu ja tulee viileää, mutta mielestäni ei sellaista jäätävän kylmää. Kuuluuko tullakaan? Säädin ylettää vain 16 asteeseen. Eräässä toisessa vääränmerkkisessä kun pyynnin käänsi tappiin, niin tuli todella kylmää, eli antoi täysillä sen mitä pystyi.

Ilmastoinnin täyttöhuolto on tehty reilut vuosi sitten, eikä vajetta ollut normaalia hävikkiä enempää.

Pidän yleensä säädön 22 asteessa ja tuntuu, ettei viilene kovinkaan nopeasti. Toisaalta kyseessä on farmari ja sisätilaakin on paljon. Flektin etuvastukset korjasin kevättalvella.

- Väsyvätkö kompurat ajanoloon siten, etteivät enää jaksa kehittää painetta?
- Pitäisikö lauhdutin puhdistaa aika-ajoin ja mahdollisesti myös vaihtaa kuivain?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 251
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 ilmastoinnin tehokkuus/tehon puute
« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2019, 21:24:47 »
Tervehdys! Kuinka viileää/kylmää pitäisi tulla ykköskoppaisen vm.- 2004 automaatti-ilmastoinnista? Itselläni kompura käy ja kukkuu ja tulee viileää, mutta mielestäni ei sellaista jäätävän kylmää. Kuuluuko tullakaan? Säädin ylettää vain 16 asteeseen. Eräässä toisessa vääränmerkkisessä kun pyynnin käänsi tappiin, niin tuli todella kylmää, eli antoi täysillä sen mitä pystyi.

Laita pyynti 16 asteeseen, puhallusta reippaasti ja sisäilmankierto päälle. Kyllä sieltä tulee jäätävän kylmää hetken päästä, etenkin jos laittaa kaiken puhalluksen keskisuuttimille, josta sitä on helpompi mittailla kuin jostain jalkatilasta ja tuulilasilta.

Subaruni ilmastoinnissa on asteikon alapäässä LO-niminen "lämpötila", joka tekee tismalleen nuo samat temput.

Citroënissa automatiikka on "inhimillisempi", eli 16 asteen säätö ei ole jäätävä vaan voisi automaattiasennossa vielä toimia normaalina käyttölämpötilanakin, jos on vaikka paksu työtakki päällä kesällä.

Mulla ykköskoppainen break viilenee ihan riittävän nopeasti: en ole koskaan joutunut harmittelemaan, että kylläpä kestää.

Lauhdutin kannattaa toki puhaltaa paineilmalla puhtaaksi. Oman kokemukseni mukaan kompuroiden teho ei olennaisesti vähene iän myötä. Kuivaimeen ei tarvi koskea, jos systeemi on pysynyt tiiviinä.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 441
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 ilmastoinnin tehokkuus/tehon puute
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2019, 14:46:24 »
Kompura saattaa kulua väljäksi tai jopa hajota jos siihen ei ole kylmäineen täytön yhteydessä laitettu oikeaa/riittävää määrää öljyä (kylmäaineen lisäksi sinne laitetaan myös öljyä, valmistajan määrittelemä määrä).

Semmoinen vaara on olemassa jos täyttöhuollon tekee joku tumpelo joka ei viitsi tai osaa tarkistaa täyttömääriä tai täyttölaitteistossa on vikaa ja se mittaa määrät väärin.

Omalle kohdalle on semmoinen osunut, hyödynsin halvan ilmastointihuollon ja eihän se sen jälkeen sen kummemmin toiminut kuin ennen huoltoa, eli ei tullut tarpeeksi kylmää... kävin eri paikassa huollattamassa uudestaan koska epäilin edellisen huoltajan ammattitaitoa ja niinpä ne siellä toisessa paikassa totesikin että kompurassa ei ollut edellisen jäljiltä juuri lainkaan öljyä.

Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Tervo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 73
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 ilmastoinnin tehokkuus/tehon puute
« Vastaus #3 : Toukokuu 19, 2019, 15:56:09 »
Samanlainen näkyy tämä kakkoskoppanen olevan kuin se ykkönenkin :) Oli unohtunut, kun tuossa ekalla lämpösellä taivastelin, että täytyy varmaan antaa tarkistaa, kun tuntui, ettei tarpeeksi kylmää tule. Bemarissahan sai automaatin pitää 21 asteessa kesät talvet, ja aina oli sopiva. Mutta tämän kanssa (kuten sen edellisenkin) on näköjään oikea helleasetus se 18. Juuri tultiin mökiltä, ulkolämpö 26, ja kyllä tuolla ihan tarpeeksi viileetä tuli, kun muisti sen pudotuksen sinne kahdeksaantoista.
Toki, onhan tuo varmaan hyvä antaa myös täyttää, taisi myyjä mainita, ettei ole viiteen vuoteen täyttänyt.
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 513
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + AR156STW+ Ducatoja
Vs: C5 ilmastoinnin tehokkuus/tehon puute
« Vastaus #4 : Toukokuu 19, 2019, 16:33:42 »
Jos lämmönsäätö ei meinaa pitää haliattua tasoa niin kannattaa putsata se sisätilan lämpöhaistelija. Siinä on pieni puhallin ja menee tietty täyteen pölyä.
Rallia ranskalaisella :D

Poissa jokke19

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ilmastoinnin tehokkuus/tehon puute
« Vastaus #5 : Toukokuu 19, 2019, 20:18:39 »
Mulla neljättä kesää lähdössä -02 C5. Joka kevät käy, kuten nytkin, ilmastointihuolto mielessä, mutta jäänyt tekemättä kun jäähtyy hyvin edelleen. Ei mitään käsitystä milloin huollettu. 21-23 saa olla lämpöasetus kesät talvet, lähinnä omasta vaatetuksesta ja fiiliksestä riippuen. Eli väittäisin, ettei ääriasetuksia kuuluisi tarvita... Flektin vastukset olisi tarkoitus uusia, kun ei pyöri kuin täydellä teholla.

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ilmastoinnin tehokkuus/tehon puute
« Vastaus #6 : Toukokuu 19, 2019, 20:51:26 »
Tänään vähän perehdyin asiaan. Kylmää tulee kun säätimen kääntää minimiin, mutta en ole vieläkään ihan varma, että pelaako oikein. Tuon keskireijän anturin puhdistin parisen vuotta sitten pölystä ja katsoin silloin, että siinä oleva pieni puhallin pelaa. Höyrystimen lämpötila näyttää menevän välillä pakkasen puolelle (tästä en ottanut kuvaa), joten ainakin kompressori pelaa. Tällöin myös ilmastointi pysähtyy hetkeksi. Flekti pyörii myös. Suurin ihmetyksen aihe on se, että kun pyyntö on laitettu 22 asteeseen, niin keskisuuttimista tulee 14 asteista ilmaa, mutta jalkatilaan 31 asteista! Auto kävi tässä tilanteessa parkissa. Edes ulkona ei ole niin kuuma, joten moottoritilasta pääsee lämmintä kanavaan. Onko joku lämmituslaitteen putkista sisältä halki, vai onko ilmiö ominaisuus? (31+14)/2 = 22,5 eli pyynnin verran. Sattumaa vai ei?



Kun käännän pyynnin 16 asteeseen, niin sitten myös jalkatilaan puhaltaa viileampää, mutta ei niin kylmää mitä keskisuuttimista tulee:



Taidanpa ensi hätään vaihtaa raitisilmasuodattimen, koska edellisestä vaihdosta on jo reilusti toista vuotta aikaa.

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ilmastoinnin tehokkuus/tehon puute
« Vastaus #7 : Toukokuu 20, 2019, 19:50:13 »
Ettei vika olisikin vaan läpän booritus. Tänään sopeutin lämppäriä kääntämällä ensin kylmimmälle ja sitten kuumimmalle ja mielestäni tuon jälkeen tulikin ihan raikasta ilmaa 22 asteessa. Samalla muistui mieleen, että eilen oli jossain vaiheessa tilanne, että vasemmasta keskisuuttimesta tuli huomattavasti lämpimämpää ilmaa, mitä oikealta, vaikka säädöt olivat samat. Se, että jakaa ylös ja alas erilämpöistä ilmaa, taitaa olla ihan tarkoituksellinen ominaisuus.

Tilasin pitkäakselisen moottorin (6447tk) Sparetolta 57 eurolla tomituksineen, koska olen ennenkin ollut havaitsevani, että vasen ja oikea puoli heittävät jonkin verran. Apparin puolen lämpötilaa kun ei niin helposti huomaa paitsi jos toinen puoli on jo ihan sökönä.

Kuskin puolen moottorin vaihdosta on paljon materiaalia, mutta entä tuo toinen puoli? Mahdollistahan on, että molemmissa on ainakin sen verran väljää, ettei säätö enää toimi tarkasti.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2019, 21:36:00 kirjoittanut vpekkari »

Poissa ukonvaaja

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 411
  • Peukkuja: 1
  • C5 1,8 Break -03
Vs: C5 ilmastoinnin tehokkuus/tehon puute
« Vastaus #8 : Toukokuu 20, 2019, 22:03:46 »
Apukuskin puolelta saa hanskalokeron helposti pois ja siten paljon paremmat näköalat työkohteeseen.