Kirjoittaja Aihe: Citroen C5 THP 1.6 moottorin vaihto  (Luettu 813 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VH87

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Citroen C5 THP 1.6 moottorin vaihto
« : Toukokuu 16, 2019, 12:07:47 »
En löytänyt pikaisella haulla suoraan aihetta käsittelevää ketjua, joten avataan uusi. Modet poistakoon jos tarvis.

Tuomioksi napsahti että vm. 2011 kone pitäisi vaihtaa, jakoketjut venyneet jne. Eli tuo käsittääkseni perinteinen tyyppivika. Ostin auton 2016 ja sillä on nyt ajettu yhteensä n. 160t (itse 30 000). Jotain pientä vikaa on ollut aiemmin, mutta viimeisin oli kun jäin sen kanssa tien päälle ja auto nyki kiihdytettäessä. Sen perusteella tehtiin em. diagnoosi.

Katselin että tuosta löytyy joitain kuluttajariitalautakunnan päätöksiä, joissa on vedottu valmistajan virhevastuuseen, mutta taitaa olla niin että artisti maksaa. Oletteko tilanneet koneita ulkomailta/onko heittää jotain luotettavia tahoja joilta saattaisi löytyä? Sain yhdeltä liikkeeltä vaihtoarvion jonka hintahaarukka oli 10-13t€ (kone 4,5t ja työt päälle) ja kuulostaa melko kovalta hinnalta.

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 505
  • Peukkuja: 6
Vs: Citroen C5 THP 1.6 moottorin vaihto
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2019, 15:50:25 »
Onko tosissaan jakoketjun venymisen seurauksena tarve kokonaan uudelle moottorille? Ettei "pelkällä" kansiremontilla menisi?

Vaihtomoottoria voi kysellä myös maahantuojalta/merkkiliikkeestä. Service antaa THP vaihtomoottorille hinnaksi alle 4000 euroa, mutta en tiedä onko hinta miten realistinen. Jos moottorivaihdon kustannukset ovat tosiaan noin suolaiset, niin eikös se kannata mielummin hakea moottori autokaupasta ja ottaa siihen samalla hintaa auto valmiiksi asennettuna ympärille?
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: Citroen C5 THP 1.6 moottorin vaihto
« Vastaus #2 : Toukokuu 28, 2019, 20:01:38 »
Suosittelisin itekkin vielä miettimään sitä ketjun ja muiden hilppeiden vaihtoa ennen moottorin vaihtoa. Huhujen mukaan niiden uusimpien pitäisi olla alkuperäistä kestävämpiä. Joten jos käytetyn koneen vaihdat saatat olla pian saman ongelman kans silmätysten. 
Miten on muuten, onko sellaista jakoketjua tehtykään joka ei käytössä veny? Ennen vanhaan moottorit ei ollu niin nuukia sille venyneelle jakoketjulle.

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Citroen C5 THP 1.6 moottorin vaihto
« Vastaus #3 : Toukokuu 28, 2019, 20:36:04 »
Ennen vanhaan moottorit ei ollu niin nuukia sille venyneelle jakoketjulle.

Joo, mulla aikoinaan Plymouth Dusterissa (lyhyt ketju, ilman kiristintä) niin pitkä, että sen sai tuossa rattaiden välissä puristettua keskeltä yhteen. Ja kone kävi kuitenkin. :)
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 127
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Citroen C5 THP 1.6 moottorin vaihto
« Vastaus #4 : Toukokuu 28, 2019, 20:48:54 »
Ennen vanhaan moottorit ei ollu niin nuukia sille venyneelle jakoketjulle.

Joo, mulla aikoinaan Plymouth Dusterissa (lyhyt ketju, ilman kiristintä) niin pitkä, että sen sai tuossa rattaiden välissä puristettua keskeltä yhteen. Ja kone kävi kuitenkin. :)

Ei aiheuta toimenpiteitä, vielä tuommoisena...

"Maailman huonoin alumiiniveekasi" siis kyseessä...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Citroen C5 THP 1.6 moottorin vaihto
« Vastaus #5 : Toukokuu 28, 2019, 20:54:43 »
Ei aiheuta toimenpiteitä, vielä tuommoisena...

"Maailman huonoin alumiiniveekasi" siis kyseessä...

Joo, eihän toi ole vielä edes löysä. :)
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: Citroen C5 THP 1.6 moottorin vaihto
« Vastaus #6 : Toukokuu 29, 2019, 19:49:04 »
Se ongelma nyky koneissa tulee siitä että kampiakselilla ja nokka-akselilla  ym on asentotunnistimia jotka huomaavat että että nyt alkaa mennä ajoitukset sekasi.  Tiukat päästömääräykset taas aiheuttaa sen että kaikki ajoitukset pitää olla just eikä melkein.  Tietotekniikka taas hoitaa sen että ajot loppuu kun kaikki ei ole kohdallaan.
Perinteisen ladan tunnusomainen äänikin on löysän jakoketjun rallatus. 

Poissa läjjeejä

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 221
  • Peukkuja: 0
Vs: Citroen C5 THP 1.6 moottorin vaihto
« Vastaus #7 : Kesäkuu 02, 2019, 13:11:50 »
vältä  tuota firmaa suomen vaihto osa .kone joka tulee on riisuttu   purettaessa kierteet säretty ,,,paljon kirouksia   

halvemmaksi tulee uusi alkuperäinen  moottori  hintakin saattaa yllättää