Kirjoittaja Aihe: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003  (Luettu 1003 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kokeva

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Kyllä tämäkin kansi alkoi vuotaa.

Kylmänä kone höyryttää melkoisesti, normilämpöisenä normaalisti.
Nestettä ei ole ihmeemmin tarvinnut lisätä.
Muutaman kymmenen km. ajossa paisarin pinta normaalin rajoissa.
Parin sadan km. jälkeen pinta reilusti ylärajan yläpuolella. Ei vuotanut
Ylävesiletku lutistuu käsin, painetta jonkin verran. Korkki auki puristellessa tulee kuplia paisariin.
Lämmintä piisaa, moottorin jäähdytysveden lämpö n.80 astetta.

Kokeilen kannenpulttien vaihtoa ja uudelleen kiristämistä kansi paikallaan. Ymmärtääkseni toiset viisi pulttia on venttilikopan alla kierrettävissä.
Saab-palstalla oli juttua moisesta korjaamollakin venyville pulteille tehtävästä kiristyksestä. Pultit ovat jostain syystä löystyneet tai venyneet liikaa.

Sititikka- ja Pösö-foorumeillakin jotkut ova ihmetelleet avattaessa löysiä kannenpultteja.
 Saattaahan tuo kansi mennä pilallekin- vaan kokeilen kuitenkin:
Nesteitä vähän varuilta pois.
1.   1-pultti varovasti auki ja uusi pultti rasvattuna tilalle 20Nm tiukkuuteen. sama lopuille kiristysjärjestyksessä.
2.   1-pultti 60 Nm tiukkuuteen, sama lopuille kiristysjärjestyksessä.
3.   1-pultti 110asetta, sama lopuille kiristysjärjestyksessä.
4.   1-pultti 110asetta, sama lopuille kiristysjärjestyksessä.

Yhtenä pelkona on kannenpultin katkeaminen avattaessa. Onkohan yleistä ja kuinka voi välttää?

Onko kokemuksia tai näkemyksiä moisesta kiristelystä?


« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2019, 17:51:21 kirjoittanut kokeva »

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 565
  • Peukkuja: 7
Vs: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003
« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2019, 20:45:56 »
Miksei voi samalla kiristää täyteen momenttiin? Tarkoitan, sitä mukaa kun avaa kiristää uuden loppuun saakka.

Jos kierteet on ruostuneet, voi pultti vastustaa mutta sen tuntee jos kanta lähtee liikkeelle ja vastus on siitä huolimatta kova niin voihan sen pultin jättää jäljelle. Tietysti ruostuminen vaatii happea ja jos happi ei pääse sisään, silloin ei pitäisi olla ongelmaa. Eli jos pultin kanta näyttää tiiviiltä, tuskin on ruostetta. Olen 2 hdi koneesta avannut kannen eikä ole pultti katkennut.

Poissa kokeva

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Vs: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003
« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2019, 21:06:48 »
Tarkoitus kai on aloittaa kiristys melkein alusta ja saada tasaisempi kireys varsinkin momenttiväännöllä. Jos vanha pultti  vieressä on eri kireydellä, kuin jossain toisessa paikassa, saattaa uusiin pultteihin jäädä epätasaiset kireydet. En tiiä-ehkä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2019, 21:19:27 kirjoittanut kokeva »

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 086
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003
« Vastaus #3 : Helmikuu 03, 2019, 21:33:17 »
Onko kokemuksia tai näkemyksiä moisesta kiristelystä?
Just kokeilin tuossa joku päivä sitten kannenpulttien uudelleenkiristystä Roverin kasiin, vähän tihkuminen väheni mutta pääsee silti ottamaan kannen irti. Muutenhan tuo ei isommin haittaisi, vaan kun päästää nestettä männän päälle, ja tekee pientä painetta paisariin, niin siinä on jo pari syytä pikkuremppaan...

Saas sitten nähdä onko kansi halki vai mitä, toivottavasti tällä kertaa olisi kannessa halkeama. Pari ehjää kanttakin olisi hyllyssä, ja useampi kannentilke jne...

Mitäänhän tuossa ei menetä uudelleenkiristäessä, voittaa voi ettei tarvitsekaan lähteä kantta pois purkamaan. Ellei sitten lohkosta kierteet korkkaa, sitten tehdäänkin jo lisää remppaa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa kokeva

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Vs: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003
« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2019, 23:11:50 »
Niinpä. Tuskin hävitä voi muuta kuin pultti menee avatessa poikki ja kansi on otettava pois heti. Uudet pultit on hankittu.

Kiristystä alkoi puoltaa tuo Saabistien kannenkiristelyrutiini.
Samoin vuoto on vielä niin pientä että kiristys voi auttaa.
Kannentiiviste on peltiä. joka varmaan pysyy muodossaan paremmin kuin "pahvi"

Voihan ne vanhat pultit vielä mitata, ovatko venyneet liikaa. Oppaiden mukaan 133,3 mm pitempiä ei saa käyttää uudelleen.
Tosin nämä uudet, marmorilta haetut ovat vain 121 mm pitkät,aluslevyjä ei ole, joten ovat erilaiset? Osanumerot täsmää. Servicessä oli pultit vaihdettu uudentyyppisiin. Sakemannien sivustoilla pituudeksi oli esitetty 130,5mm ja 126mm.

Poissa kokeva

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Vs: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003
« Vastaus #5 : Helmikuu 04, 2019, 21:37:48 »
Nyt on kannenpultit vaihdettu ja kiristelty.
 
150 km jälkeen pysyi nestepinta ylärajan alapuolella eika tihkutellut. Ylävesiletku oli melko kova mutta puristui jonkin verran ja kuplia tuli paisariin. Kai siellä painetta jonkin verran pitää ollakin. Höyrypilveä ei näkynyt.  Lämmöt pysyi n.80 asteessa ja lämmintä tuli hyvin. Täytyy tuota ilmausta vielä harjoitella.

Nyt kylmempänä käynnistettyäni pukkasi jonkin verran höytyä. Tiedä sitten mikä tällä kelillä on normaalia.

Ei vielä oikein vakuuta. Tarkkaillaan tilannetta.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 565
  • Peukkuja: 7
Vs: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003
« Vastaus #6 : Helmikuu 05, 2019, 07:49:35 »
Jos vain pääset talven yli, sitten on helpompi avata kansi jos siltä näyttää. Itse valitsin Reinzin tiivisteen mutta jälkeenpäin kuulin että siinä olisi pieni riski. Tähän asti Reinz kestänyt kahdessa eri hdi:ssä. Toivotaan että vuoto lakkaa kokonaan pelkällä kiristyksellä.
Höyryäminen voi johtua muustakin. Jos tiiviste vuotaa ulospäin, vesi valuu pakosarjan alapuolella eikä höyrysty, tosin en tiedä voiko tippua alempana olevan turbon päälle...

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 629
  • Peukkuja: 16
Vs: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003
« Vastaus #7 : Helmikuu 05, 2019, 11:02:18 »
Mitä tuo höyryäminen tarkoittaa, pakoputkestako vai mistä? Pakoputkesta tulevasta höyrystä ei voi päätellä kai mitään, siitä aina suurin osa on polttoaineen palamisesta johtuvaa (kilo bensaa tuottaa noin pari litraa vettä vesihöyrynä, diesel inan vähemmän). Tuota on helppo periaatteessa kokeillakin, kun ainakaan vesiruiskutus kohtuu isoillakaan määrillä ei juuri vaikuta pakokaasujen luonteeseen, vaikka vettä ruiskuttaisi enemmän kuin bensaa.

Poissa kokeva

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Vs: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003
« Vastaus #8 : Helmikuu 05, 2019, 22:59:50 »
Ehkä tällä kiristelyllä saa tosiaan viivytettyä kansiremonttia jonkin aikaa tuonne kesän korvalle. Vanhat kannenpultit olivat ihan mitoissaan, joskin voimaa tarvittiin pultteihin vaihtelevasti. Muutama aukesi tosi helposti ja joitain täytyi vääntää tosissaan. Pulttien puristusvoimasta se tuskin kertoo mitään.


Se pakoputkesta tullut höyry oli tosi sakeaa. Liikennevaloista lähtiessä näkyi takaa vain mahtava  höyrypilvi. Takaa tulijat jättivät kunnon turvavälin.


Poissa patsa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003
« Vastaus #9 : Maaliskuu 15, 2019, 17:00:02 »
Moron!

onhan se tietty, vähän niinkun "tekohengitystä" tollanen kannenpulttien kiristely, mutta voinee ainakin teoriassa auttaa jonkun aikaa!

Itselläkin 2.0 HDi jumpperi, joka alkoi yks kaks pukkaan kajuuttaan vaan kylmää ilmaa vaikka lämmöt konehuoneessa oli ihan ok.

Nestettäkin jos lisäsi paisarin merkkien välille, niin alkoi puhaltaan sitä ulos paisarin korkista.

Paisari ei kuitenkaan mennyt tyhjäksi asti, pinta laski parisen senttiä alle min. merkin-

Laitoin kamppeen seisontaan talveksi kun en sitä nyt tarvitse, katsotaan viitsiikö kesemmällä tuolle tehdä jotain vai panisinko jo "paaluun"?

koneella ajettu rapiat 110000 km.(vaihtomoottori leimojen mukaan), ajoaikaa olis kesäkuulle. ???

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 565
  • Peukkuja: 7
Vs: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003
« Vastaus #10 : Maaliskuu 15, 2019, 17:20:09 »
Ei ole vielä sisäänajettukaan mutta onko korissa ruostetta? Jos muuten kunnossa, varmaan kannattaisi tehdä remontti. Onhan se kovaa työtä mutta jos sivuvirtana voi tehdä niin varmaan valmistuu. Omassa c5:ssa kun asensin kantta paikalleen, se raapaisi johonkin oliko ohjuriholkkiin ja jännäsin tuliko kohtalokas naarmu, ei tainnut tulla. Eli asennuksessa kannattaa olla tarkkana, joku puominosturi on syytä olla ettei naarmuta tiivistyspintaa.

Poissa kokeva

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Vs: Vuotavan kannen kannenpulttien kiristys.C5 2.0 Hdi RHZ vm.2003
« Vastaus #11 : Maaliskuu 15, 2019, 19:04:00 »
Kerran on kiristelyn jälkeen tarvinnut nestettä lisätä muutama desi pakkasaamun jälkeen. Voi olla kaksikin vuotoa, kannen vuoto ja esim. letkuvuoto. Korkin ympärys on pysynyt kuivana. Ilmaa kuitenkin kerää systeemiin. Termostaattikotelon ilmausruuvista suhisee jonkin aikaa ennen nestettä.

Hollantilaiset laittoivat tulemaan tällaisen hyvin pestyn kannen. Raplailen sitä tässä kesää odotellessa asennuskuntoon. Näyttää ihan hyvältä, puran kuitenkin tarkastusta varten.