Kirjoittaja Aihe: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa  (Luettu 1039 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sitruuna5C

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 1
C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« : Tammikuu 10, 2019, 05:46:00 »
Tervehdys!Tuli sitten ostettua sitikka,kun halvalla sai,mutta ongelmana on,että kuskille tulee kylmää ilmaa,mutta hanttarille lämmintä kuitenkin..SuJu team:in kaveri neuvoi ilmaamaan järjestelmän,ylävesiletku kova lämpimänä.Jäähdytysneste on ruskeaa..Liekö kansipahvi menossa??

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 129
  • Peukkuja: 17
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2019, 06:40:31 »
Lämmityslaitteen säätöläppä siellä jumittaa kylmälle jos vain toiselle puolelle tulee kylmää. Syy riippuu korimallista, ykköskorisessa menee boorit läppää ohjaavan moottorin akselin päästä ja kakkoskorisessa katkeaa läpän akseli.

Ykköskorisessa voit yrittää ilman puhallusta säätää ensin kylmälle ja sieltä lämpimälle ja taas uudelleen. Tuurilla ottaa jossain vaiheessa sen verran kiinni että läppä kääntyy.
Ohjeita korjaukseen löytyy haulla. Kakkoskorinen on ykköskorista hankalampi.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa chacal

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #2 : Tammikuu 10, 2019, 17:45:18 »
Käykö tuossa kakkoskorin tapauksessa niin että akselin katketessa läppä liikkuu siellä itsekseen? Omassa 2006 C5:ssä kävi nimittäin niin, että kesällä alkoi toiselle puolelle tulemaan pelkkää lämmintä ilmaa säädöstä riippumatta. Kun pisti sitten lämpötilaksi MAX niin puhaltelu jossain vaiheessa lakkasi. Nyt talvella sen sijaan tältä ongelmapuolelta tuleekin yllättäen pelkkää kylmää, eli tilanne muuttunut päinvastaiseksi.

Poissa mustis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 97
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #3 : Tammikuu 10, 2019, 19:26:42 »

Ykköskorisessa voit yrittää ilman puhallusta säätää ensin kylmälle ja sieltä lämpimälle ja taas uudelleen. Tuurilla ottaa jossain vaiheessa sen verran kiinni että läppä kääntyy.

Puhallin pois päältä ja pari astetta kerrallaan välillä henkeä pidättäen.

Poissa mustis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 97
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #4 : Tammikuu 10, 2019, 19:31:03 »
Hatara muistikuva joltain foorumilta: kojelaudan keskisuuttimen kautta voi rautalangalla ronkkia läppiä eri asentoon.

En ota vastuuta edellä mainitun oikeellisuudesta.

Poissa Sitruuna5C

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #5 : Tammikuu 13, 2019, 21:14:44 »
Kiitos vastauksista,pitää kokeilla noita keinoja aluksi,jos ei auta niin vien pajalle,kun ei taitoo ja motivaatiota ole oikein  ??? ???

Poissa Juha Elomaa

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2019, 19:48:15 »
Aiemmissa vastauksissa oli oleellinen.
Kertauksen vuoksi: 1-sarjassa boorit lämmönsäätöläpän akselilta rikki, 2-sarjassa läppäakseli poikki.
1-sarjaan saa pitkällä akselilla varustettua säätömoottoria, joka on perin helppo vaihtaa.
Jos kyseessä 2-sarja (2015-2017), niin vahvistettujen läppien asennuksen yhteydessä kannattaa laittaa kevennysvastukset ohjainlaitteen johtosarjaan.

Poissa beehoo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #7 : Tammikuu 17, 2019, 11:38:26 »
Itellä toinen talvi ku on ohjuritapit molemmilta puolilta poikki. Hailakkaa puskee vaikka max tehoilla yrittää lämmittää. Sisäilmankierrolla kestää sen 10-15 mins pyörittää, ennenku täytyy taas AUTO-modelle laittaa kun huuruuntuu.

Varaosapaketin saa romikselta tai muualta kun kyselin PK-seudulla noihin läppien ohjaukseen 80-130€ ja vaihtotyö on 10-20 tuntia, riippuu kuka vaihtaa. 3 paikkaa kyselin korjausarviota, halvin oli tuusulassa muistaakseni 899 ja muut sitten 900-1000€ - ajelen karvatakki päällä.

Alkoi ensin niin, että tuli kylmää ilmaa vänkärille ja toissa talvena napsahti sitten kuskin puoleltakin tappi poikki.

Voi toki olla joku muukin vika. Joku oli käyttänyt eestinmaalla vaihdattamassa nämä 450-500€ hintaan jos en väärin muista.

Poissa mustis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 97
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #8 : Tammikuu 17, 2019, 23:18:40 »
Jotku on leikannu kotelon kylkeen reiän ja korjannu läpän kakkoskorisisa.

Poissa Sitruuna5C

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #9 : Tammikuu 22, 2019, 13:39:00 »
Vika korjattu :),eipä palella enää :D

Poissa TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 021
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #10 : Tammikuu 22, 2019, 13:47:49 »
Tervehdys!Tuli sitten ostettua sitikka,kun halvalla sai,mutta ongelmana on,että kuskille tulee kylmää ilmaa,mutta hanttarille lämmintä kuitenkin..SuJu team:in kaveri neuvoi ilmaamaan järjestelmän,ylävesiletku kova lämpimänä.Jäähdytysneste on ruskeaa..Liekö kansipahvi menossa??

Olipa kerran niinkin, että raitisilmasuodatin oli irronnut. Kylmää tuli kuskin jalkaparkaan. Se nyt ekaksi kannattaa tsekata.
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 561
  • Peukkuja: 15
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #11 : Tammikuu 22, 2019, 14:47:22 »
Vika korjattu :),eipä palella enää :D
Jos korjasit itse, niin miten ja mikä oli vikana, minkä vuosimallin auto - kiinnostaa etädiagnostiikkaa harrastaneita ja (osuiko oikein) auttaa tulevia korjaajia?

Poissa Sitruuna5C

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #12 : Tammikuu 22, 2019, 19:54:07 »
Kuten tuolla oli aiemmin mainittu se boori oli poikki,ja muovin korjausaineella korjattiin se,käytin korjaamolla sen,kun ei itsellä taidot riitä.

Poissa beehoo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #13 : Helmikuu 18, 2019, 13:47:55 »
Kuten tuolla oli aiemmin mainittu se boori oli poikki,ja muovin korjausaineella korjattiin se,käytin korjaamolla sen,kun ei itsellä taidot riitä.


Mitä kustansi ja mikä korjaamo?

Poissa JukkaT

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #14 : Helmikuu 19, 2019, 07:28:46 »
Itellä toinen talvi ku on ohjuritapit molemmilta puolilta poikki. Hailakkaa puskee vaikka max tehoilla yrittää lämmittää. Sisäilmankierrolla kestää sen 10-15 mins pyörittää, ennenku täytyy taas AUTO-modelle laittaa kun huuruuntuu.

Varaosapaketin saa romikselta tai muualta kun kyselin PK-seudulla noihin läppien ohjaukseen 80-130€ ja vaihtotyö on 10-20 tuntia, riippuu kuka vaihtaa. 3 paikkaa kyselin korjausarviota, halvin oli tuusulassa muistaakseni 899 ja muut sitten 900-1000€ - ajelen karvatakki päällä.

Alkoi ensin niin, että tuli kylmää ilmaa vänkärille ja toissa talvena napsahti sitten kuskin puoleltakin tappi poikki.

Voi toki olla joku muukin vika. Joku oli käyttänyt eestinmaalla vaihdattamassa nämä 450-500€ hintaan jos en väärin muista.
Oulussa Pörhöllä, siis merkkiliikkeessä, läppien vaihto 550 €.

Poissa Sitruuna5C

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #15 : Helmikuu 19, 2019, 11:21:03 »
Kuten tuolla oli aiemmin mainittu se boori oli poikki,ja muovin korjausaineella korjattiin se,käytin korjaamolla sen,kun ei itsellä taidot riitä.


Mitä kustansi ja mikä korjaamo?
Vhän yli 100 euroo ja SuJu Team Siilinjärvellä korjasi sen..

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 756
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 2.0hdi kuskille tulee kylmää ilmaa
« Vastaus #16 : Helmikuu 19, 2019, 18:45:11 »
Ja itsestäänselvästi laittaa säätömoottoreille etuvastukset. Ne rajoittaa säätömoottorien vääntömomenttia. Ettei enää paikat hajoile. Sopiva vastusarvo 100 Ohm, 2-5W. Kytketään säätömoottoreille meneviin  valkeaan ja violettiin johtimeen, kumpikin vastus johtimen kanssa sarjaan. Helppo homma. Juttuja löytyy hakemalla. Hantin läppä korjattuna aukon kautta, toimii. Ei tarvinnut kojelautaa purkaa. Nyt, vielä toiseen, ehjään autoon laitoin oitis vastukset.