Kirjoittaja Aihe: Auton seisottamisen haita?  (Luettu 1598 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Marjo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 0
Auton seisottamisen haita?
« : Tammikuu 09, 2019, 17:48:01 »
Mitä haittaa mahtaa olla siitä, että uudenkarhea auto seisoo suurimman osan ajasta ajamattomana? Kuivuuko tiivisteet, letkut jne? Olisi kiikarissa auto, jonka vuosimalli on 2012 mutta ajokilometrejä sillä on vain 5000. Ei tietoa onko säilytetty kuivassa vai ulkosalla, huollot kuulemma tehty määräaikana vaikkei autolla olekaan ajettu. Mitä pitäisi osata ottaa huomioon tuollaisesta autosta?
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Poissa oddjob58

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 893
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #1 : Tammikuu 09, 2019, 18:13:19 »
Akun voit joutua vaihtamaan. Pienellä käytöllä akku ei lataudu tarpeeksi.
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 656
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2019, 18:13:26 »
Jos on diesel niin saattaa ruveta kasvamaan levää polttoaineen suodatin ja letkut. Paitsi jos on tankattu Nesteen MY dieseliä, se ei kasva.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Marjo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 0
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2019, 18:52:41 »
Bensakone on.

Sehän tossa on vähän (eikä ihan vähänkään...) harmittavaa, että takuu on ollutta ja mennyttä. Kaikki synnytysviat on todennäköisesti ilmaantumatta ja sitten kun / jos niitä alkaa ilmaantumaan, niin omasta pussista kaikki, vaikka auto on käytännössä ihan pakasta vedetty.
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 251
  • Peukkuja: 10
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #4 : Tammikuu 09, 2019, 19:01:46 »
Mitä haittaa mahtaa olla siitä, että uudenkarhea auto seisoo suurimman osan ajasta ajamattomana? Kuivuuko tiivisteet, letkut jne? Olisi kiikarissa auto, jonka vuosimalli on 2012 mutta ajokilometrejä sillä on vain 5000. Ei tietoa onko säilytetty kuivassa vai ulkosalla, huollot kuulemma tehty määräaikana vaikkei autolla olekaan ajettu. Mitä pitäisi osata ottaa huomioon tuollaisesta autosta?

On eri asia, jos autolla on ajettu vaikka kerran kuussa kuin että se on seisonut välillä vuosia. Ilmeisesti jostain tuolta väliltä, jos on ainakin kerran vuodessa ajettu huoltoon :) Sekin merkkaa, että onko ajettu aina lämpimäksi, että ihan öljynlämmötkin nousee ja vesi kiehahtaa pois, vai että onko toistuvilla lyhyillä ajoilla kerännyt kosteutta moottoriin.

Jos on pitkään seisonut, niin käynnistystä pitää vähän suunnitella, ettei täräytä konetta käymään kylmiltään sylinterit kuivina. Nesteiden vaihtoa kannattaa harrastaa. Jotain kumi- ja tiivisteosia voi joutua uusimaan, jos on vuosia ollut ajamatta.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 251
  • Peukkuja: 10
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2019, 19:02:42 »
Sehän tossa on vähän (eikä ihan vähänkään...) harmittavaa, että takuu on ollutta ja mennyttä. Kaikki synnytysviat on todennäköisesti ilmaantumatta ja sitten kun / jos niitä alkaa ilmaantumaan, niin omasta pussista kaikki, vaikka auto on käytännössä ihan pakasta vedetty.

Hintakaan tuskin on lähellä uuden vastaavan hintaa, joten tinkaamallahan tuo harmitus hoitunee?
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa Marjo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 0
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2019, 21:15:00 »
Sepä se kun ei tiedä millaista ajoa autolla on ollut, mutta pitää noita asioita kysellä automyyjältä jos olisi käsitystä, kun olisi huomenissa tarkoitus mennä koeajolle. Huoltokirjasta onneksi vähän näkee miten kilometrit on kertyneet ja onko esim loppuajasta seissyt kokonaan ajamatta tms. Hinta ei tosiaan ole uuden veroinen, ei edes puolta uuden hinnasta, joten toki se kompensoi menetettyä takuuta :)
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 441
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2019, 21:36:40 »
Jos se on seisoskellut enimmäkseen tankki alle puolillaan/tyhjänä niin tankkiin ja polttoainejärjestelmään on voinut kertyä kondenssivettä aika reilustikin ja se voi myös aiheuttaa korroosiota jos siellä on sellaisia materiaaleja jotka reagoi veden kanssa. Onneksi nykybensassa on sitä etanolia valmiiksi mukana niin se kyllä ajossa vie sitten vedet mennessään, tankki vaan täyteen ja kovaa ajoa...

Jos autoa on huollettu merkkikorjaamolla niin luulisi että sentään erilaiset takaisinkutsukampanjat ja päivitykset on hoidettu.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 94
  • Peukkuja: 5
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2019, 22:09:25 »
Sepä se kun ei tiedä millaista ajoa autolla on ollut, mutta pitää noita asioita kysellä automyyjältä jos olisi käsitystä, kun olisi huomenissa tarkoitus mennä koeajolle. Huoltokirjasta onneksi vähän näkee miten kilometrit on kertyneet ja onko esim loppuajasta seissyt kokonaan ajamatta tms. Hinta ei tosiaan ole uuden veroinen, ei edes puolta uuden hinnasta, joten toki se kompensoi menetettyä takuuta :)
Hae Trafin kyselyistä tiedot autosta, siellä on myös omistajatiedot. Soita ja kysy entiseltä omistajalta miten autoa on pidetty.
Kyllä myyjäliikkelläkin on tiedot aikaisemmsta omistajasta, kun kysyt, kyllä ne kertovat.

Paikalla Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 473
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #9 : Tammikuu 09, 2019, 23:22:31 »
Seisottamista enempi lienee ongelmaa, jos moottori on mallia THP.
Onko kyseessä siis DS5 THP 200?
THP sarjan moottorit on ikävä kyllä surullisen kuulusia.  >:(

Edit: olikin jo toisessa ketjussa käsitelty aihetta. Luulin olevani ovela, kun löysin nettiautosta 3 autoa vm. 2012, joilla oli ajettu alta kymppitonnin...
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Marjo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 0
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #10 : Tammikuu 10, 2019, 10:31:53 »
Voi rähmä, alkaa nyt entistä enemmän tuntua siltä, että varmaankin viisainta unohtaa koko auto :( Tosta THP:stä ei tosiaan hyvää sanaa ainakaan tällä foorumilla ole juurikaan kirjoitettu. Hitto, kun ajatus on päästä dieselistä eroon (taloudellisesta syistä) ja DS5 kiehtoisi, mutta ei sitä vissiin bensana kannata kauheasti edes harkita  :-\ Jotenkin tuntuu vähän umpikujalta koko Citroenin kanssa, kun mehujousilla ei saa muuta kuin C5:ia (joka itselläni nyt on), kiinnostavin malli DS5 taas täytyisi ostaa dieselinä, joten eipä jää oikein mitään jäljelle...
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 128
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #11 : Tammikuu 10, 2019, 10:41:09 »
Jotenkin tuntuu vähän umpikujalta koko Citroenin kanssa, kun mehujousilla ei saa muuta kuin C5:ia (joka itselläni nyt on), kiinnostavin malli DS5 taas täytyisi ostaa dieselinä, joten eipä jää oikein mitään jäljelle...

Ei se diesel mut se DS5 kivikova alusta, vaihtoehdot....ei tosin muillakaan oikein mitään mielenkiintoista, saati sitten sellaista jota uskaltaisi ostaa.

THP:ssä valmistaja tais tulla vastaan alle 7 vuotiaissa jakopääremonteissa mut ei auta tuossa.

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 94
  • Peukkuja: 5
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #12 : Tammikuu 10, 2019, 10:58:24 »
Voi rähmä, alkaa nyt entistä enemmän tuntua siltä, että varmaankin viisainta unohtaa koko auto :( Tosta THP:stä ei tosiaan hyvää sanaa ainakaan tällä foorumilla ole juurikaan kirjoitettu. Hitto, kun ajatus on päästä dieselistä eroon (taloudellisesta syistä) ja DS5 kiehtoisi, mutta ei sitä vissiin bensana kannata kauheasti edes harkita  :-\ Jotenkin tuntuu vähän umpikujalta koko Citroenin kanssa, kun mehujousilla ei saa muuta kuin C5:ia (joka itselläni nyt on), kiinnostavin malli DS5 taas täytyisi ostaa dieselinä, joten eipä jää oikein mitään jäljelle...
Tuon THP-bensakoneen kyllä unohtaisin. Jos diesel ei kelpaa, niin sitten ei!
DS5 on tyylikäs ja hyvä auto Hdi-koneella ja automaatilla. Alkuperäinen iskunvamennus on kova ja moitteet paikallaan, mutta Konin FSD-vaimentimet muuttavat alustan ihan mainioksi.
Jos hydeä ihannoit, niin mitkään rautajouset eivät kyllä sitä vastaa.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 251
  • Peukkuja: 10
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #13 : Tammikuu 10, 2019, 12:31:22 »
Voi rähmä, alkaa nyt entistä enemmän tuntua siltä, että varmaankin viisainta unohtaa koko auto :( Tosta THP:stä ei tosiaan hyvää sanaa ainakaan tällä foorumilla ole juurikaan kirjoitettu. Hitto, kun ajatus on päästä dieselistä eroon (taloudellisesta syistä) ja DS5 kiehtoisi, mutta ei sitä vissiin bensana kannata kauheasti edes harkita  :-\

Eikös juuri toi 200+ hv THP ollut paremmilla jakopäänkamoilla ihan alkujaankin? Ne pienemmät THP:t ovat ongelmallisia.

Mutta mitenkä niin diesel on taloudellisesti huono?
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 128
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #14 : Tammikuu 10, 2019, 13:22:52 »
DS5 on tyylikäs ja hyvä auto Hdi-koneella ja automaatilla. Alkuperäinen iskunvamennus on kova ja moitteet paikallaan, mutta Konin FSD-vaimentimet muuttavat alustan ihan mainioksi.

Jos vaan jostain saisi, FSD-iskarien valmistus on loppunut, juu, on sille korvaava vaihtoehto, listalla ei vaan ole DS5:tä.

Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 839
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Sportage -16 (kohta Proceed GT -19) & Niro -18
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #15 : Tammikuu 10, 2019, 14:36:50 »
Voi rähmä, alkaa nyt entistä enemmän tuntua siltä, että varmaankin viisainta unohtaa koko auto :( Tosta THP:stä ei tosiaan hyvää sanaa ainakaan tällä foorumilla ole juurikaan kirjoitettu. Hitto, kun ajatus on päästä dieselistä eroon (taloudellisesta syistä) ja DS5 kiehtoisi, mutta ei sitä vissiin bensana kannata kauheasti edes harkita  :-\

Eikös juuri toi 200+ hv THP ollut paremmilla jakopäänkamoilla ihan alkujaankin? Ne pienemmät THP:t ovat ongelmallisia.

Mutta mitenkä niin diesel on taloudellisesti huono?
Jakopää kait parempi, mutta taitaa olla samaa karstoittumis riski kuin 156 versiolla. Tai ainakin siltä vaikuttaa foorumillakin olleiden DS3 racing mallien kokemusten perusteella.
Tuo olisi kyllä hieno automaatilla.
exät F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.

Paikalla Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 473
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #16 : Tammikuu 10, 2019, 14:39:12 »
Eikös juuri toi 200+ hv THP ollut paremmilla jakopäänkamoilla ihan alkujaankin? Ne pienemmät THP:t ovat ongelmallisia.

Vaikka olisikin, ei ehkä tollanen korkeaviritteinen pikkukone sovi isoon avaruuslaivaan. Voin olla väärässäkin. Pienen RCZ pösön nokalla varmaan ihan ok mylly. THP 205 on 200:sen päivitetty versio.

Lainaus
Mutta mitenkä niin diesel on taloudellisesti huono?

Diesel mielestäni ainoa oikea moottori ko. autoon.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 251
  • Peukkuja: 10
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #17 : Tammikuu 10, 2019, 15:43:45 »
Jakopää kait parempi, mutta taitaa olla samaa karstoittumis riski kuin 156 versiolla. Tai ainakin siltä vaikuttaa foorumillakin olleiden DS3 racing mallien kokemusten perusteella.

No toi toisaalta koskee kaikkia suoraruiskutusbensakoneita, joissa ei ole lisänä port injectionia. Niin kauan kuin pakokaasuja kierrätetään huohottimesta tulleen öljysumuisen ilman mukana imusarjaan, paskastuuhan siinä paikat ellei sitä jollain pestä pois. Ja paskastuu imusarja dieselissäkin.

Vai oliko thp:ssä ja vti:ssä jotain erityistä, mikä tekee imusarjasta vieläkin ongelmaisemman verrattuna lukuisien muiden valmistajien kolmisylinterisiin DI-turboihin?

Se jakopää on kuitenkin se kallis ja isompi ongelma, kun pelkästään sen purkaminen on jo aina oma työnsä.

Dieselhybrid on kyllä DS5:n paras voimalinja. Noi ei ole ratkaisevan kalliitakaan enää käytettynä. Harmi, kun en mahdu kuskin penkille istumaan.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 656
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #18 : Tammikuu 10, 2019, 16:27:21 »
Dieselhybrid on kyllä DS5:n paras voimalinja. Noi ei ole ratkaisevan kalliitakaan enää käytettynä. Harmi, kun en mahdu kuskin penkille istumaan.

Joo, sellaisen saa 15,000 eurolla. Niissä on yleensä hyvät varusteetkin.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 441
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #19 : Tammikuu 10, 2019, 18:49:19 »
Voi rähmä, alkaa nyt entistä enemmän tuntua siltä, että varmaankin viisainta unohtaa koko auto :( Tosta THP:stä ei tosiaan hyvää sanaa ainakaan tällä foorumilla ole juurikaan kirjoitettu. Hitto, kun ajatus on päästä dieselistä eroon (taloudellisesta syistä) ja DS5 kiehtoisi, mutta ei sitä vissiin bensana kannata kauheasti edes harkita  :-\ Jotenkin tuntuu vähän umpikujalta koko Citroenin kanssa, kun mehujousilla ei saa muuta kuin C5:ia (joka itselläni nyt on), kiinnostavin malli DS5 taas täytyisi ostaa dieselinä, joten eipä jää oikein mitään jäljelle...

THP:llä on huono maine ja mehujousia ei noihin uusiin malleihin saa. Mutta mites sitten vaikka XM? esim tämmöinen:   :)

https://www.lacentrale.fr/auto-occasion-annonce-66100725679.html
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 888
  • Peukkuja: 24
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #20 : Tammikuu 10, 2019, 19:51:50 »
Eikä jo vm 2012 ollut ne paremmat iskarit ja jouset, eli ei todellakaan mikään kivireki (itse olen koeajanut) mutta 18" vanteet voisi kyllä vaihtaa pykälää pienemmiksi?

Poissa tcane

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #21 : Tammikuu 10, 2019, 20:09:56 »
Olen ajanut sitä viimeistäkin versiota eli DS:ää ilman sitikan merkkejä. Nykyinen renu rullaa 225/40-18 -renkailla ympäri vuoden ja jopa siihenkin verrattuna DS5:n kaikki versiot tehtaan jäljiltä renkaista riippumatta on iskareiltaan kamalia.
´17 Megane GT, ´18 118i, ´86 951, ´01 XL1000
 (ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3)

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 94
  • Peukkuja: 5
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #22 : Tammikuu 10, 2019, 22:39:45 »
Eikä jo vm 2012 ollut ne paremmat iskarit ja jouset, eli ei todellakaan mikään kivireki (itse olen koeajanut) mutta 18" vanteet voisi kyllä vaihtaa pykälää pienemmiksi?
No ei ollut, kun 03/2012 rekisteröitiin ensimmäiset DS5:t Suomessa.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 888
  • Peukkuja: 24
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #23 : Tammikuu 11, 2019, 12:46:14 »
Sori! Unohtunut sitten mistä vuodesta lähtien oli ne uudet alla, kävin silloin koeajamassa ja muutos oli melkoinen. Silloin ajoin vertailun vuoksi samaa reittiä myös VW Passattia joka oli kertaluokkaa heikompi esitys.

Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 839
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Sportage -16 (kohta Proceed GT -19) & Niro -18
Vs: Auton seisottamisen haita?
« Vastaus #24 : Tammikuu 11, 2019, 13:33:31 »
Olisikohan muutos tullut vuodelle 2015?
exät F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.