Kirjoittaja Aihe: Vaihtoauto ja vastuu vioista?  (Luettu 2121 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 595
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« : Joulukuu 28, 2018, 15:24:00 »
No niin, onkohan tällä uutisoinnilla jotain yhteyttä valtaapitävien ja autoalan toiveisiin autokannan nopeasta uusiutumisesta..?
Eli että kuluttaja voi joutua maksumieheksi vaihdossa antamansa auton vioista? Ymmärtäähän sen, tavallaan, mutta kun autokauppa itse pyrkii tyypillisesti luistamaan vastuusta vaikka minkälaisen miinan myyvät... Toki jotkut kauppiaat kantavat vastuunsa ja korjaavat viat mitä ostaja löytää mutta tässäkin artikkelissa mainitaan vag-tuotteen öljynkulutus... että ei ollut normaalia vaikka auton vaihdossa antanut oli niin vakuuttanut...  ::) Eli onko tällaista uutisten tarkoitus vähentää ihmisten haluja käytetyn auton antamiseen vaihdossa? Paalata pitäisi vaan niin ei joudu maksumieheksi...?

https://yle.fi/uutiset/3-10567829
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 694
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #1 : Joulukuu 28, 2018, 15:42:58 »
Kun luin kyseisen artikkelin otsikon tänään aamupäivällä, niin piti lukea koko juttukin että onko VAG tuote ja olihan se. Itselläni on kanssa yksi tuttu korjauttanut audia 10,000€ (kertalasku). Merkkiliikkeen kuitissa luki alimpana: "Audi - Teknistä etumatkaa".
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 261
  • Peukkuja: 8
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #2 : Joulukuu 28, 2018, 15:58:54 »
Kuluttaja voi kaiketi vedota olevansa maallikko kun autoaan liikkeeseen myy. En kommentoisi  mitään autoni öljynkulutuksesta kun sitä liikkeelle myyn. Enkä allekirjoita öljynkulutukseen liittyen mitään.Olen maallikko sellaista kommentoimaan.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 837
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #3 : Joulukuu 28, 2018, 16:03:29 »
No olihan tuossa jutussa mainittuna myös:
Lainaus
Koivunen sanoo, että piileviä vikoja on joskus autoista löytynyt huolellisesta teknisestä tarkastuksesta huolimatta. Jos piilevä vika havaittu vasta silloin, kun vaihtoauto on jo myyty edelleen uudelle omistajalle, on korjauskuluista vastannut liike.

Eli ei tuo vian löytyminen autosta mikään automaatti ole, jolla autoliike pystyisi aina rullaamaan korjauksen edelliselle omistajalle. Sen sijaan tuossa jutussa kiinnitetään enempi huomiota suoranaiseen valehteluun, jota nyt tietenkään ei saisi harrastaa. Tässäkin tapauksessa ed. omistaja oli väittänyt että auto ei syö öljyä, joka sitten myöhemmin paljastui virheelliseksi tiedoksi, kuluttajariitalautakunnan mukaan jopa tarkoitukselliseksi harhaanjohtamiseksi ja siten myös se korjauslaskukin löysi uuden osoitteensa. Ja se että autoliike ottaa ed. omistajan nimen alle johonkin tarkastuspaperiin on enempi kirjallinen dokumentti siitä mitä auton sisäänostossa oikeasti on puhuttu, ei sen kummallisempaa. Oletan että tuossakin lomakkeessa on 3-asteinen arvostelu tyyliin Ok, rikki, en tiedä. Siitä vaan rastia ruutuun ok läpi linjan ja nimeä alle, vaikka tietääkin asian olevan toisin, jos vaan oma pokka kestää. Tuurillahan ne laivatkin seilaa, kuulemma ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 694
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #4 : Joulukuu 28, 2018, 17:39:52 »
Jos VAG:n mukana tulee uutena lisäysöljykanisteri takakontissa niin eikö tuo ole normi.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 261
  • Peukkuja: 8
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #5 : Joulukuu 28, 2018, 18:15:30 »
Pirssini juuri huollatin.Passat 1.6 TDi 2017 vei vain 0.5 l öljyä välillä 30...60 tkm.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 694
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #6 : Joulukuu 28, 2018, 18:27:48 »
En edes muista milloin olen viimeksi lisännyt öljyä Pösöihini. Ehkä yli 10 vuotta sitten...
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa ovi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 307
  • Peukkuja: 3
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #7 : Joulukuu 28, 2018, 18:29:19 »
Enpä ole minäkään kuullut, että VAG dieselit kuluttaisivat öljyä. Jossain vaiheessa (n. 10 vuotta sitten?)TSI-moottorit kuluttivat aika reilusti öljyä ja silloin tosiaan saattoi tulla lisäysöljypurkki uuden auton mukana, mutta sekin vaiva korjattiin aika nopeasti. Olisin kyllä sitä mieltä, että PSA:n pitäisi ottaa mallia VAG:sta ja laittaa takakontiin uusi jakopää, sekä pähkinärouhepuhalluslaite.

Kuluttajariitalautakunnan päätös on hieman erikoinen, koska ei kuluttajan voi olettaa tietävän mikä on normaalia öljynkulutusta. Jos normijannu ei tiedä mistä päästä auto vetää, niin mitäpä sitä öljynkulutuksestakaan osaisi sanoa.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 960
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #8 : Joulukuu 28, 2018, 18:55:36 »
Älä nyt satuja latele, mitään korjattu vagineissa nopeasti pois.

Poissa ovi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 307
  • Peukkuja: 3
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #9 : Joulukuu 28, 2018, 19:36:07 »
Mitäpä tuohon nyt sitten sanoisi? Onko 2 vuotta pitkä aika? Tuskin tuollainen vika tulee esille kovin paljon nopeammin. Ja aika auliisti tuntuivat korjaavan moottoreita, kun työkaverin 150 tkm ajettu skooda korjattiin tehtaan piikkiin pari vuotta sitten.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201710182200469303

Kuinkas kauan PSA:lla meni THP:n jakopään ja PureTechin karstoittumisen korjaamiseen?

Poissa Tepa123

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 0
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #10 : Joulukuu 28, 2018, 20:38:54 »
Kuluttaja voi kaiketi vedota olevansa maallikko kun autoaan liikkeeseen myy. En kommentoisi  mitään autoni öljynkulutuksesta kun sitä liikkeelle myyn. Enkä allekirjoita öljynkulutukseen liittyen mitään.Olen maallikko sellaista kommentoimaan.


Öööö.. Sinulta kysytään vieko audisi öljyä? Et vastaa mitään? Mitä luulet sitten tapahtuvan?

Mun kanta tähän asiaan kokonaiauudessaan on positiivinen. Ihan hemmetin hyvä että huijareita rangaistaan on sitten kyseessä liike tai normi ihminen.

Mua jotenkin huvittaa ihmisten suhtautuminen.  Kusettaminen on ilmeisesti jotenkin hyväksyttävämpää kun se kohdistuu yrityksiin?

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 150
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • BX 1.9 GTi A-91
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #11 : Joulukuu 28, 2018, 22:22:17 »
Täälläkin kun lueskelee mitä kaikkia omatoimiropailuja varsinkin dieseleille tehdään niin mites kun pitäisi allekirjoituksellaan vakuuttaa että kaikki toimii kuten säädökset vaatii eikä mitään ole muuteltu.

Toi Audi vaihtui käytettyyn Volkkariin, jos olisi vaihtunut uuteen niin sehän olisi vaan ollut oikein että saivat takaisin sen minkä olivat myyneet ja tehneet  ;D

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 261
  • Peukkuja: 8
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #12 : Joulukuu 28, 2018, 22:28:31 »
Mikäli vaikkapa puretech moottorillista autoani liikkeelle myisin, tuo Audi kun tuntuu karvaalta esimerkiltä, jätän vastaamatta öljynkulutukseen. En ottaisi sen suhteen riskiä. Mikäli myyjää asenteeni nikotuttaa, kerron että ei minun ole pakko kanssasi kauppaa tehdä, autoliikkeitä on muitakin ja voinhan tämän itsekin myydä.En nykyisten öljynsyöjä moottorien öljynkulutukseen liittyen vedä puumerkkiäni alle että ei kuluta. Tai no, sen verta voin siimaa antaa että puumerkilläni vakuutan että öljynkulutus on valmistajan ohjekirjan raja-arvossa tai vähemmän. Jotkut ohjekirjathan sallivat öljynkulutukseksi 0,8 l/ 1000 km.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2018, 22:55:28 kirjoittanut Pasi A S »

Poissa Tepa123

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 0
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #13 : Joulukuu 28, 2018, 22:32:16 »
Täälläkin kun lueskelee mitä kaikkia omatoimiropailuja varsinkin dieseleille tehdään niin mites kun pitäisi allekirjoituksellaan vakuuttaa että kaikki toimii kuten säädökset vaatii eikä mitään ole muuteltu.

Toi Audi vaihtui käytettyyn Volkkariin, jos olisi vaihtunut uuteen niin sehän olisi vaan ollut oikein että saivat takaisin sen minkä olivat myyneet ja tehneet  ;D

Se että oikeus toteaa sinut maksumieheksi vaatii aikalailla selvät todisteet.. Tässäkin tapauksessa on varmasti saatu tietoja auton historiasta jne.
Jos sun autosta on egr tulpattu ja dpf tyhjennetty niin tuskinpa oikeus toteaa sinun tienneen tästä.
Ellet sitten ole mennyt kirjoittelemaan vaikkapa tänne omalla nimellä juttua joka koskee kyseisiä toimenpiteitä.

Jopa yksityisten välisessä kaupassa on virhevastuu.. Yksityinenkään ei voi myydä viallista autoa tietäen "vioista" . Jos ostaja saa todisteet niin oikeudessa olet maksumies.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 574
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #14 : Joulukuu 29, 2018, 02:18:39 »
Volkkari käänsi diesel-vihan päälle.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 467
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #15 : Joulukuu 29, 2018, 09:53:51 »
Veikkaan että tuo Audi on surullisen kuuluisa 2.0 l TFSI vuosimallia 2008 - 12 jolloin yritettiin kitkoja pienentää liian kapealla öljyrenkailla, 1.6 mm, jolloin olemattomat reiät renkaissa tukkintui ja alkoi syödä öljyä. Korjauksena vaihtavat männät ja kiertokanet. Uudet öljyrenkaat 2.0 mm.
TM teki  vuosi sitten jutun tuosta moottoriongelmasta ja parannusratkaisusta.
 
Käytiin pojalle katsomassa vm 2011 A4 2.0 TFSI 60 tuh aj autoa Lahdessa niin kun kysyin öljynkulutuksesta niin autokauppias tuohtuneena tokaisi että tässä moottorityypissä ei ole öljynsyöntiongelmaa. No niin, pirautettiin  entiselle omistajalle myöhemmin niin hän kertoi että sama automyyjä kysäisi heti ensi töikseen paljonko kone syö öljyä. Kertoi että 5 tuhannen jälkeen piti lisätä öljyä.

Poika osti Ruotsista ed. korimallinvm 08 A4 2.0l turboguatron jossa ei ollut vielä tuota öljynsyönti eikä nokkaketju ongelmaa
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 837
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #16 : Joulukuu 29, 2018, 10:00:09 »
No siis koko päätöshän on luettavissa: https://www.kuluttajariita.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2018/12/kuluttajavastaavaihtoajoneuvosta.html

Ja sieltä löytyy maininta että ed. omistaja oli kirjallisesti vakuuttanut mm. auton öljynkulutuksen olevan normaalilla tasolla, jota se ei siis ollutkaan => valheella oli lyhyet jäljet ja ed.omistaja joutuikin maksumieheksi. Ilman tuota kirjallista lupausta tuskin olisi tämäkään case näin päättynyt, autoliikkeellä ei olisi ollut mitään kättä pidempää osoittaa ed.omistajan valehtelusta ja tod.näk. kuluttajariitalautakuntakin olisi päätynyt autoliikkeen olevan alan ammattilainen ja siten heidän olisi pitänyt tuokin asia osata tarkistaa autoa sisäänostaessaan 8)

No niin, pirautettiin  entiselle omistajalle myöhemmin niin hän kertoi että sama automyyjä kysäisi heti ensi töikseen paljonko kone syö öljyä.

Tässä casessa sama juttu, autokauppias oli tasan tarkkaan tietoinen ko. moottorin tyyppiviasta ja siksi ottikin asian ed.omistajalta kirjallisena näin pesten omat kätensä mahd. uuden omistajan nostaessa asiasta porua 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 261
  • Peukkuja: 8
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #17 : Joulukuu 29, 2018, 10:27:03 »
^Tuossa tapauksessa maahantuoja osallistui kuluihin, mutta olipa rempalla hintaa :) "Tapauksessa vaihtoautoa oli jouduttu kaupan jälkeen korjaamaan yli 8000 eurolla moottorin suuren öljymäärän kulutuksen vuoksi. Kuluttaja oli kirjallisesti vakuuttanut öljynkulutuksen olevan normaalia." "Lautakunta piti oikeana, että kuluttaja korvasi autoliikkeelle jääneestä osuudesta 2400 euroa puolet eli 1200 euroa. Ilman maahantuojan osallistumista korjauskuluihin kuluttajan osuus olisi ollut huomattavasti suurempi."

Liikkeiden myyjät tulevat pyytämään öljynkulutus tiedon ed omistajalta. Olen lueskellut että puristuspainemittauskaan ei välttämättä kerro kuluttaako moottori öljyä, eli autoliikkeen on aika vaikeaa öljynkulutusta sillä hetkellä todentaa kun käytettyä autoa myyntiin ovat hankkimassa. Ymmärrän myyjän tuskaa tuossa tilanteessa, kauppaa pitäisi tehdä mutta asiakkaan auton TSi tai TSFi lyhenne aiheuttaa öljynkulutus epäilyjä. Myyjä kaivaa pöytälaatikostansa kansion jonka päällä lukee TSI / TSFI, ja sieltä ottaa öljykulutukseen liittyvän lomakkeen mihin tarvitaan asiakkaan allekirjoitus :) Lisäksi on autoja joidenka ohjekirja sallii 0,8 l/1000 km öljynkulutuksen. Mitäpä jos myy autonsa autoliikkeelle ja seuraava omistaja sitten pillastuu öljynkulutuksesta. Autonsa autoliikkeelle myynyt vetoaa että öljynkulutus on ohjekirjan raja-arvossa tai sen alle, kuten asian autoliikkeen lomakkeelle rastitin. Käsittääkseni silloin vastuu on autoliikkeellä? Kunhan vaan autonsa autoliikkeelle myynyt pitää huolen että puumerkillään vannoo että ohjekirjan mukaisessa raja-arvossa pysytään. En uskaltaisi mitään muuta öljynkulutuksesta vannoa, kuin sen mitä ohjekirja asiasta kertoo. Työsuhdeautoista kun ne vaihtoon tulevat, niiden öljynkulutuksesta ei kukaan vanno puumerkillään mitään. Kaveripiirissä kun kyselin ainoa velvoite tuntuu olevan että pellit on suorassa pikkulommotkin oiotaan ja tuulilasi on ehjä. Ed main tapauskohtaisesti vakuutuksen piikkiin korjaillaan. Vuonna 2002 ajoin työsuhde Opelia joka vei tankillisella bensaa litran öljyä, se oli metro-auton mielestä rajoissa ja kovasta ruikutuksestani johtuen lopulta otettiin öljyn kulutusseurantaan. Työni oli silloinkin liikkuvasta, en ollut metro-autolla Tampereella kun opeli öljyä pyysi, Torniossa itse lisäsin ettei kone kilauta kiinni. Asiassahan nousi haloo että itse lisäilet, no metroauton järjestely ei sallinut sitä että työreissulla  heidän toisella toimipisteellä öljyä lisättäisiin. Tilanne ratkesi kun kerroin että ajan moottorin kiinni, tapelkaa keskenänne työnantajani kanssa kuka maksaa kulut. Silloisen firman autoasioista vastaava otti puhelun metroautoon. AUtoyt olivat työnantajan omaisuutta, ei liisaus firman. Metro auto avasi moottorin ja rengasti sen ja liiallinen öljynkulutus loppui.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2018, 11:30:35 kirjoittanut Pasi A S »

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 150
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • BX 1.9 GTi A-91
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #18 : Joulukuu 29, 2018, 11:35:34 »
Mikäli vaikkapa puretech moottorillista autoani liikkeelle myisin, tuo Audi kun tuntuu karvaalta esimerkiltä, jätän vastaamatta öljynkulutukseen. En ottaisi sen suhteen riskiä. Mikäli myyjää asenteeni nikotuttaa, kerron että ei minun ole pakko kanssasi kauppaa tehdä, autoliikkeitä on muitakin ja voinhan tämän itsekin myydä.

Yksityinen kun myy niin pyynnit on järjestään liikeiden tasoa ja vielä ihmetellään kun kauppa ei käy, perävalotakuulla sen hinnan pitäisi olla reilusti alempi, liikettä on sentään jotain toivoa saada vastaamaan myymästään.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 261
  • Peukkuja: 8
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #19 : Joulukuu 29, 2018, 11:42:29 »
Niinhän se on, yksityishenkilö kun kauppaa toiselle käytettyä autoa, vaikeassa riitatilanteessa voi ainoastaan haastaa oikeuteen. En sitten tiedä kuinka helposti edes otetaan käräjäoikeudessa käsittelyyn? Yksityishenkilö joka myy käytetyn auton piilevällä biellä nimeltä suuri öljynkulutus,  niin "pääseekö" kysienenmyyjä öljynkulutuksesta aiheutuneen riitatilanteen takia käräjille? Ehkä "pääsee" mutta jonotusaika on viisi vuotta, koska kiireisemmät käsitellään ensin?

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 595
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #20 : Joulukuu 29, 2018, 11:46:39 »
Ja sieltä löytyy maininta että ed. omistaja oli kirjallisesti vakuuttanut mm. auton öljynkulutuksen olevan normaalilla tasolla, jota se ei siis ollutkaan => valheella oli lyhyet jäljet

Niin mutta mikä sitten katsotaan normaaliksi öljynkulutuksen tasoksi? Jos auto/moottorimallin tyypilliseksi viaksi tiedetään suuri öljynkulutus niin eikö se sitten ole normaalia, jos öljyä kuluu niin että ne käytännössä tulee vaihdettua jo ajossa öljynvaihtovälillä vähän kerrallaan lisäilemällä? Eli että tuollaisen audinkin tapaksessa on ihan normaalia että öljyä menee se litra tai enemmänkin tuhannella kilometrillä. Niin omistaja on silloin ihan oikeassa vakuuttaessaan että normaalia on kulutus joo...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 261
  • Peukkuja: 8
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #21 : Joulukuu 29, 2018, 11:50:09 »
^tuota tuossa yllä viesteissäni jankkasin, eli minusta tilannetta tulkitaan siten että normaalia on auton ohjekirjassa mainittu kulutusraja öljynkulutukselle. En ainakaan muuhun käytettyä autoa liikkeeseen myyvänä osapuolena sitoutuisi. Heh, Opelissa taisi olla ohjekirjassa 0,8 l/1000 km.  Olen huomannut että se mitä tuotteen matkaan valmistajalta kirjallisena ohjeena laitetaan, sillä on melkoinen painoarvo. Mitäköhän ohjekirja on maininnut sallituksi öljykulutukeksi ko tapauksen VAG kulkineessa, ilmeisesti Audi 1.8 TFSI ? VW 1.8 TSi ohjekirja taitaa sallia 0,5l /1000 km. En tiedä mitä 1.8 TFSi audin ohjekirja sanoo.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2018, 12:04:57 kirjoittanut Pasi A S »

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 694
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #22 : Joulukuu 29, 2018, 12:17:04 »
Se kymppitonnin audi remppa jonka todistin ei liittynyt öljynkulutukseen. Se oli S-tronic mekatroniikan vaihto ja egr-venttiilin vaihto.

Tehdas ei korvannut mitään ja auton takuu oli juuri ja juuri loppunut. Henkilö vaihtoikin autonsa merkkiä piakkoin.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 261
  • Peukkuja: 8
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #23 : Joulukuu 29, 2018, 12:23:07 »
^Oliko tuossa tapuksessa kulutajasuoja mukana? Voimansiirolle on kuluttajansuojassa määritelty aika pitkä kestoikä. Ei se isäni Pösön 3008 VTi öljynkulutuskeissikään helppo ollut, 30 tkm ajettu auto. Autolle oli Delta auton käytetyn takuu ja uuden auton takuu päällekkäin voimassa. Siinä se soppa olikin, Delta-auto päähämmentäjänä. Kuluttajasuojasta tarvittiin käsittelytunnus ja ihan sieltä kuluttajasuojasta sitten liikettä kohteliaasti ohjeistettiin. Delta- autoon en mene auto-ostoksille eikä pösön maahantuojakaan kyllä puhtaita pareita saanut takuunalaisen auton korjaamisesta.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 694
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Vaihtoauto ja vastuu vioista?
« Vastaus #24 : Joulukuu 29, 2018, 12:36:28 »
Artisti maksoi kaiken. Kuluttajansuoja ei auttanut.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.