Kirjoittaja Aihe: Kallistuksenvakaajan kiinnitys/laakeri  (Luettu 731 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IlDuce

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
  • C4 110 HDI BMP -10 & C5 III -08
Kallistuksenvakaajan kiinnitys/laakeri
« : Joulukuu 10, 2018, 21:19:35 »
Katsuri totesi että etukallistuksenvakaajan kiinnityksessä on löysää. Oletan että kyse ei ole koiranluusta. Saako kiinnityskumin/laakerin vaihdettua apurunkoa irroittamatta ? Vanhemmassa korissa onnistunee apurunkoa irroittamatta. Servicen kuvista ei oikein selviä kokonaisuus. Korjaamolla arvelivat että apurunko pitää laske alas ja aikaa kuluu n. 2,5h

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 561
  • Peukkuja: 6
Vs: Kallistuksenvakaajan kiinnitys/laakeri
« Vastaus #1 : Joulukuu 10, 2018, 22:06:22 »
Täällä 1-koppasen vaihdosta:
https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=28961.msg217503#msg217503

Voi olla sinulla ahtaammat paikat.

Poissa IlDuce

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
  • C4 110 HDI BMP -10 & C5 III -08
Vs: Kallistuksenvakaajan kiinnitys/laakeri
« Vastaus #2 : Joulukuu 11, 2018, 09:54:38 »
Täällä 1-koppasen vaihdosta:
https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=28961.msg217503#msg217503

Voi olla sinulla ahtaammat paikat.
Yhden videon katsoin vanhakoppaisesta. Onnistui ilman apurungon laskua. Korjaamolla sanoivat että pitkät pinnapultit ovat ongelma. Videolla pinnat lähti irti ja "kauluksen" sai pois. Onko tilanne sama III-koppaisessa ?
Video:

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 178
  • Peukkuja: 19
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Kallistuksenvakaajan kiinnitys/laakeri
« Vastaus #3 : Joulukuu 11, 2018, 10:19:22 »
En nyt oikein ymmärär mitä se ykköskoppaisen pähkäily tässä auttaa? Sama kuin puhuisi jostain corollasta kun ei noilla ole mitään yhteistä...

Servicen kuvasta päätellen pultit tulee alhaaltapäin vakaajan kiinnityskorvakkeeseen, jossa on kierteet. Eli pulttien pois saanti ei pitäisi olla ongelma.
Sitten on enää kyse siitä, mahtuuko korvake nousemaan tai liukumaan sivuun sen verran, että puslan saa vaihdettua.

Ainakin 407:ssa näyttää onnistuvan korvaketta ylös kampeamalla. Tuo sentään on lähempänä kuin ykköskoppainen C5.
https://www.youtube.com/watch?v=78Csiuz9K7k
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 838
  • Peukkuja: 9
Vs: Kallistuksenvakaajan kiinnitys/laakeri
« Vastaus #4 : Joulukuu 11, 2018, 19:16:26 »
Näin on, eli C5 III ja 407 liki sama ratkaisu. Autodocin ohje arvelluttava, kammeta raudalla, kun ottaa pois koiranluut päistään, niin helpompi. Vasen puoli ahtaampi vaihtaa, kun on ohjaus-akseli muhkurat mukana. Joku väitti, että kovat kumit olisivat antaneet ääntä ja heikentäneet mukavuutta C5 I:ssä, mutta apurunko on siinäkin kumeilla kiinni korissa. Selviää vaikutus, kun ajaa koiranluun päät irti ja kuulostelee.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 561
  • Peukkuja: 6
Vs: Kallistuksenvakaajan kiinnitys/laakeri
« Vastaus #5 : Joulukuu 11, 2018, 23:29:07 »
Onko tilanne sama III-koppaisessa ?

En tiedä onko samanlainen. Jos on oma talli, voi yrittää avata kumipesää, tosin on hyvä nostaa koko keula jottei vakaajassa ole jännitystä. Mutta jos vaatii apurungon löystämistä, siinä taitaa isoin työ olla rattiakselin kanssa?

Poissa IlDuce

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
  • C4 110 HDI BMP -10 & C5 III -08
Vs: Kallistuksenvakaajan kiinnitys/laakeri
« Vastaus #6 : Joulukuu 12, 2018, 07:46:00 »
OK, taitaa olla niin että asentaja muisteli vanhakoppaista. III-koppaisessa on servicenkin mukaan kiinnitys kone- eikä vaarnaruuvilla. Tuo ruuvi ei siis pitäisi olla ongelma.
Kiitos vastanneille.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 838
  • Peukkuja: 9
Vs: Kallistuksenvakaajan kiinnitys/laakeri
« Vastaus #7 : Joulukuu 12, 2018, 22:04:37 »
Odotamme kokemuksia ja ohjeita vakaajan kumipuslien vaihdosta. Varaosaliike ei ole toimittanut ko. osia, eli harvinainen kohde korjata. Kannattaa varmistaa ensin että koiranluut ovat ehkat. Uudet esim. Lemfoder HD-mallia eivät Motonetissä kovin paljoa kustanna.