Kirjoittaja Aihe: moniurahihnan välipyörä  (Luettu 482 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kaarlo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 85
  • Peukkuja: 2
moniurahihnan välipyörä
« : Joulukuu 01, 2018, 13:43:16 »
moro, pikaista neuvoa tarvitsisin. C5 bensa 2,0 EW10J ilmastoinnilla , onko moniurahihnan välipyörän pultilla "vääränkätiset kierteet" eli avataankin myötäpäivään? On juntattu niin kovaa kiinni ettei mitään eloa kumpaankaan suuntaan. En tosin vielä isompaa voimaa käyttänyt etten väännä kireämmälle kun hihnan kulusta katselin että saattaisi olla jengat toisinpäin. Joten jos varma tieto löytyisi niin pääsisin sitten ottamaan vähän vääntöä lisää Olin ainakin katsovinani ettei tuon pitäisi olla kuin 35 nm
Laturia vaihtamassa ja yksi pultti on sitten tuon pyörän takana
kyseessä siis I koppanen 2004
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 01, 2018, 14:04:04 kirjoittanut Kaarlo »
xsara picasso 2,0  -01, C5 2,0i -04, C4 2,0i -05

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 475
  • Peukkuja: 6
Vs: moniurahihnan välipyörä
« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2018, 16:30:06 »
Haynesin oppaassa ainakin oli kiristimen pultista, se on vasemmalla kierteellä mutta apupyörästä ei sanottu mitään.

Paikalla keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 484
  • Peukkuja: 5
Vs: moniurahihnan välipyörä
« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2018, 16:42:25 »
Ei kai siinä muuta välipyörää olekaan kuin kiristimen varren päässä ja se on vasenkätinen kierre. Ainkin muistaakseni c4 vts oli.

Poissa Kaarlo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 85
  • Peukkuja: 2
Vs: moniurahihnan välipyörä
« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2018, 17:25:12 »
On tässä yksi ohjainrulla kiristimen lisäksi silloin kun on ilmastointi, eri kokoinenkin kuin tuo kiristimen rulla. Kierre homma selvisi kun päätin sitten vaihtaa tuon välipyörän ja hihnan. Hain motonetista uudet ja ainakin sen pultissa normaali kierteet. Vielä en vanhaa kyllä ole ehtinyt irrottaa
xsara picasso 2,0  -01, C5 2,0i -04, C4 2,0i -05

Paikalla keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 484
  • Peukkuja: 5
Vs: moniurahihnan välipyörä
« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2018, 19:06:02 »
Varmaankin ero on siinä että tuossa c4 vts on sähköllä käyvä ohjaustehostin ja siinä näkyy olevan semmoinen todella iso pyörä sen tilalla ihan edessä ylhäällä. En muistanutkaan kun vaihdoin siihen laakerin oli ihan tavallinen rullalaakeri.

Poissa kokeva

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 93
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Vs: moniurahihnan välipyörä
« Vastaus #5 : Joulukuu 08, 2018, 17:04:04 »
On tässä yksi ohjainrulla kiristimen lisäksi silloin kun on ilmastointi, eri kokoinenkin kuin tuo kiristimen rulla. Kierre homma selvisi kun päätin sitten vaihtaa tuon välipyörän ja hihnan. Hain motonetista uudet ja ainakin sen pultissa normaali kierteet. Vielä en vanhaa kyllä ole ehtinyt irrottaa

Muistaakseni sen välipyörän tehtävä on myös hienosäätää hihnan kireys. Kun kiristinrullassa oleva 4mm tappi on paikallaan (jousi kiristettynä), säädetään epäkeskeisellä välipyörällä niin että 4mm tappi voidaan irrottaa. Pyöräytetään konetta muuhttps://citroen-foorumi.com/index.php?action=post;msg=218756;topic=29118.0tama kerta ja tarkastetaan kireys työntämällä 2mm tappi sinne 4mm reikiin. Jos menee, niin kireys on ok.  Muokkaus-niin ja kone on Hdi 2.0 RHZ 2003
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2018, 16:49:29 kirjoittanut kokeva »

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 475
  • Peukkuja: 6
Vs: moniurahihnan välipyörä
« Vastaus #6 : Joulukuu 08, 2018, 22:57:52 »
On tässä yksi ohjainrulla kiristimen lisäksi silloin kun on ilmastointi, eri kokoinenkin kuin tuo kiristimen rulla. Kierre homma selvisi kun päätin sitten vaihtaa tuon välipyörän ja hihnan. Hain motonetista uudet ja ainakin sen pultissa normaali kierteet. Vielä en vanhaa kyllä ole ehtinyt irrottaa

Muistaakseni sen välipyörän tehtävä on myös hienosäätää hihnan kireys. Kun kiristinrullassa oleva 4mm tappi on paikallaan (jousi kiristettynä), säädetään epäkeskeisellä välipyörällä niin että 4mm tappi voidaan irrottaa. Pyöräytetään konetta muutama kerta ja tarkastetaan kireys työntämällä 2mm tappi sinne 4mm reikiin. Jos menee, niin kireys on ok.

Ai siellä ei ole merkkiä? Tuossa joutuu sitten aina löystämään välipyörän jos irrottaa hihnan.

Poissa kokeva

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 93
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Vs: moniurahihnan välipyörä
« Vastaus #7 : Joulukuu 09, 2018, 00:54:21 »
Jos kääntää jousta tiukemmalle, voi varmaan saada hihnan pois rullilta ja jos laittaa saman hihnan takaisin taas kiristämällä jousta, pitäisi onnistua.
Kireyden voi taas tarkastaa työntämällä 2mm puikon sinne 4mm lukitustapin reikiin. Jos se onnistuu, ei välipyöran epäkeskoa tarvitse säätää.    Muokkaus-niin ja kone on Hdi 2.0 RHZ 2003
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2018, 16:49:59 kirjoittanut kokeva »