Kirjoittaja Aihe: C5 1,6 THP sedan automaatti  (Luettu 437 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarik

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
C5 1,6 THP sedan automaatti
« : Marraskuu 25, 2018, 14:38:05 »
Vaimo osti otsikon mukaisen auton ja päätin sitten rekisteröityä foorumille ja kirjottaa jotain omia kokemuksia autosta.

Noh, ajolleenhan se on ihan hyvä. Hydrojousitus on pehmeä, hidasteet ja muut töyssyt menee aika hyvin. Viimeisimmässä katsastuslapussa on etuiskarien ero aika iso, vasen 70 ja oikea 57, ja ihan kuin kovemmassa tökkäys jarrutuksessa oikea etunurkka painuisi alemmas. Takana 49 ja 45.
Etujousipalloissa on hienoista hikoilua hydrauliöljystä. Takapalloja ei ole kaivellut esille, vai pitäisikö ne nähdä ilman peräkontin verhoilun purkamista?

Miten totean hydeöljyn tason, että sitä on tarpeeksi? Auto tonttiin ja korkki auki?

Pitäisikö autolla pystyä ajamaan jousituksen alimmassa asennossa? Nyt ei oikein onnistu, pomppii varsinkin takapää ihan vietävästi oli sport-asento päällä tai ei. Vähä niinku jousitus olis pohjauskumien varassa kun se säädetään alimpaan asentoonsa.
Ihan kuin auto ei olisi tasalleen, kun jousitusta säätää normaaliasentoon tai ylemmäs, että siis takapää jäisi alemmas. Voi olla mun kuvitelmaakin. Korkeuden säätö on  e r i t t ä i n  hidas, ei oikeastaan huomaa muutosta sisällä, pitää käydä kahtomassa ulkona että joo-o on se noussut :)

Yön seisonnan jälkeen auto ei oikeastaan painu alas. Joskus on pumppu lähteny päälle ja auto kohoamaan, kun en muista minkä ajan seisonnan jälkeen on avattu ovet kaukkarilla.

Bi-Xenonit on todella himmeät, alkuperäiset polttimot, häviävät halogeenille valon määrässä. Uudet tilattu, ovat näköjään helppo vaihtaa. Helpompi näyttäs olevan, kuin monissa autoissa halogeenit.

Ohjaus ei keskitä kunnolla, äärestä pitää itse kääntää suoraan ja ohjaus kääntyy pykimällä. Sehän siis ilmeisesti tehostaa samalla LDS-öljyllä kuin jousitus? Kun vertaan omaan pari vuotta vanhempaan Fiat Bravoon, risteyksessä tai parkkipaikalla voi ratista löysätä niin auto keskittää ohjauksen itse, hiivatissa on sähköinen tehostin.

Liekö automaatti sellanen oppiva? Nyt se vaihtaa isommalle todella innokkaasti, pienemmälle todella haluttomasti. Normaalissa kiihdytyksessäkin 4 tai 5 on silmässä jo 50 nopeudella, ja eihän se sitten kiihdy kunnolla.
Reilummalla kaasulla sitten taas käyttää vähän turhakin kovia kierroksia ja kun 90 mittariin on saavutettu, jää 3 tai 4 vielä päälle ja moottori huutaa 5500 kierroksella ennenkä huomaa ettei enää kiihdytetä. :) Sport asento on risteyksiin tullessa turhan nykivä kun laatikko vaihtaa nopeammin pienemmälle.

Tällasia kokemuksia. Auto on huollettu merkkiliikkeessä uudesta lähtien, viimeisimmät huollot Pärnäsellä. Noin 7000 km seuraavaan huoltoon, jonka teen todennäköisesti itse. Automaatin öljyt on vaihdettu kesällä. Ilmastointi pitää huollattaa seuraavana kesänä.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 480
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: C5 1,6 THP sedan automaatti
« Vastaus #1 : Marraskuu 25, 2018, 14:42:32 »
Ohjaustehostimen nykiminen viittaa pahimmillaan hammastangon halkeamaan. Tehostimen runkoja halkeilee siitä mistä ohjausakseli tulee hammastangon sisälle.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa kaapula

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP sedan automaatti
« Vastaus #2 : Marraskuu 25, 2018, 20:31:02 »
Takapalloja ei ole kaivellut esille, vai pitäisikö ne nähdä ilman peräkontin verhoilun purkamista? Ainakin farkussa pallot näkyvät takapyörien vieressä kun kumartuu auton alle.

Miten totean hydeöljyn tason, että sitä on tarpeeksi? Auto tonttiin ja korkki auki?
Näin juuri. Yli ei saa tulla, mutta pinta näkyy selvästi.

Pitäisikö autolla pystyä ajamaan jousituksen alimmassa asennossa? Ei, koska silloin ei ole paineita ja ajat ilman iskunvaimentimia. Yli 10km/h nopeudessa pitäisi nousta ajo-asentoon. Toiseksi alimmassa ja ylimmässä asennossa rajoitus on 40km/h. Automatiikan pitäisi pitää huoli ettei väärässä asennossa ajeta.

Korkeuden säätö on  e r i t t ä i n  hidas eli miten hidas? Ääriasennnosta toiseen voidaan varmaan puhua luokkaa 1min. Tämä täysin ulkomuistista.
Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic vm. 2014
ex. Citroën C5 X7 Confort Tourer THP156 vm. 2011
ex. Citroën C5 1,8i 16V SX vm. 2004

Poissa jarik

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP sedan automaatti
« Vastaus #3 : Marraskuu 26, 2018, 09:06:10 »
Jep. Lueskelin ohjekirjaa ja automaattisesti pitäs säädellä korkeutta myös kun ajetaan moottoritievauhtia. Ja pysäköitäessä sen pitäs laskeutua pysäköintiasentoon.

Tarkotan hitaalla sitä että jos alimmasta asennosta alkaa nostaa ajokorkeuteen, niin sitä ei tunne eikä huomaa mistään. Teksti häviää näytöstä eikä tiedä että onko se vai eikö ole ajokorkeudessa, eikä autoa voi oikeastaan liikuttaa ennenkä korkeus on oikea.

Ekoja kertoja kun autolla ajoin ja säädin korkeutta niin sain service-valon palamaan, "suspension failure" ja vikakoodi muistaakseni viittasi takapään korkeuden anturiin. Noh, nollaamalla vikamuistin service hävisi kun varsinaista vikaa ei ollut.
Luulin silloin että auto on normaalissa ajokorkeudessa kun näytöstä teksti hävisi ja lähdin ajamaan, mutta eipä ollut ja "ping" sanoi auto ja ilmoitti viasta.

Poissa kaapula

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 1,6 THP sedan automaatti
« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2018, 09:12:41 »
Muistaakseni kun oikea korkeus on lukittunut, niin näytölle pitäisi tulla kuva kyseisestä korkeudesta ja kuulua ping. En nyt ihan 100% varma ole tuosta äänimerkistä.

Korkeudensäätöanturi (linnunluu?) meni jossain vaiheessa omasta vaihtoon, koska takapään korkeus ei lukittunut ylimmällä asennolla ja kompura jäi pyörimään turhan pitkäksi aikaa. Oli halpa osa ja helpppo vaihtaa.
Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic vm. 2014
ex. Citroën C5 X7 Confort Tourer THP156 vm. 2011
ex. Citroën C5 1,8i 16V SX vm. 2004

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 218
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 1,6 THP sedan automaatti
« Vastaus #5 : Marraskuu 26, 2018, 09:40:02 »
Voi myös olla ettei pumppu muuta korkeutta ollenkaan jos jarrua painetaan; ainakin vanhemmassa noin.