Kirjoittaja Aihe: Autokorjaamo ei vaihtanut jakohihnaa ?  (Luettu 1822 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ztitruunari

• "C3"
  • Peukkuja: 1
Autokorjaamo ei vaihtanut jakohihnaa ?
« : Marraskuu 24, 2018, 10:58:00 »
Eli kyselin jakohihnan vaihtoa ja oli omat osat niin ei suostuneet vaihtamaan hihnaa?
Perustelu jollain takuuasialla sehän on paskapuhetta haluaisivat vain rahastaa kalliilla varaosilla.
Aikaa tuohon menisi autodatan mukaan 2.9h.
Onko tuo kuinka vaikea 2l bensakoneeseen? Olen vaihdellut aiemminkin esim. Audi v6.
Tuossa tarvitaan erikoistyökaluja jotka maksaa n. 40€ siis citikassa. Audi oli simppeli lukitsin vain nokkaakselit ite tehdyllä työkalulla.
Onkos kellään antaa vähän ohjeita tai linkkiä hommaan?  Tarkoituksella ilmeisesti tekevät Citikan hankalaksi?

Poissa Aakku

• "C8"
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Autokorjaamo ei vaihtanut jakohihnaa ?
« Vastaus #1 : Marraskuu 24, 2018, 11:37:10 »
Eli kyselin jakohihnan vaihtoa ja oli omat osat niin ei suostuneet vaihtamaan hihnaa?
Perustelu jollain takuuasialla sehän on paskapuhetta haluaisivat vain rahastaa kalliilla varaosilla.
Jospa olisit suostunut vain perävalotakuuseen.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Zego

• "C8"
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
« Vastaus #2 : Marraskuu 24, 2018, 11:56:55 »
Tuo on totta, olisiko sellainen takuu (perävalo) kelvannut sinulle (oletan että olisi)?

Poissa Jankos

• "C8"
  • Peukkuja: 7
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
« Vastaus #3 : Marraskuu 24, 2018, 12:16:25 »
Nykyisenä virhevastuuaikana ei vaan pysty tollasta touhua harrastaan.
Joku kuitenkin tulee ruikuttaan 3kk päästä kun motti on paskana kun se dingpong jakopääsetti on antautunut. Ja lopulta väännetään kuluttaja-asiamiehen kanssa ja vaikka korjaamo vapautettaisiin vastuusta, niin aikaa on palanut enemmän mitä työhön on koskaan mennyt. Ja korvausta ei näistä ei saa...
Eli miksi ottaa riski?

Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa japa

• "C8"
  • Peukkuja: 2
« Vastaus #4 : Marraskuu 24, 2018, 13:47:29 »
Kysy toiselta korjaamolta. Korjaamo saa hyvän katteen myös varaosista jolloin tuntihinta asiakkaan omilla osilla on kalliimpi. Näin yleensä ketjuihin kuuluvilla, kuten Fixus, AD jne. Pienemmillä korjaamoilla tekevät kyllä asiakkaan omilla osillakin.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa purflux

• "C5"
  • Peukkuja: 6
« Vastaus #5 : Marraskuu 24, 2018, 13:58:54 »

Aikaa tuohon menisi autodatan mukaan 2.9h.
Onko tuo kuinka vaikea 2l bensakoneeseen?

Jos on lämmin talli ja ylimääräistä aikaa, voi hyvinkin onnistua. Ensin pitäisi varmistaa kaikki tykötarpeet jottei homma pysähdy yllättäen. Kun kaikki on valmisteltu, voi viikonloppuna tehdä sen. Tai jos voi siirtää kevääseen, silloin on elämä helpompaa jos vaikka voi pyörällä mennä töihin tms.

Poissa ztitruunari

• "C3"
« Vastaus #6 : Marraskuu 24, 2018, 14:03:30 »
Jaahas siis työstä kieltäydytään ja pelätään Kuluttaja asiamiestä?
Osathan joka tapauksessa tehdään jossain Kiinan tehtaissa.
Niin ja pienestä korjaamosta kysyinkin vaihtoa.
On se perhana kumma kun ei työt kelpaa?

Poissa Xari

• "C8"
  • Peukkuja: 15
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
« Vastaus #7 : Marraskuu 24, 2018, 14:55:26 »
Joku kuitenkin tulee ruikuttaan 3kk päästä kun motti on paskana kun se dingpong jakopääsetti on antautunut. Ja lopulta väännetään kuluttaja-asiamiehen kanssa ja vaikka korjaamo vapautettaisiin vastuusta, niin aikaa on palanut enemmän mitä työhön on koskaan mennyt. Ja korvausta ei näistä ei saa...
Eli miksi ottaa riski?

Just näin, korjaaja joka näitä tekee jatkuvasti tietää mitä sinne kannattaa laittaa, mitkä varmasti sopii ja kestää.

Poissa olli__o

• Administrator
  • "C8"
« Vastaus #8 : Marraskuu 24, 2018, 15:34:21 »
Kyllä noita pajoja luuulisi löytyvän jotka asiakkaan omillakin osilla tekevät, itse olen löytänyt ainakin. (toki hinta voi olla hieman eri koska saavat pienen katteen osienkin myynnistä, toisaalta niiden hakuunkin menee aikaa ja vaivaa). Takuuta eivät tietenkään anna asiakkaan osille. Mistä paikkakunnalta etsit?

Mikä koneen versio on, niitä on monilla erilaisilla ajoitustavoilla samaa konetta, tuolla keskustelua vanhemman ajoituspuikuloista:
https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=27042.0

Eroina lähinnä ainakin kampiaksen lukitus ja ajoitus (täysin vapaasti ilman kiilaa pyörivä hammasratas, joka pysyy vain pultin kitkalla kohdillaan, ajoituslukitus vauhtipyörän päästä)

Tarvitaan tietoina koneen tyyppi (kolme merkkiä runkonumeron 6...8 kirjaimet) ja onko automaatti vai manuaali. (joskus riittää vuosimallikin)

Poissa ztitruunari

• "C3"
« Vastaus #9 : Marraskuu 24, 2018, 18:54:49 »
Eli miksi ottaa riski?

Just näin, korjaaja joka näitä tekee jatkuvasti tietää mitä sinne kannattaa laittaa, mitkä varmasti sopii ja kestää.
Mistäs se asentaja sen tietää käykö se tehtaalla varmistamassa osien laadun. Vittu mitä paskaa täälläkin.

Poissa HiTec

• "C8"
  • Peukkuja: 36
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #10 : Marraskuu 24, 2018, 19:51:05 »
Ihan normi käytäntö, niin olisin yrittäjänä minäkin kieltäytynyt ihan samalla tavalla asiakkaan tuomien osien käytöstä ja asiakas saa etsiä toisen asentamon, ihan turhaa moisesta on mieltänsä pahoittaa 8)

Jos noiden osien kanssa tuleekin jotain yhteensopimattomuus-ongelmia tai tosiaan ne napsahtaakin ennen aikojaan, niin mitenkäs sen vastuun noin niin kuin aidosti meinasit jakaa? Miten voit itse todeta oliko hommassa mokannut asentamo vaiko osavalmistaja? Jos asentamo itse hommaa ne osat, he voi olla 100-varmoja että ne myös sopii paikoilleen ja jos ne sitten napsahtaakin, on vastuujako hyvin simppeli, asentamo korjaa casen omaan piikkiinsä ja laskuttaa sitten myöshemmin osavalmistajaa jos sen osaviaksi voivat todeta = eli homma on tällöin siis asiakkaallekin yksinkertaisempaa, eikös 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Ves_ku

• "C5"
« Vastaus #11 : Marraskuu 24, 2018, 19:52:54 »
Ehkä huono verrokki jakohihna settiin, mutta välillä on asiakkaita jotka valkkaa teollisuuden sovelluksiin osat ja tilaa työn. Todella raivostuttavaa värkätä jostain huonolaatuisista ja väärinkin valkatuista osista. Siinä ei voi kuin sanoa, että tällainen siitä nyt tuli. Lisäksi vuosia saa vastailla puhelimeen kun kysellään, että mikä siinä nyt on kun ei toimi.

Poissa danbomp

• "C6"
  • Peukkuja: 4
    • You tube sivuni
« Vastaus #12 : Marraskuu 24, 2018, 19:54:10 »
Mielenkiintoista, just viime viikolla käytin XM:n Citroën merkkiliikkeessä jakohihnan vaihdossa omilla osilla. Kyllä se on tahdosta kiinni ja hyvästä palvelusta.
XM V6 Exclusive Berline -99

Poissa Ves_ku

• "C5"
« Vastaus #13 : Marraskuu 24, 2018, 20:00:06 »
Taittaa Vehokin vaihtaa vaikkapa asiakkaan tuoman öljyn jne. Se on kuitenkin palveluntarjoajan valinta mitä tekee ja mitä ei. Paikka vaihtoon jos kokee, että palvelu ei mielytä. Jos itse pyörittäisin autokorjaamoa niin en tekisi asiakkaan valitsemista osista. Hankkiminen ok, kunhan on tekijän päätös millä merkillä mennään.

Poissa ovi

• "C4"
« Vastaus #14 : Marraskuu 24, 2018, 20:10:41 »
Ehkä huono verrokki jakohihna settiin, mutta välillä on asiakkaita jotka valkkaa teollisuuden sovelluksiin osat ja tilaa työn. Todella raivostuttavaa värkätä jostain huonolaatuisista ja väärinkin valkatuista osista. Siinä ei voi kuin sanoa, että tällainen siitä nyt tuli. Lisäksi vuosia saa vastailla puhelimeen kun kysellään, että mikä siinä nyt on kun ei toimi.

Ja luonnollisesti syy on työn tekijässä, kun siitä tuli sellainen, kuin tuli ja nyt se ei edes toimi. Paska toimittaja! Aika monesti nähnyt saman setin kahdenkymmenen vuoden aikana. >:(

Poissa Ves_ku

• "C5"
« Vastaus #15 : Marraskuu 24, 2018, 20:14:46 »
Eurolla euron tavara ja satasen säästöllä tonnin lasku.

Poissa Ralle

• Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • "C8"
  • Peukkuja: 4
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002
« Vastaus #16 : Marraskuu 24, 2018, 21:17:55 »
Eli miksi ottaa riski?

Mistäs se asentaja sen tietää käykö se tehtaalla varmistamassa osien laadun. Vittu mitä paskaa täälläkin.

Hyvä asenne. Onnea remonttiin...

Poissa Xari

• "C8"
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
« Vastaus #17 : Marraskuu 24, 2018, 22:24:08 »

Olisko kokemuksesta, aiemmin kun oli paikallinen Citroëniin erikoistunut varaosatoimittaja vielä pystyssä tuli välillä tilanteita ettei tilattua varaosaa tullutkaan, selitys oli selvä, tarjolla ollut tarvikeosa ei ollut kokemuksen mukaan riittävän hyvä, hae merkkiliikkeestä alkuperäinen, tarvikkeena on ollut joskus esim kelvottomia hihnapyöriä, jarrunesteelle olevasta kumista valmistettuja Xantian jarruletkuja.

Poissa ztitruunari

• "C3"
« Vastaus #18 : Marraskuu 25, 2018, 15:17:36 »
Kyllä noita pajoja luuulisi löytyvän jotka asiakkaan omillakin osilla tekevät, itse olen löytänyt ainakin. (toki hinta voi olla hieman eri koska saavat pienen katteen osienkin myynnistä, toisaalta niiden hakuunkin menee aikaa ja vaivaa). Takuuta eivät tietenkään anna asiakkaan osille. Mistä paikkakunnalta etsit?

Mikä koneen versio on, niitä on monilla erilaisilla ajoitustavoilla samaa konetta, tuolla keskustelua vanhemman ajoituspuikuloista:
https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=27042.0

Eroina lähinnä ainakin kampiaksen lukitus ja ajoitus (täysin vapaasti ilman kiilaa pyörivä hammasratas, joka pysyy vain pultin kitkalla kohdillaan, ajoituslukitus vauhtipyörän päästä)

Tarvitaan tietoina koneen tyyppi (kolme merkkiä runkonumeron 6...8 kirjaimet) ja onko automaatti vai manuaali. (joskus riittää vuosimallikin)

Tämä nyt ainoa edes jollain lailla järkevä vastaus kysymykseen.
Mistäs lähtien autokorjaamot on Kuluttaja asiamiestä alkaneet pelätä?
Itse olen työskennellyt Toyotalla autonasentajana 80-luvulla ei ainakaan silloin.
Eihän sillä ole mitään valtaakaan suosituksia vain.
Nyt tän paskanjauhannan sijaan voisi selvittää ohjeet tuon hihnan vaihtoon, kun pitää näköjään ite tehdä.
Oli joskus kirjanmerkkinä joku 40€ sarja joka kävi pögötteihin ja citikoihin.
Siinä taisi tulla mukana kunnon työselityskin.

Poissa hyper

• "C8"
  • Peukkuja: 13
  • ex: C5-II 2.0i Break
« Vastaus #19 : Marraskuu 25, 2018, 16:10:48 »
Itse olen työskennellyt Toyotalla autonasentajana 80-luvulla ei ainakaan silloin.

Pakko kommentoida tätä hieman.... Ensinnäkin, laki on kuluttajansuojan osalta nykyään ihan erilainen kuin 80-luvulla, korjaamolla on oikeasti iso vastuu tekemisistään. Toiseksi, 80-luvulla ei tainnut olla saatavilla niin paljoa paskoja tarvikeosia kuin nykyään, johtuen siitä että tekniikka on kehittynyt ja on nyt on mahdollista tehdä ihan niin halpoja ja huonoja osia kuin kehdataan, ennen muinoin ei vaan osattu eikä kai kehdattukaan. Kulttuuri kun on myös kehittynyt enemmän kertakäyttömyönteiseksi. Tätä sivuten esimerkkinä mainittakoon että käytössäni on vanha itäsaksalainen tehosekoitin, tehty joskus 60/70-lukujen vaihteessa. Hyvin toimii, ei ole ollut tarvetta ostaa uutta.  :)
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa ztitruunari

• "C3"
« Vastaus #20 : Marraskuu 26, 2018, 22:47:33 »
Joo tässä on vielä +20tkm hihnan vaihtoon niin teen itse keväällä, kun työkaluja on tallissa.
Pitää vaan hommata nuo vauhtipyörän ja nokkakselien lukitustapit. Ilmeisesti joku astemittakin perkele.
Momenttiavain tietysti on ja kompura, pulttipyssy varmaan tarvitaan niin helvetisti hihnapyörän pultit on aina kiinni.
Pitää vielä googlata työohjetta vaikka taitaa olla vielä omallakin koneella.

Nyt ei tarvi urputtaa korjaamoista joille ei työt kelpaa. Eli korjaamot laittakaa sinne seinälle lappu, jos ette tee omilla osilla.
Puhelimessakin voi heti vastata niin ettei tarvi turhaan höpistä.

Poissa Kenguru

• Yleishärö =)
  • "C8"
  • Peukkuja: 14
    • Kuveja
« Vastaus #21 : Marraskuu 27, 2018, 08:56:22 »
Nyt ei tarvi urputtaa korjaamoista joille ei työt kelpaa. Eli korjaamot laittakaa sinne seinälle lappu, jos ette tee omilla osilla.
Puhelimessakin voi heti vastata niin ettei tarvi turhaan höpistä.

Ainakin täällä Kouvolan suunnalla uskalletaan ihan suoraan korjaamolla sanoa mikäli ei asenneta asiakkaan itse hommaamia osia. Ja tästä yhden korjaamon vastaanotto tiskillä ihan kylttikin. Syynä juuri tuo että osia on nykyään niin monenlaisia tarjolla ja vastuukysymykset ovat täten hankalia. Esimerkiksi jos ajatellaan vaikka jonkun alatukivarren vaihtoa jossa onkin heittoa mitoissa niin korjaamo on siinä kohtaa vähän kusessa kun on tehty ensin iso työ että saa vanhat rojut irti (ehkä jopa rikkomalla) ja siinä kohtaa todetaan että asiakkaan hommaama osa onkin vääränlainen tai täysi paska. Mitä sitten tehdään? Nosturi on varattu ja seuraavat työt saattaa kusta sillä hetkellä.. Asiakas ei varmasti ole valmis maksamaan täyttä tuntihintaa siitä että oma kulta roikkuu nosturilla sen aikaa kun etsitään siihen käypäinen osa ja vielä kalliimpi kuin se mitä tultiin vaihdattamaan..

No tämä ei päde jakohihnaan jonka varmasti saa paikalleen. Itse olen vaihdattanut kyllä useamman kerran jakohihnan sekä vesipumpun jotka olen itse hommannut. Tällöin on korjaamon kanssa sovittu että minä kannan luonnollisesti itse vastuun mikäli jotain vauriota tapahtuu tulevaisuudessa mikä johtuu varaosien laadusta. Työstään ovat aina antaneet takuun ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.

Näissä tapauksissa, kuten monissa muissakin, vaikuttaa suuresti asiakkaan asenne millä työtä lähdetään tilaamaan ja mahdollisista vaurioista tai ongelmatilanteista lähdetään keskustelemaan.

Mutta eihän se hihnan vaihto ole mitään rakettitiedettä varsinkin jos on autojen parissa muutenkin puuhannut. Niin minäkin meinasin vaihtaa vihdoin itse ensimmäisen kerran jakohihnan harrastepeliin tässä talven aikana ihan vaan harjoituksen vuoksi. Joten ei muuta kun tsemppiä remonttiin :) Itse tehdessä on se kiva puoli että palautekeskustelun voi käydä sitten peilin edessä, niin hyvässä kuin pahassakin.

C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
Peugeot 106 Rallye

Poissa Arikultsi

• "C3"
« Vastaus #22 : Marraskuu 27, 2018, 09:26:23 »
Hei Kenguru, jos ei ole valmis maksamaan itteään kipeeksi Auto Sunin sinänsä ihan hyvästä palvelusta ja varaosista, niin mitä vaihtoehtoja Kymenlaaksossa? Onko AutoPro edelleen se paras vaihtoehto Kouvolan seudulla? Ja onko Hamina-Kotka seudulla muita suositeltavia kuin Suni?
Loviisa-Porvoo on tietysti myös samalla etäisyydellä kuin Kuusankoski, joten sieltä suunnalta voi myös antaa vinkkiä Sitikat hallitsevasta korjaamosta.
Depollution vaivaa, syttyy kun polkaisee kaasua vähän syvempään ja pitempään. Häviää kyllä "normaalisti" eli muutaman startin jälkeen, mutta yhä herkemmässä on sen syttyminen. Vikakoodit on luettu ja jotain ilmamassamittari-ahtopainetunnistin vikaa on.
Karhulan AutoSunille on reilun kahden viikon jono, joten ns. kysynnän/tarjonnan markkinatalouskäsittein autohuolto ja korjaaminen pitäisi olla varsin kannattavaa toimintaa.
Ja itse aiheesta, vaihdatin "omat" öljyt, eli ostin Mobil1 esp:n Tokmannilta 29 €/4 litraa, kun edellisten huoltokuittien mukaan korjaamo ottaa siitä 15-20 €/litra. Mitäs järkee tuossakaan on, Tokmannikaan ei myy ilman katetta ja korjaamolle se tulee mahd. tynnyritavarana jolloin ostohinta on alempi.
C5 1.6 HDi, man. Berline vm. 2007; Volvo 960 2.5-24, man., 4d, vm. 1996; Astra 1.6i, Ultimate Wagon vm 2010

Poissa Kenguru

• Yleishärö =)
  • "C8"
  • Peukkuja: 14
    • Kuveja
« Vastaus #23 : Marraskuu 27, 2018, 09:34:55 »
Hei Kenguru, jos ei ole valmis maksamaan itteään kipeeksi Auto Sunin sinänsä ihan hyvästä palvelusta ja varaosista, niin mitä vaihtoehtoja Kymenlaaksossa? Onko AutoPro edelleen se paras vaihtoehto Kouvolan seudulla? Ja onko Hamina-Kotka seudulla muita suositeltavia kuin Suni?

Kyllä edelleen käännyn itse Autopro Kuusankosken suuntaan kun sitikoita joutuu pajoittamaan. Ainoa miinus taitaa olla se ettei edelleenkään heillä ole Lexiaa koska ei ole merkkihuolto. Selkeissä hommissä käytän Uoken Auto & Konetta ihan siitä syystä että on kävelymatkan päässä työpaikasta niin voi viedä auton helposti päiväksi sinne. Kotka / Hamina akselilta ei ole tietämystä pajojen suhteen..

Ja pahoittelut aloittajalle asian rönsyilemisestä perinteiseen keskustelupalsta tyyliin :)
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
Peugeot 106 Rallye

Poissa Basbarduu

• "C8"
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
« Vastaus #24 : Marraskuu 27, 2018, 10:49:03 »
Eli miksi ottaa riski?

Pakko kommentoida tätä hieman.... Ensinnäkin, laki on kuluttajansuojan osalta nykyään ihan erilainen kuin 80-luvulla, korjaamolla on oikeasti iso vastuu tekemisistään. Toiseksi, 80-luvulla ei tainnut olla saatavilla niin paljoa paskoja tarvikeosia kuin nykyään, johtuen siitä että tekniikka on kehittynyt ja on nyt on mahdollista tehdä ihan niin halpoja ja huonoja osia kuin kehdataan, ennen muinoin ei vaan osattu eikä kai kehdattukaan. Kulttuuri kun on myös kehittynyt enemmän kertakäyttömyönteiseksi. Tätä sivuten esimerkkinä mainittakoon että käytössäni on vanha itäsaksalainen tehosekoitin, tehty joskus 60/70-lukujen vaihteessa. Hyvin toimii, ei ole ollut tarvetta ostaa uutta.  :)

+1

ja sitten kun se kiinalainen osa särkyy tms. todetaan että sitikka on paska.
If in doubt, go flat out.