Kirjoittaja Aihe: Jumper taaemman käsijarruvaijerin vaihto-ohje  (Luettu 183 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jape3

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Jumper taaemman käsijarruvaijerin vaihto-ohje
« : Marraskuu 13, 2018, 21:27:54 »
Olisiko ideaa tällaisessa "howto" artikkelissa? En löytänyt ohjetta ko. Hommaan. Etuvaijeri on niin helppo että siitä ei kai tarvitse ohjetta.
Kohdeauto tässä oli vm.2005 jumper 2.0 hdi 244 eli matalakorinen ja rumpujarru takana.
 Itselle oli kynnys aloittaa taaemman käppärivaijerin vaihto. Homma oli kuitenkin helppo ja vesisateessa suoritettu operaatio oli ohi noin 90minuutissa.
Valokuvia en olosusteista johtuen ottanut, mutta pitäisi ohje olla ymmärrettävissä ilmankin.
Varustauduin hakemalla fixukselta vaijerin lisäksi kengät sekä asennussarjan varoiksi. Fixuksen verkkokauppa ei näytä vaijeria rumpujarrulliseen, mutta liikkeessä myyjän noin 10minuutin koneen selaamisen jälkeen löytyi. Jääkaapissa oli alumiiniastioissa helpotusjuomaa useita... jos homma eskaloituu  ;D

-nosta auton perä ylös ja varmista pukeilla.
-Irroita takapyörät.
-Irroita ohjaintapit/jarrurumpujen ruuvit 2kpl/pyörä12mm avaimella.
-Irroita jarrurummut. Omassa lähti helposti, mutta jos kuluneemmat niin voit joutua käyttämään m10 ulosvetopultteja 3kpl/napa.
-Löysää käsijarruvaijerin säädöt 2kpl etuvaijerin takapäässä sekä välitintalgon takapäässä kiintoavain 13mm 2kpl.
-Irroita vaijerin pää rummun mekanismistä. Vaijerin pää on taaemman kengän takana vivussa. Työnnä vaijeria hieman taaksepäin ja nosta vaijerin päätä pikkumeisselillä ylöspäin. Nyt vedä vaijeria eteenpäin rummusta ja ulos kokonaan. Toista sama toiselle puolelle.
-tarkista muut jarruosat onko tarvetta vaihtaa. Hyvin kestävät kyllä, ko. Yksilöllä noin 200tkm. Ja hyvässä kunnossa olivat kengät vielä.
-puhdista jarruosat sekä rummut paineilmalla ja/tai puhdistusaineella.
-voitele uusi vaijeri huolellisesti vaikka moottoriöljyllä tms.
-ota vanhasta vaijerista rumpujen sisällä olleet jouset sekä peltinen lukitus rillukka joka pitää kuoren rummun läpiviennissä. Pujota nämä valmiiksi vaijerin päähän. (En tiedä miksi näitä ei ollut uudessa vaijerissa eikä kenkien asennussarjassa.)
-pujota vaijeri lehtijousissa olevien pitimien läpi. Työnnä vaijerin pää läpiviennistä rumpuun, nosta vaijerin päätä hieman jotta vaijerin pää menee vivun taakse. Toista sama toiselle puolelle.
-ryömi auton alle. Pujota välitintangon päätykappale vaijeriin ja sitten tankoon. Laita holkki ja kierrä mutterit paikoilleen. Kiristä päätykappaletta niin että vaijeri kiristyy selvästi eikä löpötä enää. Muista asettaa vaijerin kuoren päät kiinnikkeisiin.
-tarkista että vaijerin päät ovat varmasti hyvin paikoillaan.
-tarkista että jarrut ovat oikein säädetty(jos olivat kunnossa niin ei tarvetta säätää)
-asenna molemmat jarrurummut paikoilleen ja niiden kiinnitysruuvit.
-asenna pyörät paikoilleen.
-käy nyt polkemassa jarrua ja vedä myös käsijarrusta muutaman kerran jotta kengät asettuvat paikoilleen.
-nyt voit säätää vaijerin kireyden loppuun. Kiristä vaikka takapäästä alkuun niin jää etuvaijeriin varaa mahdollista myöhempää säätötarvetta varten.
-laske auto alas pukeilta.
-käy koeajolla ja totea asennus onnistuneeksi. Nyt saa talvi tulla ja on ilo käytellä käppäriä kun se ei jäädy!
-ota asennusolut, olet ansainnut sen!  ;)