Kirjoittaja Aihe: Xara Picasso 2.0 vm.2004 ranskattaren oikkuilua  (Luettu 356 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Risto Espoosta

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Xara Picasso 2.0 vm.2004 ranskattaren oikkuilua
« : Marraskuu 07, 2018, 21:23:45 »
Aikaisempi Xara Picasso 2.0   vm.2004 automaatti ranskattareni oikuttelu:

Suoraan ajettaessa automaattivaihtaminen tapahtui voimakkaasti nykäisten.
Ilmiö toistui silloin tällöin.

Käynnistyi normaalisti, mutta liikkeelle lähdettäessä auto pyrki heti jarrun vapauttamisen jälkeen voimakkaasti liikkeelle ja moottorin puhti loppui..
Liika kaasutuksella pääsi kuitenkin liikkeelle, heittämällä vaihteiston menopykälän päälle.
Ilmiö toistui silloin tällöin, enkä osaa sanoa onko ilmiö yhteydessä tuoreisiin verenpainettani nostattaneisiin ongelmiin.

Tuoreet pirullisemmat ranskattaren ongelmat:

Kerran liikkeellelähdön jälkeen kuului minuutin kuluttua ikään kuin kivi olisi pamahtanut auton pohjaan.
Turvatyynyn hälytysvalo syttyi ja moottorin puhti loppui ja moottori sammui puhdin puutteeseen.
Uudelleen käynnistys oli startilla sahaamista, mutta pääsin kuitenkin palaamaan lähtöpaikkaan oikkuilevasti käyvällä moottorilla.
Myöhemmin ilmeni, että toinen etu kierrejousi on poikki, mutta en osaa sanoa pamahtiko se silloin äänekkäästi poikki, vai pamahtiko jokin turvavyön kiristin itsekseen.

Vaihdoin moottorin käyntiongelman takia  tulpat, mutta asiasta ei ollut apua. Vanhat tulpat olivat kuitenkin aivan mustia.
Moottori ei tahtonut käynnistyä .
Voimakkaalla kaasun pumppauksella moottorin sai käymään hyvin hyvin epätasaisesti.
Hieman lämmettyään saattoi käydä yskien hetken, mutta käynti sammui yht’äkkiä.
Pakokaasun mukana puski runsaasti mustaa nokea niin, että autotallin sisäänajoluiskalle tuli musta läikkä. ( ylirikkaasta seoksestako johtuen )

Ajattelin viedä korjaamolle ja pesin moottoritilan kosmeettisesta syystä.
Moottori käynnistyi pesun jälkeen normaalisti ja kävi OK jonkin aikaa, mutta sammui yhtäkkiä.
En uskaltanut lähteä korjaamokeikalle, koska pelkäsin tielle jäämistä.

Kerran kylmäkäynnistyksessä moottori kävi puolikunnollisesti yskien minuutin verran, mutta yht’äkkiä kaikki merkkivalot syttyivät ja vikahälytys ilmoitti (kylmän) moottorin ylilämmöstä.. Temp palkki oli maximissaan.

Seuraavan kerran taas kokeillessa, että olisiko ihme tapahtunut, moottori starttasi melko normaalisti, mutta kun kosketin moottorin jäähdytysnesteen lämpöanturin liitintä, niin moottori sammui yht’äkkiä.   
Täsmälleen sama ilmiö  tapahtui myös parin päivän päästä uudelleen.

Puhdistin kaikki käsillä olevat liittimet kontaktisprayllä. Ei pienintäkään apua moottorin käynnistykseen.

2 kertaa olen kuullut sekundääri-ilmapumpun voimakkaan kohinan mustassa putkessa, joten se lienee kunnossa, eikä aiheuttane käynnistystä estäviä vikakoodeja.

Polttoaine tukin paine on 60 psi , eikä alene itsekseen virran poiskytkemisen jälkeen.
Siis ongelma ei ole polttoaineen saannissa suuttimille.

Ottoilman NTC toimii  (n 3kohm) ja vastus pienenee sormella anturia  lämmitettäessä., mutta senhän ei luulisi vaikuttavan radikaalisesti moottorin nilkutukseen.

Imusarja  paineanturin (MAP)  syöttöjännite virrat päällä on 5V.  Ulostulo  1V virta kytkettynä ja 2V  silloin, kun moottorin onnistuu  saamaan käymään tyhjäkäyntiä.

Kaasuläppäservo säätää läppää moottorin käynnin huojuessa.


Netistä ladattu OBD ohjelma ei anna tuloksia. Ikään kuin OBD adapteri ei kommunikoisi ollenkaan auton kanssa, vaikka se on ennen toiminut ja juorunnut ja resetannut vikakoodeja..
Aloin epäillä, että onkohan pari tuhatta eskoa maksava moottorin ohjauselektroniikka tiensä päässä, ja ranskatar valmis kierrätykseen tulevista suurista kustannussyistä.

 Tuosta vuodatuksestani kokenut Citikkamies tai  -nainen osannee jo tehdä korjausdiagnoosin, mutta meikis joutui tekemään sen pitkän tien kautta empiirisesti.

Mielenkiintonne  vuoksi kerron ratkaisun ja ratkaisuun johtavan tiedon vasta seuraavassa postauksessani tänne Citroen foorumille. En olisi uskonut etukäteen toivottomuuden hetkinäni kyseistä syytä moottorin käyntihäiriöön.


PS
Kiitos vaan kaikille niille, joiden kokemuksia erilaisista  katastroofaalisista  vikatapauksista olen  pystynyt foorumilta lukemaan ja saanut uskoa omatoimikorjauksiin.

t. Risto Espoosta

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2018, 00:29:29 kirjoittanut Risto Espoosta »

Poissa Risto Espoosta

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: Xara Picasso 2.0 vm.2004 ranskattaren oikkuilun syy
« Vastaus #1 : Marraskuu 08, 2018, 00:11:25 »
No ei arvuuteta pitkään tätä ongelman ratkaisua .

Vika olisi voinut keskeyttää matkanteon keskellä Kainuun korpea tai pääkaupungin keskuskadulla ruuhka-aikaan.

En olisi uskont, että moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturissa ilmenevä maavuoto ja NTC- vastuksen vioittuminen tökkäävät moottorin toiminnan ja siten katkaisevat matkanteon.
Ilmeisesti vika pani koko moottorinohjaus elektroniikan täysin sekaisin.  Polttoaineseos tuli varmaankin niin  rikkaaksi, että se pani moottorin tökkimään sammuttaen sen toiminnan kokonaan.

Oliko vika syynä muuhunkin  elektroniikkayksikön häiriötoimintaan, jää minulta selvittämättä.
Siksikö kuului pamahdus ja turvatyynyn merkkivalo syttyi ja siksikö jo ennakkoon automaattivaihteisto toimi viallisesti kuten kerroin  ??

NTC-vastuksen tulee olla vaihteluvälillä 5000 ohmia - 600 ohmia jäähdytysnesteen lämpötilasta riippuen, eikä mitään maavuotoa tule olla ollenkaan ainakaan tämän auton anturissa.  Joissakin malleissa näkyy olevan anturin sisäinen kytkin maan ja toisen navan välillä.
Viallisen  anturin vastusarvo ja maavuoto olivat  kilo-ohmeja.

Oppia ikä kaikki t. Risto Espoosta


 

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2018, 00:47:52 kirjoittanut Risto Espoosta »

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 185
  • Peukkuja: 19
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Xara Picasso 2.0 vm.2004 ranskattaren oikkuilua
« Vastaus #2 : Marraskuu 08, 2018, 06:30:20 »
Jos viallisella anturilla on väylän liikenteessä korkea prioteetti ja anturi puskee väylään höpöä jatkuvasti voi alkaa tulla mitä kummallisempia vikoja.

Femmassa joskus todistin, miten jatkuvasti hälyttävä jäähdytysnesteen määräanturi sai automaattilaatikon sekoilemaan ja sitä myöten ESP:nkin pois pelistä.

Touranissa viallinen ohjausakselin kulma-anturi sekoitti koko väylän ja pudotti kaiken muut siinä väylässä olevat laitteet pois.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- Xsara 1.6i '99 =-