C4 (2007), ei käynnisty, virhekoodi P1694

Aloittaja Valtsu, marraskuu 05, 2018, 21:16:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Valtsu

liian pitkä, en lukenut: kenelläkään kokemusta virhekoodista P1694 ja käynnistysongelmasta, mikä voisi olla vikana?

Aivan ilman mitään varoitusta yksi kaunis päivä viime viikolla Citikka ei enää lähtenytkään käyntiin. Startti pyörii, mutta ei edes lupaile.

Tänään pyysin paikallista Citroen-korjaajaa paikalle ja luettiin vikakoodi P1694. Ei ole kuulemma koskaan ennen tullut kyseistä vikakoodia vastaan kymmenien vuosien uran aikana. Soitti myös jollekin tutulle korjajaalle, jolla niin ikään pitkä kokemus Citikoiden parissa, eikä hänkään tiennyt asiasta enempää. Google löysi tällä foorumilla yhden kysymyksen aiheeseen liittyen (https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=11824.0). Autoon on starttimoottori vaihdettu vajaa puoli vuotta sitten uuteen.

Soitin siitä sitten vielä toiseen korjausliikkeeseen, missä todettiin, että vikakoodi on todennäköisesti virheellinen, koska se viittaa käynnistysmoottoriin, mutta koska käynnistysmoottori pyörii, niin vika ei voi olla siinä. Ehdottivat, että sulakerasian vaihtaminen voisi olla hyvä lähtökohta ongelman löytymiseen.

Ulkomailla asuva mekaanikko, tyyliin "kaverin kaveri", taasen sanoi, että ongelma näissä vikakoodeissa on useimmiten vioittunut kampiakselin sensori. Tätä mahdollisuutta tukee myös kaikki mitä ulkomaalaisilta sivuilta löysin googlettamalla. Erityisesti tämä video nousi esiin: https://www.youtube.com/watch?v=tcdMY4CnnhM

Paikallisen asentajan kanssa, kun virhekoodit poistettiin, niin ensimmäinen käynnistysyritys toimii pitkään, mutta kaikki käynnistysyritykset tämän jälkeen naksahtavat kiinni parissa sekunnissa. Aina, kun virhekoodi poistettiin uudelleen, niin sama kaava jatkui, ensimmäinen käynnistysyritys ei naksahda pois.

Itse olen aivan uuno autojen kanssa ja siksi käännynkin teidän puoleenne, kun yritän pähkäillä, että mitä tuolle rakkaalle C4:lle pitäisi nyt tehdä.

Teuski

Varmaan kannattaisi vaihtaa se kampiakselin asentotunnistin?

Aika olennaista olisi myös kertoa mikä moottori on kyseessä.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Valtsu

Lainaus käyttäjältä: Teuski - marraskuu 05, 2018, 21:31:03
Varmaan kannattaisi vaihtaa se kampiakselin asentotunnistin?

Aika olennaista olisi myös kertoa mikä moottori on kyseessä.

Pahoittelut, unohtui tosiaan mainita, että kyseessä on 1.6 litrainen bensiinimoottori (TU5).

Kyllähän se varmaan kannattaisi vaihtaa, jos se tosiaan on syynä tähän ongelmaan. Mutta, kun paikallinen korjaaja, ketä täälläkin on suositeltu, nosti ongelman kanssa kädet ylös ja toisessa liikkeessä ehdotettiin sulakerasian vaihtamista, niin olen vain vähän hämilläni tämän ongelman suhteen. En tosiaankaan itse tiedä yhtään sen paremmin. Ajattelin kyllä huomenna soitella pajalle uudestaan ja ehdottaa, että jos voitaisiin tarkistaa se asennontunnistin seuraavaksi.

Valtsu

Kampiakselin asentotunnistimen vaihto todellakin korjasi ongelman. Sille pitäisi kuulemma olla oma virhekoodinsa, mutta jostain syystä ei sitä antanut.

JPL

Tuttu vika, erään kaverin autossa sama ja antanut mitään vikakodeja. Kerrotko vaihtotyöstä, anturi paikka on melko piilossa.

Valtsu

Lainaus käyttäjältä: JPL - marraskuu 09, 2018, 21:58:17
Tuttu vika, erään kaverin autossa sama ja antanut mitään vikakodeja. Kerrotko vaihtotyöstä, anturi paikka on melko piilossa.

Valitettavasti en osaa kertoa vaihtotyöstä, koska en itse sitä vaihtanut. Pitkä pennihän tuosta säästyisi, jos osaisi autoa edes vähän itse korjata...

Teuski

Eikös se ole TU5:ssä kytkinkopassa etupuolella mustassa muovitelineessä yhdellä pultilla kiinni? Ei muistaakseni ainakaan xsarassa mikään hankala temppu vaihtaa...
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

JPL

Joo, ohjeistin nuorta miestä kaivamaan sen esille, mutta unohti ottaa foton. kertoi, että piti kurotella. Konttiin kannattaisi laittaa tuo mokkula, kun usein menee rikki ja matka loppuu kerralla. Kaverilla auto oli hyytynyt ajon päätteeksi omaan pihaan  :).